Kia Niro 1.6 GDi PHEV DynamicLine (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi PHEV DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 77.000 km |
5 jaar Kia Niro
- 77.000 km
Hallo allemaal, zelf heb ik deze keer vrij veel reviews van diverse merken gelezen voor we de volgende auto gingen aanschaffen dus hierbij mijn eerste poging tot een review.
De Niro gaat ons in April normaliter verlaten. Vandaar proberen om nu nog iets van een review/ervaring op papier te zetten.
De Kia is de afgelopen 5 jaar onze enige auto in het huishouden geweest. Na het inruilen van onze beide auto's op 1 gezinsauto in 2010/2011 bij de geboorte van ons eerste kind hebben wij geprobeerd het bij 1 auto te houden. De afgelopen 14 jaar is dat met wat passen en meten aardig gelukt
De Kia is van alle auto's die we samen hebben gehad mijn vrouw haar favoriete auto. De mijne wat minder maar aangezien zij het er het meeste in rijdt was het goed zo.
De pluspunten:
1: De Niro was een zuinige auto. Wij rijden normaliter veelal wat kortere stukjes. Dit kan vooral op de accu, al dan niet met het meelopen van de motor.
Laden doen we thuis met een 230V lader. Niet snel, maar voor ons in 99% van de gevallen voldoende.
Ook zonder accu is 1 op 20 met een nette rijstijl goed te doen. Afgelopen wintersport naar Zuid-Frankrijk met 2 dak koffers haalden we tussen de 1 op 15/16 met 110 op teller op de Peage.
2: De auto was betrouwbaar. Wij zijn geen enkele keer buiten de reguliere beurten om naar de garage geweest.
De vorige Kia Sportage verbruikte behoorlijk olie, deze Niro heeft dit euvel gelukkig niet. Op vakantie met een paar liter olie in de kofferbak is toch minder leuk.
3: Het onderhoud is in onze ogen betaalbaar, zeker vergeleken met de Passat die we voor de Sportage hadden.
Ook qua service hebben wij Kia hoger staan dan de VAG groep. Ook al kan dat natuurlijk ook voornamelijk aan de dealer in Leeuwarden hebben gelegen. Voor ons was dat in ieder geval de reden om bij VAG weg te gaan.
4: De electrische systemen zijn goed. ACC werkt over het algemeen prima. Alleen bij uitvoerende auto's wordt er soms afgeremd terwijl dit niet nodig is.
Lane assist prima, stoort ons niet.
Navigatie goed, maar Google Maps is beter.
Het scherm is snel en intuïtief.
5: Prima reis auto. Stoelen goed genoeg voor een paar uren onafgebroken rijden (ik 1.88m).
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de Passat wel een fijnere reis auto vond.
6:
Regenereren werkt voor mij prima. Mijn vrouw blijft het lastig vinden om het te gebruiken, maar dat geldt in principe voor alles behalve de startknop 😁.
Zelf rijd is meestal in standje 2 en afhankelijk van hoeveel ik wil afremmen ga ik naar stand 1 of 3.
Op deze manier rijd ik vrij veel zonder echt te hoeven remmen. Helemaal tot stilstand komen lukt niet, dus stoplichten vragen meestal om het rempedaal.
Min(dere) punten:
1: Vermogen houdt niet over. Zeker in de bergen of Ardennen is dit niet om over naar huis te schrijven. De motor loeit soms echt als een malle.
2: Rijders ervaring. De auto doet zijn werk, goed zelfs, maar zorgt bij mij nooit voor een glimlach wanneer ik rijd.
3: Ruimte, voldoende maar niet overdreven. Wij merken met kids van 11 en 13 dat we bewust met de stoelen aan het schuiven zijn om iedereen voldoende ruimte te geven.
De kofferbak is ook niet heel ruim.
Conclusie:
Een goede, zuinige en degelijke auto die doet wat hij moet doen.
Wij gaan voor een iets ruimere en minder verstandige Kia die hopelijk af en toe weer een glimlach terug brengt tijdens het rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren