Kia EV3 81.4 kWh GT-PlusLine (2025) #3

autoreview

Kia EV3 81.4 kWh GT-PlusLine (2025)

Signalement

UitvoeringEV3 81.4 kWh GT-PlusLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst1.600 km
Lezerswaardering: 81%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste EV ervaring!

  • 1.600 km

Na enige jaren de ontwikkeling van elektrische auto’s met belangstelling gevolgd te hebben, hebben we vorig jaar een Kia EV3 besteld, die we sinds begin maart ook voor de deur hebben staan. De keuze voor de EV3 was voor mij een logische, gezien de wensen die ik had.

Even de voorgeschiedenis: ik heb altijd benzine auto’s gereden, van het kleinere soort. Begonnen met een Fiat Panda, via de Uno naar de Punto, daarna overgestapt op de Renault Clio, Captur en terug naar de Clio Estate. Zeg maar het segment waar de ware ‘petrolhead’ zijn/haar neus voor ophaalt. Maar voor mij waren prestaties, snelheid en luxe nooit een eis. Wél praktische bruikbaarheid, zuinigheid en aanschafprijs. En daarom ook alle auto’s netjes op tijd ingeruild.
De Clio Estate heeft het nog het langst volgehouden, zo’n 6 jaar. Niet in het minst door de coronatijd, waarin weinig is gereden. Maar ook vanwege het praktische nut van de fantastische bagageruimte. Op de een of andere manier moet de auto op vakanties altijd afgeladen vol zijn 😊.

Omdat we nu (bijna) met pensioen zijn, wilde ik af van de benzine auto’s, en vandaar de overstap naar elektrisch. Daarbij bleven de gebruikerswensen recht overeind staan (hoewel dat voor de prijs uiteraard minder geldt bij elektrisch), dus de nieuwe auto moest praktisch zijn, met veel opbergruimte voor vakanties. En, wat bij dagjes uit voor mij en ook belangrijk is: ik wil heen en terug kunnen reizen zonder te hoeven opladen. Dan kom je al gauw uit bij een auto met een bereik van meer dan 550 km.

Dus de introductie van de nieuwe Kia EV3 heb ik met veel belangstelling gevolgd! Ik had wat proefritten geboekt met een aantal auto’s, maar nadat ik in de EV3 had gereden, heb ik die allemaal afgezegd: deze auto voldeed volledig aan de wensen die ik had, en ik vond hem fantastisch rijden. En waarom zou je verder kijken als nodig is?
De EV3 werd dus besteld, en omdat de prijs een stuk lager was dan ik had gereserveerd voor een elektrische auto (ik had een budget voor de EV6, Ioniq 5/6 etc) konden we de meest luxe GT line versie kopen. Dan heb je ook gelijk helemaal nergens meer over te klagen, want die is dus heel erg compleet.

Veel recensies die ik gelezen heb m.b.t. elektrische auto’s, en ook de EV3, zijn geschreven door ervaren (auto)journalisten die dan ook ervaring hebben met (veel) duurdere auto’s. En die ervaring zetten ze dan vaak af tegen de kwaliteit van een goedkopere auto, zoals de EV3. Daar moet je, als rijder uit het B-segment, dan uiteraard wel doorheen lezen. En vooral: je eigen ervaringen afzetten tegen de auto’s die je zelf hebt gereden.
In dat perspectief kan ik alleen maar laaiend enthousiast zijn over de EV3. De auto is een heel stuk groter en ruimer dan de Clio, en dat merk je aan alles. De binnenruimte is fantastisch, de afwerking is meer dan prima, de zit achter het stuur is voor mij (net onder de 1.80) meer dan uitstekend, de stoelen zijn heel goed in- en te verstellen, en zitten op langere trajecten ook een stuk comfortabeler dan in de Clio. En omdat de auto ook een stuk hoger is, heb je ook een beter zicht op de weg en wat er voor je gebeurt.

Kortom: over het interieur niets dan lof. Ook achterin is het prima vertoeven, al heb ik de auto daar niet voor gekocht. Maar in de EV6 bijvoorbeeld, kon ik nauwelijks fatsoenlijk mijn benen kwijt. Ik moet er niet aan denken dat ik daar een lange rit in zou moeten zitten! De EV3 is, zoals gezegd, heel comfortabel achterin. En de bagageruimte is ook meer dan voldoende, ook al omdat je de laadvloer lager kan zetten. In de frunk onder de motorkap is voldoende ruimte voor de laadkabel, dus die ligt daar te wachten op de volgende sessie. Wél hoor ik steeds iets klapperen als ik over een verkeersdrempel rijd; ik ben er nog niet achter wat dat is. Ik vermoed de fles met ruitenwisservloeistof, want Kia heeft in de bagageruimte links een vakje gemaakt waar precies een 5-liter fles in past. Ik vermoed dus dat die meehobbelt. Wordt nog uitgezocht!

Dan het verbruik. Dat valt me vooralsnog een beetje tegen. De batterij zou een actieradius van 570 km moeten leveren, maar ik krijg de batterij nog niet voller dan ± 540 km. En dat was de laatste laadsessie, daarvoor was het nog minder. Wellicht heeft dat met de buitentemperatuur te maken. In testen wordt regelmatig gemeld dat de aanduiding van de beschikbare range op het scherm zeer accuraat is, en ik kan dat onderschrijven. Het is een geruststellend gevoel om te weten dat het beschikbare bereik ook probleemloos gehaald wordt. Hoe dan ook: een tripje van Rotterdam naar Maastricht kan makkelijk op zonder laden worden uitgevoerd. Groningen wordt, qua afstand, wat kritischer, vrees ik 😊.

