Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 500 km |
Een nieuwe Tucson
- 500 km
Mijn Skoda Octavia station moest uit de lease dus ik mocht een nieuwe auto uitzoeken. Dat is vandaag de dag extra lastig aangezien de levertijden voor de meeste merken extreem lang zijn. De gewenste Kodiaq bijvoorbeeld kon pas in 2023 geleverd worden en waarschijnlijk zelfs dan nog zonder de gewenste opties.
Als (kleiner) alternatief kwam ik onder andere uit bij de Mazda CX5, de Toyota RAV4 en de Tucson. De Mazda viel af vanwege de motor prestaties en het gebrek aan een touchscreen, de RAV4 vond ik te duur en niet mooi genoeg t.o.v. de Tucson. Het werd dus de Tucson waar ik met mijn lease budget kon kiezen voor de premium sky editie, de meest luxe versie dus. Het is de hybride uitvoering zonder stekker, de stekker variant was namelijk niet mogelijk met mijn leasevoorwaarden.
Uiteindelijk is de auto in december besteld (kleur teal blue) en in januari kreeg ik al bericht dat die er was. Blijkbaar een voorraad model dus.
Dan de eerste kilometers. De auto rijdt heerlijk soepel en de elektro motor en benzine motor werken goed samen. Wel vind ik stationair de benzine motor vrij luidruchtig, maar deze is gelukkig in de meeste gevallen niet nodig. Beetje typisch vind ik wel dat er een sport modus opzit maar geen EV modus zoals bij Toyota. De Tucson bepaalt dus zelf welke motor gebruikt wordt. Het verbruik zit nu nog aan de hoge kant (8 liter voor 100km), ben benieuwd waar ik straks op uitkom. Qua power kom je in ieder geval niet snel te kort, ook tussensprintjes verlopen heerlijk vlot.
Een ander dingetje wat me tegenvalt is de digitale cockpit. Ik heb namelijk nog geen manier gevonden om de lay-out aan te passen. Ook ik het bijvoorbeeld niet mogelijk om de navigatie kaart er te geven (alleen ouderwetse pijltjes). Uiteraard zie je in deze versie wel het camera beeld op het moment dat je de richtingaanwijzer gebruikt.
Qua ingebouwde navigatie is het fijn dat die de live verkeersinformatie ophaalt, alleen dit mag wel wat duidelijker worden weergeven. Ook hier is het prima, naar zeker niets meer dan dat. Je merkt dat je gewoon erg verwend ben met de smartphone navigatie die in vele opzichten superieur is tov. auto navigatie (maar dit geldt voor de meeste automerken). Android auto dan maar? Jammer, maar deze uitvoering met 10,5" scherm ondersteunt alleen de bedraade versie. Hoe jammer is dat anno 2022.
Dan de kofferbak ruimte. We wisten al dat er hier fors op zouden inleveren. Beetje jammer is dat in de laatste stand de vloer niet vlak is. Dit maakt het lastig met laden. De elektrische kofferklep werkt daarentegen wel weer erg prettig, ook met het automatisch openen op het moment dat je met de sleutel in de buurt bent.
In de volgende update zal ik wat schrijven over het verbruik en de verschillende rijhulp systemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV 230pk Aut. Premium | NL Auto | Trekhaak | ACC | Stoel/Stuurverwarming | Stoelverkoeling | Krell Audio |
- 2022
- 123.074 km

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Comfort Smart 4WD | Rijklaarprijs! | Adaptive Cruise Control | 19"Lm velgen | Navi | Stoel & Stuurverwarming | Camera & Sensoren | Fabrieksgarantie t/m 06-2029! |
- 2024
- 28.654 km

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 265pk PHEV Premium Sky 4WD | Leder | Carplay | Climate | Keyless | Navigatie | Elek. Klep | Full - Led | 360 Camera | KRELL Audio | Elek. Stoelen | 19" Lichtmetaal | Winterpakket | Stoelventilatie | Panoramadak | Dodehoek Detectie | Digitale Cockpit | Adapt. Cruisecontrol | Parkeer Assistent | 1e Eigenaar
- 2024
- 51.168 km