Kia Niro EV 64.8kWh ExecutiveLine (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro EV 64.8kWh ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 28.008 km |
Sprong in de tijd
- 5.000 km
De afgelopen 19 jaar reden we een Toyota Avensis Verso (Linea Sol, 7 zitplaatsen, alle opties). In 2004 nieuw gekocht. De auto was nog in orde maar had 250.000 km op de teller en was wel erg groot voor 2 personen. De kinderen zijn het huis uit. Bovendien werden de onderhoudskosten fors ten opzichte van de waarde van de auto (de Toyota is altijd door een dealer onderhouden). Reed je eens met een andere auto mee, dan werd toch wel duidelijk dat de Avensis qua techniek enigszins gedateerd werd.
Na 19 jaar wilde ik een auto die weer helemaal bij de tijd is en bij voorkeur met dezelfde betrouwbaarheid als een Toyota. Echter, ik wilde perse een EV en geen hybride of plug-in. De forse onderhoudskosten van de Toyota gingen mij steeds meer tegen staan (elk jaar de APK). Twee soorten motortechniek (elektrisch en benzine) aan boord leek me uit het oogpunt van onderhoud en kosten niet handig. Daarnaast vind ik rust aan boord een belangrijke eigenschap voor een auto. De keuze voor een EV was daarmee snel gemaakt.
De zoektocht naar een nieuw auto werd gestart. Toyota had volledig elektrisch nog weinig te bieden en ik wilde qua budget onder de 50.000,= blijven. Dus nam ik na 19 jaar afscheid van mijn Toyota dealer. De volgende opties hebben we daarna bekeken:
- Skoda Enyaq, absoluut een mooie wagen! Goede zitpositie (vind ik belangrijk met 1,93 lengte). Maar tijdens onze zoektocht in de zomer van 2022 waren er serieuze leveringsproblemen. Dus toch maar niet.
- Volvo XC40, ook een prima auto, maar de verkoper zag ons kennelijk niet als serieuze koper, stak er weinig energie in. Bood geen proefrit aan, laat maar...
- Tesla Model Y, groot en futuristisch, goedkoper dan een Kia EV Executive line. Het is hem toch niet geworden. Waarom niet: een te grote sprong in de tijd! Geen knoppen meer, alles via een scherm. Dat was teveel van het goede. Bovendien: zwaar (denk aan de toekomstige heffing van de wegenbelasting), 'slechts' 4 jaar garantie, geen dealer om de hoek en weer een (te) grote auto. Overigens: prima begeleiding door het verkoopteam van de Tesla vestiging.
Het werd uiteindelijk een Kia Niro EV Executive Line. Daar hebben we wel nog even over moeten denken. Belangrijkste overweging voor mij: vind ik met mijn 1,93 een goede zitpositie in de auto? Regelmatig geprobeerd bij de dealer (in onze woonplaats). Met de elektrische stoelverstelling lukte het om een goede zitpositie te vinden. Dus werd het een executive line. Diverse proefritten gemaakt in het oude en het nieuwe model en toen de knoop doorgehakt. De auto is ruim, maar niet te groot, niet te zwaar (toekomst wegenbelasting), 7 jaar garantie, dealer om de hoek en mooi model met iets hogere instap. Last but not least: Kia heeft qua betrouwbaarheid een goede reputatie.
Na precies 9 maanden wachten werd onze nieuwe Niro EV (Steel Grey met zwarte accenten) en trekhaak, geleverd (eind april). Mooiste kleur voor dit model naar mijn mening. De zwarte accenten steken mooi af. Over de trekhaak straks meer. De Toyota heb ik zelf verkocht, dealers (maar ook ANWB Verkoopservice) boden de helft van de prijs waarvoor ik de auto binnen een week via internet had verkocht. Ze zitten duidelijk niet te wachten op een 19 jaar oude inruil auto.
Na 5000 km (in 2 maanden) met de Kia te hebben gereden, vind ik nog steeds nieuwe handigheidjes in de techniek. De handleiding en internet worden dan ook regelmatig geraadpleegd. Ik moet een ontwikkeling van bijna 20 jaar autotechniek inhalen......
Tip voor dealers: het zou wel handig zijn om nieuwe eigenaren van een auto na een paar maanden eens bij elkaar te zetten en ervaringen met elkaar te laten delen. Kun je ook als dealer veel van leren......Een 'Wist je dat sessie' over bijvoorbeeld de wijze waarop je de voorportier ramen kunt openen met de afstandsbediening, de spiegels kunt kantelen om geen stoeprand te raken, etc. Niet alles staat in de handleiding van bijna 600 pagina's.
Wat zijn mijn ervaringen tot nu toe?
Elektrisch rijden in de Kia Niro EV is fantastisch! Stil, veel power (ook in de ECO stand), fijne 'automaat', zeer rustgevend en comfortabel rijden. Kan me niet voorstellen ooit nog een benzine auto te gaan rijden. Opladen kan thuis en kost weinig: ik heb zonnepanelen en een oud langlopend energiecontract voor 25 cent per Kwh.
Pluspunten:
- Range na opladen: 1x zelfs tot 470 km (warme dag). Berekende weergave komt (in deze zomer periode) aardig overeen met de werkelijkheid. Voor ritten in NL prima te doen. Wanneer rijd je nu meer dan 400 km per dag? Ik rijd op de snelweg niet harder dan 105. Verbruik tussen de 13 en 15 kWh per 100 km.
- 1-pedal: vanaf de eerste dag aangewend (gaat snel). Gebruik niet anders meer. Intussen ontdekt dat de remlichten werken bij remmen (dwz: het 'gaspedaal' loslaten). Levert op lange ritten toch een leuke bijdrage aan de range (te lezen in de Kia Connect app). Maar rijdt vooral zeer relaxt.
- Rijhulpsystemen: de meeste werken geweldig (vooral op de snelweg) en ik stoor me niet aan de correcties. Een veilig gevoel dat de auto meedenkt!
- Rijcomfort: steeds weer een geweldig ervaring om zo in alle rust te kunnen rijden. Niet meer schakelen, geen motorlawaai en trillingen meer. Grote hobbels wel voorzichtig nemen, maar voor het overige prima. Boven de 100 wat meer geluid van de banden, al is dit erg afhankelijk van het type wegdek en het type asfalt. De auto is verder zo stil dat dit opvalt. Geen enkele last van windgeruis.
- Ruimte: met 5 volwassenen in de auto is een wat langere rit toch nog prima vol te houden op de achterbank (volgens mijn passagiers).
- Elektrische stoelverstelling met geheugen: mijn vrouw is kleiner en heeft een andere stoelinstelling. De geheugenfunctie is erg handig (werkt ook voor de spiegels).
- Geluidsinstallatie van Harman Kardon: ik ben een muziekliefhebber en na wat instellingen te hebben gewijzigd via de equalizer kreeg ik een prima geluid. Fijn muziek luisteren in een stille auto. Voor mij een pre bij de aankoop.
- De hoogte verstelling van de vloer van de bagageruimte. In de hoge stand: geen til drempel + ruimte onder de vloer voor de kabel en wat los spul dat je regelmatig nodig hebt.
- Head Up Display: fijn om te gebruiken, maar niet voor de navigatie. Dan komt er teveel info in het scherm.
-Kia Connect App: handig om even te checken hoe het staat met de beschikbare range en het opladen. Of: nog even checken of ik hem wel heb afgesloten. Geeft ook een melding van de stand van zaken. Handig!
- Eerst volgende onderhoudsbeurt over 2 jaar!
Wennen aan:
- De bediening van de auto is nog geen ingesleten proces. Ik blijf nog features ontdekken en kan nog niet alle piepjes en boodschappen/lampjes op het dashboard direct plaatsen. Zijn ook snel uit beeld.... Het zal nog even tijd kosten om de auto helemaal te doorgronden, al weet ik niet wanneer ik zeker weet dat ik alles in beeld heb.
- De bedieningsbalk met knoppen voor audio en airco. Bij het wisselen van functie raak je nog wel eens onbedoeld een knop aan die je niet wil activeren (bijvoorbeeld de achterruit verwarming).
- Minder ruimte dan in de Toyota Avensis Verso. Even naar de de doe-het-zelf winkel of Ikea betekent niet dat het altijd past in de auto. Maar een houten lat van 2,40 meter past net als je het op het dashboard laat rusten (wel met deken eronder). Klep kan dan dicht.
- Navigatie. Werkt goed in NL (buitenland nog geen ervaring) is snel, ook bij herberekenen. Maar: geeft soms verschillende routes op verschillende dagen bij eenzelfde bestemming. Rijbaan weergave is duidelijk maar komt (te) snel in beeld terwijl je nog niet op dat punt bent. Spraakbediening is handig. Via de app een adres naar de auto sturen werkt niet feilloos. Komt soms wel en soms niet aan.
Aandachtspunten:
-Gebruik van de trekhaak. De rijhulp systemen, inclusief adaptieve cruise control, regeneratie flippers aan het stuur, etc. werken niet meer. Daarnaast: elk kwartier de melding: neem een pauze, rijbereik wordt direct naar beneden bijgesteld. Kortom: de electronica raakt ernstig van slag zodra een stekker van de fietsdrager (of aanhanger) in het contact wordt gestoken. Een software probleem bij nieuwe Niro's waarvoor intussen een update beschikbaar is die volgende week wordt geïnstalleerd. Een onaangename verrassing die helaas bij het bestellen van de auto + trekhaak niet werd vermeld. Intussen wel goed opgepakt door de dealer!
- De terug kerende melding 'handen aan het stuur houden' bij gebruik van de rijhulp systemen. Ook al heb ik mijn handen (te losjes?) aan het stuur. Zeer irritant, uitzetten kan niet (helaas). Oplossing: als de melding op het scherm verschijnt, klein rukje aan het stuur en de melding is weg.
- De flexibele 'hoedenplank'. Heeft voor mij geen functie. Aangezien ik privacy glas heb zie je niets liggen achter in de auto. Heb de 'plank' maar onder de vloer van de bagageruimte opgeborgen.
- De frunk. Geen handige plek voor de stugge laadkabel. Wel handig voor het opbergen van hesjes, gevarendriehoek, V2L stekker, gereedschap en wat minder vaak benodigde spullen. De laadkabel ligt vanaf dag 1 onder de vloer van de bagageruimte (veel handiger!).
- Het rijhulp systeem dat meedenkt vanuit de navigatie gegevens heb ik uit gezet. Jammer, want ik zou het liefst zoveel mogelijk van deze systemen willen benutten.
Maar het signaleren van de juiste snelheid blijf lastig voor het systeem. Het systeem begrijpt niet dat het bord van 100 km per uur geldt van 6 uur 's ochtend tot 19.00 uur ' s avonds en dat het bord daaronder met 120 km per uur geldt voor na 19.00 uur. Erger is dat de gesignaleerde (advies) snelheid direct wordt doorgeven aan de cruise control die dan wordt aangepast. Wijzigt ineens je snelheid!! Er wordt mij niet om instemming gevraagd voor zover ik nu kan nagaan. Niet handig.
Na de update voor de trekhaak zal ik een update van deze review maken.
Resultaat software update
Na de update werkt alleen de adaptieve cruise control weer bij gebruik van de trekhaak (in mijn geval met fietsdrager). Echter, de overige rij hulpsystemen (lane keeping, lane following, dode hoek assistent, stuur assistent, flippers, 1-pedal drive) en nood stop systemen werken nog steeds niet. Een magere update dus. De dealer geeft aan e.e.a. te hebben neergelegd bij Kia Nederland. Vraag mij overigens af of de EV6 rijders daar ook last van hebben.
Zou men het niet willen oplossen om geen last te krijgen van claims van mensen die hun trekhaak gebruiken waarvoor het niet is bedoeld?
We wachten maar even de volgende update af.
Voor het overige: een prima rijdende auto waar ik zeer tevreden mee ben!
Trekhaak problemen
- 8.200 km
De werking van een aantal hulpsystemen bij gebruik van de trekhaak (fietsendrager) blijft uitgeschakeld. De update in juli 2023 heeft uitsluitend de Adaptieve Cruise Control weer werkend heeft gemaakt. Mijn klacht over dit magere resultaat was voor de dealer aanleiding om een verzoek tot verdere aanpassing neer te leggen bij Kia Nederland. Na 2 maanden maar eens bij Kia Nederland geïnformeerd of er nog een aanvullende update te verwachten is. Reactie: de dealer zal contact met u opnemen. De dealer belt vervolgens dat ze niets kunnen doen. Meer dan de update van juli komt er niet. Beslissing van Kia in Korea om de Kia Niro zo uit te voeren.
Concreet betekent dit dat bij gebruik van de trekhaak de volgende systemen bij een Kia Niro EV Executive Line niet functioneren:
- de noodrem systemen
- het Lane Keeping System
- het Lane Following System
- Rijbaan wissel systeem op de snelweg
- Dode hoek waarschuwing systeem functie
- De one pedal drive (regeneratieflippers)
De berekening van de range wordt direct naar beneden bijgesteld als de stekker in het stopcontact van de trekhaak gaat. Wordt gedurende de rit weer bijgesteld.
Voor een aantal systemen kan ik mij nog voorstellen dat het niet combineert met het gebruik van een trekhaak. Maar dat geldt niet voor bijv. de lane keeping / following systemen en 1 pedaal drive.
Het is bovendien jammer dat je het zelf mag ontdekken dat het niet werkt. Noch bij de bestelling van de auto + Kia trekhaak (augustus 2022) en aflevering (april 2023) werd er iets over gezegd. De dealer gaf later aan het ook niet te hebben geweten omdat het model net nieuw was.
Intussen ook mogen ontdekken dat een trekhaak gemonteerd op een Kia EV6 bovengenoemde problemen niet geeft. Dus softwarematig is het op te lossen!
Kortom: wil je een Kia Niro met trekhaak aanschaffen, weet dat een aantal hulpsystemen bij gebruik van de trekhaak niet meer functioneren en Kia niet van plan is dit op te lossen!
Voor het overige ben ik zeer tevreden met mijn Kia!
Ervaringen na 1 jaar rijden
- 15.077 km
Deze maand (april 2024) heb ik precies 1 jaar gereden met mijn Kia Niro EV. Tijd om mijn ervaringen te delen!
Toen ik in april 2023 de auto kreeg zag je ze nog maar heel weinig op de weg. Dat is nu flink veranderd. Bijna dagelijks kom ik wel een nieuwe Niro tegen. Makkelijk herkenbaar aan zijn typisch koplampen.
De Niro rijd ik privé en kan ik thuis opladen. Het afgelopen jaar heb ik uitsluitend thuis opgeladen (heb ook zonnepanelen). Via mijn Wallbox Copper SN kan ik precies nagaan hoeveel oplaad sessies ik achter de rug heb, maar vooral hoeveel Kilowatt ik in de auto heb gestopt. Ik heb het afgelopen jaar 15.077 kilometer gereden en totaal 2.609 Kwh 'getankt'. Dat betekent een verbruik van 17,30 Kwh per 100 kilometer. Dit is dan inclusief laadverlies. Het klopt met mijn globale ervaring: rond de 14 Kwh verbruik op een mooie zomers dag (meest gunstige omstandigheden) en rond de 21 kWh in de winter (de meest ongunstige omstandigheden). Ik houd mij altijd zo veel mogelijk aan de wettelijke snelheden (snelweg nooit harder dan 105, ook 's avonds), rijd altijd in de ECO stand en gebruik altijd de 1-pedal modus.
De Kia rijdt dus niet alleen zuinig, maar is ook een genot om mee te rijden. De rust, de hulpassistenten, het comfort: heerlijk. Wat de snelheid en acceleratie betreft: ik kan mij niet voorstellen dat je meer power zou willen hebben. Zelfs in de Eco stand meer dan snel genoeg voor het dagelijks verkeer en snelle inhaal manoeuvres.
Wat valt er nog meer te melden na 1 jaar rijden in de Kia Niro EV? Puntsgewijs neem ik je mee:
- Geen technische problemen met de auto gehad, kraakjes, piepjes, rammels: ze ontbreken volledig. De auto zit gewoon goed in elkaar.
- Na circa 10 maanden kreeg ik wel een melding op het dashboard dat het tijd werd voor een eerste servicebeurt (1 jaar 15.000 km). Dit klopte niet met het onderhoud schema dat uitgaat van een eerste servicebeurt na 2 jaar. Even contact opgenomen met de dealer. Volgens hen zijn de eerste exemplaren van de Kia Niro EV niet juist 'geprogrammeerd' en geven ze ten onrechte deze melding. Ik kon even langs komen en de monteur heeft via het dashboard het programma aangepast. Twee minuten werk, heb de melding niet meer gezien. Uiteraard geen kosten.
- De linkerwang van de voorstoel vertoont nu al wat vouwen, lijkt me een beetje snel na 1 jaar. Ook de vloerbedekking in de kofferbak vertoont wat pluizen. Even aankijken, maar de slijtage lijkt (bij normaal huishoudelijk gebruik) wel snel te gaan. We hebben nog 6 jaar garantie.....
- Waar ik een beetje door verrast werd was dat de updates 'over the air' van het infotainment/navigatie systeem na 2 keer gratis updaten, daarna alleen nog 'over the air' plaatsvinden als je daar een abonnement voor afsluit (2 updates per jaar). Kosten: circa 80 euro per jaar. Vond ik later ook terug in de 'kleine lettertjes', dus ik had het kunnen weten. Aangezien ik wil blijven profiteren van de moderne technische mogelijkheden heb ik maar een abonnement afgesloten, maar eigenlijk zou Kia dit kosteloos moeten doen!
- Het Harman Kardon audio systeem blijft genieten! Prima geluid en fijn radio luisteren in combinatie met de stilte in de auto. Heel af en toe valt de DAB+ ontvangst even weg, maar dat is denk ik niet te wijten aan Kia. Is geen groot probleem.
- Apple Car Play gebruik ik weinig tot niet. Soms luister ik wel naar Spotify via Apple Car Play. Tot op heden bedraad, het zou sinds de laatste update ook draadloos moeten kunnen. Heb ik nog niet geprobeerd. Voor de navigatie gebruik ik de Kia navigatie. Dat bevalt goed. Een spraakcommando geven om naar een bepaald adres te rijden werkt uitstekend. Ook een adres naar de auto sturen via de Kia Connect app werkt prima. Telefoneren in de auto: prima, incl. spraakcommando.
- De Adaptieve Cruise Control in combinatie met de i-pedal bediening maakt het autorijden tot een zeer relaxte bezigheid. Heerlijk als je in de file staat: de auto versnelt zelf weer, houdt keurig afstand en komt stil te staan zonder het rempedaal te gebruiken. Top! ik wil niets anders meer.
- Ik merk dat ik de Head Up Display (HUD) vooral bekijk op de snelweg wanneer alle hulpsystemen aan staan. Alles wordt zichtbaar in de HUD, alleen heb ik de navigatie aanwijzingen uitgezet. Werd me te druk in het scherm. Bekijk ik liever op de kaart van het navigatiesysteem. Maar misschien is het wennen en zou ik het nog eens moeten proberen....
- De stuurverwarming: het leek me een overbodige optie.....maar ik moet nu toegeven dat het ontzettend fijn is als je met koude handen de auto instapt! Wat ook echt heel fijn is, is de mogelijkheid om je auto via de Kia Connect app 10 minuten voor vertrek even te laten ontdooien. Mijn auto staat altijd buiten, wegrijden met een ontdooide ruiten en opgewarmde auto is toch wel een heerlijk luxe op de koude winterdagen. Nooit meer ruiten krabben!
- De frunk. In bijna elke EV autotest hoor en lees ik dat het een ideale plek is om de laadkabel in op te bergen. Ben het daar niet mee eens. Het is erg onhandig om steeds weer de 'motorkap' van binnenuit te moeten openen en vervolgens de kabel in de frunk te proppen. Ik berg die kabel op onder de vloer van de laadruimte van de kofferbak. Ruimte genoeg en van buiten uit met de afstandsbediening te openen.
- De kofferbak opent overigens automatisch als je de sleutel in je broekzak hebt en blijft wachten voor de achterklep. Na vier keer een piepsignaal gaat de klep vanzelf open. Handig als je je handen vol hebt. Het zou overigens wel wat sneller mogen gaan, je staat soms net iets te lang niets te doen achter je auto.
Nu vraag je je misschien af, valt er niets te mopperen over de auto? Toch wel. Er zijn een paar zaken die volgens mij beter kunnen:
- De melding op het dashboard dat ik mijn handen aan het stuur moet houden blijft zeer irritant. Kennelijk houd ik het stuur van tijd tot tijd te losjes vast en krijg ik deze melding. Het blijft zich maar herhalen. Veiligheid boven alles, maar dit stoort mij bijzonder.
- Datzelfde geldt voor de melding die je krijgt als je de auto hebt gestart: veilig rijden instructie etc. die je kunt bevestigen dat je het hebt gelezen. Kon ik het maar uit zetten, wat irritant is dat steeds.
- Minder storend is dat de automatische regensensor niet altijd werkt op de momenten en met de snelheid die je zou willen. Natuurlijk kun je het handmatig bijsturen, maar ik had verwacht dag het beter zou werken.
- Dat geldt ook voor de automatische verlichting: zou soms ook wat sneller aan mogen gaan. Maar dan helpen we gewoon een handje. Daarin tegen werkt de groot licht assistent prima.
- Wat mij ook opvalt is dat wanneer je uit de auto stapt, je kort nog een aantal meldingen en informatie op het dashboard ziet over de afgelopen rit (verbruik) en bijvoorbeeld het openstaande zonnedak. Dat verdwijnt echter zeer snel uit beeld. Heb geen tijd om het te lezen! En als ik het zonnedak open laat staan kan ik het ook niet zien op de Kia Connect app. Zou nog een zeer gewenste aanpassing zijn Kia!
Ondanks het bovenstaande ben ik een zeer tevreden eigenaar van mij Kia Niro EV! Eigenlijk is er maar één ding waar ik echt niet tevreden over ben (zie mijn eerdere review over de trekhaak problemen). Als ik mijn fietsendrager op de trekhaak zet en de stekker in het stopcontact steek schakelen een aantal hulpsystemen uit (zoals de 1 pedaal modus). Het blijft mij storen dat een aantal zeer fijne hulpsystemen daardoor niet meer functioneren.
Mogelijk vanuit veiligheidsoverwegingen, maar het zou me een lief ding waard zijn als een fietsendrager niet gelijk gesteld wordt aan een aanhanger. Zou software matig te regelen moeten zijn. Kia past dit echter niet aan, maar geeft verder geen uitleg.
Het is voor het belangrijkste minpunt van deze auto!
Mochten jullie nog vragen hebben, laat het gerust weten. Tips zijn ook altijd welkom. Ben er nog steeds niet 100% zeker van dat ik alle mogelijkheden en instellingen van de auto beheers.
Ervaring navigatie en vakantie
- 22.000 km
In augustus zijn we met de de auto naar Normandië gereden en na een week weer terug. Een afstand van zo'n 750 kilometer (enkele reis). Vooraf kreeg ik regelmatig de vraag: hoe ga je dat doen met opladen? Heb je al een route uitgestippeld met laadstations? Mijn antwoord was steeds: dat laat ik de Kia bepalen, ik plan niets van te voren. Wel had ik mijn laadkabel meegenomen en van een vriend een gewone stopcontact lader geleend (voor het geval dat.....). Wat ik wel vooraf heb gedaan is bij 'instellingen' van de 'navigatie' en de 'poi's' aangegeven dat ik alleen laadstations van 100 kWh of meer wilde bezoeken. Eenmaal de bestemming ingevoerd (via Kia Connect) kon de auto de route gaan uitzetten. Het is daarbij jammer dat je het resultaat hiervan niet in de app kunt zien maar alleen op het scherm in de auto. Tip voor de ontwikkelaars van de app!
We rijden in 1 dag naar Normandië en thuis heb ik de accu voor 100% opgeladen (normaal niet meer dan 80%). Eenmaal gestart brengt de navigatie ons vanzelf naar het 1e oplaadpunt op de route. Top! De hele reis herhaalt zich dat keurig van laadpunt naar laadpunt. Je hoeft het niet zelf uit te zoeken. Alleen is mij echter niet altijd helder wanneer hij dat gaat doen. De route gaat soms van de snelweg af en dan vraag je je af nu al? Later blijkt dan dat het volgende laadpunt te ver weg is. Het zou duidelijker mogen worden getoond op het scherm wanneer een laadpunt wordt genaderd. Nu zie je wel iets van een vlaggetje, maar dat is voor mij niet helder.
Niettemin: zeer tevreden over de wijze waarop de navigatie de laadpunten voor mij opzoekt. Vraag geen verdere voorbereiding. Qua scherminformatie is er nog wel iets te verbeteren.
En oh ja.....op dit soort lange ritten, met veel snelwegen (de cruise control aan) is het BIJZONDER IRRITANT dat ik steeds de waarschuwing 'handen aan het stuur krijg' omdat ik te weinig bewegingen maak. Ik zou er wat voor over hebben als dit uitgezet kan worden!!!!
1e onderhoudsbeurt, na 2 jaar rijden
- 28.008 km
De auto nu 2 jaar in bezit. Ruim 2 maanden voor het einde van het 2e gebruiksjaar kreeg ik al een melding op het dashboard dat het tijd werd voor onderhoud. Uitgedrukt in hoeveel dagen nog te gaan. Een afspraak met de dealer gemaakt maar die lag een maand na de datum die volgens het dashboard gold als einde van de 2 jaar rijden zonder onderhoud. Dat de meldingen gewoon bleven doorgaan kon geen kwaad volgens de dealer. Uiteindelijk veranderde deze van nog x dagen te gaan naar x dagen te laat. Kennelijk zit in de auto een andere startdatum voor het gebruik dan de datum waarop wij de auto zijn gaan rijden. Ook na de onderhoudsbeurt bleven de meldingen komen.....toen maar even in de handleiding opgezocht of dit kon worden uitgezet. Uitzetten gaat niet, resetten wel. Melding is nu verdwenen. Had wellicht moeten gebeuren bij de onderhoudsbeurt.
Wat betekende de onderhoudsbeurt voor mijn Kia? Er wordt na 2 jaar een zogenaamde 'kleine beurt' uitgevoerd. Dit betekent in de praktijk dat een standaard lijst van checkpunten wordt nagelopen. Hier kwamen geen verrassingen uit! De remvloeistof werd ook getest, maar was nog goed. Dus geen vervanging. Wellicht het gevolg van i-pedal drive? Remmen met het rempedaal doe ik nog maar zelden.
Wel werd de interieurfilter vervangen. Over de slijtage van de banden geen opmerkingen. Ik rijd ook redelijk rustig. Uiteindelijk zonder verdere verassingen kreeg ik een rekening van 326,80. Vroeger was ik veel meer kwijt met mijn benzine wagen, maar om nu te zeggen dat dit bedrag mij meeviel, niet echt. Over 2 jaar volgt een 'grote' beurt, dat duurt nog even....dat scheelt weer.
Wel had ik nog een garantiepuntje ingebracht bij de dealer. Op de zitting van de bestuurdersstoel was rechts al een slijtplek zichtbaar. Het 'leer' was daar erg dun geworden. Dat zou geen jaren meer goed gaan. Bij het maken de afspraak werden hiervan foto's gemaakt door de dealer en die zouden worden besproken met Kia Nl. Daarna lang niets meer gehoord, maar tijdens het uitvoeren van de onderhoudsbeurt werd keurig een nieuwe stoelzitting gemonteerd. Geen discussiepunt. Prima uitvoering van de garantie door Kia!
Ik heb er alle vertrouwen in dat we tot 2027 weer zorgeloos en heerlijk relaxt kunnen rijden in onze Kia.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.