Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2020) #5

autoreview

Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2020)

Signalement

UitvoeringKona Electric 64kWh Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf100.989 km
KM-stand laatst102.979 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste elektrische ervaring

  • 102.979 km

Omdat ik wekelijks in de file sta, was ik op zoek naar een automaat. Hybride (Corolla/Clio) leek me ideaal, voornamelijk de stukjes elektrisch rijden. Toen er een laadpaal kwam op de parkeerplaats voor m'n huis (helaas geen oprit) begon ik toch te twijfelen of volledig elektrisch wat zou zijn. Na een zoektocht kwam ik bij de Kona uit, omdat deze betrouwbaar en betaalbaar is met een goede range (64kWh).

Mijn vriendin wilde heel graag een blauwe, die is best schaars. Uiteindelijk toch een blauwe Kona Electric 64 gevonden uit 2020. Net iets meer dan een ton op de teller. Proefrit gemaakt en meteen de knoop doorgehakt om hem te kopen (Herwers Hengelo).

Herwers heeft een accutest laten uitvoeren en de SoH is nog 98,4 %, wat ik erg netjes vind na een ton.

De Kona heeft voor Hankook banden, achter nog Nexen. Ik vind dat er wel veel bandengeluid binnenkomt in de auto, voor m'n gevoel meer van achteren, de Nexen staan daar ook bekend om. Alle vier de banden zijn nog meer dan prima, dus ik laat het voor nu zo, maar neem volgend jaar waarschijnlijk wel vierseizoensbanden.

Stil rijden met een EV vind ik wel iets overrated, voornamelijk door het verplichte zoem-geluid. Dat is bij de Kona echt luid. Benzine auto's hoor je amper langskomen, maar een EV hoor je al van tientallen meters verderop. Als je zelf in de auto rijdt hoor je dit zoem-geluid ook erg goed, dus het is nooit helemaal stil rijden. Het achteruitrijd-piepje is ook ronduit vervelend, raar dat Kia en Hyundai dit nog steeds gebruiken in hun nieuwere modellen. Gelukkig heb ik een 2020-model waar nog een VESS-knop (Virtual Engine Sound System) in zit, dus ik zet deze uit als ik niet in een 30-zone of andere plek rijd waar veel voetgangers/fietsers zijn. Het gebrek aan een motor die toeren maakt bij versnellen vind ik wel erg lekker, naast natuurlijk de schakelmomenten die je niet meer hebt.

De prestaties zijn echt geweldig, komende van een benzine auto. Met rustige ritjes heb ik hem altijd in de Eco stand staan, dan reageert hij wat trager op het stroompedaal, en kan je rustig aan rijden. De comfort-stand gebruik ik vooral als ik net wat harder dan de rest wil op de snelweg. Sport-stand gebruik ik niet vaak, maar soms is het wel erg lekker om even snel op te trekken bij een stoplicht o.i.d. Volgas moet je niet doen in de sportstand, daarvoor is het vermogen teveel voor de voorwielen. Ik ben nu al "verpest", ik zou niet meer terugwillen naar een auto die er 10 seconden over doet om op de 100 te komen. Met 31 jaartjes jong ben ik wel een stuk jonger dan de gemiddelde Kona-eigenaar (gemiddeld 60 volgens Finnik), maar ik vind het echt een heerlijke auto.

Toen ik de auto een kleine twee weken had, kwam tijdens het rijden opeens de melding "Storing in batterijmanagementsysteem". Ik merkte er verder niets van. Naar de garage geweest (Herwers Veenendaal), die hebben een software-update gedaan (bleek om een bekend issue te gaan). Sindsdien heb ik inderdaad geen issues meer gehad.

Paar dingen die ik minder/vervelend/irritant vind:
- Ik start altijd de auto, en doe dan de gordel om (de auto kan dan opstarten en als ik m'n gordel om heb kan ik meteen weg). Echter begint de auto dan meteen irritant te piepen. Hele rare keuze van Hyundai.
- De parkeersensoren gaan alleen aan als je de auto in z'n achteruit zet of als je de knop indrukt. Erg vreemde keuze, heb dat nog nooit eerder gezien.
- Om de laadkabel af te koppelen moet je de auto eerst "van het slot halen". Echter als je dan niet binnen 10 seconden de kabel eruit hebt dan vergrendeld de auto weer (en daarmee ook de laadkabel).
- Op de snelweg gebeurt het mij regelmatig dat ik bij het aanzetten van Cruise Control de melding "SCC voorwaarden niet vervuld" krijg. Via het Kona EV forum op Tweakers vond ik dat je dan even kort moet remmen, daarna gaat hij wel weer gewoon aan. Klinkt als een bug, als ik naar de garage moet zal ik dit nog even navragen.
- De auto denkt vaak dat ik het stuur niet vast heb. Elke keer moet je dan een trekje geven aan het stuur en dan is het weer wachten totdat ik weer de melding krijg. Dat maakt het rijden met Cruise Control een stuk minder relaxed.
- De knop voor het volgend nummer werkt andersom (dus naar beneden voor volgend nummer, omhoog voor vorig nummer). Vreemde keuze aangezien volume omhoog wel werkt met knop omhoog duwen.

Het klinkt als een hele negatieve lijst, maar het is klein leed en is ook al het negatieve wat ik kan bedenken. Verder ben ik erg tevreden, de Premium versie heeft alles wat je je kunt wensen. Het scherm is erg mooi, Voldoende opbergruimte, rijrichting kiezen met knoppen werkt erg fijn, lekker audiosysteem, het rijden bevalt me erg goed en hij is lekker zuinig, ook nu het wat kouder is (bij 5 graden nog zo'n 400km bereik). De eerste vakantie moet nog komen met de Kona, ik ben vooral benieuwd hoe dat bevalt. Maximaal 80kWh snelladen is niet erg veel naar hedendaagse standaarden, dus ben benieuwd hoeveel extra tijd dit kost naar bijvoorbeeld Zweden of Oostenrijk.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Kona

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.