Kia Cee'd 1.6 CRDi VGT X-tra (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cee'd 1.6 CRDi VGT X-tra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 46.000 km |
ERVARINGEN
- 46.000 km
In Juni 2007 heb ik een Kia Cee\'d 1.6 CRDi VGT gekocht. Na 14 maanden ben ik 45.000 km. verder. Tijd voor een oordeel.
Om te beginnen is de Kia Cee\'d geen Koreaanse auto, maar een Europese. De auto is ontwikkeld in Rüsselsheim in Duitsland en wordt gebouwd in een hypermoderne fabriek in Tchechië.
Vanwege mijn jaarkilometrage heb ik gekozen voor de 1.6 liter Dieselmotor, maar dan wel in de \'goedkoopste\' uitvoering, de Xtra. Alhoewel dit de goedkoopste uitvoering is, zitten alle essentiële zaken erop. Het enige dat er niet op zit (in de de Xtra uitvoering althsans), is ESP. Jammer, jammer, dit zou gewoon standaard moeten zijn of in ieder geval leverbaar op ALLE uitvoeringen. De meeste mensen nemen wel een auto met metallic lak maar vinden ESP zonde van het geld. Bij mij is het net anderom. Een kleur is maar een kleur, maar ESP is een stuk essentiële veiligheid.
De Dieselmotor uit de Cee\'d is zeer soepel en sterk. Bij ieder toerental heeft de motor er zin in. Zelf rijd ik graag laag in toeren en daar heeft de Cee\'d geen enkele moeite mee. Bij de meeste auto\'s is er altijd wel een toerengebied te vinden welke de auto minder prettig vindt. In dit opzicht is de motor van de Cee\'d erg saai: het ding trekt altijd en komt zonder moeite uit lage toerentallen omhoog. Ook het moment dat je merkt dat de turbo een handje komt helpen gaat geciviliseerd, je merkt wel dat de turbo erin komt, maar de auto schiet er niet meteen vandoor. Zeer beheersbaar allemaal. Er is ook een 2.0 liter Dieselmotor leverbar voor de Cee\'d. Ik zou echt geen reden kunnen bedenken waarom Kia deze motor in het programma heeft. De 1.6 CRDi VGT motor is echt geweldig, en zuinig!
Door goed te anticiperen heb ik momenteel een gemiddeld verbruik van 4.9 liter /100 km. Jammer, want het is heel lang 4.8 liter geweest :-) Uiteraard ben ik zeer blij met dit verbruik. Met de caravan steeg mijn verbruik tot 7.2 liter /100 km.. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik een zeer gestroomlijnde caravan heb (een Biod). Daarintegen staat dan wel weer dat ik met de caravan op de snelweg in Frankrijk zo rond de 100 km/h rijd.
Het weggedrag van de Cee\'d is zeer goed. De auto stuurt zeer neutraal met een licht onderstuur zoals gebruikelijk voor een voorwielaandrijver. Wel vind ik dat ik mijn banden (op alle Cee\'d liggen Michelin banden) vaak moet bijpompen. Iedere week moet er wel 0.2 bar per band bij en dat vind ik veel. Ik heb dat met andere auto\'s nooit gemerkt. Waar het aan ligt weet ik niet, waarschijnlijk is het de samenstelling van het rubber.
Mijn voorbanden hebben na 45.000 nog 4 a 5 mm. profiel en die houden het dus nog wel even uit.
Bij aflevering bleek mijn airco het niet te doen omdat er geen koelmiddel in zat. Later is dit verholpen maar de mate van koeling valt me toch tegen. Echt koel krijg ik het niet in de auto, maar ik merk wel dat de airco \'iets\' doet. Ik moet daar nog eens mee terug.
Verder ontstonden bij mijn auto blaasjes op het dashboard nadat de auto in de warme zon gestaan had. Alsof het dashboard een aantal wespesteken opgelopen had. Het dashboard is eind vorig jaar door Kia center Utrecht vervangen, maar nu, weer een zomervacantie verder, zie ik ook op dit nieuwe dashboard blazen ontstaan. Ik heb inmiddls op diverse fora gelezen dat meer Ceed\'s uit het begin hier last van hebben (gehad). Als ik mijn dashboard nu weer laat vervangen zal het waarschijnlijk wel goed zijn, maar ik laat het er maar even bij.
Ik heb derhalve nog een paar andere \'dingetjes\' die het niet doen zoals het zou moeten. Dat krijg je als de auto zelf het gewoon perfect doet... dan zijn het de kleinigheden die beginnen op te vallen.
Nu ik het er toch over heb: de radio. Mooie gebalanceerd en zuiver geluid, maar het ding \'hangt\' regelmatig. Dan wil deze niet meer aan of uit en moet het contact afgezet worden om de radio weer tot leven te wekken. Als dat op de snelweg gebeurt moet ik even aan de kant met de auto.
De auto is tevens voorzien van een systeem dat de deuren op slot doet wanneer de snelheid boven 40 km/h komt. \'Klik\' hoor je dan en alles gaat dicht. Heel fijn zo\'n systeem in \'onveilige\' gebieden, maar soms willen er mensen uitstappen (terwijl het contact nog aanstaat) en dan willen de deuren niet open. Dan moet er eerst op een knop gedrukt worden om de deuren te ontgrendelen. Waarschijnlijk hoort het alemaal zo, maar soms vind ik het lastig en kost het me teveel gestoei met dat knopje.
Ook zoiets is de indicator van de veiligheidsgordels. Het vastklikken van de gordels achterin wordt aangegeven met alleen een optische signalering. Klikken de passagiers achterin de gordels vast, dan gaat er voor de betreffende stoel een groen lampje branden (i.p.v. een rood lampe) en weet je dat de gordels vast zitten. Begin je nu te rijden, dan doven de lampjes. Echter, sta je dan weer stil voor een verkeerslicht, dan beginnen de lampjes weer te branden en denk je dat iemand aan z\'n gordel gezeten heeft wat dus meestal niet zo is. Dit hadden ze slimmer kunnen bedenken denk ik zo. Nu ben ik in het \'bezit\' van 2 kinderen die toch nog wel eens tijdens de rit willen uitproberen of die indicator van de gordels het nog doet... Ik ben dus blij dat zo\'n systeem er op zit.
Al met al ben ik tevreden over de Cee\'d. Zoek wel een goed dealer uit, en vermijd de dealer waar mijn auto vandaan komt: Auto Braat.
UPDATE 9-9-2008
Daar ik kleiner maar vooral goedkoper wil gaan rijden, heb ik onlangs de Cee\'d verkocht. Een rondje langs dealers van verschillende merken, leverde overal een vergelijkbare inruilprijs op, en uiteindelijk heb ik € 13.000 Euro teruggekregen voor de Cee\'d. Met 50.000 km. op de teller vind ik dat toch een behoorlijke afschrijving: € 9.000 verloren in één jaar tijd. Al met al zijn mijn totale kosten € 0,31 per kilometer geweest, wat dan toch weer niet ongunstig genoemd kan worden. Mijn nieuwe auto is een Toyota Yaris, maar die komt pas in 2009...
PROBLEMEN
- 46.000 km
Geen bijzonder problemen behalve de kleinigheden zoals boven genoemd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.