Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium (2022) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 29.160 km |
KM-stand laatst | 44.225 km |
1e beurt 10 maanden rijden
- 44.225 km
Eind december 2024 kochten we de Tucson met net 29K km. Na een Toyota Prius uit 2006 (7 jaar en 150K km) en een Auris uit 2014 (5 jaar en 85K km) nu geen af en toe loeiende CVT bak meer en bijna 100 pk extra.
Hoewel ik eerst zocht naar een RAV4 vanaf 2019 vond ik dit toch een minder geschikte kandidaat door zijn hoge gewicht met trekgewicht van 1.650kg (4wd) en minder luxe uitvoeringen terwijl de vraagprijzen vaak hoog waren. Het pluspunt waren de rijeigenschappen, de onderhoudskosten en de fijne garage die ik al 12 jaar kende.
Toch voor de Tucson gekozen. Een echt veel mooier interieur, nu ook stoelkoeling en 1.650 trekgewicht terwijl de Tucson maar 1.539 kg weegt een overdaad aan power en een veel gavere look. Bij Sturm Occasions in Middelburg gekocht met trekhaak en wit met zwart dak + goede Michelin Primacy 4 banden, een kilometerstand van 29k en net 2 jaar oud.
Nu 15.000 kilometer verder ben ik nog erg tevreden over de Tucson. het verbruik is ondanks 230pk gemiddeld zo'n 1 op 16 en wordt, zolang het boven 10 graden blijft, beter. De eerste maanden vanaf januari 2025 was het verbruik ver onder de 1 op 15 maar was het ook veel kouder.
Deze auto geeft je het gevoel dat je iets bijzonders rijdt. Bij instappen het mooie interieur en bij rijden de hoge zit, alle camera's bij inparkeren, de schakelende automaat met 6 verzetten ook als je elektrisch rijdt.
De tractie was vooral in de koude maanden echt een dingetje. Ondanks goede Michelin banden toch erg snel spinnende bandjes en ESP wat ingrijpt. De auto rijdt wat log en als je daarna weer uitstapt valt de lengte steeds weer mee, dat zegt wel iets over de rijeigenschappen, zeker geen sportwagen maar een lekkere cruiser die ook in Duitsland serieuze snelheden (140+) goed kan vasthouden zonder drama en geluidsoverlast.
Stoelen zitten echt prima en de verstelmogelijkheden zijn erg uitgebreid. na de Auris uit 2014 heb ik wel enkele uren in de auto doorgebracht om alle mogelijkheden en instellingen te kennen. Begonnen met het instellen van reguliere tellers (toerenteller) en zo weinig mogelijk geluidssignalen. Die waren bij aanschaf echt enorm. Een dong bij snelheidscamera, een pling bij gas los om zeilend te kunnen rijden en nog veel meer andere alarmerende geluiden.
Het zeer relax rijden met de adaptieve cruise control waarbij op de snelweg en in files ook prima wordt bijgestuurd, geremd en/of gasgegeven blijft genieten. Ook de 2 geheugenstanden voor de bestuurdersstoel werkt heel fijn, een goede zit door een druk op een knop.
Inmiddels gebruik ik bijna altijd Android auto voor muziek (spotify) en navigatie (google maps) wat betekend: aansluiten aan de kabel... draadloos verbinden kan niet.
Het verbruik is te zien in de verbruiksmonitor en vind ik gezien het formaat en de prestaties echt fantastisch, de auto knalt binnen 8 secondjes naar de 100km/uur en stopt pas bij 199km/uur op de GPS omdat hij is begrenst. Zonder begrenzer zou 225km/uur wel mogelijk moeten zijn.
We hebben een trekhaak en met een kogelgewicht van max 100 kilo merk je veel minder van beladen dan bij de mij bekende Toyota's die behoorlijk gingen doorhangen met een fietsendrager. Met een aanhanger heb ik nog niet gereden maar wat ik lees op internet is dit echt een erg goede caravantrekker met zijn koppel van 350nm bij 1500 - 4500 toeren.
De nieuwe Tucsons ook de plug-in hybrides mogen veel minder trekken dan die 1.650 kg dus voor ons is dit de prefecte trekker.
Wat vind ik iets minder aan deze auto? De automaat is niet altijd heel accuraat en schakelt niet altijd heel soepel en snel. In sportstand schakelt hij wel sneller en beter maar reageert hij veel directer op het gas wat een zenuwacht gevoel geeft. In heuvelachtige omgeving blijkt zeker in sportstand de automaat erg fijn te rijden,. Er wordt teruggeschakeld bij omlaag rijden zodat de snelheid constant blijft. Het is even wennen maar het toerental neemt dan (behoorlijk) toe omdat 1 of twee versnellingen worden teruggeschakeld.
Ook de vering bij korte drempels vind ik erg stug, niet heel comfortabel. Op normale wegen en ook bij +180 rijdt de Tucson daardoor wel erg strak.
Vandaag de 15.000 km beurt gegeven bij de dealer Sturm in Goes. € 380,35 voor een simpele basisbeurt met:
- olie verversen + filter,
- banden opnieuw gevuld met stikstof
- deuren gesmeerd
- update EGR systeem
- gratis wasbeurt bij Kuzee
- een mobiliteitspas voor 15.000 km
- veel afgevinkte checks
is het wel erg veel geld maar ja je wilt de fabrieksgarantie van 5 jaar houden. Ik las toen ik wachtte tijdens de beurt dat het verlengen naar 7 jaar je voor een Tucson Hydride € 924,- kost. Serieuze prijzen!
Conclusie, de fijnste auto die ik ooit heb gehad (na Alfa 145 1.4IE, Alfa 156 1.8TS, Mondeo 2.0 TDDI, Honda Accord e.d.).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
![Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Comfort Aut. [ Navi Adapt.cruise Camera ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/58229259/0-c8866effeb89d5d899fbe46bed0d5766.jpg)
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Comfort Aut. [ Navi Adapt.cruise Camera ]
- 2021
- 120.203 km

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium 4WD / Pilot assist / Leder 360 Camera / Carplay / Trekhaak / DAB
- 2024
- 18.835 km

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium 4WD / Pilot assist / Leder 360 Camera / Carplay / DAB
- 2024
- 44.671 km
Lezersreacties (0)
Reageren