Jaguar XF 3.0D V6 S Portfolio (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XF 3.0D V6 S Portfolio |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 7.435 km |
KM-stand laatst | 7.436 km |
Jaguar XF 3.0 Diesel S Portfolio
- 7.436 km
Supersporter
De Jaguar XF heeft het uiterlijk van een supersporter met prachtige achterlichten die het sportieve karakter benadrukken. Twee sportieve uitlaten versieren de achterzijde en de subtiele letter “s” verraad dat het hier niet om de standaard zescilinder met 240 pk gaat, maar om de zeer krachtige drieliter zescilinder motor met maar liefst 275 pk aan boord met een bijhorend koppel van 600 Nm. Menigeen kijkt deze ‘beauty’ na en vele jaloerse blikken zeggen genoeg. Is het echt zo’n supersporter of valt het in de praktijk tegen?
Zeer stijlvol
Binnenin is het een feest wat luxe betreft. Naast een prachtig vormgegeven dashboard en heerlijk zittende (verwarmbare) voorstoelen valt ons op dat de bediening van de transmissie bij het contact maken uit het middenconsole oprijst. Daarnaast worden de ventilatieroosters ook pas zichtbaar bij vertrek. Het navigatiesysteem is vrij eenvoudig te bedienen en kennen we uit de Land Rover. Ook achterin hebben passagiers niets te klagen. Naast voldoende been- en hoofdruimte biedt het fantastisch zittende stoelen en heeft men beschikking over individuele ventilatieroosters.
Krachtig genoeg?
Aan boord bevindt zich zoals gezegd een drieliter motor met een vermogen van 275 pk. Bij het starten komt een sportieve brul vrij. Aan het motorgeluid te horen hebben we direct in de gaten dat het gaat om een zescilinder, hoewel overdreven motorgeluiden niet hoorbaar zijn voor de inzittenden. Het accelereren gaat zeer vlot en in slechts 6,4 seconden is vanuit stilstand de honderd kilometer per uur bereikt. De soepele motor zorgt voor een geruisloze overschakeling en zodoende zit men ongemerkt al op hoge snelheden. Aan het windgeruis bij de spiegels is op 120 km/u te horen dat het aan isolatie niet ontbreekt, ook niet op hoge snelheden.
E-klasse of XF?
Eerder hebben wij de met deze auto vergelijkbare Mercedes E350 CDI getest. Deze heeft eveneens een drieliter zescilinder motor met een vermogen van 231 pk. Qua acceleratie blijft de Mercedes achter bij de Jaguar, eerstgenoemde doet er namelijk 6,8 seconden over om van stilstand op honderd kilometer per uur te komen. Het comfortverschil tussen deze auto’s is nauwelijks te merken, ondanks het Airmatic comfort systeem van de Mercedes. Het imago van de Jaguar komt ons echter nog exclusiever over en dat kan voor kopers doorslaggevend zijn.
Zuinig en veilig
Hoewel het vermogen van de Jaguar is toegenomen, is het verbruik verminderd. Volgens de fabrieksopgave is er slechts 6,8 liter diesel nodig om honderd kilometer te reizen. In de praktijk blijkt dat de fabrieksopgave vaak geldt voor lange ritten met stabiele snelheden, maar bij de Jaguar viel dit mee. Daarnaast is er ook aan veiligheid gedacht: door een ingenieus systeem worden alle inzittenden optimaal beschermd. Ook zijn er airbags voorin, aan de zijkant en is de XF standaard uitgerust met gordijnairbags.
Verantwoord genieten
In een tijd waarin het milieu steeds belangrijker wordt, staat ook altijd de vraag centraal in hoeverre een auto voor het milieu verantwoord kan zijn. Bij een zuinige auto horen het A- B- en C-label, en bij een onzuinige en milieuonvriendelijke auto horen het D- E- F- en G-label. Onze testauto behoort aan de goede kant wat milieu betreft en heeft een fraai C-label. Wanneer u op zoek bent naar een sportieve, exclusieve en zakelijke auto en u heeft een budget van meer dan 95 mille, dan bent u bij de Jaguar XFS aan het juiste adres.
Review is gebaseerd op positieve ervaringen, nuance ontbreekt vooralsnog: dat volgt spoedig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.