Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2017)

autoreview

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2017)

Signalement

UitvoeringNiro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst9.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goed rijdende auto met enkele slordige ontwerpfout

  • 9.000 km

Deze auto heb ik een poosje gebruikt voordat ik deze review plaats. Hij is geleverd als optie parkeersensoren aan de voorzijde. Deze versie wordt geleverd met een combinatie van kunstleer en stoffen bekleding. Ik rijd op de standaard 16 inch lichtmetalen velgen omdat ik rijcomfort belangrijker vind dan de looks.

Rijeigenschappen.
De auto rijdt best prima. Alle Niro's hebben een automaatbak dus dat is eerst even wennen. Maar nadat je gewend bent is het prettige ervaring. Het automatisch schakelen van de 6-bak gaat vrijwel ongemerkt. Alleen bij hellingen schakelt hij vaak onverwacht terug waardoor het toerental behoorlijk stijgt. Wellicht dat een 7- of 8-bak nog iets soepeler schakelt.
Ook bij resume op de cruise control schakelt hij vaak terug bij het oppakken van de ingestelde snelheid wat volgens mij vaak onnodig is.
Het rijden is vrij stil, windgeruis heb ik nog niet opgemerkt. De totale geluidsbeleving zal ook afhangen van de gemonteerde banden. Ik rij op niet-standaard all season banden die behoorlijk stil zijn.
Het onderstel is vrij stevig maar toch niet heel stug. Wat mij betreft precies goed.

Verbruik
Volgens de specificaties zou je gemiddeld ruim 1:20 kunnen rijden. Dat haal ik niet.
In het begin kwam ik in de zomer wel hier in de buurt maar zodra je snelwegritten hebt gaat het gemiddelde verbruik drastisch omhoog. Dit komt doordat bij boven de 100 km/uur zelden de elektromotor ingeschakeld wordt en alleen de benzinemotor wordt aangesproken.
Het gemiddelde zit nu rond de 1:18 waarbij ik op de snelweg meestal niet sneller rijd dan 125 km/uur op de teller.

Kosten
Hier kan ik kort over zijn. Tot nu toe heb ik geen kosten gehad. Over 3 maanden heb ik mijn 1e onderhoudsbeurt.

Gebruiksgemak en comfort
Met deze auto doe ik een stapje terug kwa ruimte. Mijn stationwagen had een veel grotere kofferbak. Door het "opbergbergvlak" boven de reserveband is de hoogte van de laadruimte ook nog eens beperkt.
Alle techniek die ik nodig heb ik aan boord: cruise control, automatische airco, regensensor, handsfree bellen zijn aanwezig. Gadgets die leuk zijn zitten er ook op: lane assist, usb/BT audio, achteruitrijcamera, mistlichten, comfortknipper en bandendrukmeting.
De kwaliteit van het geluid van de installatie is heel redelijk.
De kwaliteit van de elektronica van deze auto ben ik wel een beetje over teleurgesteld. Ik dacht dat Samsung deze leverde maar het hitec imago heeft bij mij een behoorlijke deuk opgelopen.
De cruisecontrol is niet zuiver. De snelheid wordt niet nauwkeurig vastgehouden, bij een resume kan er zomaar 3 of 4 km/uur tussen de oorspronkelijke en de nieuwe snelheid zitten.
Het bellen in de auto gaat prettig met mijn Androidtelefoon. Helaas is een walgelijke beltoon ingesteld die je niet kunt wijzigen. Zeg maar het geluid van een 5 euro draadloze deurbel van de Action. Zonde.
Het kaartmateriaal van de navigatie is erg oud en loopt zo'n 2 jaar achter.
De handles rond het stuur zijn best ergonomisch en overzichtelijk. Ik merk wel relatief vaak dat na een bocht de richtingaanwijzer niet automatisch uit gaat.
Tot slot zijn de parkeersensoren aan de voorzijde geen aanrader. Sterker nog dit is weggooid geld. Ze piepen continue als je auto in de garage staat (ook met de automaatstand P en R). Gelukkig gaan ze boven de 20 km/uur uit om weer aan te gaan als je bij de verkeerslichten aansluit in de rij. Dan staan ze weer vrolijk te piepen. Daarmee zijn ze alleen geschikt voor mensen die doof zijn of op een boerderij wonen.

Het interieur is netjes en logisch. De stoelen zitten goed.
Het stuur en de pook hebben nette lederen bekleding.
De vereiste armsteun is aanwezig.
De klep van de armsteun voelt fragiel aan.
De bergruimte rond de bestuurder vind ik tegenvallen. Zo zijn er weinig vakken, teveel bekerhouders, de vakken in de deur zijn erg klein (ondiep).
Als je gewend was na het instappen je huissleutels in de portiervakken te leggen dan ontdek je dat dat lawaai oplevert als je een bocht door gaat. Een rubbermatje had wonderen gedaan.
Bij mij is een kwalitatief goede mattenset meegeleverd die ook nog eens een stevige bevestiging heeft.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.