Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 19 km |
KM-stand laatst | 8.300 km |
Een geweldige auto maar....
- 1.400 km
Nadat we sinds april 2021 een Tucson HEV Comfort Smart hadden hebben we, vooral vanwege de aanhangergewichten die met de komende facelift, weer een nieuwe (voorraad-) Tucson gekocht, nu een HEV Premium.
Begin april hebben we deze auto gekocht en zijn direct naar de camping in Frankrijk gegaan.
Bij de eerste Tucson, overigens een geweldige trekauto voor onze Fendt Saphir 515sg, hadden we een probleem als we de auto een aantal dagen lieten stilstaan. De accu liep dan leeg. Daarvoor was deze auto in totaal in 3 jaar 6 weken bij de dealer. De verkoper gaf nu aan dat dit probleem bij nieuwe auto's inmiddels wel opgelost zou zijn.
Nu blijkt wederom dat wanneer de nieuwe auto een aantal dagen stilstaat je niet in de auto mag komen. Als je tijdens de dagen dat de auto stilstaat toch de portieren of de (electrische) kofferklep opent of bluelink gebruikt dan loopt de accu weer leeg. Het probleem heeft men kennelijk in 3 jaar niet op kunnen lossen.
Dit is geen gebrek aan de auto volgens Hyundai Nederland maar een normale eigenschap van de HEV.
De leegloop van de accu zorgt eerst voor een "dode" airco, een reset van de tellerstand tot aan het niet meer reageren op de keyless entry. Dan moet je de auto handmatig openen en de accu resetten.
Op internet en Facebook staan tientallen van deze meldingen, uiteraard was de eerste reactie van Hyundai Nederland dat ze deze klacht nog nooit hadden gehoord.
Zie ook de review van de eerdere Tucson van 2021, op de afbeelding met een caravan er achter.
Onze tweede Tucson HEV, met dezelfde problemen
- 1.400 km
Deze review is tot nu toe summier, alles was al in 2021 bij onze vorige Tucson geschreven.
De auto is een super caravantrekker, trekt heel vlot een Fendt Saphir 515sg en is daarbij zuinig (1 liter per 10,5 km bij 80 kmh, gemeten over 7.000 km per jaar).
Er is echter helaas één storend probleem zoals hiervoor beschreven.
Desondanks hebben we toch weer voor deze auto gekozen, temeer daar Noteboom en Hyundai Nederland beweerden dat de vorige die we hadden kennelijk de enige was. Hyundai beweerde vorige week nog dat ze nooit van dit probleem hebben gehoord, ondanks dat onze vorige auto totaal 6 weken in de garage is geweest hiervoor.
We zijn er - ten onrechte naar nu blijkt - van uitgegaan dat dit probleem 3 jaar later in nieuwe auto's niet meer zou voorkomen. Noem het dom, te goed van vertrouwen in de dealer en importeur.
Kennelijk heeft men niet de behoefte om eerlijk te zijn tegen klanten. Nou ja, wat heb je te eisen als je tot 2 keer toe een nieuwe Tucson koopt voor in totaal ca. 100.000 euro?
Is het dan toch waar wat ze in de volksmond over autohandelaren zeggen?
Reactie Hyundai Nederland
- 1.400 km
Inmiddels is op verzoek een screenshot van de reactie van Hyundai Nederland als 3e foto geplaatst.
De compensatie die wordt genoemd is wegens het 4 weken ter beschikking stellen van de auto voor onderzoek.
De "onzin" die wordt genoemd betreft het feit dat Noteboom in 2022 we degelijk een stroomlek constateerde (dat vertelde men ons) en dat ze ons eveneens vertelden, zowel in 2022 als in 2024, dat er onderdellen zijn ontvangen. Hyundai mailde ons eerder dat Noteboom geen enkele storing heeft geconstateerd.
Waarom dan toch onderdelen vervangen??
ervaring met caravan
- 8.300 km
Inmiddels hebben we ruim 5.000met een caravan aan de haak gereden.
Daar waar de vorige Tucson (2021-2024) met dezelfde caravan op dezelfde route onder dezelfde omstandigheden boven de 1 op10 (minder dan 10 literper 100 km) kwam is dat bij deze Tucson (april 2024) anders.
In de zomermaanden is het verbruik nagenoeg gelijk. In november is er een aanmerkelijk verschil. Daar waar de 1e Tucson in november ook ca 1 op 10 verbruikte verbruikt de 2e rond de 1 op 8,7. Ca 15% meer dus.
Een verklaring kunnen weniet vinden. Je mag toch niet verwachten dat een Primium bij koud weer meer verbruikt dan een Comfort Smart?
De temperatuur, wind, route en snelheid zijn vergelijkbaar met de 3 eerdere jaren van Tucson 1.
Bijzonder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium
- 2021
- 55.340 km

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV 265pk Comfort Smart 4WD 1.6 T-GDI PHEV 265pk Comfort Smart 4WD | Climate | Camera | Carplay | Keyless | Navigatie | Full - Led | Elek. Klep | Winterpakket | 19" Lichtmetaal | Digitale Cockpit | Parkeer Assistent | Adapt. Cruisecontrol
- 2023
- 21.143 km

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV C Sm
- 2023
- 29.750 km