Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium Sky (2024)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium Sky |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 10.500 km |
Eigenlijk spijt van de aanschaf
De CX5 had een vrij hoog verbruik en de energiemaatschappij wilde ons laten betalen voor de teruglevering van energie.... Oplossing: een PHEV....
Inderdaad. Het verbruik van de Tucson is in hybride modus erg plezierig. Met twee vingers in de neus 1:18. En dat voor een auto van 1900 kilo. Rondom de kerk is de auto vooral als EV ingesteld. Stroom halen we 's zomers van het dak en met de huidige stroomprijs rijden we in de zomer goedkoper op stroom die we volledig betalen ('s nachts laden) dan op benzine. Prima...
De Tucson is een Premium Sky. Afgeladen met luxe en een open dak. Noem iets en het zit erop.
Na 7500 kilometer in 3 maanden heb ik wel een beeld bij de auto. Het is er helaas eentje met gemengde gevoelens.
De aandrijflijn is gewldig onder de auto. Daar is niets van te zeggen. 350Nm koppel met 265 pk. Dat gaat als de brandweer. Schakelen tussen EV en Hybride gaat super en ook de automaat schakelt heerlijk als je aan het rijden bent.
Echter...
In de eerste 5000 kilometer al terug naar de garage gemoeten.
- Achterdeuren gaan soms niet open (van buiten) als je stopt bij je bestemming. Erg vervelend als je iets meepakken wil dat op de achterbank ligt. Je kunt dan met de sleutel nogmaals klikken op het ontgrendelen van de portieren, maar dat zou niet moeten hoeven. Van binnenuit kun je wel gewoon uitstappen, overigens. Reactie van de garage...: we kunnen het probleem niet simuleren. In de servicebrieven van Hyundai staat het ook niet, dus houd het in de gaten. (Leer er maar mee leven, werd nog net niet letterlijk gezegd)
- De knoppen van de automaat schakelen niet lekker. Soms denk je omgeschakeld te hebben van de D naar de R (of andersom) en dan schakelt de bak niet omdat je de rem net niet diep genoeg ingetrapt hebt. Aangezien ik langs een drukke doorgaande weg woon, wil je snel schakelen kunnen. Ook bij manouvreren op een parkeerplaats, komt het me meer dan eens voor dat ik denk geschakeld te hebben en wegrij en de auto de verkeerde kant oprolt. (Inmiddels dubbelcheck ik altijd, maar dat kost tijd. Op drukke plaatsen is dat een extra actie die onhandig is en afleidt van de situatie om je heen.)
- De auto heeft voor mij -zelfs in eco mode- eigenlijk veel te veel power. Aan de ene kant heerlijk natuurlijk, maar hij nodigt uit om steeds door te willen rijden. Dat past niet bij mijn rijstijl, maar dat is persoonlijk.
- Auto houdt geen rekening met een aanhanger. Ondanks originele Hyundai trekhaak, blokkeert de auto bij achteruitrijden omdat hij ziet dat er iets achter de auto 'staat'. Dat systeem moet je eerst uitzetten. (Na iedere start opnieuw, lijkt het) Erg onhandig. De Mazda snapte dat er iets aan de trekhaak hing en schakelde het systeem zelf uit.
- De installatie die voor je 'meekijkt' bij achteruitrijden is erg alert. Bij het afrijden van de oprit aan ons huis (langs de drukke weg) is dat niet heel handig. Ondanks dat ik vind dat ik nog door kan rijden (doordat auto's stoppen om me te laten uitdraaien), gooit het systeem geregeld de auto vol in de remmen. Ook dit systeem moet je blijkbaar iedere keer instellen dat hij enkel waarschuwt.
(Mijn auto is overigens van net voor 1/7. Die nieuwe EU regels voor veiligheidssytemen gelden nog niet voor onze auto en ze zouden nog gewoon permanent uitschakelbaar moeten zijn.)
Wat ik overigens wel reeds mee ingecalculeerd had, is dat de garagerekeningen voor (standaard) onderhoud bij Hyundai een beetje hoger liggen dan bij Mazda. Dat is zoals het is.
Het zijn allemaal van die kleine irritante zaken (misschien wel deels te wijten aan mezelf) waardoor ik de auto niet helemaal plezierig vind. Eigenlijk heb ik dus spijt dat ik de CX-5 heb ingeruild op deze, ondanks dat de aanleiding voor de inruil (minder verbruik) absoluut gehaald werd. Stiekem ben ik toch alweer af en toe naar een Mazda aan het kijken. Enige dat me tegenhoudt is de grote afschrijving.
Op de FB groepen zie ik overigens ook een duidelijk verschil... Bij de Mazda CX5 was iedereen lyrisch over de auto en kwam af en toe eens een klein probleempje voorbij. Op de FB groepen van de Hyundai Tucson gaat het eigenlijk net andersom. De nodige mensen met kleinere en grotere issues en zo af en toe een post van iemand die er blij mee is. Heel typisch.
Ingeruild
- 10.500 km
Na een hoop wikken en wegen en diverse ergernissen hebben we hier in huis unaniem besloten om de Hyundai in te ruilen. Inmiddels merk ik ook al een kleine beweging in de bestuurdersstoel bij het nemen van bochten. Ondanks de tip van iemand op mijn eerdere review om de knop vast te houden en 'te wachten' op de piep, gaat het nog regelmatig mis. Niet alleen mij, maar ook mijn wederhelft. Het probleem met de niet opengaande deuren is gebleven. Zo nu en dan weigeren ze ondanks dat ik mijn best doe om 'Schakel in P-->Motor Uit' heel bewust toe te passen. De inruil is pijnlijk bij zo'n jonge auto, maar ergeren heb ik geen zin in. Een nieuwe Mazda CX-30 staat in bestelling en komt medio november. Uitgebreid proef mee gereden. Past ons een stuk beter....
Vanwege de sores met de voornoemde punten plus de houding van de dealer, uiteindelijk 1 ster voor betrouwbaarheid gegeven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV Aut. Premium Sky |Uniek!
- 2022
- 31.719 km

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV N Line 4WD / Rondomzicht camera / Apple Carplay Android Auto / Adaptief cruise control / Trekgewicht 1350 Kg / Stoelventilatie / Stuur- en Stoelverwarming / Elektrisch bedienbare stoelen - achterklep /
- 2021
- 97.083 km

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium 4WD 265pk automaat / Weinig km / Dealer onderhouden / Accu SoH 100% / Trekgewicht 1.350 kg / Adaptief CC / Lederen Bekleding / 19" LMV / Stuur- en Stoelverwarming / Camera 360° / Stoelventilatie /
- 2022
- 20.243 km