Het rijden. Dat is, zoals gezegd, fantastisch. Nogmaals: ik ben een Clio gewend, die voor mij ook meer dan prima was. Maar de EV3 is nog een heel wat beter. Het (i)pedaal reageert bijzonder snel op de voet, en de acceleratie is, zoals normaal bij elektrisch, fantastisch. Ook al kan de EV3 niet tippen aan een (ahum) Tesla, hij is meer dan snel genoeg om vlot mee te kunnen in het verkeer. En ook bij inhaalacties op de snelweg zit je in een mum van tijd op de gewenste snelheid.
Simpel voorbeeldje: als ik in de Clio een vrachtwagen had ingehaald, en op weg was naar de volgende (en dus even niet naar rechts wilde) dan kreeg ik nog wel eens een ‘snelle jongen’ naast me die dan maar rechts wilde inhalen. Met de Clio was ik kansloos. Nu zag ik een snelle Duitser naar rechts gaan (op een weg met drie stroken!) die dat ook wilde proberen, maar hij was volslagen kansloos tegen de EV3. En dat soort reactiesnelheid is toch wel heel erg prettig, want je kunt dus veel beter anticiperen op het verkeer.
-----------------------------------
Edit:
Even voor de duidelijkheid: (gezien een paar reacties): ik rij altijd keurig rechts, en heb een hekel aan middenbaanplakkers! Ik hou netjes de ANWB regel aan dat je naar rechts gaat als de volgende auto zo'n 10 seconden voor je uit rijdt. Hoe lastig dat ook te schatten is soms. Mensen kunnen er doorgaans bij alleen rechts langs als ze over de vluchtstrook gaan, of door de berm!
-----------------------------------
De meest zuinige stand (ECO) kun je niet als standaard instellen, en je moet dan vier keer op de Drive knop klikken. Niet handig. Ik heb de ECO stand dus gekoppeld aan de MyDrive knop, en dat scheelt twee keer klikken. Nog steeds niet heel handig, maar ik kan er wel mee leven.

De auto beschikt over veel automatische functies, die goed tot zeer goed werken. Ik gebruik vaak de Smart Cruise Control (ook in de stad) die prima anticipeert op de voorganger. Met name in files is dat ideaal, want je kunt je voet gerust van het ‘gas’pedaal afhalen: de auto remt keurig af, en trekt ook weer automatisch op als het verkeer weer rijdt. Zeker in combinatie met de Lane Assistent die voor je stuurt, kun je bij wijze van spreke in een file een tukkie doen, of de krant lezen. Op rotondes is het wat minder, omdat de auto dan de voorganger kwijt raakt, en dus versnelt. En dat is op rotondes niet handig. Dus je moet in de stad altijd bijklussen met het rempedaal. Maar in essentie werken de systemen heel prettig. Ik schijn de gewoonte te hebben om mee te sturen met de kijkrichting, en met de LA actief gebeurt dat dus niet meer!

De piepjes, waar veel mensen over klagen? Ook hier: geen probleem mee. Ik ben de Clio gewend, die bij elke ‘overtreding’ van de snelheid piept, en blijft piepen. Dat was behoorlijk irritant. De EV3 waarschuwt één keer, en laat het daarbij. Zelf vind ik de waarschuwingsgeluiden dus geen enkel probleem, en ik heb nog niet de neiging gehad om ze uit te zetten. Notoire snelheidsovertreders zullen daar anders over denken, maar ik sta niet te popelen om de staat met enige regelmaat van nieuw geld te voorzien, dus ik vind de waarschuwingen prima.

Het infotainment systeem. Dat levert bij mij wat minpuntjes op. De schermen zijn super groot, wat uitstekend is, en de 360⁰ camera is uitstekend, maar het navigatie systeem kan wat mij betreft een stuk beter. Ik vind sowieso de kaarten heel erg lelijk; de navigatie in de Clio had een hele set aan kleuren die je kon instellen, en de kaart in de EV3 heeft alles in het grijs, en groene lijnen voor de wegen. Ik snap dat niet, want in oudere systemen van Kia zaten wél meer kleuren, en was de kaart dus veel beter te lezen. Ook mis ik de file aanwijzingen op het scherm, en wordt de route niet omgeleid als dat kan. Al kan dat ook te maken hebben met dat er op dat moment geen andere opties waren.

Conclusie: ik vind de EV3 een fantastische auto, waar ik, op wat kleine irritaties na, weinig slechts van kan zeggen. Integendeel: ik vind het een fantastische auto, waar ik hopelijk nog lang plezier van kan hebben. En tegen de tijd dat ik hem ga inruilen, zullen er hopelijk nog wat nieuwe ontwikkelingen aan zijn toegevoegd die de auto nóg beter maken!
Veel groter nadeel nog: als je een route plant, heb je maar een paar opties, zoals Snelste route, Optimale route en nog zo wat. Wat blijkt als je een route plant? Ze pakken allemaal dezelfde wegen, dus dezelfde lengte en dezelfde ritduur! Dat is lekker kiezen! Wat ik graag zou wíllen in een EV: een route plannen die snelwegen mijdt. Maar díe optie ontbreekt dus! En die had ik (uiteraard) wél in de Clio. Gebeld met de dealer, die dat moest beamen en ook geen oplossing had. Wél kan je met Google Maps een route plannen die snelwegen mijdt, en dan moet je dus via CarPlay navigeren. Dat werkt dan ook wel, maar is natuurlijk een gotspe. Zo’n optie moet gewoon standaard in het navigatiesysteem zitten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia EV3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.