Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium Sky (2022)

autoreview

Hyundai Tucson
Hyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai Tucson

Signalement

UitvoeringTucson 1.6 T-GDI PHEV Premium Sky
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst42.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hele fijne auto.

  • 16.000 km

Als opvolger van de Opel Insignia, die uitstekend is bevallen, heb ik gekozen voor de Hyundai Tucson omdat ik een plug-in hybride wilde. De nieuwe Tucson is op 6 januari 2022 geleverd. De Opel Grandland vond ik qua design wat braafjes. Ook nog met de nieuwe Ford Kuga gereden, maar ik vond de Tucson veel prettiger rijden. Daarnaast waren we weg van het design van de auto, zowel van buiten als van binnen.
Ik heb gekozen voor de Premium Sky-editie, dus alle mogelijke opties zijn aanwezig (inclusief het panorama schuifdak).
De auto bevalt heel erg goed, hij ligt als een blok op de weg en het vermogen van 265 pk is uitstekend. Ik heb hem meestal in de eco stand staan, omdat het veer- en rijcomfort dan wat hoger is. Wil ik snel inhalen, even de rijmodusknop indrukken zodat de sportstand wordt geactiveerd en het inhalen gaat "als een speer".
Het duurt wel even voordat je je de mogelijkheden van de auto eigen hebt gemaakt, want de omvangrijke handleiding is verre van gebruiksvriendelijk.
Ik heb alle geluidjes uitgezet, want anders wordt je al snel horendol van alle waarschuwingssignalen.
In de winter kan je circa 50 km ver komen op de acculading, in de zomermaanden een dikke 60. We stekkeren vaak, dus dan doen we heel erg lang met een tank benzine. Ons gemiddelde verbruik is circa 70 kilometer op 1 liter benzine (!). Tijdens een vakantie in mei 2022 hebben we nauwelijks gestekkerd en dan bleek het verbruik ongeveer 16,5 kilometer per liter. Omdat we in Duitsland en Frankrijk zijn geweest heb ik vrij stevig doorgereden, dus is dit verbruik uitstekend.
Wel hebben we problemen ondervonden met opladen. De geleverde stekker voor de openbare laadpalen veroorzaakte vaak storingen bij het opladen, dus hebben we een nieuwe onder garantie gekregen.
Nu hebben we problemen met het opladen thuis. Steeds geeft de Blue linkapp een signaal dat het laden is voltooid, terwijl dit nog lang niet het geval is. Dit betekent dat we het opladen steeds weer moeten activeren, heel erg hinderlijk. Gelukkig gaat de auto binnenkort naar de garage en hopelijk wordt dit probleem verholpen.
Ook iets om rekening mee te houden: om de garantie van 5 jaar te houden moet de auto elke 15.000 kilometer een beurt hebben. Twee weken geleden is de eerste beurt uitgevoerd en de kosten bedroegen maar liefst € 350,- inclusief BTW. Bij de Opel Insignia en de Opel Mokka van mijn vrouw zijn we flink lagere bedragen gewend....

Laadprobleem opgelost.

  • 21.000 km

Zoals ik had gemeld hadden we de afgelopen maanden steeds problemen met het laden thuis. Steeds kwam de melding dat het opladen was voltooid, terwijl dit niet het geval was. Weliswaar startte na enige tijd het laden automatisch, maar al met al duurde het een uur of 9 voordat de batterij weer vol was. Drie keer is de auto naar de dealer geweest en bij de derde keer heeft men het probleem gevonden; de OBC (on board charger) bleek niet goed te zijn en deze is onder garantie vervangen. Een dure grap als je het zelf zou moeten betalen, want de prijs van een OBC is ruim € 1.000,- exclusief BTW (!).
Nu gaat het opladen weer probleemloos dus kunnen we weer optimaal van deze fijn en zuinig rijdende auto genieten.

Heerlijke auto.

  • 34.000 km

De laadproblemen zijn gelukkig niet meer voorgekomen na het vervangen van de OBC. Inmiddels zo'n 34.000 kilometer gereden en elke rit is zeer plezierig.
Via het forum ontdekte ik dat er een terugroepactie was. Heb hierover de dealer gemaild en binnen twee weken kon ik al terecht, terwijl de wachttijd bij deze dealer inmiddels een week of acht is.....
Omdat de dealer vrij ver van mijn woonplaats is verwijderd heb ik de auto in onderhoud gegeven bij mijn vorige Opel dealer (garage Franken in Putten). Daar is de wachttijd altijd zeer kort en het is veel praktischer om daar de onderhoudsbeurten te laten plaatsvinden. De Hyundai garantie van vijf jaar blijft namelijk van toepassing als door een niet-Hyundaidealer dezelfde onderhoudswerkzaamheden worden verricht als door Hyundai voorgeschreven.
Het via internet updaten van de navigatie en het infotainmentsysteem lukt. niet. Ik heb hiervoor de Hyundaidealer gebeld, maar desgevraagd werd me meegedeeld dat het hen in een uur kan lukken, maar het kan ook maar liefst acht uur duren voordat alles is geüpdated........ Via het forum heb ik gelezen dat er regelmatig problemen zijn met het updaten van deze software en het komt regelmatig voor dat de volledige software crasht....
Omdat ik de navigatieapp van Tomtom via Apple CarPlay gebruik, wat overigens zeer goed bevalt, en de entertainmentsoftware van de Tucson voor het overige prima functioneert zal ik niet snel meer de software via internet upgraden, tenzij Hyundai dit onderdeel op orde heeft.
Dit soort kleine ongemakken neemt niet weg dat ik zeer tevreden ben over de Tucson. De auto rijdt zeer stil en comfortabel, er is meer dan genoeg vermogen aanwezig. Omdat de Tucson een vierwielaandrijving heeft lijkt het alsof hij "op rails" rijdt.
Ook het verbruik is zeer zuinig. Omdat we nagenoeg altijd thuis opladen is het gemiddeld verbruik sinds ruim een jaar circa 1 op 39!

Afscheid van de Tucson.

  • 42.000 km

De Tucson is prima bevallen.
Echter, onverwachts zijn we tegen een BMW 330e Touring "opgelopen" die we bij garage Franken in Putten zagen staan. We hebben een proefrit met deze prachtige auto gemaakt en waren direct verkocht.
Het rijcomfort en de dynamiek van de BMW is natuurlijk een flinke klasse hoger dan van de Tucson, evenals de afwerking van het in- en exterieur.
De Tucson leverde een prima inruilprijs op, dus de deal was snel gemaakt.

Wat is ons heel goed aan de auto bevallen?
- Hij is zeer zuinig.
- Rijdt erg comfortabel en stil.
- Genoeg power.
- Op het probleem van de OBC na (zie hierboven) betrouwbaar.

Wat is minder bevallen:
- De schakelaars voor het inleggen van de rijstanden vond ik niet fijn. Regelmatig gebeurde het dat je dacht de auto in een rijstand te hebben
gezet, terwijl dit niet het geval was (diverse keren gebeurd, best wel ge-
vaarlijk).
- Iedere keer als je de auto startte moest ik de lane assistant aanzetten
alsmede de automatische stopstand, zodat je bij een stoplicht niet steeds
de rem hoefde in te trappen.
- De adaptieve cruisecontrol reageerde vaak wat onrustig.
- Het opwaarderen van de navigatie en de bedieningssoftware via internet
verloopt problematisch. Ook de officiële Hyundaidealers geven toe dat dit een moeizaam gebeuren is.
- De wielkasten in de kofferbakruimte waren niet bekleed, waardoor het kunststof snel lelijk werd.
- De kwaliteit van de audio-installatie (Krell) vond ik matig (te weinig dynamiek, een vrij vlak geluid).

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.