Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine (2017) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 61.000 km |
KM-stand laatst | 137.500 km |
‘Onze derde’
- 64.500 km
Sinds begin juli rijden we in onze derde Kia op een rij. De twee vorige auto’s waren nieuwe exemplaren van het model Ceed. Nu hebben we een tweedehands Niro gekocht (van april 2017, had al 61.000 km gereden).
Weer KIA?… Ja, voor ons is - naast dat de auto’s van dit merk prima rijden - de ‘geen-gedoe-garantie’ van 7 jaar een belangrijke motief om dit merk te kopen. We hebben in die twaalf jaar één keer van die garantie gebruik gemaakt (stuurbekrachtiging viel af en toe weg: uiteindelijk moest de hele stuurkolom worden vervangen. Was een dure grap (geweest).
Geen Ceed, maar een Niro omdat
* Einde Kia-garantieperiode van de Ceed in zicht kwam.
* We een zuinigere, milieuvriendelijkere auto wilden.
* Een 100% elektrische auto dan voor de hand zou liggen. Maar… we hebben ook een (kleine) caravan, en daarmee in de zomer door Europa rijden vinden wij erg leuk. Een geheel elektrische auto kan nog niet voor een caravan (behalve Tesla cs), de hybrides van Kia kunnen dat wel.
* De hybride Ceed kan dit sinds kort ook. Deze is echter nog nauwelijks tweedehands te krijgen.
* We hopen dat over 3 - 4 jaar de techniek verder is/er dan nog zuinigere auto’s op de markt zijn, die ook een caravan mee kunnen nemen.
Behalve welk merk/type we wilden, wisten we ook welke kleur de nieuwe auto moest hebben. Dat maakte de zoektocht makkelijker. Half juni bij de Kia-dealer in Harderwijk langs gegaan. Die had bovenstaande kleur auto staan, hadden we gezien. We waren er snel uit. Trekhaak en nieuwe banden toegevoegd. Woensdag 1 juli hebben we de auto opgehaald. Erg nette aflevering door de verkoper/garage.
Inmiddels bijna 4000 kilometer met de Niro gereden. Grootste verbetering ivm Ceed: de stoelen! :-) Steviger dan in de Ceed. Maar verbeteringen zijn (natuurlijk) ook dat je hoger zit en de stevigere wegligging. Wij rijden redelijk netjes (maxImum snelheid, uitrollen waar mogelijk). Dan kan je zuinig rijden met de Niro. Gisteren 90 km (deels stad, deels snelweg) haalde ik een gemiddelde van 3,8 ltr per 100 km. En verder: wat mij betreft heerlijk al die piepjes die de bestuurder waarschuwen (o.a. LKA). Evenals cruise-control.
In augustus met een caravan (6 meter totale lengte, max. gewicht 1.300 kilo) door Frankrijk gereden (2.700 km). We hadden over de trekkracht Niro op sites verschillende berichten gelezen. Niet altijd positief. Onze ervaring: alle heuvels/bergen werden moeiteloos genomen. Rijstijl op route Soleil hebben we wel moeten aanpassen. Met de Ceed (benzine) reden we daar nog wel eens 110 km als het rustig was. De Niro-motor gaat met een caravan er achter, als je harder gaat dan +/- 95 km per uur, heel vaak (meerdere keren per minuut) schakelen om de optimale eco-stand te vinden. Dat hoor je, en dat voelt heel onrustig. Uiteraard kan je dan over gaan op ‘handgeschakeld’ (sport-stand). Maar dan blijven er op het dashboard ‘pijltjes’-aanwijzingen komen dat je hoger of lager moet schakelen. Op één van forums las ik dat het automatisch schakelen zo geprogrammeerd is dat de auto steeds het meest zuinig rijdt. Dus dat het wijs is altijd - als je zuinig wílt rijden - gewoon in de eco/automaatstand te blijven rijden. Dat hebben wij dan ook gedaan: maximale snelheid, ook op route soleil aangepast naar 95 km per uur. Duurt het allemaal iets langer, maar rij je wel a) zuiniger en b) veiliger (https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/tips-tegen-slingeren).
Kortom, tevreden met de Niro.
Nog steeds tevreden met de Niro
- 82.000 km
Weinig bijzonderheden dit jaar. In Nederland een keer of zes met een kleine caravan achter de Kia gereden. Ging weer prima. Deze zomer (in één dag, zonder caravan) naar de Dordogne gereden. Ook moeiteloos. Begin dit jaar onderhoudsbeurt bij dealer gehad. Netjes uitgevoerd door KIA Harderwijk. Wat betreft benzineverbruik: in de zomer halen wij 4,5 ltr op 100 km (gemiddelde snelheid 100-110 km per uur). Vorige winter liep dit op naar 5.7 op 100 km. Met caravan er achter is verbruik 1 ltr op 10 km.
Opnieuw weinig nieuws
- 100.000 km
Voor derde jaar op rij met een kleine caravan achter de Niro door Europa gereden. Niet zo ver dit jaar (Luxemburg en Duitsland), maar ook deze 2.000 km ging weer moeiteloos. Nog steeds tevreden over deze auto
En weer tevreden, nieuwe ‘besteld’
- 123.000 km
Het wordt wat saai, maar nog steeds tevreden over onze blauwe Kia. Geen problemen gehad, en de Niro heeft ons en onze caravan ook dit jaar weer ‘met gemak’ vier weken door Zuid-Frankrijk gesleurd. Jl mei een nieuwe Kia Niro gekocht. Nu maar wachten totdat die kan worden geleverd….
Einde nabij
- 137.500 km
We gaan de KIA Niro inleveren. Woensdag krijgen we de nieuwe. Weer een hybride Niro. Afgelopen jaren prima in ‘de oude’ gereden. Ook met een kleine caravan. Zeer tevreden klant dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine | Trekhaak | Navigatie | Parkeercamera | Climate Control | Cruise Control |
- 2017
- 109.889 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid DynamicLine | Trekhaak | Navigatie | Parkeercamera | Climate Control | Cruise Control |
- 2017
- 98.458 km

Kia Niro 1.6 GDi Hybrid First Edition | Automaat | Afneembare Trekhaak | Achteruitrijcamera | Rijstrookbegeleiding | Cruise Control | Airco | CarPlay | Navigatie |
- 2017
- 84.195 km
Lezersreacties (0)
Reageren