Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicLine (2018)

autoreview

Kia Niro
Kia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia NiroKia Niro

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi PHEV DynamicLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst2.100 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Niro Plugin

  • 1.100 km

Ik heb deze auto gekocht omdat ik denk dat ik een groot deel van de dagen met de 50 electrische kilometers toekan, en op die manier toch wel een stuk minder afhankelijk van benzine kan worden. Maar je kunt toch in één ruk naar Friesland of Frankrijk rijden als je dat wilt.
De auto valt beslist niet tegen. De afwerking en kwaliteitsbeleving is wat mij betreft prima. Er zit natuurlijk veel electronica in en dat is nog wennen. De navigatie werkt prima. Ik heb ook Android Auto werkend gekregen (je moet de app op je telefoon via een omweg downloaden en installeren) maar de toegevoegde waarde zie ik nog niet echt.
De auto voelt wel wat groter aan als ik gewend ben, maar rijdt heel makkelijk, licht en wendbaar. Door de automaat en de electronica is het gevoel wel wat indirecter, wat meer 'fly-by-wire', maar een auto als deze is toch bedoeld als comfortabele zoefbak en niet als stuurauto. Je moet overigens niet het idee hebben dat je hierme een auto koopt waarmee je de koppel van de (electro)motor in je rug voelt als je je rechtervoet indrukt.
Op het eerste gezicht merk je niet veel verschil als de benzinemotor aangaat, maar als je wat meer gewend bent merk je wel dat de auto in electrische modus eigenlijk beter rijdt : minder zenuwachtig, en stiller. Het is alsof de Niro met electrische aandrijving in zijn natuurlijk element is, en als de stroom in de accu op is, de benzinemoter samen met een beetje stress erin komt. Op de snelweg maakt het niet veel uit, maar voor lokaal verkeer vind ik het electrisch rijden fijner.
Ik had me erop ingesteld dat de officiële electrische range van 58 km bij lange na niet gehaald zou worden, maar dat valt in de praktijk mee. Als ik rustig rij is 55 km totdat de motor aanslaat haalbaar. In de winter zal dat wel wat minder zijn. Maar het komt erop neer dat al het lokale verkeer in de praktijk electrisch gaat.
De auto is overigens wel eigenwijs en zet soms de benzinemotor aan als ik dit niet wil. Dat gebeurt 1) als je de gaspedaal helemaal intrapt om snel te accelereren, en 2) als de climatronic vindt dat het interieur warmer moet (b.v. als het 17 graden is). Ik vind dat een beetje vervelend - je doet al die moeite om de auto op te laden en dan gaat de motor toch aan, terwijl dat voor kleine ritjes toch geen zin heeft. Ik zet de climatronic daarom nu standaard maar uit. Airco werkt wel zonder de motor, en lijkt niet veel nadelig effect op het bereik te hebben.
Ik heb nu ca 1000 km gereden en het gemiddeld benzineverbruik is nu 1,2 l/100km - de electrische kilometers hebben dus een heel significant effect op het verbruik. Overigens denk ik dat gemiddelde wel wat hoger uit gaat vallen als ik meer langere ritten moet rijden.

Eerste tankbeurt

  • 2.100 km

De auto nu vijf weken in bezit. Vandaag maar eens wezen tanken, hoewel de tank nog lang niet leeg was.
Na ruim 2100 km 30 liter benzine getankt, dus 1 op 70. Daarnaast (met dank aan de NewMotion laadpaal) ca. 173 Kwh verstookt.
Financieel kom je dan op een besparing van ca. EUR 100.- t.o.v. de brandstof die de Hybride-uitvoering had verstookt.
Als je dat afweegt tegen de hogere aanschafprijs en de kosten van de laadpaal is de PHEV-uitvoering dus zo'n beetje lonend, maar (in mijn geval) niet kostenverlagend.
Toch ben ik blij met mijn keuze, want het electrisch rijden is erg prettig en ik heb het gevoel dat ik dingen naar de goede kant toe aan het ontwikkelen ben.
De auto bevalt nog steeds erg goed, maar als KIA dit leest mogen ze de volgende verbeterpunten opschrijven :
- bij Hybride rijden (dus met benzinemotor erbij) vind ik dat er bij 30 à 40 km per uur een dip is. Je hoort de motor dan veel toeren maken maar er gebeurt niet veel. In EV-modus rijdt de auto daarom prettiger. Als je overigens sport-modus inschakelt is er opeens veel meer stuwkracht, maar net een beetje meer in eco-modus zou fijn zijn.
- het geluid van de audio is maar matig. Er is voor de PHEV helaas geen optie om betere audio te krijgen.
Maar in zijn algemeenheid ben ik heel tevreden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.