Hyundai Santa Fe 2.7i V6 4WD StyleVersion (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Santa Fe 2.7i V6 4WD StyleVersion |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 15.700 km |
KM-stand laatst | 142.000 km |
LPG kan ook in een SANTA FE!
- 73.300 km
Wegens derde kindje grote auto aangeschaft waar 3 kinderzitjes makkelijk naast elkaar kunnen, en de koffer groot genoeg is voor een dubbele kinderwagen die aan een kant kan staan (en niet overdwars hoeft zoals bij een RAV4), en dus ruimte overlaat voor koffers.
Na een half jaar zuinig rijden (100km/h op de snelweg, 11.2l/100km, 120km/h = 12.0l/100km) was ik het zat met de toenmalige benzine prijzen. Allround LPG in Spijkenisse een Vialli systeem eronder laten bouwen (84liter tank op de plaats van het reserve wiel) bij 36600km. Een simpele rekensom in excel laat zien dat bij de toenmalige benzine/gasprijzen en wegenbelasting the gasinstallatie na 9 maanden break-even zou zijn.
Inmiddels heb ik er 37000km met gas op zitten en ik lach me rot. Ok, gas is sind julie vorig jaar van 37ct/liter naar nu 56ct/liter gestegen, maar ik rijd 430-480 liter op een tank, maximaal wat ik getankt heb is 62 liter (gas echt op, automisch overgeschakeld op benzine). Gemiddeld rijd ik nu 1 op 8 (board computer houd het frappant genoeg uitstekend bij: 12.5l/100km) en dat komt omdat ik harder ben gaan rijden want het kost me minder. Heb berekend dat het verbruik met gas maar 5-6% hoger is (dan benzine) bij gelijk gebruik van de auto. Dat terwijl vantevoren vaak 10%-25% extra verbruik genoemd wordt.
In deze winterse kou start de auto gewoon, maar de auto houdt soms in als ie echt koud is(ik moet smorgens uit een ondergrondse garage, en soms stopt hij even op de ramp, om vervolgens door te rijden). Omdat de auto start op bezine en overgaat op gas als de motor warm is, verbruikt ie in de winter nog flink benzine. (1 tank per 2400km). Dat is in de zomer flink anders, misschien wel 4000km/tank. Het is dus niet zo dat je nooit meer EURO95 staat te tanken.
In Duitsland en Polen is met de juiste nippel overal gas te krijgen. Denemarken en Sweden zijn uiterst beroerd qua gas. Belgie heeft weer een andere nippel.
En met dit winterweer lag ik nog harder. Verschil op zomerbanden met een 2WD is al enorm, maar nu heb ik Wintrac 4 van Vredestein eronder, die linker besneeuwde baan is van mij! Waanzinnig wat een grip! Gelukkig heb ik tegenwoordig de rust die ik vroeger niet had in het verkeer, ik zit al op een troon dus wie moet ik wat bewijzen? (cruise control helpt ook om de rust te bewaren!)
Al met al heb ik nu een luxe bak, met vette V6 die lekker goedkoop verbruikt. En die wegensbelasting slik ik gewoon weg. Die compenseer ik met het enorme aantal pompzegeltjes die ik bij mijn tankbeurtjes ontvang. wohahahahaha
Lachen met kiespijn
- 91.000 km
Betreffende de LPG installatie en het benzine verbruik, hierover het volgende. De pomp van de LPG installtie maakte veel lawaai en dus moest die vervangen worden (onder garantie) bij AllroundLPG. Nu nogmaals weer een opmerking gemaakt van het hoge brandstof verbruik, ook tijdens lange ritten (waarin dus weinig 'gestart' wordt, en toch opeens het reserve lampje aan ging). Eerst kreeg ik (net als over de telefoon een jaar eerder) te horen dat dat kan, afhankelijk van de software. Maar kijkend naar het gezicht van de specialist trok ik zijn woorden in twijfel. Na aandringen is de auto aan de computer gelegd en wat blijkt, de 4e cilinder reed altijd nog op benzine, dat dus al 1.5jaar. Bij de installatie zijn ze vergeten de benzine toevoer te onderbreken, vervolgens vergeten het systeem op de computer te checken. Erg slecht voor zo'n specialist, als consument mag je meer verwachten. Natuurlijk ga ik ook niet vrij uit want ik had het benzine verbruik wel door, maar heb me eerder telefonisch laten afschepen. Maar ja, wat moet je als LPG-leek tegen een specialist? Dus nu, na 55000km rijdt ik pas echt met 6 cilinders op gas. Het verbruik van gas is daarmee inderdaad gestegen. Deed ik eerst 440km (gem)op een tank, nu is dat zo'n 370 denk ik. In Duitsland met hoge snelheden houd het met 300km op (zo'n 60liter). Om met iets positiefs te eindigen:ik spaar nu NOG harder kwa zegeltjes.
Onkosten tot zover
- 142.000 km
De auto is nu ruim 4 jaar in mijn bezit en vorige week liep hij opeens niet lekker meer, toerental voor het stoplicht was lager dan normaal, stotterend geluid bij gas geven. Hyundai mobiliteitsservice gebeld en die was er snel bij, auto afgevoerd. Bleek een bobine te zijn. Vervanging 1 bobine en 6 platinum bougies (gaan 150000km mee)651 EUR.
Hier bij Autoweek kun je ook een mening geven over duurzaaamheid, en op zich ben ik best tevreden met mijn Santa Fe, maar ik weet niet of de onkosten die ik eraan heb (gehad) normaal zijn of niet. Ik zal hier wat opsommens wat ik in iedergeval als extra onkosten heb gehad tijdens de normale onderhouds beurten:
2x stabilisator stangetje bij de voorwielen ik dacht 2x 110EUR (vw kloppend geluid bij het rijden door kuilen), dat was zo rond de 60000km.
Gescheurde kogel(?)rubbers bij de voorwielen ergens (300EUR), rond de 95000km. Nieuwe voorbanden, 90000km, 120EUR/st
Preventief onderhoud airco,120000km,100EUR.
Wat vooral een dure bezigheid is, is het uurtarief van 85 EUR/uur dat de garage hanteert. Dat zorgt ervoor dat de prijs van een reparatie van een goedkoop rubbertje toch op kan lopen.
Van rubbertjes weet je dat ze niet eeuwig meegaan... en vroeger had je aan 1 bobine genoeg voor meerder cilinders. Nou heb ik er 6, dus ook meer kans op stukgaan. Is het normaal dat een bobine bij 140000km stuk gaat? Ik weet het niet. Ondanks deze reparaties beschouw ik mijn auto toch als betrouwbaar.Maar vergeleken met mijn vorige auto's, is hij het minst betrouwbaar.
Heb ooit een mazda 323F 5 jaar lang gereden en het enige dat daar aan moest gebeuren is het hitte schild van de uitlaat vast zetten. Ford Focus 3 jaar gereden, niks extra's mee gehad.
Ps. Verbruik op gas is 15liter/100km, met veel 130km/h op de snelweg
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.