Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Comfort Smart (2021)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Tucson 1.6 T-GDI PHEV Comfort Smart |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 42.000 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
een "nieuwe" auto!
- 42.000 km
INTRODUCTIE
De zoektocht heeft even mogen duren, maar na lang wikken, wegen, mitsen en maren heb ik de knoop doorgehakt en een in 2021 gemaakte Hyundai Tucson plug-in hybride gekocht. Min of meer de basisversie, de comfort smart als ik me niet vergis. Benieuwd naar mijn volledige ervaringen met de auto en de dealer, lees vooral mee, of scroll naar het einde van dit bericht voor een puntsgewijze samenvatting over de auto.
Einde van de Volvo V40 T3 BJ2019
De Volvo (zie eerdere review) was nu toch echt gezien z'n kosten aan het einde van de levensduur, in ieder geval bij mij. De 6 aanstaande nieuwe banden (4x winter en 2x zomer achter), 2x blokken en schijven en een grote beurt zouden me al rond de 3.000 euro kosten, en dan hadden we het nog niet voor de bokkige automaat en de tik in de motor gehad. Enigszins teleurgesteld in de kwaliteit van Volvo gaan verder kijken. Op het wensenlijstje een C-segmenter, het liefst niet meer van een premium merk vanwege de hoge kosten en een grotere dan de V40, want die was met mijn 1,98m toch echt te onoverzichtelijk en daarnaast voor twee personen voor vakanties ook gewoon te klein en onhandig, zo past mijn fiets bijvoorbeeld ook niet achterin. Ik kwam uit op de Skoda Octavia plug-in. Best aardig allemaal, maar toch wel erg braaf...
De Huyndai Tucson
En toen stond daar bij Hyundai dealer Van der Linden, vlakbij huis, ineens een Hyundai Tucson PHEV te koop. Nooit over nagedacht, maar wel altijd een leuke verschijning gevonden. Het betrof een vrij kale versie, maar die is al ruim uitgerust. Stoelverwarming, adaptieve cruise control, stuurhulp en een dimmende spiegel zijn eigenlijk de enige opties die ik wel kan waarderen en dat zit er allemaal op. Jammer genoeg geen dode-hoekcamera maar als dat alles is... En dan dus 260 pk! Met 42.000 kilometer nog niet zo gek veel ervaring en met bouwjaar 2021 op dat moment nog net geen drie jaar oud. En een Hyundai, dus dat moet goed zijn toch?
Nieuw waren dit soort auto's rond de 43.000 euro. Voor dat geld heb je een vrij grote C-segment SUV, plug in hybride, 4 cilinder motor, 60 km range elektrisch, 268 pk en best een rijke standaard uitrusting. Een aanbieding waar je eigenlijk écht niet omheen kan. En je moet ervan houden, maar ik vind 'm nog mooi ook!
De proefrit
Wat me opviel tijdens de proefrit was het vermogen. De accu was vrijwel leeg, dus goeddeels op de hybride stand gereden. Het is dan echt een vlotte auto. Door de stille motor en de hoge zit heb je totaal geen notie van je acceleratie, totdat je de naald van de snelheidsmeter omhoog ziet schieten en in je binnenspiegel kijkt. Niet dat ik dat zoek in een auto, maar het draagt wel bij aan de comfortbeleving van de auto. Het multimediasysteem oogt wat gedateerd, maar het werkt allemaal wel een stuk sneller dan bij de VAG-auto's en de indeling is erg logisch. Maar vooral was het heerlijk om in een auto te zitten met genoeg ruimte om me heen. Genoeg hoofdruimte, plek voor m'n elleboog op de armsteun in de deur in plaats van de B-stijl; dat maakte dat ik de matige stoelen voor lief wilde nemen.
Het inruilvoorstel
De dealer was behoorlijk enthousiast en kwam met een inruilvoorstel wat net iets hoger was dan dat van de andere dealers. De auto was nog net geen 3 jaar oud en had dus nog 2 jaar fabrieksgarantie en zou worden afgeleverd met een vers onderhoudsbeurtje. Helemaal prima dus, de deal was snel beklonken! Maar toen begon het...
