Kia Ceed Sportswagon 1.6 GDI PHEV ExecutiveLine (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ceed Sportswagon 1.6 GDI PHEV ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 500 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
CEED SW-1,6 PHEV Executiveline
- 500 km
Nieuwe auto, en dus alvast een begin gemaakt van deze Review!
Ook omdat er nog geen enkele review op deze website stond van PHEV -Ceed!
I.v.m. verplichting werkgever om PHEV of EV te rijden en een budget van max. €44k (phev) of 46K (ev) waren de keuzeopties voor mij enigszinds beperkt.
De Enige EV met een redelijke Range binnen budget was de Tesla M3 SR, of de ID4.
( facelift M3 best ok, maar die range op de snelweg in de winter in Duitsland met 130-160 op de autobahn...aiiiii )
Echter i.v.m. vele buitenlandse KM (zakelijk en prive) door Duitsland, Oostenrijk, Italie, Kroatie, CZ, Slowakije, Zwitserland.. ook in de Winter, leek mij een PHEV op dit moment de beste keus, temeer omdat een Tesla M3 LR or Ionic6 met grote accu niet in hrt leasebudget viel..
Uiteindelijk bleef er over voor de PHEV: De Opel Astra, Renault Megane en CEED.
De Astra was nét geintroduceerd, en met 6-maanden levertijd + introkorting een goede deal! dus direkt besteld en vol verwachting uitkijken naar de nieuwe auto!.
ASTRA ST business Elegance in Rood met winterpakket en trekhaak.
..... maar die kwam niet,....
Niet na 6 maanden
Niet na 12 Maanden
Niet na 15 maanden.....
En toen na 15-16 maanden de Dealer nog steeds niet kon vertellen wanneer de auto überhaubt geproduceerd EN geleverd ging worden...trok de leasemaatschappij (letterlijk) de stekker uit de Order!
Ik moest dus opnieuw gaan bestellen, maar wat?
Logischerwijs een Peugeot 308-SW, maar alleen de Active-uitvoering (kaal) viel binnen budget...met een levertijd van +12mnd....
Renault reed erg fijn, maar voelde wat gedateerd aan qua interieur, en qua opties ook niet goed samen te stellen.
De Kia heeft een erg kleine kofferbak en de minst krachtige motor, maar qua uitrusting een heel sterk totaalpakket als Executiveline met vrijwel alles wat je kan bedenken als standaard zoals Leder, schuifdak, electr.bestuurderstoel, park-assist en alle denkbare veiligheidssystemen.
Waar de bij Opel / Peugeot in vergelijkbare uitvoering/opties wel 10.000€ duurder uit valt!
Dus de Kia Ceed in Executiveline besteld met trekhaak in Experience Green Metallic, een fraaie kleur!
Wachttijd... 10 maanden! na 1.5jaar op de Opel te hebben gewacht een ontzettende anti-climax....maar ja... fingers crossed....
Gelukkig viel het mee en is de auto na 6maanden geleverd door KIA de Beer in Dordrecht.
Ik heb de auto zonder proefrit besteld.... dus even spannend of het meevalt of tegenvalt.....
Wat kan ik melden na ca. 1000km?
Allereerst: het rijd heerlijk! Benzine en Electromotor werken soepel samen en de wegligging is erg goed ondanks het hogere gewicht.
De Leren stoelen zitten heel comfortabel met meer dan voldoende zijdelinkse steun en goed afstelbare lendesteun incl. verwarming EN koeling! Geweldig comfortabel.
Het laden is eenvoudig en de Navi werkt snel en probleemloos, echt klasse!
Veel USB/12 aansluitingen in de auto, echt handig!
De auto is sneller als gedacht, op papier 0-100 in 11sec, maar in de praktijk in ca. 9 seconden, niet slecht!
Is het dan allemaal Hosanna? nee, enkele dingen vallen wel op:
* bij volle acceleratie heeft de versnellingsbak een beetje moeite om alles op de rails te krijgen, als een CVT automaat maakt de motor wat herrie voelt het wat afstandelijk.
* Het schuifdak is erg mooi, maar gaat niet volledig open
* De opbergvakken in de deuren zijn erg klein.
* De audiospeakers zijn redelijk....maar ook niet meer dan dat... je mist wat Basgeluid... Subwoofer zou helpen!
* De geluidsdemping in het interieur is bij deze Hybride echt beter als de benzineversies van de Ceed, toch is het minder goed als bij VW / SEAT /Skoda / Toyota.
* de laadvloer van de kofferbak kan niet lager.. dus je houd ca. 400ltr over en dat is OK.... maar wil je wat meer meenemen met vakanties moet je al snel een Skibox op het dak monteren.
Toch is het absoluut Value for Money. Een Octavia heeft meer ruimte en een sterkere motor... maar full-options ga je wel richting de €50-52k en dat tikt ook wel behoorlijk door in de bijtelling....
Ik ben benieuwd qua betrouwbaarheid of deze Kia zich ook met veel KM kan meten aan VAG/Stellantis/Toyota modellen maar we gaan het zien de komende jaren.
Het is i.i.g. een leuke auto én een zekere aanrader voor iemand die overweegt te leasen of prive te kopen.
( ik zou hem zelf ook serieus overwegen om eventueel na de lease over te kopen )
Update na 1 jaar
- 50.000 km
1 jaar verder in de Ceed SW--PHEV, hoe is het gegaan??
* Betrouwbaarheid: GOED, alles werkt stabiel , geen verassingen
* Bouwkwaliteit: blijft redelijk rumoerig in de kabine, verassend degelijk
* Rijden: Vering en demping toch erg stug, weinig comfort.
Stoelen zitten op zich best goed voor een Kia, beter dan SEAT LEON
* Motor is redelijk vlot, maar komt eigenlijk vermogen te weinig om
vloeiend te kunnen inhalen op de snelweg. (141pk / 1550kg )
* TECH: Lane-Keep assist stuurt soms plotseling de afrit op!
wel blijven opletten dus....maar over het algemeen prima
* Accu-Range sterk afhankelijk van temperatuur buiten. 35-50km
IRRITATIES :
* Kabel om je GSM met Infotainment te verbinden heeft weinig stroom
met als gevolg dat je telefoon leeg loopt tijdens Apple Carplay
* Centrale portiervergrendeling moet je handmatig ontgrendelen.
als je dus even de auto stilzet en uitstapt...met draaiende motor, zijn
alle andere deuren nog op slot! dit kan je niet aanpassen.
* Lane keep assist maakt heel snel piepjes als je je handen van het
stuur even afhaalt...heel zenuwachtig.
* Deurvakken voor drankjes zijn idioot klein.
* Automatisch inparkeren werkt vaak niet
* De Tank is redelijk klein, bij sportieve rijstijl gaat het verbruik flink omhoog omdat de motor geen Turbo heeft en de auto zwaar is.
* PHEV is leuk voor korte afstandjes omdat je veel elektrisch kan rijden
Maar voor lange afstanden zeul je onnodig 300kg batterij mee....
HEV is een beter concept mijn inziens...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Ceed
Had je deze auto's al gezien?

Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicLine |CARPLAY|STOEL-STUURVERWARMING|CAMERA|CLIMA|CRUISE|LANE-ASSIST|INCL. BTW|1e EIG.|
- 2021
- 61.105 km

Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi MHEV Automaat / ACC / Camera / Stoel + stuurverwarming
- 2022
- 83.921 km

Kia Ceed Sportswagon 1.5 T-GDi GT-Line
- 2024
- 38.127 km