Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi Country 4WD (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Santa Fe 2.0 CRDi Country 4WD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDI country 4WD, Grijs kenteken.
De Santa Fe heb ik aangeschaft op grijs kenteken vanwege mijn bedrijf, hij staat dus op grijs kenteken, verhoogd dak, vlakke laadvloer en dichte ramen.
Ik heb een groothandel in hengelsport aas. Ik bezoek winkels en bezorg er goederen mee door heel Nederland en België met als resultaat dik 50.000 km per jaar.
PRAKTISCH
Vanwege de lange ritten die ik maak in de auto heb ik besloten een SUV aan te schaffen in plaats van een kleine besteller.
600km rijden in een inca of caddy is namelijk geen doen en een station heeft wel de laadruimte maar kan het gewicht van de te vervoeren goederen niet aan.
Een bestelbus is niet te parkeren in de stadscentrums waar ik moet zijn.
De Santa Fe geeft geen krimp bij een belading van 500 kg en met ruim 1,5 kuub is de laadruimte riant. Omdat de auto vrij hoog is, is het pakken van zware dozen makkelijker omdat ik niet meer hoef te bukken.
UITERLIJK
De Santa Fe heeft op grijs kenteken een verhoogd dak, de verhoging maakt de auto vreemd genoeg niet lelijker zoals bij elke andere grijs auto.
Sterker nog, de verhoging bedeelt de auto met een echte 4x4 uitstraling.
Het zal met smaak te maken hebben maar ik vind de grijs kenteken versie mooier dan de geel kenteken versie. De totale hoogte van de auto klimt hiermee naar een indrukwekkende 1,80 meter, nog net laag genoeg om alle parkeergarages in te kunnen.
INTERIEUR & COMFORT
Het interieur oogt rustig en chique, ik heb de uitvoering met kaki kleurige bekleding en dashboard.
Vanwege de ingelegde vlakke laadvloer met is het niet mogelijk de stoelen in de achterste stand te zetten en dat maakt de auto niet geschikt voor personen die langer zijn dan 1,85 meter. Ik heb dat probleem niet en de meeste Koreanen ook niet. Maar lange mensen moeten dit soort auto’s niet kopen tenzij je het fijn vind met de knieën naast het stuur te zitten.
De geel kenteken uitvoering heeft dit probleem niet.
Een handig persoon kan de laadvloer aanpassen door hem in te korten en daarmee dit probleem op te lossen alleen gaat dat wel ten koste van de laadruimte dus ik heb dat niet gedaan.
De zit is hoog en rechtop.
Voor iemand van mijn lengte, 1,
PROBLEMEN
Versleten nokkenas op 194.000km, hierdoor ook alle klepstoters en tuimelaars moeten vervangen. Kosten: 1.600 euro. (gematst door garage)
Tikkende blok is nu wel voorbij.
Verstuivers vervangen (dikke 1000 euro).
Problemen met onderkant van motorblok, krukas e.d.
Complete revisie of nieuw blok, afhankelijk van wat goedkoper is.
In ieder geval meer dan 2000 euro.
Koppeling zit tegen het einde aan moet volgend jaar gebeuren.
Banden vervangen, accu vervangen, distributieriem.
Auto verkocht wegens deze problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.