Kia Niro 1.6 GDi Hybrid BusinessLine (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid BusinessLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 37.000 km |
Fijne auto
- 3 km
Ik zal mijn auto eerst even aan u voorstellen, het betreft een Business line uitvoering, daar zit van alles op en aan, sommige zal ik hier onder behandelen.
Deze auto was al onderweg op de boot uit Korea, bedoeld als voorraad auto voor de importeur, dus twee weken later kon ik al rijden.
Ook heb ik gelijk bedongen dat de dealer mijn winterwielen, (die bij hun in opslag lagen) van de Cactus, en de banden die onder de auto liggen bij aflevering zou innemen, en daarvoor in de plaats Michelin Cross Climat banden zou monteren, en ik moet zeggen die bevallen mij erg goed.
De reden van aanschaf was een erg mooi inruilvoorstel van mijn dealer, in eerste instantie voor een nieuwe cactus, maar ik wou een iets hogere zit en zij zijn ook KIA dealer, dus was de overstap naar de NIRO gauw gemaakt, vooral het hybride rijden sprak mij erg aan.
Algemeen:
Wat een fijne auto is dit, de zwaardere motor en de 6 bak met dubbele koppeling is een genot om mee te rijden, niet dat het rijden in de Cactus een straf was, maar dit is toch weer een stapje hoger op de ladder, de auto ligt als een blok op de weg, en gaat soepeltjes om met verkeersdrempels en hobbeltjes, ook helt hij in snelle op en af ritten bijna niet over.
De auto steekt goed en degelijk in elkaar, je hoort weer bonk als je de deur dicht doet, en met name onder de motor kap zie je toch wel een verschil met afwerking als bij de Cactus, dat zal ook met het prijsverschil te maken hebben.
De zit zowel voor als achter is erg ruim, ik zit ruim achter mijzelf, en ik ben 1.83 mtr en weeg 120 kg, daar komt dan ook gelijk het eerste min puntje, de zitting van de voorstoel is voor mijn postuur, net iets te smal en te kort, niet dat ik slecht zit, maar in de Cactus zat ik wat dat betreft iets beter.
Ik ben met de auto al op vakantie geweest en ik moet zeggen dat ik uren lang kon rijden zonder dat ik moe werd.
Soms zitten er dingen in een auto die als ze op de optie lijst zouden staan je ze niet zou bestellen maar als je er eenmaal mee kennismaakt, wil je niet anders meer.
Wat deze auto betreft is dat voor mij het verwarmbare stuurwiel, wat een genot als je instapt, het stuur is erg snel warm en dat rijd toch een stuk prettiger, en de automatisch dimmende binnenspiegel, in mijn vorige auto's klapte ik mijn spiegel nooit om, maar nu dat automatisch gebeurt ervaar ik het verschil, en dat geeft toch wel een hoop rust voor je ogen tijdens het rijden.
Het Hybride systeem:
Ik kan niet anders zeggen dat dit erg goed werkt, anders dan bij Toyota waar je kunt schakelen naar tot 50 km per uur je alleen elektrisch rijd, kan dit bij de NIRO niet, bij koude motor gebruikt hij alleen de benzine motor, maar als die op bedrijfs temperatuur is begint het feest.
Sta je voor het stoplicht, dan schakelt hij gelijk naar volledig elektrisch en zo rijd je dan ook weg, geef je wat meer gas komt de benzine motor erbij.
Rijd je een constante snelheid dan schakelt hij regelmatig naar volledig elektrisch, ook bij 100 km per uur op de snelweg, dit zijn geen lange afstanden, maar toch gauw een paar kilometer, je kunt dit beïnvloeden door even het gas los te laten, dan gaat hij ook volledig elektrisch, maar hij doet het in principe helemaal zelf, kortom helemaal top.
De stelling dat hybride rijden alleen interessant is als je veel in de stad rijd en weinig tot niet op de snelweg is door KIA dan ook onderuit gehaald, een collega die een Toyota hybride heeft en daardoor veel meer verbruikt, loopt hier wel tegen aan.
Het verbruik:
Natuurlijk zegt de folder iets heel anders, maar toch is die niet slecht, de auto weegt toch 1400 kilo en dan zo'n laag verbruik, je merkt ook dat nu het wat warmer wordt het verbruik naar beneden gaat, ik ben dan ook zeer benieuwd naar de zomer.
In mijn Cactus die maar 950 kg woog en een 82 pk motor had lag mijn verbruik hoger.
Ook mijn keuze voor de Cross Climat banden in plaats van de standaard energie savers doet het verbruik wat stijgen, maar ik ben absoluut niet ontevreden.
Het Multi Media systeem:
Het scherm werkt snel en probleemloos, je komt overal snel bij, en is zeer uitgebreid.
De navigatie is niet helemaal zonder fouten, maar dat ligt ook aan de verouderde kaarten die nu eenmaal op die fabrieks apparaten staan, het upgraden van de kaarten en software is de eerste 7 jaar gratis, en ik heb begrepen dat er al één klaar ligt bij de dealer, dus als ik die heb laten instaleren kom ik hier nog op terug.
Het pairen met mijn telefoon gaat heel soepel (windows telefoon) en ook WIFI met bijv. de telefoon als hub werkt uitstekend, je krijgt dan File meldingen en flitspaal informatie a la minute van Tom Tom.
De Climate Control:
Die is zo wel in te stellen op het scherm als met fysieke knoppen en werkt goed, je kunt ook met een knop instellen dat je alleen in de auto zit, komt het verbruik ook weer een klein beetje ten goede.
Ik ga afsluiten met het gegeven dat ik een zeer tevreden KIA NIRO rijder ben en deze auto zeker aanbeveel, hij kost best een hoop geld, maar vergeleken met vergelijkbare auto's wint voor mij de NIRO door het comfort en het slimme hybride systeem.
Jan-Willem Smeets
De NIRO is ingeruild voor een NIRO
- 37.000 km
Ja ik blijf dus KIA NIRO rijden, dit is mij erg goed bevallen.
De reden voor inruil was een mooi aanbod van mijn dealer, en de nog onbekende BPM verhoging per 1 september.
Dan nog wat gebruiks ervaringen die ik nog wil delen.
De kaarten blijven wat ouder, maar daar zit een lichte verbetering in, en ik heb ondanks dat het er op zit nog niet de kaarten via Appel carplay nodig gehad.
De adaptieve cruis control werkt voor mij erg fijn en heb ik eigenlijk altijd aanstaan, wel houd hij soms in als de auto voor jou is afgeslagen, maar als je dit weet, zet je hem even uit als de voorligger zijn knipperlicht heeft aanstaan, maar dit geldt alleen voor de zelfde rijstrook.
De actieve rijbaanassistentie werkt perfect, hij stuurt in flauwe bochten mee, wordt de bocht te scherp dan zet hij zich zelf uit, en dat voel je dan ook gelijk.
Het is erg makkelijk als je een papiertje van een zuurtje wil afhalen, want dat kan nu met twee handen de auto blijft keurig in de rijstrook, niet te lang want dan gaat hij piepen, ook als je je knipperlicht niet gebruikt bij het wisselen gaat hij piepen, dus onbedoeld de lijn aanraken als je er even niet helemaal bij bent maakt je weer alert.
Voor de rest heb ik weinig toe te voegen aan bovenstaande review, de stoelen zijn in de loop der tijd beter gaan zitten en voor de rest absoluut geen problemen, dus een absolute aanrader.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.