Lampje
Ik had tijdens de proefrit een foto gemaakt van het interieur. Later zag ik thuis op die foto dat er een lampje brandde in het instrumentarium, een geel lampje van iets met vierwielaandrijving. Ik opgezocht op internet, was het volgens Amerikaanse fora een storing in het 4-wielaandrijvingsysteem wat in ieder geval kon worden opgelost. Dus ik de dealer gevraagd om ernaar te kijken voor de aflevering. Gingen ze doen. Uiteraard moest ik er zelf achteraan bellen en zo bleek, het probleem kon niet meer worden gevonden.
Er volgde een gesprek met de directeur en ik legde uit wat mijn bevindingen waren en hoe het, volgens andere gebruikers, kon worden opgelost. Vervolgens was ik vooral iemand zonder enig verstand van auto's, was het feit dat het lampje aanging mijn schuld want ik had misschien een te krappe bocht gemaakt en daardoor was het 4x4 systeem in de war geraakt, was een Amerikaanse Tucson een hele andere auto dan een Europese en werd er vooral zo hard mogelijk geschreeuwd dat ik me geen zorgen moest maken en dat er echt geen probleem was met de auto. En. hoe harder zoiets wordt geschreeuwd...
Uiteindelijk kreeg ik hem zo ver dat ik zelf nog een proefrit kon maken en ja hoor, het lampje ging weer aan, dus kon het worden opgelost. De verkoper zei inderdaad dat er een onderdeeltje moest worden vervangen en dat de aflevering een weekje later moest, de directeur belde de dag erna en zei, zonder dat hij wist dat ik de verkoper gesproken had, dat het een softwarestoring was en dat het met een update was verholpen.
Een mooi begin van een relatie tussen dealer en klant, die mij al behoorlijk op de spits dreef.
Gezegd moet overigens wel; dit probleem is niet meer teruggekomen.
Eerste ervaringen
Na een wat woelige start keurig netjes de auto afgeleverd gekregen. En moet gezegd, dat werden hele fijne kilometers! De ruimte in de auto is heerlijk, het elektrisch rijden is heerlijk stil en als de motor toch bijspringt, dan hoor je daar vrijwel niks van.
Thuis kan ik de auto laden, dat scheelt enorm in de kosten. Voor een euro of 2-2,5 heb ik een volle accu en daar haal ik in de praktijk ongeveer 50-52 kilometer snelweg mee (rond de 100-110 km/u) en net geen 60 kilometer bij combinatie stadsverkeer en 100 km-wegen. De auto heeft geen elektrische kachel, dus de motor moet aan om het interieur te verwarmen. Dit kost, afhankelijk van hoe warm je het hebben wil en de buitentemperatuur, zo'n 1 tot 2 liter per 100 kilometer volgens de boordcomputer (en met de kachel op 18 graden komt hij nauwelijks boven die liter uit in mijn ervaring). In de zomer is dit overigens geen probleem, de airco kan kennelijk wel gewoon door de batterij worden aangedreven en daarmee is de elektrische actieradius in de winter hetzelfde als in de zomer, maar daarover later meer. Elektrisch heeft de motor zo'n 90 pk en dat is zat.
Aangezien ik op 25 kilometer van mijn werk woon en daar niet kan laden, red ik het dus precies om met een volle accu van huis naar m'n werk te gaan en weer terug. Vergelijk ik dat met de 7,5 liter benzine per 100 kilometer die mijn auto gemiddeld op dat traject verstookte met een brandstofprijs van 1,90, scheelt het toch een euro of 4 per dag aan brandstof.
Is de accu leeg, valt het voor een auto van 1850 kilo met een CW-waarde van een omgevallen flatgebouw alsnog wel mee met het verbruik. Hoe langer je rijdt hoe zuiniger hij wordt, maar met met een uurtje over de snelweg met een gangetje van 100-110 kan je met een beetje anticiperen best je verbruik onder de 6 liter per 100 kilometer krijgen. Netjes! En in het stadsverkeer hoeft het niet heel veel meer te zijn dan dat! Standaard regenereert de auto al iets bij gas los, wat maakt dat je bij een beetje goed anticiperen eigenlijk al niet meer hoeft te remmen.
Met 1850 kilo is het niet per se een lichte auto. Dat merk je ook echt wel als je over slechte klinkerwegen in de sterk verzakkende dorpen in het Groene Hart rijdt, je stuitert de kuilen door. Nou is dat niet alleen deze auto, een Volvo XC40 heeft dat minstens zo erg. Daar had de Skoda weer punten gescoord, die streek met de proefrit dit soort wegen glad als een biljartlaken. Waar die dan weer punten liet liggen was de geluidsisolatie, die was niet heel best. Dat heeft de Hyundai iets beter onder de knie, met als kanttekening dat het afrolgeluid van de banden wel nadrukkelijk aanwezig is. Kan zijn dat het door de banden komt, kan zijn dat het niet erger is dan bij de Volvo, maar meer nadrukkelijk aanwezig omdat de motor van zichzelf een heel stuk stiller is - als die überhaupt aan staat.
Verder is het veercomfort van de Tucson wel heel sterk. Ik had bijvoorbeeld ook met een Ford Mustang E-mach een proefrit gemaakt. Bij een bult in het asfalt over een niet helemaal dwars op de weg geplaatste duiker (zo'n betonnen holle buis die sloten verbindt), viel de achterophanging hopeloos door de mand en werd het bijna spannend of ik de auto wel op de weg kon houden. De Tucson nam dezelfde "drempel" zonder enige moeite.
Verder vind ik de adaptive cruise control goed genoeg werken, net als de rijstrookhulp. Allemaal niet zo high end als de laatste generatie Volvo's, maar daar is de prijs ook naar!
Samenvatting
Onderaan de streep, kan ik vooral het volgende concluderen;
- rappe, relatief comfortabele reisauto;
- enorm veel waar voor je geld;
- 60 km elektrische actieradius best haalbaar;
- de motor is nodig om het interieur te verwarmen en verbruikt dan 1-2 liter brandstof per uur afhankelijk van de buitentemperatuur en de ingestelde binnentemperatuur;
- verbruik bij een lege accu zo'n 6-7 liter per 100 km op lange, rustige ritten.
- enorm ruim, zeker als je uit een hatchback uit hetzelfde segment komt;
- goed werkend infotainmentsysteem.
Al met al best een prima auto. Het heeft niet het premium-gevoel van een Volvo, maar daar was ik kosten technisch ook niet meer naar op zoek. Tot zo ver...
we 'kachelen' door
- 44.000 km
De auto en ik begonnen samen wat meer ervaring te krijgen. Een enorme opsteker is de ruimte. Eigenlijk misschien wel meer dan nodig, maar met een weekendje weg bijvoorbeeld kan gewoon de bagage mee. De toch veel te snel groeiende jeugd naar een uitwedstrijd rijden? Jongens van een jaar of 11 zaten soms al best krap achterin de V40, nu kan de boomlange keeper van mijn eigen team comfortabel achterin zitten. Zelfs de rugleuning van de achterbank is kantelbaar. Handig!
Maar het is niet alleen maar geluk. De elektromotor zit voor (of achter, hoe je het noemen wil) de versnellingsbak dus ook als je elektrisch rijdt, schakelt hij. Als de benzinemotor bijstaat voor het klimaat, voel je de schakelacties soms wel erg duidelijk. Wederom geen wereldramp, maar wel irritant. Maar ach, geen premium auto hè... En wat zou een plug-in van een wél premium merk je wegzetten met 268 pk? In ieder geval meer dan 42.000 euro nieuw.
Oh, en als je een tijdje richting aangeeft, wordt de richtingaanwijzer vals. Noem me hoe je me noemen wil, maar ik vind dat hinderlijk. En ergens vanuit de achterbank piept en kraakt er inmiddels iets bij het overrijden van een drempel. het lijkt echt uit de bank te komen, want bij een volle auto is het niet hoorbaar. Ook irritant.
Iets wat ook écht hinderlijk maar ook tastbaar was, was het niet functioneren van het knopje van de interne luchtcirculatie. Dat is een knop op het touchpaneel. Deze werkte niet als je hem wel indrukte, maar trok soms z'n eigen plan en schakelde zichzelf regelmatig in en uit. Soms even een paar minuten niet, soms zo snel als een driftig klein kind op het knopje van het stoplicht kan drukken. En aangezien de auto bij iedere keer een piepje gaf, raakte ik van dat piepje minstens zo overspannen als het kind voor het stoplicht. Bij de dealer met veel mitsen en maren uiteindelijk het hele paneel vervangen.
Maar we zijn er nog niet... Want ook de navigatie werkte niet. Ook wederom geen wereldramp, maar ik reed op de kaart soms op de plek waar ik was, soms zo door de polder de Noordzee in. Ook dit heb ik aangegeven bij de dealer en ook hier was dit blijkbaar een probleem wat ze nog nooit eerder hadden gezien.
Bij de dealer is op verzoek van de importeur eerst de GPS-antenne vervangen. Ik drukte de bekleding van de A-stijl terug op z'n plek, was de monteur kennelijk vergeten, reed het parkeerterrein af en, je raadt het al, de navigatie deed het nog steeds niet. Dus weer terug...
Dagje skiën
- 45.000 km
In de winter mag ik graag een dagje naar Winterberg om even achter de andere Hollanders in de wachtrij voor de piste aan te sluiten. En eigenlijk is het dan gewoon een heel fijne auto om een paar uur mee naar Winterberg te sturen! Met 140-150 op de Duitse snelwegen rijdt het heerlijk koersvast, en is het verbruik zo rond de 7-8 liter per 100 kilometer. Zuinig is anders, maar ik vind het ook niet echt iets om over te klagen, zeker niet voor zo'n grote auto.
De stoelen breken soms wel een beetje op, bij een lange rit is het allemaal niet heel comfortabel. De voorkant van de zitting is niet stelbaar in hoogte en geeft voor mij geen steun en er zit een soort harde balk achterin de zitting, wat niet heel lekker zit. Het geeft een beetje het houten kont idee na 3 uur sturen. Maar het went en slecht is het ook allemaal zeker niet.
En wanneer ik me thuis weer in de auto's van het werk hijs, valt op hoe stil de motor van de Tucson is en hoe rap en moeiteloos het allemaal vooruit gaat. Het blijft wat dat betreft wel echt een steengoede auto, zeker voor het geld.
De navi-saga
- 46.000 km
Dus weer terug, nu wilden ze de auto voor langere tijd houden om er echt goed onderzoek aan te kunnen doen. En of dan de monteur er mee naar huis mocht rijden. Liever niet, maar ach, doe maar dan, want opgelost moet het toch. Dat bleek uiteindelijk niet nodig. Na een dag werken en onderdelen uitwisselen met een andere auto, bleek het de computer van de navigatie. Die zou vervangen gaan worden. Maar, dat mocht nog even op zich laten wachten.
Navi Saga 2,0
- 49.000 km
En dat brengt ons op de datum van vandaag. Want na lang wachten is de navigatiecomputer nu vervangen! Dus ik haal mijn auto op, neem plaats, stel alle radiozenders opnieuw in en m'n adres, werkadres enz. en wilde nog even de app verbinden met de telefoon... maar dat ging niet. Alle internetservices liggen eruit. En, wederom, geen wereldprobleem. Maar, ook wederom, de dealer weet nu niet wat dit probleem is en hoe het op te lossen is. Rij er maar een tijdje mee, misschien gaat het vanzelf over, was het devies. Met andere woorden, mond dicht, wegwezen.
Dat maakt onderaan de streep dat ik spijt heb als haren op mijn hoofd dat ik niet gewoon wat geld in de V40 heb gestoken. Die had misschien wat onderdelen nodig, maar die heeft het jaren lang zonder enig bezoek aan de dealer gedaan. En ja, hij was dorstig en veel te klein, maar dit is ook niks zo. Ik ben namelijk vooral benieuwd wat de toekomst gaat brengen als de garantie verlopen is. Het is een auto met nog geen halve ton op de teller en onderaan de streep hebben we of hebben we gehad, en dat is al meer dan in de 120.000 km die ik met de Volvo heb gereden....:
- het 4x4 systeem (opgelost);
- het kachelpaneel (opgelost);
- de navigatie (opgelost);
- de internetservices;
- gepiep en gekraak uit de achterbank;
- een vals klikje van de richtingaanwijzer;
- als je een laadschema instelt (opladen tijdens daluren), dan laadt de auto helemaal niet meer op.
En nog een paar irritaties:
- het volume van de radio gaat bij het inschakelen van z'n achteruit en bij het loskoppelen van de telefoon ongeveer de helft van de tijd heel kort op standje oorsuizen;
- de parkeersensoren voor geven soms een valse melding. Vooral bij filerijden is dat echt heel hinderlijk (ik hou heel veel afstand, dus daar heeft het niets mee te maken). Mogelijk dat daarom de vorige eigenaar de parkeersensoren voor had uitgeschakeld;
- soms schiet bij het inschakelen van de achteruit de auto in een soort paniekmodus en begint luid te piepen omdat systemen niet beschikbaar zijn en staat er een rood kruis door de parkeersensoren. Ze werken dan ook inderdaad niet. Als ik dan de volgende dag wegrij is het probleem wel opgelost.
