Kia Magentis 2.0 CVVT X-ecutive (2008)

autoreview

Kia Magentis 2.0 CVVT X-ecutive (2008)

Signalement

UitvoeringMagentis 2.0 CVVT X-ecutive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf170.100 km
KM-stand laatst170.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hoezo anoniem? Comfortabel zeker!

  • 170.000 km

De Kia Magentis! In de rubriek 'op de rollenbank' is ze al eens langs gekomen en de reacties waren zeer uiteenlopend. Helaas (of misschien wel gelukkig) heb ik niet de 2.7v6 maar de 2.0cvvt met 141pk automaat met maar liefst 4 (?) Versnellingen.

Maar eerst het uiterlijk;
Ik heb het altijd wel een mooi model gevonden mits de kleur juist is. Vergis je niet, de auto is 4,75 meter lang en dat is best wel veel auto! Voor mij is het een mix van Europese (Duitse) modellen om destijds in 2008 een gok te wagen in het leasewagen segment. Na het gigantische succes van de Kia Sorento dacht Kia dit ook te bestempelen met deze Kia magentis.
Is dat gelukt? Nog niet misschien.
Is dat terecht? Tja ik denk het wel hoor.
Anoniem is een understatement want vrijwel niemand in mijn omgeving heeft er ooit van gehoord.

Terug naar het uiterlijk:
Een zwartkleurige magentis met Chrome sierlijsten rondom de ruiten was sowieso een vereiste.
Maar de originele lay out lijkt vooral saai in mijn ogen. Zodoende was het vervangen van de standaard 16 inch velgen naar 18 inch voorafgaand aan het ophalen van de auto evenals het tinten van de ruiten (zie foto's) al geregeld.
Uiteraard is dit allemaal smaakgevoelig maar in mijn ogen maakt het de auto 'dikker' en geeft het meer accent op de lengte van de auto.

Hoe rijdt het? Veel directer dan ik dacht!
Ik dacht een luie, lome auto te kopen maar daarin heb ik me toch vergist. Er is vrijwel geen gevoel in het stuur maar op snelheid is deze wel echt direct! Wat mij betreft op het irritante af..
Nu moet ik eerlijk toegegeven, ik moet de auto nog laten uitlijnen en die 18 inch hebben grote invloed op de rijdynamiek uiteraard.

Qua gasrespons is de auto boven verwachting alert. Ik heb voorafgaand aan deze 2.0 ook in de 2.7 v6 gereden. Qua snelheidsbeleving en souplesse scheelt het oprecht niet veel! Natuurlijk mis ik die 6 cilinder blaf maar het verschil in praktijkverbruik is gigantisch.

Interieur/luxe?
Een dikke prima, althans voor een Kia uit 2008. Het materiaalgebruik is weliswaar veelal plastic maar het sluit mooi aan en het kraakt of piept niet. Qua ruimte is het oprecht een ruime auto te noemen. Achterin zitten achter mijn 184cm ? Dan heb je jouw knieën nog steeds compleet vrij als je ook de lente van mij hebt.
Missers zijn er ook!! De boordcomputer heeft de buitentemperatuurmeter, actieradius, tijd, verbruiksmeter etc allemaal voor de bestuurder beschikbaar gesteld.. maar je moet constant op een on-ergonomisch knopje op het dashboard klikken om dit op te vragen. Want het enige wat je ziet is de totale kilometerstand (don't care everyday) en jouw keuze zoals de buitentemperatuur.
De zittingen zijn wat aan de korte kant, maar een goede zitpositie is makkelijk te vinden. De automaat schakelt echt onmerkbaar en dus schokloos.
Nog een tegenvaller? De kwaliteit van de speakers.... Ook na het installeren van een nieuwe radio met betere versterker is het geluid echt slecht te noemen, ondanks vele uren van instellen.
Fijne extra's vind ik het openen van de kofferbak op de sleutel (2008!) of de uitstap verlichting in de voordeuren.

Toekomst?
De vorige eigenaar heeft er behoorlijk pech mee gehad. Hoewel ik me afvraag hoeveel misbruik de auto garage in Maasbree heeft gemaakt van zijn onwetendheid. Vanaf 2021 is er een stapel rekeningen van ongeveer 5500 eur met onder andere een nieuwe motor op 134.000 kilometer a €3600 euro? Of wat dacht je van een volledige versnellingsbak revisie?
Is het dat waard? We gaan het zien!

Grappig detail: mijn oom vroeg waarom ik dezelfde auto had gekocht? Nee dat was een Chevrolet epica
Zie review https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/chevrolet-epica-2006/





8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.