Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2018) #9
autoreview

Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 122.000 km |
KM-stand laatst | 122.000 km |
Fijne complete en comfortabele Niro!
- 122.000 km
Bij de proefrit ging mijn vergelijking tussen een Toyota Auris Hybrid stationwagen en een Kia Niro Hybrid. Wij wilden een degelijke auto met automaat en full hybride techniek. Omdat we wel eens onze bejaarde ouders meenemen moest er genoeg ruimte op de achterbank zijn en een ruime instap.
Eerst proef gereden in de Toyota. Een degelijke auto met voldoende comfort en uitrusting. De instap is echter laag. De ruimte is voldoende ook in de kofferbak. Aan de cvt moest ik erg wennen. Bij gas geven gaat hij eerst toeren maken (fors) en dan versnellen. Behalve het lawaai vond ik hem ook traag. Elektrisch rijden lukt heel moeilijk en alleen bij lage snelheden. Eenmaal op toeren is hij lekker stil. Wil je meer vermogen dan is er een power knop. Dat geeft een snellere respons maar nog meer toeren en lawaai. Al met al vond ik het tegenvallen.
Daarna de Kia Niro Hybrid proef gereden. Dat beviel beter. De hogere instap, meer ruimte op de achterbank, en vooral de hybride techniek icm de 6 traps automaat. Je kunt meer elektrisch rijden en de automaat is alerter door de 6 versnellingen. Je voelt hem iets schakelen maar dat gaat heel snel en wil je meer trekkracht dan zet je hem in sport. Dat werkt veel beter dan de cvt en power knop van de Auris. De Kia is aangenaam stil en heeft een goede stereo. Nadeel is de iets kleinere kofferbak. Voordeel is dat je er 1300 kg mee mag trekken en dat kan de Auris niet
De keuze is dus op de Kia gevallen. Inmiddels hebben we er 17000 km mee gereden, ook in de bergen. Dat bevalt zeer goed. Gemiddeld verbruik is 1:19,5. Met de sport stand is ook in de bergen goed omhoog te rijden. In de garantieperiode is de linker aandrijfas vervangen. Deze begon te tikken bij het wegrijden. Verder geen storingen gehad. Een heel enkele keer gaat de Kia lastig van het stuurslot wat bekend is bij de anwb. Ik ben 186 lang en kan er goed in zitten. De stoel en stuur zijn prima in te stellen. Ik kan dan ook nog achter mezelf zitten. Ik mis wel een kniesteun bij lange ritten. Het wisselen tussen verbrandingsmotor en elektromotor gaat soms gepaard met een schokje. Ook bij snelheden rond de 140 is de Kia stil. Alleen mijn all season banden maken wat herrie. Wij zijn van plan nog lang door te rijden met deze Kia. Hij bevalt erg goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren