Iveco Daily (2024)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 8, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 10.281 km |
Iveco Daily 3.0 l3h2
- 10.281 km
Binnen ons bedrijf reden er 2 gesloten bestelwagens, een Sprinter en een Transit. Vorig jaar is besloten deze te vervangen vanwege de BPM heffing op bestelwagens per 1 januari 2025. Ik reed in de Sprinter en mijn collega in de Transit.
We wilden er op tijd bij zijn en hebben daarom in maart 2023 2 nieuwe bestelwagens besteld bij de dealer. De rest van de wagens van het bedrijf zijn Mercedes Sprinters dus in eerste instantie ging daar de voorkeur naar uit. In onze omgeving reden meerdere mensen met Iveco die daar ook heel tevreden over waren. Een plus van Iveco is het trekgewicht wat standaard op alle modellen 3500kg is, of je nu het kleinste model neemt of de grootste dat maakt niet uit.
Voor ons woog dat zwaar omdat ik een l3h2 dubbel lucht wilde en mijn collega een l2h1 met standaard chassis maar we allebei 3500 kg trekgewicht nodig hebben i.v.m. vervoer minishovel en minigraver.
Uiteindelijk na vergelijken toch voor Iveco gegaan. Combinatie van prijsverschil in combinatie met uitrusting en trekgewicht.
De mijne heeft een 3.0 diesel motor, ik rijd er nu een jaar in overwegend 80 km wegen. Wij werken dicht bij huis en maken niet zoveel km.
De bus rijd goed, het is een beresterke bus die beter gaat rijden als je er veel gewicht mee vervoerd en achter hangt.
Hiervoor reed ik een Sprinter 516 cdi met dubbel lucht maar de Iveco is sterker, de 8 traps Himatic versnellingsbak en het sterke chassis speelt hierbij een rol denk ik. Je sleept moeiteloos de zwaarste aanhangers weg met een vol beladen bus.
Even de automaat in de power stand zetten en weg ben je...
De optionele ISRI stoel zit goed en de bus heeft vrijwel alle opties zoals Andriod auto, climate control, cruise control, LED verlichting en stoelverwarming.
Iveco is een industrieel concern, ze maken o.a. trucks en die achtergrond zie je terug in hun bussen. Een ladderchassis, grote spiegels, geveerde stoelen en deurgrepen die in een plastic kom liggen. Heel praktisch allemaal, misschien niet zozeer heel mooi maar wel heel handig en robuust.
De keerzijde is wel dat je een beetje 'op' de bus zit in plaats van erin.
Na 7 jaar Sprinter kan ik zeggen dat die bus stiller is en dat de zit meer zoals een auto is. De Iveco is rumoerig op hogere snelheden, veel windgeruis rondom de grote spiegels en andere geluiden die de cabine indringen.
Op het moment dat je geen lange afstanden rijd of veel boven de 90 km/u uit komt dan heb je hier geen last van.
De bediening is verder wel heel fijn en de bus is heel compleet uitgerust. Het enige waarover ik m'n twijfels heb is de climate control. Daarmee kun je de temperatuur per halve graad instellen maar het voelt meer alsof er ofwel koude lucht uitkomt bij 'low' ofwel bij alles daarboven warme lucht.
Bij de Sprinters is onze ervaring dat de modelreeks vanaf 2006 t/m 2018 makkelijk roesten. De mijne was van 2012 en had ook plekjes. Plekken wel te verstaan die roesten zonder schade...heb je wel een kras o.i.d. dan gaat het gegarandeerd roesten.
Wielkasten en hoeken van de achterdeuren zijn van die plekken die uit zichzelf beginnen te roesten
Binnen het bedrijf rijden er 9 Sprinters en alle modellen van de eerste serie roesten ofwel spontaan ofwel bij ook kleinere krassen. Ook wordt de lak bij alle donkere kleuren unilak vaal, vaak al na een paar jaar. De mijne sloeg op het dak al vrij snel wit uit....(kleur was donkergroen)
Bij de Iveco is de verwachting en de ervaring van anderen om ons heen dat de lakkwaliteit beter is.
Door een buurman met een Daily die 360.000 gelopen had werd ons wel aangeraden de bussen een dinitrol behandeling te geven in verband met roesten van het chassis. Dat hebben we dan ook maar laten doen.
Kleine krassen geven geen roest, laklaag lijkt ook dikker dus dat geeft hoop.
Onze Daily's hebben 2 schuifdeuren en 2 achterdeuren. Het hang- en sluitwerk is nog wel een puntje van aandacht. Zo zwaar en degelijk als de rest van de bus is zo slap is dit onderdeel. De grote deuren sluiten niet consequent mooi en degelijk zoals ik bij de Sprinter wel gewend was. Je moet een kiertje hier en daar accepteren.....
Over onderhoud kan ik verder niets melden, misschien in de toekomst.
Al met al zijn we beiden tevreden met de bussen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Iveco Daily 35C12 2.3 Kipper Dubbellucht 3.5t Trekhaak Airco Cruise Control Lucht geveerde stoel
- 2019
- 74.722 km

Iveco Daily **35S16V | L4H2 | Automaat | 157 PK | 3.5T Trekgewicht | Climate | Cruise | Euro 6**
- 2023
- 59.168 km

Iveco Daily 35S14V 2.3 L4H2 | Automaat | 3.5T Trekgewicht | Climate | Cruise | Euro 6
- 2021
- 78.603 km