En dan ben ik eigenlijk benieuwd; wat vinden jullie? Ben ik echt een ouwe zeur, of mag dit me teleurstellen en is het logisch dat ik eigenlijk van deze auto af wil?
jokkebrok
- 50.000 km
Vorige week een afspraak gemaakt met de directeur/eigenaar van Van der Linden om de problemen aan te kaarten en de problemen in één keer op te laten lossen. Hem geprobeerd duidelijk te maken dat het voor mij niet werkbaar is om steeds die auto in te moeten leveren en dat ik graag wil bespreken hoe de problemen in één keer opgelost kunnen worden. Dat hoeft niet in een dag en het hoeft ook niet morgen, maar als we in ieder geval maar in één keer van de problemen af zijn.
In plaats van van meestand, kreeg ik weer het bekende rookgordijn. Probleem 1, de internetservices, daar had iedereen last van. Het werkte bij niemand en daar waren ze hard mee bezig om het op te lossen. Dus daar moest ik me geen zorgen om maken, dat zou goed komen. Het tweede probleem, het gekraak, kon hij niks over beloven. Want er waren ook zat klanten die niet vielen over een piepje of een kraakje. Het andere probleem, het opladen, dat lag aan mijn stopcontact. Met andere woorden; stop met zeuren.
Ik legde wederom uit waarom het voor mij niet werkbaar is om steeds de auto in te moeten leveren, dat het veelvuldig voorgekomen is dat anderen mijn auto-probleem moesten oplossen en dat ik nu alleen op zoek ben naar een blijvende oplossing om de auto goed te maken. Maar dat kon alleen al van het gepiep en gekraak niet beloofd worden, laat staan de andere problemen. Want dat lag aan mij of zou vanzelf goed komen. Ik heb het uitgerekend, ik ben in totaal 6 keer de auto kwijt geweest voor een reparatie in 7 maanden tijd. En dan nog heb ik drie defecten en nog drie irritatiepuntjes die ik niet eens benoemd heb. Ik denk maar weer even terug aan de V40; in 125.000 km alleen een kapotte sensor van het motorkapslot...
Vervolgens heb ik een andere dealer gebeld en het probleem met de internetverbinding uitgelegd. Dat was in ieder geval geen landelijk probleem. Er waren wel wat klanten die korte tijd wat verbindingsproblemen hadden, maar die waren al lang en breed opgelost. Het lag dus, echt waar, volgens de andere dealer, aan de auto. Met andere woorden, je wordt nog voorgelogen ook. En niet voor het eerst. Helaas is die dealer te ver weg om daar maar heen te gaan.
Dus; iemand interesse in een Hyundai Tucson? Voor mij was dit in ieder geval de laatste auto die ik bij Van der Linden heb aangeschaft.
dag dag Van der Linden
- 50.000 km
Uiteindelijk heb ik de dealer geconfronteerd met het leugenachtige gedrag en geëist dat de auto door hen zou worden teruggenomen. Na veel aandringen kreeg ik per WhatsApp een inruilvoorstel wat 7.500 euro lager was dan het aankoopbedrag en daarmee 2.500 euro onder de inruilwaarde lag die de BMW-dealer bood. En dat nog zonder onderhandelen. Maar, ik zou gebeld gaan worden door de chef werkplaats en het probleem zou worden opgelost. Ik moet nog steeds gebeld worden. In de tussentijd heb ik besloten om de auto in te ruilen en ben ik nu de eigenaar van een BMW 320e.
Dus daarmee is, met toch een behoorlijke financiële domper, een einde gekomen aan het bezit van deze auto. Doodzonde, want het is een enorm ruime, relatief comfortabele auto. Het had zo mooi kunnen zijn.... waarmee ik de review wil afsluiten met de woorden: Wil je voor een relatief betaalbaar bedrag een snelle, gigantische gezinssloep? Dan kun je best een Hyundai Tucson overwegen. Maar ga vooral met een hele grote boog om de dealergroep Van der Linden heen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson
