Kia Magentis 2.5 V6 SE Luxe (2003)

autoreview

Kia Magentis
Kia MagentisKia MagentisKia MagentisKia MagentisKia MagentisKia MagentisKia Magentis - interieurKia Magentis - interieurKia Magentis - interieur

Signalement

UitvoeringMagentis 2.5 V6 SE Luxe
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf72.600 km
KM-stand laatst270.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 265.000 km

Na altijd lease auto gereden te hebben gingen we een eigen auto aanschaffen.
Toch altijd weer schrikken die prijzen, vandaar de KIA Magentis, veel waar voor je geld.

Een verrassende auto, rijdt perfect. Ik rij zo’n 45.000km per jaar en heb dit in verschillende auto gedaan, maar dit is zeker niet de slechtste!! Het is ook onbegrijpelijk dat er niet meer van rond rijden. Wel leuk want iedereen kijkt naar de auto met een blik.. die heb ik nog nooit gezien.

De vering is zacht en niet bedoeld om als een gek om de hoek te gaan. Voor mijn werk kom ik regelmatig in de US en daar huur je dit soort auto’s, lekker met automaat en cruising down the highway, en dat doet hij perfect. De automaat schakelt soepel en de leren bekleding met stoel verwarming is echt mooi.

Een 2.5L zescilinder, ik rij er 1 op 10 a 11 mee en dat is toch niet slecht voor een V6, als je gas geeft kun je zonder moeite ook 1 op 7 a 8 halen. Maar dan rij je echt stevig door. Met een top van 235km op de teller is er met topsnelheid ook niets mis, enig probleem is dat je het niet hoort.. de auto is erg stil.

Wat absoluut fout is aan deze auto is de climatecontrol, wat een drama. Het gaat van diepvries naar sauna en alles er tussen in on geacht wat de temperatuur op het dashboard aangeeft. Enige remedie is beginnen op 18 graden en dan om de 10km er een graatje bij op zetten. Als hij uiteindelijk bij de 27graden is stabiliseerd de zaak een beetje:-)

Een computerschermen om je verbruik uit te rekenen en zo zit er niet in, ook geen navigatiesysteem. Maar ach, een kleine Mio in de roosters drukken en je bent in business.

PROBLEMEN

  • 265.000 km

Eerste kleine beurt achter de rug, alleen de dure bougies was even schrikken. Maar goed die gaan 90.000km mee dus daar hebben we de komende tijd geen last van. De beurt kostte €350,-, waarvan €150 voor de bougies. Verder absoluut geen problemen. Geen olie verbruik en we rijden tussen de 1 op 10 en 1 op 11, niet verkeerd. Op naar de volgende beurt.
Tweede grote beurt bij 105000, gewoon normaal groot onderhoud met extra de Airco schoon maken en nieuwe remblokken achter. Geen probleem.
Tijdens de vakantie kwamen we er achter dat de tweede ventilator niet werkte, spul aan de kook bij 10% berghelling in stapvoets verkeer. Normaal gesproken rij je hier in nederland nog 20 jaar mee door maar nu hadden we hem toch echt nodig. Later in Nederland door KIA Amsterdam vervangen. Trouwens perfecte service, echt geen gezeur garantie!!! Accu gaf laatst het loodje en ook hier werd zonder problemen een nieuwe gemonteerd. KIA heeft zijn service echt hoog in het vaandel staan!!
Derde kleine beurt bij 120000, APK en klein inderhoud, geen enkel probleem.
Het begint een beetje saai te worden, 155000km beurt, was wel een dure met de distributie snaar en rollen maar ach dat moet nu eenmaal. verder echt helemaal niets. Orginele uitlaat zit er nog onder!! Olie verbruik 0 !!
APK zonder problemen bij 165000. Alleen zijn nu slotvangers aan beide kanten (door mij zelf) vervangen. Voor de rest, op naar de 200.000km

Net de 200K beurt met APK gehad.. saai...niets aan de hand, uitlaat perfect geen bijzondere dingen. Op naar de 300k :-)
Wat denk je... het eerste probleem(pje), mijn linker voorwiel lager was kapot. Wellicht door al het slechte weer met zout/pekel e.d. heeft het lager de geest gegeven. Kosten, 280 Euro, kun je niet veel van zeggen. Ze konden het lager er niet eenvoudig af krijgen.

De 265k beurt met APK gehad en dat voor €385, kun je toch niets van zeggen. Nog steeds originele uitlaat! Wellicht moet ik eens aan de schokbrekers gaan denken. Hij wordt een beet week achterin.

Ingeruild

  • 270.000 km

Dit is het einde van deze review. De Magentis is verkocht, gaat de handel in, dus het zou mij niets verbazen als hij ergens als Taxi zijn laatste kilometers gaat slijten.

Al met al is dit een ZEER betrouwbare auto gebleken, afschrijving over 5 jaar is 9000 Euro en onderhoud en een enkele reparatie was in totaal 8000 Euro. Dus over 200.000km kost hij 0,085 cent per kilometer... niet slecht voor zo'n grote bak.

Weer een Magentis 2,7 V6 gekocht met 42.000km en uit 2007. Nu maar hopen dat deze net zo betrouwbaar is.
Groet,
D

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.