Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2020) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kona Electric 64kWh Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 100.989 km |
KM-stand laatst | 118.326 km |
Eerste elektrische ervaring
- 102.979 km
Omdat ik wekelijks in de file sta, was ik op zoek naar een automaat. Hybride (Corolla/Clio) leek me ideaal, voornamelijk de stukjes elektrisch rijden. Toen er een laadpaal kwam op de parkeerplaats voor m'n huis (helaas geen oprit) begon ik toch te twijfelen of volledig elektrisch wat zou zijn. Na een zoektocht kwam ik bij de Kona uit, omdat deze betrouwbaar en betaalbaar is met een goede range (64kWh).
Mijn vriendin wilde heel graag een blauwe, die is best schaars. Uiteindelijk toch een blauwe Kona Electric 64 gevonden uit 2020. Net iets meer dan een ton op de teller. Proefrit gemaakt en meteen de knoop doorgehakt om hem te kopen (Herwers Hengelo).
Herwers heeft een accutest laten uitvoeren en de SoH is nog 98,4 %, wat ik erg netjes vind na een ton.
De Kona heeft voor Hankook banden, achter nog Nexen. Ik vind dat er wel veel bandengeluid binnenkomt in de auto, voor m'n gevoel meer van achteren, de Nexen staan daar ook bekend om. Alle vier de banden zijn nog meer dan prima, dus ik laat het voor nu zo, maar neem volgend jaar waarschijnlijk wel vierseizoensbanden.
Stil rijden met een EV vind ik wel iets overrated, voornamelijk door het verplichte zoem-geluid. Dat is bij de Kona echt luid. Benzine auto's hoor je amper langskomen, maar een EV hoor je al van tientallen meters verderop. Als je zelf in de auto rijdt hoor je dit zoem-geluid ook erg goed, dus het is nooit helemaal stil rijden. Het achteruitrijd-piepje is ook ronduit vervelend, raar dat Kia en Hyundai dit nog steeds gebruiken in hun nieuwere modellen. Gelukkig heb ik een 2020-model waar nog een VESS-knop (Virtual Engine Sound System) in zit, dus ik zet deze uit als ik niet in een 30-zone of andere plek rijd waar veel voetgangers/fietsers zijn. Het gebrek aan een motor die toeren maakt bij versnellen vind ik wel erg lekker, naast natuurlijk de schakelmomenten die je niet meer hebt.
De prestaties zijn echt geweldig, komende van een benzine auto. Met rustige ritjes heb ik hem altijd in de Eco stand staan, dan reageert hij wat trager op het stroompedaal, en kan je rustig aan rijden. De comfort-stand gebruik ik vooral als ik net wat harder dan de rest wil op de snelweg. Sport-stand gebruik ik niet vaak, maar soms is het wel erg lekker om even snel op te trekken bij een stoplicht o.i.d. Volgas moet je niet doen in de sportstand, daarvoor is het vermogen teveel voor de voorwielen. Ik ben nu al "verpest", ik zou niet meer terugwillen naar een auto die er 10 seconden over doet om op de 100 te komen. Met 31 jaartjes jong ben ik wel een stuk jonger dan de gemiddelde Kona-eigenaar (gemiddeld 60 volgens Finnik), maar ik vind het echt een heerlijke auto.
Toen ik de auto een kleine twee weken had, kwam tijdens het rijden opeens de melding "Storing in batterijmanagementsysteem". Ik merkte er verder niets van. Naar de garage geweest (Herwers Veenendaal), die hebben een software-update gedaan (bleek om een bekend issue te gaan). Sindsdien heb ik inderdaad geen issues meer gehad.
Paar dingen die ik minder/vervelend/irritant vind:
- Ik start altijd de auto, en doe dan de gordel om (de auto kan dan opstarten en als ik m'n gordel om heb kan ik meteen weg). Echter begint de auto dan meteen irritant te piepen. Hele rare keuze van Hyundai.
- De parkeersensoren gaan alleen aan als je de auto in z'n achteruit zet of als je de knop indrukt. Erg vreemde keuze, heb dat nog nooit eerder gezien.
- Om de laadkabel af te koppelen moet je de auto eerst "van het slot halen". Echter als je dan niet binnen 10 seconden de kabel eruit hebt dan vergrendeld de auto weer (en daarmee ook de laadkabel).
- Op de snelweg gebeurt het mij regelmatig dat ik bij het aanzetten van Cruise Control de melding "SCC voorwaarden niet vervuld" krijg. Via het Kona EV forum op Tweakers vond ik dat je dan even kort moet remmen, daarna gaat hij wel weer gewoon aan. Klinkt als een bug, als ik naar de garage moet zal ik dit nog even navragen.
- De auto denkt vaak dat ik het stuur niet vast heb. Elke keer moet je dan een trekje geven aan het stuur en dan is het weer wachten totdat ik weer de melding krijg. Dat maakt het rijden met Cruise Control een stuk minder relaxed.
- De knop voor het volgend nummer werkt andersom (dus naar beneden voor volgend nummer, omhoog voor vorig nummer). Vreemde keuze aangezien volume omhoog wel werkt met knop omhoog duwen.
Het klinkt als een hele negatieve lijst, maar het is klein leed en is ook al het negatieve wat ik kan bedenken. Verder ben ik erg tevreden, de Premium versie heeft alles wat je je kunt wensen. Het scherm is erg mooi, Voldoende opbergruimte, rijrichting kiezen met knoppen werkt erg fijn, lekker audiosysteem, het rijden bevalt me erg goed en hij is lekker zuinig, ook nu het wat kouder is (bij 5 graden nog zo'n 400km bereik). De eerste vakantie moet nog komen met de Kona, ik ben vooral benieuwd hoe dat bevalt. Maximaal 80kWh snelladen is niet erg veel naar hedendaagse standaarden, dus ben benieuwd hoeveel extra tijd dit kost naar bijvoorbeeld Zweden of Oostenrijk.
Eerste vakantie achter de rug
- 118.326 km
Inmiddels heb ik al zo'n 17,5k km met de auto gereden. Tijd voor een update. Ik ben nog steeds erg blij met de Kona en met het elektrische rijden.
We zijn in augustus met de Kona naar Zweden gereden (hele reis 3647km). Gemiddeld verbruik volgens de auto bij die hele rit is 13.9kWh/100km, wat enorm zuinig is. Nu zijn de wegen in Zweden ook wel perfect voor een elektrische auto, aangezien je op veel plekken maar 90km/u mag.
Het snelladen is me ook meegevallen. Maximale wat ik gezien heb is 78kWh/u en dat is niet supersnel, en het kost zeker extra tijd t.o.v. een benzine-auto, maar je stelt je er op in en dan is het best relaxed om af en toe even te stoppen en een klein rondje te lopen+ wc stop. Op Google Maps is tegenwoordig makkelijk langs de route te zoeken naar snellaadpunten, en je hebt meteen een goed beeld wat er daar in de buurt is.
Wel vervelend (en gelukkig in Nederland al achter gekomen door Fastned te bellen) is dat je bij snellaadpalen met een zwaardere kabel (zoals Fastned) de kabel omhoog moet houden totdat hij contact gemaakt heeft en begint te laden (+/- 30-45 seconden). De kabel is te zwaar waardoor hij niet goed contact maakt met de auto, maar dat klinkt meer als een fout van de auto zelf, die moet dat natuurlijk prima aankunnen. In Duitsland en Zweden zijn ook soortgelijke Fastned-palen, en deze truc werkte elke keer, dus uiteindelijk is het werkbaar. Geen idee of dit bij elke Kona zo is, maar de vriendelijke Fastned dame bij de helpdesk gaf dit meteen als oplossing, dus het zal zeker vaker voorkomen.
Nog een paar punten, negatief of positief:
- De "stoelsensor" (of iemand wel of niet z'n gordel om heeft) is enorm irritant. Ik zet mijn boodschappen (2 tassen) altijd voor in de auto, 1 op de bijrijdersstoel, en 1 daar voor op de grond. Als de tas op de grond ook maar iets tegen de stoel aan gaat, begint 'ie te piepen dat de bijrijder de gordel niet om heeft. Als ik de tas dan weer weg duw stopt 'ie weer, maar met iets remmen zit 'ie er weer tegenaan en dan begint het piepen weer. Met m'n Fiësta heb ik hier nooit last van gehad. Nu moet ik gevaarlijke capriolen uithalen om de tas weg te duwen,
- Dat je eerst moet remmen om de cruise control te kunnen activeren is nog zoiets wat ik echt niet begrijp. Nu moet ik de regeneratie op z'n minst zetten, stroompedaal los, ietsje remmen, en dan regeneratie weer op z'n sterkst en cruise control aan. Op de snelweg is dat gewoon gevaarlijk en verwarrend voor overig verkeer
- Er zit geen sensor in het stuur om te voelen of je je handen aan het stuur hebt, dus als je cruise control met LKA aan hebt staan dan moet je elke 30 seconden een rukje aan je stuur geven. Cruise control werkt verder wel heel erg fijn, afstand op de voorganger is prima, en rijdt rustig. Filerijden is ook fantastisch met cruise control.
- Het "pling pling" geluid als je achteruit rijdt is wel erg irritant. Ik heb gelukkig nog een VESS knop om het geluid uit te zetten, dus elke keer als ik achteruit inparkeer zet ik deze uit.
- Er is best veel bandengeluid. Vooral boven de 100km/u maakt het qua geluid weinig uit of je in een bezineauto of in de Kona zit. Voor zitten nu Hankook en achter Nexen, over een paar maanden ga ik over naar vierseizoensbanden van (waarschijnlijk) Hankook of Vredestein, kijken of het dan beter is.
- De knoppen op het stuur en rondom werken erg fijn, erg blij met de overdaad aan fysieke knoppen en hoef tijdens het rijden nooit het touchscreen menu in om iets te wijzigen. Stoelverwarming/koeling, rijmodus, regeneratie, climate control, allemaal met fysieke knoppen te regelen. De elektrische stoelbediening werkt ook erg fijn.
- One-pedal drive went erg snel, en is echt heel fijn en voelt natuurlijk. Ik had tijdens een beurt een Hyundai Bayon mee (benzine automaat), en moest elke keer wennen dat de auto bijna niet vertraagt als je je gas loslaat.
- Betrouwbaarheid is top, geen gekke dingen meegemaakt.
-204pk is erg lekker om te hebben, en in de Comfort stand kan je heel relaxed rijden maar ook af en toe lekker "gas" geven.
- De range is zowel in de zomer als winter genoeg en de Kona is (zeker in vergelijk met Volvo en Stellantis concurrenten van ongeveer hetzelfde formaat) erg zuinig.
TLDR: Hele fijne, zuinige auto, met enkele ergernissen omdat Hyundai doorslaat in hun perceptie van veiligheid. Onderaan de streep een hele fijne auto.
Wensen die ik heb voor een eventuele volgende elektrische auto in de toekomst zijn: betere isolatie (o.a. minder bandengeluid) en sneller kunnen snelladen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Kona
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Hyundai Kona 1.6 GDI 141pk HEV Fashion | Camera | Premium Audio | Carplay | Inklapbare spiegels | Adaptive cruise controle | Dodehoek detectie | Keyless entry | Lichtmetalen velgen | Navigatie | 1e eigenaar
- 2021
- 25.007 km

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Comfort Hybride!
- 2019
- 57.193 km

Hyundai Kona EV Fashion 64 kWh | Apple Carplay/Android Auto | Keyless entry |
- 2020
- 78.213 km