Kia EV3 58.3kWh Plus (2025)

autoreview

Kia EV3
Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3 exterieurKia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3Kia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieurKia EV3 interieur

Signalement

UitvoeringEV3 58.3kWh Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst2.512 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste maand

  • 2.512 km

Gekozen voor de KIA EV3 plus met kleine accu van 58kW. De belangrijkste reden waarom ik nu een elektrische auto heb gekocht is dat er op mijn werk ruim voldoende laadpalen staan met voordelig tarief. Hierdoor kan ik de auto 2 keer per week opladen tijdens het werk, en mag hem ook de hele dienst laten staan. Ik heb géén eigen oprit en laden thuis in de wijk doe ik maar weinig. Die €4.500 extra voor de grotere accu geeft alleen 100km meer bereik tussen de snelladers, wat met de steeds betere dekking niet echt nodig is.

De KIA heeft bediening met voldoende echte knopjes waar goed over is nagedacht, wat ik miste bij andere merken. Knoppen voor het klimaatsysteem, knoppen voor het entertainmentsysteem en knoppen links / rechts op het stuur voor het linker / rechter beeldscherm. Het middelste beeldschermpje voor het klimaat zit een beetje achter je stuur verstopt, dat is prima want deze is het minst belangrijk en zie je door je hoofd opzij te bewegen. Met het kruisje rechtsboven komen de uitgebreide klimaat instellingen op het entertainment beeldscherm.

Android auto werkt heerlijk draadloos, met je telefoon in je zak. In principe kan je dus instappen, starten en hoef je niks op het beeldscherm aan te raken voordat je gaat rijden wat wel zo fijn is tijdens dagelijkse ritjes. Ik heb het zo ingesteld dat het entertainment verder gaat met waarmee je bent gestopt, en dat Google maps in beeld komt. Met een gesproken instructie kan je tijdens het rijden een bestemming ingeven.

Elke uitvoering van de EV3 heeft dezelfde motor en onderstel, en die voelt heel goed. Vooral bij krappe invoegstroken merk je het voordeel van elektrisch rijden. De stilte binnen is ook heerlijk, en de radio hoeft niet boven herrie uit te komen. De cruise control werkt op rustige snelwegen prima, en ook bij het file rijden volgt hij goed de voorligger. Bij wegwerkzaamheden, rotondes en drukke afritten waar ze voor je auto langs schieten is het allemaal te onrustig, en heb ik besloten om daar geen cruise control meer te gebruiken.

De plus heeft de stoel- en stuurverwarming [bediening bij de deurgreep] wat lekker is in de koudere maanden en heeft een afsluitbaar vakje in het middenconsole ipv de strijkplank. Een heleboel andere extra’s zit er niet op: eenvoudiger koplampen, eenvoudiger zwart plastic aan de buitenkant, stoffen stoelbekleding, geen glazen dak en geen elektrisch te bedienen stoelen / achterklep. Mijn vrouw zit een keer per maand achter het stuur en zet dan alleen de stoel naar voren, dus ook niet nodig. De standaard velgen zijn ook een maatje kleiner met meer lucht in de banden, dit geeft meer comfort. De meeste hobbels en drempels worden soepel genomen, af en toe kom je een stuk snelweg tegen waarbij de auto gaat deinen en je van baan moet wisselen om dat te voorkomen.

De zit houding en binnenruimte is verrassend ruim. Deze auto is een stuk kleiner dan de vorige SUV, maar ik kan met mijn 1,90 m en 130 kg prima mijn plek vinden. Het enige wat ik heb [met elke auto] is dat ik verder van het stoplicht af sta, zodat ik die kan zien zonder voorover te moeten bukken.

Langere ritten:
De werkelijke range tijdens mooi najaarsweer met rijmodus normal en regeneratie nivo 3 is 380 km. Inclusief laadverlies is het verbruik 16,3 kW/100km, dit is dus altijd meer dan wat de boordcomputer aangeeft en is wat je werkelijk betaald bij de paal. Met een volle accu kan je dus een ritje maken van 160 km heen en weer zonder laadstress. We hebben familie op 200 km en hoeven dan niet te vertrekken met helemaal volle accu, en gaan daar dan 2-3 uur aan de laadpaal om weer thuis te komen. En mocht dat niet lukken kan je altijd 10 minuten aan de snellader voor 100 km erbij. De functie om de batterij vooraf te conditioneren voor snelladen nog niet gebruikt, gewoon aansluiten waarna de temperatuur van de accu vanzelf wordt geregeld.

Op vakantie is het laadplan elke 200 km 20 min aan de snellader, zodat je bij storing nog naar een ander laadstation kan rijden. Elke 100+ kW lader is prima, en van 10% naar 80% is ongeveer 30 minuten. Tot 73% is snel, boven de 80% is het wachten niet waard. Laden bij Tesla Superchargers met de app gaat ook prima, en is ook zonder abonnement meestal goedkoper dan de andere aanbieders. De laadklep rechtsvoor is een ideale positie voor Tesla Superchargers. Mocht er alleen een 50kW paal beschikbaar zijn dan gaat het wel een uur duren. De eerste stop hadden we onder Maastricht met een stukje vlaai, en daarna wanneer we zelf een pauze nodig hebben. We hebben bewust geen maandabonnement genomen van Tesla/Fastned/Ionity [die worden met de kleine accu pas interessant bij minimaal 4x laden bij dezelfde aanbieder] en laden dus tegen iets hogere kosten bij de aanbieder die er dan toevallig is. De waarschuwingen zijn bij deze accu bij 25% [ca 90km] en bij 15% [ca 55km].

Het rijden van haarspeldbochten omhoog is eenvoudig, je hoeft geen motor op toeren te houden en hebt altijd het volle vermogen beschikbaar. Je kan zelfs midden op de steilste helling stoppen, de ‘auto hold’ zorgt dat je niet achteruit rolt, en daarna weer vlot verder. Omlaag gebruik ik helemaal geen rempedaal, een beetje spelen met hoever je de i-pedal loslaat is voldoende [als je het plaatje van de auto in het display zet, zie je wanneer de remlichten aangaan].

Laadkosten per kilometer:
Omdat ik op mijn werk goedkoop kan laden rij ik voor €0,04 / km. Dat kan oplopen naar €0,06-0,08 bij laden op straat. Snelladen is meestal €0,08-0,12 maar kan ook erg variëren per locatie en tijdstip op de dag. Als je niet oplet bij toeristische bestemmingen of tijdens de vakantie kan je zomaar €0,20 / km betalen.

Stekkeren:
Het is vrij eenvoudig om te laden maar soms moet je goed opletten. Je doet de dikke stekker eerst in de auto en dan de dunne aan de paal. Dan gaan ze communiceren en is de paal gereed met meestal een groen ledje op de paal. Pas dan kan je de laadpas tegen de paal houden. Weer even wachten tot het laden daadwerkelijk start met meestal een blauw ledje op de paal. Doe daarna je auto op slot met de afstandsbediening of het knopje op je handvat. Loop ook echt weg, anders heb je kans dat de auto weer van het slot gaat. Kijk eventueel na enkele minuten in de KIA-app of het laden is doorgestapt naar ongeveer 10,8 kW, je auto is dan in 3 uur opgeladen van 40% tot 95%. Heb je kosten per minuut, een blokkeertarief of wil je gewoon naar bed dan is dat het wachten niet waard en haal je de auto weg. De laatste procenten zijn altijd zeer traag, en de KIA app geeft een melding 10 minuten voordat de auto klaar is met laden. Soms is het laden een stuk trager omdat de netbeheerder overbelasting wil voorkomen, soms moet je de capaciteit met meerdere auto’s delen en soms heeft de paal gewoon een lagere capaciteit.

Stop het laden met je laadpas en haal de stekker uit de paal. Ontgrendel dan pas de deuren zodat je de stekker uit de auto kan halen. Heb je eerder de achterklep open gedaan of ben je langs de deur gelopen dan moeten eerst alle deuren dicht zijn, doe je de auto op slot en dan weer open zodat je de stekker eruit krijgt. Je kan ook instellen dat de stekker wordt vrijgegeven zodra het laden stopt, maar dan heb je het risico dat iemand er met je kabel vandoor gaat.

De bijgeleverde laadkabel is van dikke kwaliteit, nogal stug, lang en zwaar. Daarom voor het gemak een kortere laadkabel gekocht met spiraalsnoer, die niet op de grond ligt en dus schoner en droger blijft. De originele als reserve onderin de achterbak, de kortere voor normaal gebruik. Ik parkeer dan ook bij voorkeur links van de laadpaal.

Het opladen van mijn telefoon gaat met 25W via een kabeltje op een van de standaard USB-C poorten, bij het draadloos laden wordt mijn telefoon enorm heet dus dat in de instellingen van de auto uitgezet. Het opladen van een laptop lukt niet met de USB-C poort. Gebruik daarvoor een 12V lader voorin of een burolader op het 230V stopcontact onder de bank. Dat stopcontact kan je ook gebruiken om een klein koffie hoekje naast je auto te zetten tijdens een evenement.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia EV3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.