Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2020) #4
autoreview

Signalement
Uitvoering | Kona Electric 64kWh Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 220.000 km |
KM-stand laatst | 230.700 km |
De eerste paar duizend km
- 226.000 km
AANSCHAF
Juli 2024. Bijna met haast waren we op zoek naar een electrische kandidaat voor een proefrit. Calculerend als ik ben dacht ik: "nu is het perfecte moment!". Want: vraag naar elektrisch zakt in, aanbod van occasions gaat hard omhoog èn de subsidiepot loopt op zijn laatste benen (later toch weer aangevuld). De vereisten: 3-fase laden, warmtepomp, 400+ km bereik, onder de €15.000. Liefst een jonge met veel snelweg kilometers (weinig slijtage). En, ook een jonge omdat de nieuwprijzen dan lager zijn en de occasion subsidiabel wordt. Gevonden! Prachtig exemplaar, bijna ongelooflijk dat hij 220.000 km maakte in 3,5 jaar. Proefrit overtuigde. Defect knopje laten fixen, extra laadkabel bedongen, voor €14.000 na subsidie rijden we weer helemaal bij de tijd. Onze Prius uit 2013 voor €8.500 kunnen verkopen, dus tegen bijleggen van €5.500 is onze auto 7 jaar jonger en heeft 30.000 km minder. Nu nog zien hoe hij zich blijft bewijzen.
EERSTE VAKANTIE
Meteen in september rondje Polen, Slowakije, Tsjechië. Een laadavontuur! Oh oh, wat maakte ik het mijzelf moeilijk met het vinden van de beste laadpaal. Mijn ega vond het enorm tegenvallen, dat gedoe. Ik had achteraf gewoon de eerste de beste paal moeten kiezen, liefst bij een winkelcentrum.
Op de heenweg reden we via Tesla laadstations. Dat was betaalbaar èn praktisch. Kan ik iedereen aanraden. Terugweg hetzelfde gedaan. Maar al die kleine ritjes op de bestemming (bergwandelingen en stadsbezoek) probeerde ik steeds de accu bij te vullen. Maar om zo'n buitenlandse paal aan de praat te krijgen, dat avontuur is aan mijn vrouw niet besteed.
Een andere les was om vóór je vakantie gevoel te krijgen bij je verbruik. Ik speelde achteraf veel te veel op safe. Naarmate de vakantie vorderde ging dat beter, maar toen was het leed al gedaan: "nooit weer op vakantie met 'dat ding'"!!!
Ik hoop en verwacht dat dat gevoel slijt. Want vakantie moet vakantie zijn. Ik hoop dat de prijs- en laadinformatie beter wordt, maar anders gaan we gewoon blind ergens laden. Het rijdt sowieso goedkoper dan brandstof, dus.
EERSTE CONCLUSIES
Maar, hoe bevalt het na 6000km? Helemaal top. Al die extra snufjes... ALLE stoelen verwarmd (voorin gekoeld zelfs :), stuur ook, fijne cruisecontrol, KNOPPEN om belangrijkste zaken te bedienen. Fijne instap (daarom viel de Tesla 3 af, veel te laag, en Y nog veel te duur). Nog steeds mogelijkheid 3 passagiers mee te nemen, al is de beenruimte enkel voor korte ritten bruikbaar voor volwassenen (ach, kinderen zijn de deur uit). En.. afstandbediening via een app! Eind volgend jaar loopt het abonnement af, gaat dan €2,50 per maand kosten. Dat heb ik er voor over!
Rijden is gewoonweg heerlijk, vergeleken met voorgaande auto's. Vlot invoegen, ontspannen cruisen, informatie op het scherm is duidelijk.
Vier seizoenen achter de rug
- 230.700 km
Ik houd het kort: tevreden! In de (milde) winter bleef er ruim 350 km bereik over. Auto wordt snel warm met de warmtepomp, maar de stoelen ook, heerlijk. Een defect slot van een achterdeur laten maken: €400. Niet onder garantie, want heeft beurten gemist! Wel balen, want kon de garage niet checken bij aankoop (?) want elektronisch boekje. Zou wel goed zitten gezien de perfecte staat, dacht ik. Dom. Hoop dat er verder niets misgaat tot komende december de 'garantie' sowieso zou aflopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.