Jeep Cherokee 4.0i (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cherokee 4.0i |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 240.000 km |
KM-stand laatst | 270.000 km |
Eerste indruk
- 245.000 km
Na jaren lang een auto in het gezin te hebben (lease) was het praktischer om een tweede auto aan te schaffen, mijn droom was/is altijd een 4.0L Jeep Cherokee. Wat een fantastische auto; robuust, klassieke uitstraling en zeer comfortabel.
Eerst indruk is dat je echt in een auto zit, de 4 liter 6 in lijn is een echt fijn motortje en laat zich goed horen. De isolatie van de Jeep is nog ouderwets, bij hogere snelheden (115km, want hoger is echt niet fijn) hoor je dat de auto veel weerstand heeft. Desalniettemin is het, ondanks het ondertussen vertrouwde zwabberen, lekker om lange ritten mee te rijden. Ipod of radio helpt het geluid te onderdrukken :-)
Omdat de Jeep Cherokee een echte terreinauto is wilde ik hem ook gelijk testen voor het echte werk. In het begin een beetje onwennig, het is natuurlijk een 19 jarige oude auto, echter na een paar hobbels en modder plassen ga je toch wel echt genieten. Jammer genoeg werkte de 4x4 niet vlekkeloos, het van 2wd naar 4wd switchen ging zeer moeilijk. Om dit te verhelpen ben ik naar een garage gegaan, dit is ook gelijk een manko; de meeste garage bedrijven hebben totaal de ballen verstand van 4x4 auto's. Zelf had ik al een diagnose gemaakt dat het om een kapotte vacuum schakelaar ging, de meeste garages wiste niet eens wat het was. Zelfs de Eagle (Jeep, Chrysler Dealer) Dealer gaf als mening; nee, we werken alleen met de nieuwere modellen. Geen goed idee ook om de auto bij een dealer te onderhouden, Eagle kwam gelijk met een "kijk rekening" van 275 eu op te proppen zonder oplossingen. Na mijn zoektocht via een aantal bedrijven kwam ik terecht bij Maasbach4x4, niet om de hoek, wel erg prettig en bekwaam.
Wat tegenvalt is het benzine verbruik, mijn cherokee loopt alleen op benzine en ik rij 90% in de stad. Hou rekening met een verbruik van 1 op 4, om de snelheid verdubbel je trouwens.
De auto die ik heb gekocht had wel wat achterstallig onderhoud, echter het viel uiteindelijk wel mee. Bij een jeep van deze leeftijd moet je je zelf echt een jaar budget geven, dat van mij is 1250 euro (incl apk en beurt).
Al met al een fijne auto voor de liefhebber. Je moet zelf wel af en toe een dingen repareren om de kosten laag te houden anders loop je leeg.
Tips voor de aanschaf:
Assen:
Oudere Cherokees hebben last van versleten assen ( goed luisteren of ze mooi stil zijn ), als ze te veel geluid maken is het vaak een versleten as en kost het je tussen de €500 en €1200. Om erachter te komen of de as versleten is rij 70/80KM en laat dan gas los. Als het goed is hoor je dan niks aanlopen (jank geluid)
Tussenbakken:
De tussenbakken willen nog wel problemen geven, kraken en hikken. Draai korte rondjes links en rechtsom, de auto moet vloeiend de bochten nemen – laat sowieso de tussenbak olie vervangen.
Airco/verwarming:
Tevens werken de airco`s / verwaring vaak niet, vaak is de condensor of de pomp kapot, dure grappen.
Elektriciteit:
De elektrische onderdelen goed uitproberen en kijken of alles werkt.
Motor:
De 4.0 zijn redelijke goede stayers echter de bak moet wel vloeiend schakelend zonder geslip, trek de pijlstok van de motor en bak eruit en kijk naar de olie, motor moet goudkleurig zijn als hij vers is, als hij ouder is donkerder uiteraard, let er op dat er een druppel aanhangt, dan is hij nog vers, hangt er geen druppel aan maar is hij vlak, dan moet er nieuwe in. de bakolie moet rood zijn, is hij donker / zwart dan is er een remband oid defect, is hij bruin dan zit er water bij ( terreinrijden oorzaak) – De Cherokee die ik op het oog heb is een automaat, hoe te controleren ben ik nog niet achter.
Roest:
Verder is roest een veel voorkomend iets bij jeeps van deze leeftijd. Probeer hem op de brug te zetten en controleer het plaatwerk onder de auto goed. Tevens kan je controleren of de dorpels nog goed zijn deze kunnen vaak slecht worden. Mijn dorpels zijn al vaak dicht gelast.
Tweede indruk
- 250.000 km
Iets meer kilometers met de Jeep gereden, gaat nog steeds als een dolle echter om de auto goed te houden moet er wel af en toe aan gesleuteld worden.
Kosten na 10.000 KM (houdt er rekening mee dat dit al lang niet was gedaan)
- Beide voor remklauwen gereviseerd + blokken
- Nieuwe achterbanden
- Stabilisator stand afgebroken
- Stuurkogels en stangen
- Nieuwe ringen in differentieel
- Nieuwe accu en accu klemmen en accu draden
- Olie ververst (ook die van de bak) en filters vervangen
- Airco om laten bouwen
- Nieuwe condensor
- Nieuwe stekkerdoos trekhaak
De kosten voor de airco vallen/vielen vies tegen, maar dit wist ik bij de aankoop. (±€650) Airco maken was een mooi project, wilde echt dat dit werkte. Overige kosten zijn vallen mee (±€1050)
De auto heeft uiteindelijk de laatste paar jaar slechte onderhoud gehad (Laatste onderhoudsbeurt was in 2005). Hierdoor zijn er een aantal punten die voorkomen konden worden, ik verwacht het komende jaar niet echt veel problemen. Een grote beurt bij elke APK is niet overbodig om problemen snel te signaleren.
Derde indruk
- 270.000 km
Ondertussen is de lease auto eruit en is de Jeep sinds april 2010 de enige auto. In verbruik is het natuurlijk een financiële ramp (1:4 in de stad en 1:9 op de weg). Aangezien we niet erg veel per jaar rijden valt het in absolute zin allemaal nog wel mee.
Er zijn wel een aantal reparaties geweest, gezien de leeftijd (21 jaar) was dat te verwachten:
- Nieuwe startmotor
- Nieuwe wiellagers
- Nieuwe oliedruk censor
- Nieuwe nieuwe dashboard klokken (deel was kapot)
Bovenstaand zijn onderdelen die kapot zijn gegaan en daarom aan vervanging toe waren. Kosten rond de €800 (allemaal nieuw trouwens op dashboard na)
Daarnaast heb ik ook nog extra onderhoud/verbeteringen aangebracht met name bij de ophanging achter. Bladveren van 21 jaar zijn natuurlijk niet al te best. Deze heb ik dan ook laten vervangen door nieuwe bladveren. Het is mogelijk de originele te kopen, maar ik heb gekozen voor de Chinese namaak (scheelde 50% in prijs). Om het compleet te maken heb ik ook de schokdempers vervangen. Al me al een duur grapje van €650 maar hoor nu geen gebons meer als ik een drempel neem.
Verder heb ik de "gladde" wegbanden vervangen voor AT/R banden. Zeker met sneeuw en gras glip je bijna altijd weg omdat er vrij veel koppel op de achterbanden staat. Bij 4 wiel aandrijving ploeg je gelijk het grasveld om. De grovere banden maken wel meer geluid bij het rijden maar geven ook meer grip. Het is een keuze!
Verder is het roest monster bij mijn achterklep aan de slag gegaan waardoor de bekleding in de achterbak continu nat werd. Zelf opgelost door de boel te schuren en te vullen met polyester mapjes. De isolatie onder de bekleding was gaar en heb deze vervangen met een stuk ondertapijt (dik rubber incl isolatie). 2 uurtjes werk.
Dus nog steeds een fijne auto, echter... hou rekening met kosten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren