Kia Ceed Sporty Wagon 1.4 CVVT Se7en (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ceed Sporty Wagon 1.4 CVVT Se7en |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 34.500 km |
De eerste maand
- 2.100 km
Sinds 25-02-2010 in bezit van de auto. En nu in een kleine maand zo'n 2100 km ermee gereden.
Voor deze auto gekozen, omdat ik een auto wilde met 20% bijtelling, maar ook een station (SW) is. Aangezien mijn vorige auto 9 jaar oud is, is het rijden in een nieuwe auto natuurlijk al een heel andere beleving.
Ik heb de auto gekozen voor de ruimte in de achterbak, die wel smaller is dan mijn vorige auto. Ligt aan de mindere wegwerking van de wielkasten maar ook als bestuurder zit ik lekker, al moet ik wel wennen aan de verstelbare lendensteun. Doordat het stuur axiaal te verstellen is, kan ik met mijn 195 cm lengte super zitten. Volgens mijn passagiers heb je op de achterbank voldoende beenruimte. Ik heb zelf een kind dat in een Maxi-cosi stoeltje zit. Persoonlijk heb ik moeten wennen aan de kleinere achterdeuren t.o.v. mijn oude auto. Momenteel is het in de auto zetten van de kleine geen probleem meer.
Super zijn alle kleine vakjes die in de achterbak zijn weggewerkt en de 12v aansluiting.
Rijeigenschappen
Doordat ik de Seven uitvoering heb met 16 inch lichtmetaal, vind ik dat de auto relatief hard is. Oneffenheden op de weg voel je goed. Verder rijdt de auto zoals hij m.i. zou moeten doen.
Uitrusting
In het genoemde seven pakket zitten een aantal opties die tegen een gereduceerd tarief aan te schaffen zijn. De stuurwielbediening van de audio en cruise control werkt goed. De knoppen van de telefoon werken ook, echter zou je met de "opneem toets" ook naar het telefoonboek kunnen gaan d.m.v. 2x drukken. Mij is het nog niet gelukt. Zodra ik op de knop druk gaat hij gelijk het laatst gekozen nummer bellen.
Ook is er een (bij Kia bekend) probleem dat de bluetooth verbinding slecht is. Ik kan de beller perfect horen, maar de beller mij zeer vaak niet of zeer slecht. Ook zijn van niet alle telefoons de contactpersonen over te zetten naar het systeem. Hierdoor moet je nog je gsm vastpakken.
Volgens de dealer komt voor de genoemde problemen medio april 2010 een update.
Het ingebouwde mediasysteem met navigatie werkt verder goed. Systeem werkt met een Touchscreen. Nadeel is dat je slecht naar het scherm kunt kijken als de zon schijnt. D.m.v. de usb aansluiting kun je gewoon je mp3/wma via een usbstick beluisteren. Ik heb zelf dan ook de cd speler nog niet gebruikt.
Het navigatiesysteem is (blijkbaar) van het merk LG en gebruikt kaarten van Navteq. Ondanks dat de auto nieuw is, wordt er gebruik gemaakt van kaarten uit 01-2009. Het systeeem werkt snel en m.i. goed, alhoewel het grafisch natuurlijk geen TomTom of Sygic is. Jammer is dat er geen NL taal gekozen kan worden, maar dit wordt verholpen met de update in april 2010.
1.4 motor (90 pk)
Aangezien ik een SW wilde en 20% heb ik dus moeten kiezen voor een 1.4 motor. Deze motor heeft 90pk. Dit vermogen is voor normaal NL gebruik denk ik voldoende. Nu is het wel zo dat ik relatief weinig snelweg km's maak. Wel hoor je veel geluid als je zo'n 120 of 130 km rijdt. Komt mede doordat de auto bij 130km zo'n 4000 toeren draait. (er wordt gezegd dat dit ook aan de banden kan liggen. Dit zijn Michelins met een lage rolweerstand. Daar kan ik pas meer over vertellen als in november de winterbanden eronder gaan.
Wil je inhalen dan zul je terug naar de 3 of de 4 moeten want in de 5 zit er niet echt een versnelling in. Ondanks de 90pk trekt de auto in de 3 of de 4 goed door.
Verbruik
Ik heb nu 2100 km gereden en volgens de boordcomputer is er een gemiddeld verbruik van 7.1 liter per 100 km. Dus zo'n 1 op 14. Is natuurlijk niet het verbruik volgens fabrieksopgave, maar ik vind het zelf een redelijk. De auto is ook uitgerust met het ISG (start/stop) syteem. Dit systeem werkt goed. Natuurlijk moet je aan wat voorwaarden voldoen, bijv. niet airco vol open, minimaal +3 graden. Wel is het wennen om bij het verkeerslicht je auto in de vrij te zetten, zodat het ISG kan werken. Zodra je de koppeling weer intrapt start de auto weer. ZOu dit persoonlijk niet doen als je als 1ste bij het verkeerslicht staat.
In de zomer met de auto naar Italie. Ben benieuwd hoe ik de 1200 km autosnelweg dan zal vinden.
Na 2 maanden
- 4.150 km
Eigenlijk is er na 2 maanden met de auto gereden te hebben niet zoveel veranderd, buiten de kmstand.
Wel heb ik het idee dat de motor iets sneller reageert op je rechtervoet. Gevolg is dat het verbruik dan wel flink stijgt. Bij normaal rijden, met cruisecontrol, zonder veel snelweg is een verbruik van 6.9 liter per 100 km haalbaar. Rijdt je flink door en of relatief veel autosnelweg dan loopt bij mij het gemiddeld verbruik op naar 7.8 liter per 100 km.
Het ingebouwde navigatie systeem werkt m.i. goed (die ene keer dat ik het heb gebruikt). Ben alleen niet kapot van de Engelse stem. Zelf gebruik ik totdat de update van het mediasysteem uitkomt het navi, Sygic, op mijn gsm.
Wel ondervind ik 3 nadelen. (1 is eigenlijk geen nadeel)
1. De automat aan de bestuurderszijde is van inferieure kwaliteit. Ik heb dan nu bijna 4200 km gereden en de mat is ter hoogte van waar de linkervoet staat bijna door. Heb echter op het KIA-forum gelezen dat KIA NL dit onder de garantie vind vallen. Dus geen probleem. Hoop dat de matten dan wel van een betere kwaliteit zijn.
2. Het ISG systeem c.q. koppeling/ versnellingsbak. Op de werking heb ik geen klachten. Echter het is mij nu 3x voorgekomen dat ik bij een verkeerslicht het ISG zijn werk laat doen en dat ik bij het intrappen van de koppeling niet in de 1ste versnelling kom. Gevolg koppeling op laten komen en opnieuw intrappen. Onduidelijk is mij de reden.
3. Auto heeft de kleur Black Pearl. Probleem hiermee is dat je echt alles op de auto ziet. Dus zeker 1x per week wassen.
Na 3 maanden
- 6.350 km
Nog steeds is er niet veel veranderd na 3 maanden met de auto te hebben gereden.
2 punten van aandacht.
1. de eerder genoemde automat aan de bestuurderszijde, hij is bijna helemaal door. Je kunt er nog net niet met een vinger doorheen prikken.
2. het raam aan de bijrijderszijde. Bij openen met een snelheid van 90 km op hoger, sluit het raam niet gelijk goed. Meestal de 2x wel. Ligt denk ik aan een rubber.
De update van het systeem is beschikbaar. Blijkt alleen voor het bluetoothsysteem te zijn. Heeft bij mij niet veel opgeleverd. Ik ben nu wel hoorbaar, maar blijkbaar zit er constant "galm" op de lijn. Gevolg is dat ik nu maar een oortje gebruik.
Verbruik blijft op de in de vorige review genoemde hoogte.
Verder geen op- of aanmerkingen
9600 km
- 9.600 km
Eigenlijk kan ik niet anders zeggen dan dat er weinig veranderd is de laatste 3000 km. Auto rijdt nog steeds erg lekker en de handmatige airco werkt super met dit zomerse weer. Nadeel is dat dan natuurlijk het verbruik flink stijgt (gelukkig een tankpas).
Momenteel is het verbruik bij stads- en provinciale ritten ca. 7.8 l/100 km. Bij autosnelweg ritten loopt het verbruik op naar minimaal 8.5 l/100 km bij 120 km per uur. Rij je harder, drinkt hij ook behoorlijk harder.
De update voor het omzetten van het mediasysteem naar NL is nog steeds niet uit. Was eerst juni/juli 2010. Nu wordt het augustus 2010. Er is wel een beta-versie uit.
De in een eerdere review aangegeven slechte automat is vervangen door de dealer, garantieregeling. Jammere is dat het dezelfde mat(tenset) is als bij aflevering. Dus ben benieuwd of de mat weer max. 8500 km mee gaat en/of het dan nog steeds garantie is.
De vakantie naar Toscane
- 14.800 km
Zoals ik eerder al had aangegeven zou ik melden hoe de rit naar Toscane (Italië) me was bevallen. Eigenlijk zijn me een paar dingen die me nu pas zijn opgevallen.
1. De Cruise Control (CC) gaat schokkerig gedrag vertonen bij snelheden van 120 km en sneller. Probleem is dat bij bijv. een CC-snelheid van 140 km, hij constant aan het corrigeren is voor mijn gevoel (en dat van mijn vriendin. Zij wordt er misselijk van). Op de navi van mijn GSM zie ik de snelheid constant verspringen van 139 naar 140 en naar 141. Op zich logisch dat de CC zich aanpast, maar de schokken die je voelt zijn m.i. niet normaal.
2. De 90 pk motor en bergachig gebied
Gelukkig dat we in NL geen bergen hebben, maar alleen een paar heuvels. In het bergachtig gebied heeft de 1.4 motor gewoon te weinig power om lekker de berg op te komen. Je bent echt genoodzaakt terug te gaan naar de 2 en soms de 1, omdat het koppel te beperkt is.
3. Verbruik
Het brandstofverbruik is me op de 1250 km toch nog meegevallen. (Gelukkig heb ik ook een pas voor het buitenland). Met de hogere snelheden, max 160 km op navi, in Duitsland, toch nog een verbruik van 1 op 11 kunnen realiseren. Ik had een hoger verbruik verwacht.
Verder heeft de auto gedaan wat hij moet doen. Gevolg is dat ik het ritje naar de wintersport, waarschijnlijk Oostenrijk, met het volste vertrouwen tegenmoet zie.
na 10 maanden en bijna 25000 km
- 24.600 km
Sinds de laatste review ongeveer 10.000 km gereden en eigenlijk zijn er geen grote problemen geweest.
1. Raamrubber bijrijderszijde, is onder garantie vervangen. Dit rubber zat dubbel en was een bekend probleem.
2. Automat bestuurderszijde, voor de 2de keer binnen 10 maanden is een nieuwe set door de dealer besteld. Wederom zit er een gat in de mat, nu waar de rechtervoet staat. Aangezien de klacht binnen het jaar is ontstaan, wordt ook deze mat, volledig, onder garantie vervangen.
3. ISG Start/Stop systeem, werkt nu niet door de lage temeperaturen (< 2 graden), zodra de temp boven de 2 graden komt werkt hij weer volledig. Het eerder gemelde probleem met koppelen/versnellingbak bij ISG gebruik heeft zich niet meer voorgedaan.
4. Motor 1.4 CVVT met 90 pk, vindt dat de motor nu beter loopt dan de eerste 15000 km. gevolg is m.i. dat hij beter "trekt" nu ingereden is.
5. Multimediasysteem, er is afgelopen zomer een update naar de Nederlandse taal uitgekomen. Betreft een omzetting van de "menu teksten" en de navi-stem naar NL. Menu tekst in NL is super. De Navi-stem in NL is minder, omdat de "vrouw" die deze heeft ingesproken een erg vervelende stem heeft met een raar accent.
Verder zijn in de update geen problemen oplost betreffende het opslaan van bepaalde functies tijdens het spelen van mp3's/cd's.
Gebruik je de NL versie, dan kun je knop van voicedailing op het stuur niet meer gebruiken. Dit is alleen in Engels mogelijk.
In november 2010 is er een setje winterbanden (met 15" stalen velgen) Snowtrac's 3 onder gekomen. Gebruik is m.i. niet noemenswaardig gestegen. Wel is het geluid van de royaal erger dan van de standaard Michelin Energy Savers (16"). Dit is natuurlijk ook voor een groot deel een bekend probleem van de Snowtrac's.
Afgelopen kerst naar Oostenrijk met de auto geweest. In verband met de ski's inclusief een dakkoffer. Ondanks de koffer merk je niet dat hij op het dak ligt. Tot 140 km op de teller, vind ik de Kia super rijden met de koffer. Daarboven ga je het merken, vooral bij een stevigere wind.
Nadeel koffer.
het verbruik van de cee'd is door de kleinere motor (zonder turbo) al aan de behoorlijke kant. Gemiddeld haal ik momenteel 1 op 13, maar met de koffer erop gaat de vlotter snel omlaag, gemiddeld 1 op 10.
Koppeling/remmen.
Gedurende de vakantie in Oostenrijk en op de terugweg een aantal malen de koppelingsplaat of remmen geroken. In verband met de vele en lange files op de terugweg vind ik het aannemelijk dat één van de 2 te warm kan worden. Echter een kort ritje in de bergen leverde ook kortstondig deze lucht op. Terwijl er toen geen sprake was van overmatig remmen of veelvuldig gebruik van de koppeling.
Dealer heeft mij aangeraden het hier in NL in de gaten te houden en zodra ik de lucht weer ruik langs te komen. Is dit niet het geval dan zal er bij de volgende onderhoudsbeurt (over ongeveer 2 maanden) naar gekeken worden.
Bijna 35.000 km
- 34.500 km
Na weer ongeveer 10.000 km te hebben weer gereden even een aanvulling.
1. Automat bestuurderszijde, deze is medio februari vervangen. Nu heb ik de 3de set in de auto liggen. Zou in 1ste instantie onder garantie vervangen worden. Dealer komt er nu op terug.
2. Carkit. In het multimediasyteem zit ook een carkit. De in een eerdere review aangegeven problemen met de zoals Kia het noemt 'bluetooth verbinding" zijn nog steeds niet opgelost. Ook niet een update van het systeem. Gevolg is dat ik recent een parrot heb laten inbouwen. Kia Nederland wilde echter niet meebetalen. Dealer heeft de inbouwkosten voor rekening genomen.
3. Verbruik. Zoals eerder geschreven, blijft het verbruik hoog. Gemiddeld 7,5 liter per 100 km. Ligt natuurlijk ook aan de "beperkte" pk inhoud van de motor.
4.Wijziging onderhoudsinterval. Tot februari 2011 moest de auto elke 15.000 km naar de garage voor een beurt. Sinds februari 2011 is dat elke 20.000 km geworden. Loopt nu in lijn met Europa.
5. Koppeling/remmen. In mijn vorige review aangegeven de koppeling/remmen te hebben geroken tijdens vakantie. Hier in NL geen last meer van gehad.
6. Cruisecontrol(CC). Er zou een update uit zijn voor CC. Dit zou het probleem met schokken moeten verhelpen.
Verder rijdt de auto m.i. gewoon goed. Alles functioneert zoals het zou moeten. Verder heb ik tot op heden zelf geen olie hoeven bijvullen. Voor 14 juni staat de volgende beurt gepland.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.