Kia Carens 1.6 GDI Business Pack (2013)

autoreview

Kia Carens 1.6 GDI Business Pack (2013)

Signalement

UitvoeringCarens 1.6 GDI Business Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst65.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kia Carens

  • 65.000 km

Omdat er weinig volledige reviews geplaatst zijn over dit model heb ik besloten, na 5 jaar, maar eens in de pen te kruipen. Wellicht heeft een toekomstige occasion- koper er iets aan! Veel is dit model Carens overigens niet verkocht, 2600 (april 2018) als ik het overzicht van de verkoopcijfers (autoweek) mag geloven. Als nieuw koper dus een hoge afschrijving.

In 2013 hebben wij dus 1.6 Executiveline Carens aangeschaft. Gebaseerd op de C'eed, zo ziet het van binnen en buiten ook uit. 'Wij' zijn een gezin van vijf met drie kinderen tussen de 5 en 10 jaar. We zochten vooral een praktische en betrouwbare auto waarin de drie kinderen comfortabel vervoerd moesten worden. Omdat de wagen vooral een rol zal spelen in de dagelijkse gang van zaken diende de auto niet te groot te zijn, maar zeker niet te klein. Een grote C-segmenter (J-segment) met voldoende handigheidjes dus. We hebben alvorens tot aanschaf over te gaan proefgereden in een Senic, Lodgy en Grand C-max. Een Touran was te duur, dus niet eens bekeken.
Zowel de concurrenten als de Kia Carens beschikten toentertijd niet over geavanceerde opties betreffende veiligheid.

Kia werkt niet met losse opties, er was keuze uit drie pakketten, het duurste pakket bevat alle opties die leverbaar zijn. In 2013 was dit de Business Pack uitvoering voor de prijs van net geen euro 29.000,-- excl. afleverkosten. Voor dat geld werd de wagen met heel wat opties geleverd;

cruisecontrol (met speedlimiter)
parkeersensoren achter
camera
navigatie (met BT)
privacyglass
klaptafeltjes
sunblinds
airco in het dashbordkastje
automatisch dimmende binnenspeigel
automatische airco (2 zones)
led- dagrijverlichting
regensensor
start/stop
voicecontrolle
7de zitrij
Climatecontrolle, met twee zones.

Zoals eerder gezegd geen moderne opties zoals Lane Departure, city Brake, Adaptive Cruisecontrolle. Etc.
Er zijn handigheidjes aanwezig zoals een opbergplaats voor de oprolbare hoedenplank, uitneembare kofferbakverlichting, zonnebril klepje boven de binnenspiegel, en een extra uitklapbaar spiegeltje om de kids in de gaten te houden. Deze laatste is totaal onbruikbaar, te klein en je krijgt er pijn van aan de ogen.

Ook de opbergvakken onder de vloer bij de achterpassagiers zijn het vermelden waard. Hier kunnen blijvend wat kinderspullen in die je anders al snel vergeet mee te nemen van tuis. Wij hebben ze gevuld met toetenvegers, billendoekjes, luiers en setjes reservekleding voor de kinderen. Handig want dit heb je nu standaard in de auto liggen.

Kofferbak.
De twee extra stoeltjes achterin zijn prima te gebruiken voor kleine kinderen. Zitverhogers passen prima. Het in en uitstappen is voor kinderen goed te doen. Voor volwassenen is het een hachelijke onderneming om überhaupt op de achterste zitrij te geraken. Ingeklapt verzinken de achterste zittingen geheel in de laadvloer. De laadvloer is hierdoor geheel vlak als de twee achterste stoeltjes niet in gebruik zijn. Het reservewiel bevindt zich hierdoor onder de auto, dat is met een kabelsyteem los te maken. Ik heb een keer een lekke band gehad en had snel toegang tot het reservewiel. Je moet wel effe door hebben waar en hoe het werkt met dat reserve wiel.
De 500 liter kofferbakruimte is voldoende. Persoonlijk vind ik het fijn dat de auto wat korter is dan een station. Lange items kunnen toch vervoerd worden omdat de stoel van de bijrijder ook plat te leggen is. Gipsplaten van 200cm bij 60cm passen moeiteloos.

Navigatie
Navigatie / multimediasysteem (7") werkt fijn, redelijk snel en is makkelijk te bedienen. Het is een simpel maar doeltreffend systeem. BT verbinding gaat snel, fysieke snel-toetsen links en rechts naast het scherm zijn handig. Navigatie kan alleen via de dealer van een update voorzien worden. De dealer, waar we de auto gekocht hebben (Kerres, Sittard), vroeg 299,-- voor een kaartupdate. Een concurrerende dealer (Ten oever, Nuth) deed het gratis. Vanaf nu is de Carens dus daar in onderhoud. Koop je een Carens als occasion, dan is het slim hier even op te letten! Irritant is wel dat de gesproken stem van de navigatie alleen harder en zachter gezet kan worden als je tijdens een gesproken aanwijzing snel op de volume knoppen drukt. Het heeft een tijdje gekost om daar achter te komen. De touch bediening bij het gebruik van een navigatiekaart is traag en bijna niet te gebruiken.

Cruisecontrol
Het stuur bevat bediening voor cruisecontrole aan de rechterkant. De cruisecontrol is niet op snelheid in te stellen. Versnellen en vertragen kan wel maar je kunt niet instellen dat je bv 120 wil gaan rijden. Je kunt de snelheid vast zetten die je op dat moment rijd. Wil je naar 130 dan moet de snelheid verhoogd moeten worden middels de stuurbediening en zul je zelf op de snelheidsmeter moeten kijken of je bij de gewenste snelheid uitkomt. Het verhogen of verlagen van de snelheid met de cruisecontrol- bediening is op deze manier een gok. Ook is een snelheidslimit in te stellen.

Verder zitten op het stuur een knopje voor voicecontrol en een knopje om de stand van het stuurinrichting te kiezen. Voicecontrol is, wat mij betreft, totaal overbodig. Nog nooit gebruikt. Je kunt hiermee bv de ipod-functie bedienen, volgende track, harder, zachter etc. In de praktijk zijn de knoppen van de mediaconsole handiger en sneller om te gebruiken. Het is mogelijk om de navigatie te starten middels stembediening maar je moet vervolgens alsnog het scherm aanraken om een veiligheids- disclaimer te accepteren.

Verder zit alles op een logische plek en voelen knoppen voldoende solide aan.

Hoe rijdt het!
De 1.6 GDI motor doet wat je er van verwacht. 135 pk is voldoende om mee te komen. Lage toeren zijn geen probleem, rotondes in de vier zonder hakkelende motor. In de praktijk betekend dat de auto vraagt om snel op te schakelen. Binnen de bebouwde kom is dit prettig rijden, eenmaal op gang lijkt het net of je een automaat rijdt. Je hoeft niet bij elke bocht een gang terug te schakelen. Vraagt de omgeving om meer vermogen dan wordt het een ander verhaal. De 160 nm koppel houdt niet over. Je moet zelf de gang erin houden middels terugschakelen als het berg op gaat. Op de Duitse autoweg is 150km goed te doen als kruissnelheid. 120km levert een toerental van 3100x toeren op in de 6de versnelling. Terugschakelen om in te halen is wel steeds noodzakelijk. Op de autosnelweg, dus vaak hoge toeren maken bij inhaalacties. Op die momenten mis ik het hogere koppel van een turbo wel een beetje. De isolatie is wel prima. De Hoge toeren die soms op de autobaan gemaakt moeten worden zorgen er niet voor dat je gelijk de radio harder moet zetten. De motor past bij het type auto. In het dagelijks gebruik zeker voldoende, maar je maakt er niet de blits mee bij het stoplicht.

Stuurgedrag.
De Carens heeft totaal geen pretenties naar enige sportiviteit. De besturing is weinig direct, doet echter wel netjes wat je verlangt.
De stuurinrichting kan op drie standen worden ingesteld, sport, comfort en normaal. Al deze drie opties zijn totaal onzinnig. Je merkt geen verschil tussen de drie standen. In de middenstand is de besturing wat vaag. De consumentenbond beschrijft het in hun review over dit model treffend;

"Het testexemplaar stuurde vaag rond de middenstand. Ondanks zijn Flex Steer (met instelmogelijkheden voor 'Comfort', 'Normaal' en 'Sportief') moet je zeker rechtuit op de snelweg constant corrigeren. De importeur meldt dat er een software-update beschikbaar is die dit probleem oplost. De update is in de productie al toegepast".

Dat er een update is voor de vage besturing lees ik voor het eerst, ik zal dit bij de dealer eens gaan navragen. De 'vage middelstand' is bij gebruik in de bebouwde kom niet aanwezig (of valt niet op). Ik merk deze vaagheid pas als we op vakantie gaan en 's nachts rijden. Handjes aan het stuur en rechtdoor op een lege autobaan is wat vermoeiender door en constante corrigeren. Rij je veel autoweg kilometers dan zou dit wel een 'dealbraker' kunnen zijn.

Schakelen gaat prima. Redelijk korte solide slagen.

Verbruik.
Het verbruik blijft hangen op 1 op 12,5 (8/100). De teller staat op 6500km dus we rijden 13.000km per jaar. 3000 km per jaar aan vakantie kilometers. Er zit een start/stop systeem op de wagen, alleen dat doet het niet. ' Start/stop deactivated' staat er dan op het display te lezen. Volgens de dealer heeft het iets te maken met de accu. De accu zou niet meer voldoende vermogen leveren na het rijden van veel korte ritjes. En idd zodra er een behoorlijk stuk autoweg gereden wordt slaat het systeem weer aan. In de praktijk betekend dit voor ons dat het systeem zichzelf 90% van de tijd uitgeschakeld. Daar heb je dus helemaal niets aan.

Comfort
De zitting voor is wat aan de korte kant, deze had wat mij betreft een paar centimeter langer gemogen. Ik ervaar net iets te weinig steun aan mijn bovenbenen. Mijn vrouw is 1.72 en zit prima.
De stoelen zijn over de hoogte en lengte te verstellen. Rugklachten, of iets dergelijk, na een lange rit, heb ik nooit.

Op zitrij twee zijn idem korte zittingen aanwezig. Dit is zeker een voordeel als er uitsluitend kleine kinderen op de achterbank zitten. Mijn dochters van 1.40mtr mogen zonder autozitje, zij hebben dus baat bij een kortere zitting aangezien hun bovenbenen nog niet zo lang zijn. Beenruimte is er voldoende. Ook is de auto praktisch breed. De interieurbreedte achter is voldoende, er passen zonder gehannes drie zitjes naast elkaar.
De drie afzonderlijke zittingen op de tweede zitrij zijn naar voren te schuiven, dit creëert meer kofferbakvolume, handig als de achterste zitjes in gebruik zijn. Ook zijn de rugleuningen naar achter te verstellen, vooral fijn tijdens de vakantie zodat de kinderen een iets fijnere slaaphouding kunnen aannemen. De gordels liggen verzonken tussen de zittingen en zijn voor onze jongste soms nog lastig te bereiken.

De middelste stoel op de tweede zitrij is iets smaller als de buitenste twee, deze heeft ook geen isofix aansluiting. Alle stoelen zijn individueel naar voren en naar achteren te schuiven en kunnen dus ook apart in de slaapstand gezet worden. De stoelen zitten op gelijk niveau als de voorstoelen, dus geen bioscoop opstelling. Wel kunnen de kinderen prima uit de zijruiten kijken.

Het weggedrag is deinend comfortabel. Je voelt de auto bij hogere snelheden in de bocht overhellen. In ben een rustige rijder dus in de praktijk is dit nooit storend.

Zicht rondom
Het zicht rondom vind ik het grootste probleem van deze wagen. Zo zijn er grote gespleten A-stijlen. Hier verdwijnen komplete fietsers in. Het raamje in de A-stijl compenseert dit gebrek aan zicht niet. Je moet steeds om die A-stijl heen kijken. Ook de B-stijl zit steeds in de weg. Dit komt voornamelijk om dat ik de stoel in de achterste stand heb staan. Bij het over de schouder kijken kijk ik dan steeds tegen de B-stijl aan. Achter is het zicht al niet beter. Maar dankzij de camera is dit echter geen probleem.

Betrouwbaarheid.
Na 65000km hebben zich er geen mankementen voorgedaan. Helemaal niets kapot. Ik heb nooit olie bij moeten vullen. Ruitenwisserbladen waren bij de 5jaars beurt wel aan vervanging toe. De lampen van de bochtrij verlichting waren ook kapot. Voor de rest heeft alles het steeds gedaan. Maar goed, het is wel kia, dus elk jaar trouw naar de dealer voor onderhoudt. Dit moet wel, anders verlies de resterende jaren garantie. Dus elk jaar of 15.000km onderhoudt (wat het eerst berijkt is). Ik vindt dit vrij fors in vergelijk met andere merken. VW heeft op de golf 2 jaar en 30.0000km, volgens de gegevens van de AW carbase. Op site van Kia is na te lezen hoeveel elke beurt gaat kosten en wanneer onderhoud, en waaraan, is voorgeschreven. Kosten zijn op die manier in te calculeren. Ik ben alleen benieuwd wat er gaat gebeuren als de 7 jaar op zijn.

Conclusie
Al met al dus geen slechte koop gedaan in 2013. Gezien de garantie nog loopt tot 2020 zal de wagen nog een aantal jaartjes blijven. Als occasion kan ik deze wagen zeker aanraden. Vooral met nog enkele jaren fabrieksgarantie. Nieuw zou ik dit model in 2018 niet aanschaffen (is nog steeds leverbaar). Wegens het gebrek aan opties zou ik bij de concurrent gaan kijken. Het huidige duurste uitrustingsniveau voegt enkel lederen bekleding en stoelverwarming toe ten opzichte van 2013. De nieuwprijs is wel naar bijna 32000 euro gestegen. Voor dat geld zijn er concurrenten die wel over nieuwe opties beschikken zoals lane departure en emergency brake met voetgangersherkenning.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens