Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2021) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | EV6 77.4kWh GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 33.000 km |
Ja! Je kan met de EV6 en caravan op vakantie maar
- 33.000 km
Na ruim 30.000 kilometer is het tijd voor een review...
Eerlijk is eerlijk. Mijn vorige auto, een passat GTE, zat toch net een stukje beter maar na behoorlijk wat kilometers ben ik gewend aan de andere (iets hogere) zit positie.
De voornaamste reactie uit mijn omgeving was: "elke keer stekkeren onderweg daar heb je toch helemaal geen zin in"... Nee dat klopt! In het dagelijks gebruik stekker ik zelden onderweg. Thuis laad ik de EV6 tot 80-90% vol en kan de dag erna zorgeloos rijden. Kortom, ik hoef nooit meer onderweg te stoppen :).
Op vakantie is dat natuurlijk een ander verhaal. Na een maand of twee ben ik met het gezin op wintersport geweest in Oostenrijk. De nodige voorzorgmaatregelen genomen zoals oa verschillende laadpassen aangevraagd en de route uitgestippeld via abetterrouteplanner (top app). De reis ging prima waarbij ik wel moet zeggen dat de laadsnelheid mij behoorlijk tegenviel... Na de update van (dacht April) kom ik hier op terug. Wat laad de auto razendsnel!! Q4, ID4, Enyaq, etc. komen nog niet misschien in de buurt van de 230KWh welke ik in praktijk tot ong 55% haal en daarna tot 80% op ongeveer 150kwh. Hierdoor ben ik echt met 15 tot 20 minuten weg. Overige merken staan zeker 2 x zolang( als het niet langer is) en dat merk je!
Na de eerste ervaring met wintersport en de km in Nederland heb ik de moed bij elkaar verzameld om met de EV6 naar Frankrijk op vakantie te gaan MET caravan!
-Zou je dat nou wel doen?
-Waarom huur je geen auto?
-Dat schiet toch niet op?
Om op de laatste vraag terug te komen... idd het duurt wat langer maar als je er op instelt en je er vrede mee hebt elke 2uur ong 20 minuten te stoppen is het eigenlijk best wel relaxed en minder gejaagd. En natuurlijk kan ik elke zomer een auto huren maar ik had nou juist de EV6 uitgekozen omdat deze auto 1600kilo kan trekken. Daarnaast ben ik niet graag afhankelijk van andere dus afspraken maken met dealer over ruilen ed schiet voor mij niet op. Gelukkig heeft Tesla de laadpunten opengesteld voor niet Tesla-rijders dus dat scheelt behoorlijk. Tenminste, dat dacht ik... De eerste stop ging super bij een 150kw lader. OK, de 150 haalde ik niet maar tikte amper de 100kwh aan. Aangezien Tesla altijd verschrikkelijk veel laadpunten heeft hoefde ik de caravan niet af te koppelen dus kon m mooi schuin insteken. Ik vond het prima. De kop was eraf en ging vol vertrouwen verder naar Laxou waar ook veel Tesla laders staan maarrrr niet de 150kw maar de 250kw en dat schijnt een dingetje te zijn voor Huyndai en Kia. Het schijnt dat er een bug zit tussen Hyundai/ Kia en Tesla V3 (ofwel 250kw) laders... Ai dat viel even tegen... Daar sta je dan met nog 40km actieradius met caravan, vrouw en kinderen. Via de app van anwb een lader gevonden 8km verderop. Voor de zekerheid maar de caravan afgekoppeld en daar alleen naartoe gereden. Na 2uur(!) laden was ik weer vol om mijn weg te vervolgen. In de ABRP zit een functie om favorieten laadpunten aan te geven en laadpunten te vermijden. Dit laatste heb ik maar gedaan bij Tesla. Mijn favorieten laadpunten zijn Allego, Ionity en FastNed. Allemaal super! snel. Wat wel een nadeel is met een caravan is dat je deze toch wel 60 tot 70% van de tijd moet afkoppelen omdat je bij de laadvoorziening achteruit moet insteken. Bijkomend voordeel is dan weer dat dit na een paar keer miss 1a2 minuten kost. Op de camping aangekomen heb ik binnen 2uur 4 stellen bij de EV6 gehad welke allemaal vragen hadden over de ervaring, verbruik en de welbekende laad perikelen onderweg (behalve Tesla nergens last van gehad). In praktijk reed ik ongeveer 150 tot max 180km tot de volgende stop. Omdat er in het buitenland niet heel veel snelladers zijn kwam het ook weleens voor dat ik na 40km toch nog ergens (even) moest prikken om de volgende stop te halen.
Al met al ben ik zeer tevreden over de EV6 icm met vakantie en caravan. Volgend jaar zeker weer en kijk nu ook uit naar de wintersport met de update welke de laadsnelheid heeft bevorderd.
Als afsluiter voor nu nog een kleine tip. Zorg ervoor dat je altijd zo een klein rond batterijtje in de auto hebt liggen. Zonder aankondiging was mijn sleutel leeg (in het buitenland dus...) auto startte niet, ging niet op slot deed helemaal niks... ook de noodstart (sleutel tegen startknop houden) werkte niet. Na contact te hebben gehad met de ANWB en wat youtube filmpjes bekeken te hebben de sleutel voorzichtig (kon me nog herinneren dat de sleutel €700,- kost) geopend om het batterijtje zelf te kunnen vervangen. Na het openen van de sleutel werkte de noodstart overigens wel:).
En Oja... nadat ik de Mont Ventoux ben opgerend heb ik boven dankzij de EV6 en Nespresso genoten van een heerlijk bakkie koffie bij zonsopgang. Dat is toch nog een mooi moment om de V2L functie te gebruiken ;).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia EV6
Had je deze auto's al gezien?

Kia EV6 PLUS RWD 77.4KWH/THAAK/LEER/LED/ACARPLAY/FABRIEKSGARANTIE
- 2023
- 109.029 km

Kia EV6 GT-Line AWD 77.4 kWh Navigatie, Schuifdak, 20"Lm, LED, Adaptive Cruise Control, Stoel/Stuurverwarming, Climate Control
- 2022
- 6.190 km

Kia EV6 GT AWD 77.4 kWh | 585pk | Kuipstoelen | 21" lichtmetalen velgen |
- 2023
- 39.673 km