AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Infiniti FX37 GT (2009)

autoreview

Infiniti FX37 GT (2009)

Signalement

UitvoeringFX37 GT
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf149.300 km
KM-stand laatst162.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gezinsauto

  • 162.000 km

Nadat m'n vrouw 5 jaar na volle tevredenheid in haar 2005 Honda Civic automaat heeft rondgereden was het tijd voor een upgrade. De reden die de meeste mensen drijft naar een grotere auto: gezinsuitbreiding.

Aangezien zij meestal met ons kind onderweg is, vind ik dat zij ook in de gezinsauto moet rijden. Waar we dan in het weekend samen van kunnen genieten. In de eerste paar maanden moest ik soms de Civic in omdat m'n vrouw met de baby moest vervoeren met mijn auto - daar was ik niet blij mee dus wilde ik wel iets kopen.

Wishlist:
* SUV, want station wilde ze niet en ze wilt wel graag hoog zitten en ik wil wel een 'beetje auto'
* Isofix
* Adaptive cruise (mijn eis)
* 360 graden camera (haar eis)

Verschillende auto's proefgereden. Een Stelvio was ook een goede kanshebber, maar die viel af omdat ik te groot ben voor de stoelen. Een jonge X3 of X5 viel ook in de smaak maar te duur (50k+) en een ouder model is een te groot risico qua onderhoud. CR-V te wollig, RAV4 te diefstalgevoelig, RX-H was een goede kanshebber.

Maar toen zijn we in een FX50 gaan proefrijden. Wát een auto. Sportief, niet alleen het vermogen maar het onderstel. Veel luxe, qua uitstraling kon deze auto ons allebei goed bekoren. Maar een V8 is onnodig en de 50 kent meer issues dan de 37. Na een aantal FX37s bekeken te hebben is er één gekocht.

2009 (bijkomend voordeel: bijna youngtimer), nog geen 1,5 ton op de klok, onderhoudshistorie erbij. Al een hele tijd in NL maar van origine Duitse auto. ACC, 360 camera, stoelverwarming en ventilatie, keyless entry, glazen schuif-/kanteldak, elektrische stoelen met memory... wat een luxe.

De auto had wel wat liefde en aandacht nodig, daar was de prijs ook naar.

0. In de eerste week stonden we met een lege accu. Gelijk een nieuwe erin laten zetten.

1. Interieurhersteller: we hebben de auto weggebracht om het leer te herstellen. Er waren wat droogtescheurtjes te zien, de verf op het stuur was er bijna helemaal af: het zag er gewoon niet meer uit. Een paar dagen liefde bij deinterieurhersteller.nl en hij zag er weer als nieuw uit.

2. Tweede sleutel zou erbij zitten, maar was er bij ophalen toch niet. 100 euro van de prijs gehad want dat zou een sleutel kosten. Na heel wat sleutelmakers gebeld te hebben was er één conclusie: alleen de dealer kon het voor de lieve som van 330 euro. Wat een vreselijk slechte service bij van mossel rotterdam, de enige Infiniti service dealer in de buurt. Na 4 (!!) maanden wachten hebben we de sleutel gehad, omdat ze 'vergeten' waren de sleutel te bestellen terwijl we bijna elke week belden om te vragen naar de status van de bestelling. Elke keer zouden we teruggebeld worden - is niet één keer gebeurd.

3. APK & Onderhoud. Na 3 maanden was het tijd voor wat onderhoud. Naar verwachting zou dit niet goedkoop worden, maar Infiniti onderdelen zijn nieuw prijziger dan ik had verwacht. Maar goed, in principe allemaal slijtage zaken. 3500,- verder voor een grote beurt, nieuwe draagarmen, remschijven- en blokken voorzijde en nog wat rubbers etc.

4. De auto stond op 18 inch velgen (DBV) met goodyear A/T banden. Genoeg profiel en m'n vrouw vond het prima. Ik niet. Na een paar maanden zoeken een mooie set 21 inch originele Infiniti velgen gevonden met winterbandjes erop. 400km gereden om de set op te halen. Staat echt zo veel mooier! Recent 4 nieuwe zomerbanden (continental) laten monteren voor de zomer. Dit alles was ook weer zo een 2000,- cash out.

5. Nog op de planning staan een aantal zaken: stoelverwarming/ventilatie bestuurszijde werkt niet, spiegelverwarming lijkt niet te werken en ik wil graag versie ATF en bougies. In augustus is het weer tijd voor een beurt en APK, dan pakken we dat mee.

Maar hoe bevalt de auto verder? Super! De V6 klinkt héérlijk. Geen turbo's, gewoon een lekker atmosferisch toerenmonster. Directe gasrespons, lineair vermogensopbouw. Een echte sport-SUV met flippers achter het stuur. Een van de weinige auto's waar ik ze ook echt gebruik. De motor draait ook prachtig rond en de japanse betrouwbaarheid is erg fijn om in gedachten te hebben.

De auto is gebaseerd op een 370Z heb ik gelezen. En dat voel je. Het 4WD systeem is in de basis achterwielaangedreven. Dat voel je ook!

Met de 'oude' set velgen/banden gleed hij achter soms een heel klein beetje en dan voelde je dat er aan de voorzijde wat meer bijgesprongen werd om hem recht te trekken. Met de nieuwe velgen/banden helemaal geen last meer van gehad.

Maar goed, het is een gezinsauto. De kinderstoel past er goed in, de deuren gaan lekker ver open zodat je je kind makkelijk erin en eruit kan halen. De kofferbakruimte is klein voor het formaat auto, maar praktischer dan een sedan. Dus ondanks dat mijn E-klasse sedan 100 liter meer inhoud had, gaat de kinderwagen makkelijker de kofferbak van de FX37 in. Bijkomend voordeel: door de hoge laadvloer is het verschonen van je baby in de kofferbak heel makkelijk.

Van de achterbank kan je de rugleuning verstellen, eigenlijk is dat heel fijn.

Minpunten.

Het verbruik. Gemiddeld rijden we 1 op 6 a 7. Met lange afstanden op de cruise op max 110 hebben we wel eens 1 op 8 a 9 gered.

De ACC. Het werkt en is ook met stop&go. Maar de verfijning van de distronic van mijn E-klasse uit hetzelfde jaartal heeft hij absoluut niet. Daarnaast zegt de acc 'doe het lekker zelf maar' als het hard regent of het mistig is. met distronic heb ik dit nooit meegemaakt. 80% van de tijd doet hij het prima. Het is ook jammer dat je de cruise elke keer weer 'aan' moet zetten alvorens je hem kan gebruiken.

Het comfort. Omdat het zo een sportief ingestelde auto is, spreekt het ergens voor zich dat het comfort wat minder is. Nu is het absoluut geen oncomfortabele auto, maar een X5 of ML is echt comfortabeler. Al zijn die niet zó sportief.

Wat ons betreft blijft deze auto er nog wel even. Zolang we de 90L tank kunnen blijven vullen met premium benzine. Dit doen we nu elke week en komen daar dan zo een 550/600km ver mee.

Over een week hebben we de auto een jaar. Gekocht met 148k op de klok en hij staat nu tegen de 163k aan.

Gisteren olie gepeild en het peil was een beetje onder het midden. Zo een 10k km gereden sinds de beurt en heb er ongeveer een halve liter bij gegooid. Voor een auto van 15 jaar oud vind ik dit helemaal niet verkeerd.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren