Kia Niro 1.6 GDi Hybrid First Edition (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid First Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Eerste ervaringen
- 1.800 km
Na een lang proces van internetten, shortlist, proefritten uiteindelijk toch weer een Kia gekozen. Hiervoor een Kia C'eed SW gereden met dusdanig goede ervaringen dat de lat voor de nieuwe auto hoog kwam te liggen. De belangrijkste eisen voor de nieuwe auto:
* Automaat
* Hoge instap
* Betrouwbaar
* Laag brandstofverbruik.
Hieronder een overzicht met van de shortlist gevallen auto's:
* Toyota C-HR: met een beetje leuke opties te duur en onpraktisch op achterbank.
* Seat Ateca: 1.4 te duur. Style uitvoering met standaard afschuwelijke bekleding.
* Nissan Qashqai: 1.2 motor kwam niet solide over, trillingen dashboard.
Mazda CX-3: te klein
In het begin heb ik ook de Kia Niro geschrapt i.v.m. de vormgeving van de neus maar uiteindelijk ben ik de auto toch gaan waarderen en heb ik hem gekocht. Het betreft een First Edition uitvoering met o.a. hald lederen bekleding, achteruitrijcamera, parkeersensoren achter, navigatie, Lane keep assist.
Eerste ervaringen:
Verbruik
Ik was erg benieuwd naar het werkelijke verbruik. Het is duidelijk dat het verbruik sterk afhangt van de buiten temperatuur. Sinds de koop bijna alleen maar vorst, rijdt hij 1 op 18. Nu het iets tijdelijk iets warmer wordt gaat het al naar de 1 op 19.
Elektrisch rijden
De motor dient eerst enigszins warm te zijn en de accu's bijna 3/4 vol. Daarna kan volledig elektrisch gereden worden. Dit kun je niet zelf bepalen, dat doet de techniek voor je. Vooral bij constante snelheden gaat dit erg goed en tot ong. 80 km/h kun je maximaal 2 km elektrisch rijden. Ook tot 100 km/h elektrisch gereden maar dan max. 1 km. De techniek houdt de accu's continue tussen 50 en 75% gevuld.
Versnellingsbak, motor en prestaties
De 1.6 benzinemotor maakt wat meer geluid dan ik gewend was bij de C'eed. Het duurt ook langer dan gemiddeld voordat de motor op bedrijfstemperatuur is, waarschijnlijk door zijn efficiency. De automatische lamellen in de grille lijken dit proces niet te versnellen. De automaat met dubbele koppeling doet zijn werk erg goed. Het schakelen voel je nauwelijks en ook de overgang naar volledig elektrisch of omgekeerd voel of hoor je helemaal niet. Je ziet het aan de verbruiksmeter en het al dan niet branden van het EV lampje. Met de automaathendel in D voelt het allemaal niet snel aan, met gebruik van de kickdown gaat het al sneller maar met de pook in de Sportstand is ie echt snel. Files worden bijna een genot met deze auto. Af en toe het rempedaal bedienen en de auto kruipt in EV modus geruisloos voort.
Interieur
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van het interieur, het dashboard en de bekleding. De afwerking is erg goed en de beenruimte bij de achterbank enorm. De bagageruimte is wat kleiner t.o.v. de C'eed maar met de bankleuning plat ontstaat er een volledige vlakke laadvloer. De instap zowel voorin als achterin is erg goed, voldoende ruimte o.a. doordat de portieren erg ver open kunnen.
Onderstel
De wegligging is erg goed. De auto helt weinig over in bochten. Het onderstel is afgesteld op comfort waarbij de 16 inch velgen (i.p.v. 18 inch op de duurdere uitvoeringen) ook zullen helpen. Die standaard 16 inch velgen zijn volgens de brochure van lichtmetaal maar in werkelijkheid worden ze wel afgedekt door wieldoppen. Wil je ook voor het ook lichtmetalen velgen dan moet je diep in de buidel tasten.
Audio en navigatie
Erg gebruiksvriendelijk. Goed geluid. Via Android auto en telefoon als wifihotspot altijd zeer actuele filemeldingen op de ingestelde route.
Pluspunten
* Vormgeving in- en exterieur
* 7 jaar garantie
* Brandstofverbruik
* Automaat
* Ruimte
Minpunten
* Cruisecontrol reageert traag waardoor snelheid iets terugzakt waarna deze met kickdown weer wordt hervat.
* Onderhoudsinterval 15.000 km of een jaar.
3e beurt
- 48.000 km
Onderhoud:
Inmiddels heeft de auto zo'n 48.000 kilometer gereden en zijn 3e onderhoudsbeurt gehad. Bij de 2e beurt is er een software update geweest waardoor het bekende probleem met de cruisecontrol is opgelost. Bij alle drie de beurten wordt vooraf een prijsopgave gemaakt die exact klopt met de factuur. Alleen de reguliere filters en vloeistoffen en nog helemaal geen extra kosten. Totale kosten tot nu € 700,- of 1,5 ct/km.
Ervaringen:
Mijn ervaringen zijn nog altijd zeer positief. Vooral het comfort en de stilte bevallen mij erg goed. Het brandstofverbruik zit rond de 1 op 20 (over het hele jaar). Eenmaal met tandem-asser gereden met zeer grote kast er op en de luchtweerstand van een vrachtwagen. Deze ervaring was minder positief omdat de accu's te ver werden leeg getrokken waardoor de motor erg hard moest werken. Eerder ooit een (zwaardere) auto op sleeptouw gehad wat veel gemakkelijker ging.
Kortom, nog altijd zeer tevreden met deze auto en ik kan nog steeds geen alternatief bedenken waarbij zoveel ruimte en comfort samen gaan met zo'n laag brandstofverbruik en relatief scherpe aanschafprijs.
Probleemloze auto
- 80.000 km
Eind december heeft de auto weer een kleine beurt gehad. I.v.m. corona aanzienlijk minder kilometers waardoor ik minder dan 15.000 km/jaar rijd en de auto daardoor gelukkig ook maar een beurt per jaar nodig heeft. De auto bevalt nog altijd ontzettend goed. Het verbruik blijft erg laag waarbij het jaargemiddelde boven de 1 op 20 blijft. Er zijn nog helemaal géén extra kosten geweest naast het reguliere onderhoud. Geen lampjes, geen wisserbladen, niets. Nu bij 80.000 de eerste keer alle 4 de zomerbanden vernieuwd. En dat zonder gebruik van winterbanden. Totale kostprijs van Reparatie/Onderhoud en Banden bedraagt nu 2,4 ct/km.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6i Hybrid Design Edition 1e Eigenaar | Dealer onderhouden | Schuif-kanteldak | Trekhaak | Bovag garantie | NAP
- 2018
- 118.727 km

Kia Niro 1.6i PHEV DynamicPlusLine 1e Eigenaar | Trekhaak | Fabrieksgarantie | NAP
- 2019
- 122.717 km

Kia Niro ExecutiveLine EV 64 kWh
- 2019
- 122.454 km