Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium (2022) #2

autoreview

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium (2022)

Signalement

UitvoeringTucson 1.6 T-GDI HEV Premium
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst12.500 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne caravantrekker

  • 11.000 km

Na 44 jaar Toyota te hebben gereden ben ik overgestapt naar Hyundai. We hebben een caravan van 1300kg en hadden er de Toyota Verso voor die de caravan prima kon trekken maar na 7 jaar was het tijd voor en nieuwe auto.

Mijn wens is al heel lang om hybride te rijden, bij Toyota zit je dan vast aan de Rav4 AWD die we niet mooi vinden.

Bij de ANWB werd de Tucson HEV vorig jaar caravantrekker van het jaar en dat wekte mijn belangstelling. Na een tweetal proefritten was ik overtuigt van de kwaliteiten van de Tucson en ben tot de koop overgegaan. In maart dit jaar is de auto geleverd.

De Tucson heeft zoveel systemen aan boord dat het echt een paar weken heeft geduurd om alles te doorgronden, aan het boekwerk wat je erbij krijgt heb je niet zoveel omdat dit in hoofdzaak bestaat uit een opsomming van uitsluitingen en indekken voor het geval als er iets niet zou werken zoals bedoeld is.

Een mooi voorbeeld is het autonome Highway Driving Assist, het houd je binnen de lijnen, houdt afstand tot je voorganger, leest de borden en bepaalt zelf de snelheid.
De borden worden ook weergegeven in het navigatiescherm, soms klopt dit niet met de werkelijkheid en rijdt je een heel andere snelheid dan het verkeer om je heen. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties. Je kunt HDA gelukkig ook uitzetten!

De auto is erg stil en rijdt zeer comfortabel, de 6 bak automaat doet rustig zijn werk. De automaat van Toyota is altijd een CVT die toch met meer toeren zijn werk doet en meer aanwezig is dan bij de Hyundai. De auto is ronduit snel indien gewenst, met 230pk en 350Nm kom je dan ook niets te kort.

Verder werken alle systemen naar behoren, adaptieve cruise control is een zegen, zeker met de caravan. Tot mijn verbazing kreeg ik een keer de melding dat het rechterachterlicht van de aanhanger niet zou werken, dit bleek wel zo te zijn maar toch...de auto let op alles, laag vloeistofpeil ruitensproeier, melding, banden niet op spanning, melding, te lang doorgereden, melding kopje koffie in beeld.

Via de bijkomende Bluelink app kun je je navigatie vooraf doorgeven aan de auto, als je de auto niet hebt afgesloten of een raam niet goed dicht hebt gedaan dan krijg je een melding in de app en kun via je mobiel de actie alsnog uitvoeren. Het nadeel hiervan is dat, als je met de auto bezig bent, je dan diverse keren een melding krijgt dat je auto niet op slot staat.

Wat leuk is, je kunt de auto zonder in te stappen starten en in of uit een krappe parkeerplaats laten rijden, heel aparte ervaring.

Eind mei drie weken met de caravan naar Noorwegen geweest en de auto heeft geen moment teleurgesteld. Met het grootste gemak werden de steilste passen overwonnen alsof je niets aan aan de trekhaak had hangen.

We hebben alleen maar op wegen gereden die max 80km waren, het algeheel verbruik kwam uit op 1:20 wat me persoonlijk erg mee viel. Zonder caravan nog een dagtocht van 200km gereden met een verrassend verbruik van 1:37,5, dat is dus de winst van hybride!

Ik heb er een tijdje over nagedacht of ik mijn ervaring over deze auto zou schrijven, er zit zoveel op deze auto dat je eigenlijk niet weet waar je beginnen moet en waar te eindigen. Wij hebben de premium PEV uitvoering gekozen vanwege het complete plaatje, de PHEV was voor ons niet zo interessant vanwege de meerprijs en het te verwachten rendement maar dat is strikt persoonlijk.

De overstap na 44 jaar van Toyota naar Hyundai is tot nog toe goed bevallen, de tijd zal leren of dat zo blijft!

1e onderhoudsbeurt

  • 12.500 km

We rijden de Tucson nu een jaar met veel plezier. Het comfort staat op een hoog peil, vooral de stoel en stuurverwarming scoren hoog! Verder het gemak waarop de auto de caravan trekt maakt indruk.

Tijd voor de 1e onderhoudsbeurt, opzich geen probleem maar eind vorig jaar stond opeens de tankklep een halve cm buiten de carrosserie, volgens de dealer was ik niet de enige met dit probleem en zou het met de eerste beurt worden opgelost.

Halfweg vorig jaar was er nog een probleempje wat de kop op stak, bij het portier linksachter bleef na regen water staan op de onderdorpel. Dit is tussentijds door de dealer opgelost.

In het eerste jaar ben 3 keer bij de dealer geweest voor deze punten en dat is voor een nieuwe auto 3 keer te veel.

Ondanks deze iritatiepuntjes blijven we een goed gevoel houden bij de auto en rijden we vrolijk verder...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.