Hyundai Kona Electric 64kWh Fashion Sky (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kona Electric 64kWh Fashion Sky |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 34.702 km |
KM-stand laatst | 55.737 km |
De weg naar Electrisch
- 34.845 km
34.845 km - 30 Januari 2022
het zal 1993 zijn geweest dat we voor het eerst kennis maakten met het merk Hyundai.
Kreeg van de lokale dealer desgevraagd een Hyundai Lantra mee om eens een weekend lang te ervaren wat hun toenmalige vlaggenschip zoal vermag. Nou dat viel, voor zover ik me kan herinneren niet echt mee, Reed volgeladen met m'n lief en 2 zoons wel aardig, maar voelde voor de rest, zeker bij het openen en sluiten van deuren en achterklep, blikkerig aan.
Dus een typisch gevalletje 'nee, net niet'. En zo keken we de volgende 28 jaar niet om naar wat er zoal bij Hyundai van de lopende band rolde. We reden rond in modellen van Ford, Saab, Toyota en Volvo.
Als buro-artiest in ruste hebben mijn lief en ik In de eerste week van 2022 samen onze toekomstige vervoersbehoeften, met een onbevangen blik, onder de loep genomen. Eindconclusie: we stappen over op volledig electrisch rijden.
Geen CO2 uitstoot meer tijdens het rijden en geen zorgen meer over de almaar stijgende brandstofprijzen & de onderhouds- & reparatiekosten welke onvermijdelijk verbonden zijn met het rijden in een auto die inmiddels pakweg 300K km lang Neerlands wegen heeft doorstaan.
Maar goed, dan begint de zoektocht. Eerst samen bepalen hoeveel kwubbeltjes we op een elektrieken gouden koe willen stukslaan en vervolgens een lijstje maken met wat moet & wat fijn zou zijn. Daarna nog meer lezen, praten met ervaringsdeskundigen en veel bewegende beelden bekijken. Zo ontstaat er uiteindelijk een shortlist waarop, voor ons, verrassend het merk Hyundai na al die tijd weer opduikt. Want het is onmiskenbaar die Zuid Koreanen hebben de afgelopen pakweg 30 jaar flinke stappen gezet.
En na het strepen waren we eruit: geen i3 – Leaf – E-Corsa – ID3 – ZOE of hoe die modellen ook verder mogen heten. Een Hyundai Kona moest het gaan worden want die is groot genoeg voor ons tweetjes. Eentje met het 64kWH accupakket, want we willen bij het bezoek aan onze dierbaren in de Randstad niet een stop hoeven te maken voor een 'splash & go' bij een van de snelladers onderweg. En de mogelijkheid tot 3-fase opladen was ook een 'wat moet'.
Dankzij de Gaspedalen van deze wereld kom je er vervolgens snel achter dat autoverkopend Nederland zo z'n eigenaardigheden kent. Prijzen incl. rijklaar maak kosten; prijzen excl. rijklaar maak kosten; prijzen incl. BTW ; prijzen excl. BTW.; prijzen waar de SEPP bijdrage van vadertje Staat al in verrekend is of combinaties van dit alles. Je komt het allemaal tegen. Maar op den duur vind je je weg en blijkt uiteindelijk de oplossing vlakbij te zijn.
M'n vaste garage wist wat we zochten en wat we, onder aan de streep, maximaal wilden spenderen. Met die kennis gingen ze aan de slag en uiteindelijk vonden ze een geschikt exemplaar in het noord-oosten van la Douce France. Zag er op papier veel belovend uit en zo waren we er snel uit. Om na een uitgebreide proefrit gecombineerd met het vakmanschap van onze garage; de nog doorlopende fabrieksgarantie van Hyundai en de 12 maanden BOVAG garantie de knoop definitief door te hakken. De definitieve aankoop was en feit en zo siert ze sinds 26 Januari 2022 onze oprit.
Vervolgens verzeilden we in het onvermijdelijke vervolg: een laadpaal aan huis. Ook in die wereld is het goed om op je tellen te passen en niet in alles wat men je op de mouw meent te kunnen spelden voor zoete koek aan te nemen.
Vervangen van je enkelfase Slimmemeter door een 3-fase Slimmemeter: reken op 8 weken tussen aanvraag en daadwerkelijk uitvoeren....
– Offertes aanvragen: van binnen 24 uur tot 3 weken na herhaaldelijk reclameren
– Aanschaf laadunit + aanleg + aanpassen 'stoppenkast' naar 3-fase + plaatsen extra groep: Offertes liepen uiteen van een 3.200 euro tot een 1.500 euro
– Timing aanleg: 'tja druk, druk, druk geef maar een seintje wanneer je 3-fase slimme meter geplaatst is dan plannen we je in' tot 'indien je nu akkoord met de offerte bent dan is alles, tot aan de slimmemeter, binnen 2 weken up & running'.
In de praktijk blijkt:
Voor het vervangen van de slimme meter werden we nadat we de aanvraag ingediend hadden binnen 3 uur door de netbeheerder opgebeld om een afspraak te maken. Na het laten aanpassen van de stoppenkast de afspraak inmiddels gemaakt. Verder aanleg en het in bedrijf stellen van de laadunit zal kort daarop geschieden.
Tot het zover is laden we op via een van onze geaarde wandcontactdozen. Een oplossing die werkt.
Verbruik
- 35.485 km
Voor het verbruik in de echte wereld:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1330079.html
note: basis is opladen volgens de 20 - 80 regel. Wanneer de accu tot 20% gedaald is laden we op tot 80%.
Wanneer we in de winter een dag met 300+ km voor de boeg hebben laden we op tot 100%.
Hoe dat in de andere jaargetijden uitpakt gaan we meemaken
Brandstof en zo
- 35.727 km
dag #41 – 08 Maart 2022 @ 35.727 km.
Brandstof en zo
Met ongeloof kijk ik naar de almaar stijgende prijzen voor benzine & diesel.
Daarom leek het me wel aardig om na pakweg 1.000 km electrisch rijden de energie kosten eens naast elkaar te zetten.
Heel lang verhaal erg kort:
Prius: EUR 125,52 [1.023 km] ofwel EUR 12,2679 per 100 km
Kauai: EUR 24,42 [1.023 km] ofwel EUR 2,3871 per 100 km
note #1: Dit verschil zal n.a.w. t/m 30 juni 2022 alleen maar groter worden [30 juni 2022 eindigt ons huidig energiecontract]
note #2: De opbrengst van onze zonnepanelen is buiten beschouwing gelaten.
Referentie kader:
A] m'n oude Prius. Hiermee tankten we steevast RON98 en wisten we gedurende 86K kilometer een gemiddeld verbruik van 5,32 l / 100 km te realiseren.
B] Benzine – de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs voor RON98 op de dag dat onze Kauai opgeladen werd.
C] Electriciteit – @Home: wat we per kWh betalen; plus de toeslagen van de netbeheerder & de energiebelasting vermindering. De laatste 2 teruggerekend naar de feitelijke laadtijd.. @Snellader en zo: wat er afgerekend is. [tot op heden louter @Home geladen]
Gathering of Kona EV's
- 38.490 km
dag # 136 – 11 Juni 2022 @ 38.490 km.
De dag waarvan je wist dat die zou komen.
Nee, geen leed om te delen, wel wat lief:
Afgelopen zaterdag [11 juni] hebben een 16-tal elektrieken Kona's in de omgeving van Gorinchem een eerste tourrit gehouden, georganiseerd en uitgezet door Michel Frenken [ https://kona-electric.nl/ ]. Gedurende deze rondrit hebben we met volle teugen kunnen genieten van de schitterende polders rondom Gorinchem en uiteraard het vestingstadje zelf. Menno Ridderhof wist de atmosfeer en het landschap perfect digitaal te vangen. Bijgaand, in willekeurige volgorde, een selectie van de foto's.
https://www.flickr.com/photos/195865894@N04/albums/72177720299834731
Trouwens, het was leuk om te merken dat vaak de verbazing groot was om, voor de verandering, nu eens een stoet EV's voorbij te zien trekken.
WLTP en zo ,,.
- 39.028 km
dag #164 - 09 Juli 2022 @ 39.028 km.
Herbezinning
Vandaag [10 Juli] gaan we weer eens aardig wat kilometers maken. Dus 'gewoonte getrouw' het accupakket volledig opgeladen.
Met een voor ons, gezien alle discussies rondom het fenomeen ' accu degradatie ', enigszins verrassend resultaat.
Zie eerste foto in deze review.
Dus een berekende range welke het WLTP cijfer voor onze Kauai overtreft. Niet slecht voor een accupakket met ruim 27 maanden / 39K km ervaring dacht ik zo.
Ter nuancering: het is zomer, dus de temperaturen zijn meer dan aangenaam. We rijden eigenlijk alleen in de ECO modus en de adaptive cruise control is, in ieder geval voor mij, het favoriete stumperhulpje. En hoewel we niet aan hypermilen doen is op 's lands snelwegen doorgaans 100 km/h [GPS gemeten] onze kruissnelheid. Alleen inhalen doen we met de max. toegestane snelheid.
Weten jullie dat ook weer.
We gaan vanavond, na thuiskomst eens kijken wat de overgebleven range is. Is deze bijv. nog een 125 km dan kan het maar zo zijn dat we het '80 - 100' laadprincipe inwisselen voor voor het '80 - 90' procent laadprincipe.
Ben benieuwd...
Our car is our castle...
- 39.578 km
Dag #183 – 28 Juli 2022 @ 39.578 km
Our car is our castle...
Met dank aan HARRIED voor de suggestie.
We zijn inmiddels een zes maanden verder, wat een goed excuus is om eens haar niet EV kwaliteiten onder de loupe te nemen. Het mag hierbij duidelijk zijn dat onze Kauai niet de eerste gouden koe van deze voormalige asfaltnomade is.
Met 2 opgroeiende tieners reden we Volvo 480 turbo [gedurende 136K km] & Toyota Corolla E11 Diesel [gedurende 256K km] Kermit was een soort van noodsprong omdat de afstand tussen wonen en werken wel erg groot werd en ons vervoersbudget weigerde om dienovereenkomstig mee te groeien..
Toen de kinderen waren uitgevlogen en de afstand tussen wonen en werk nog immer groot was volgden Ford Mondeo's [gedurende 128K km] & Saab's [gedurende 180K km]. Na onze verhuizing van de Randstad naar Midden Limburg verschenen een Toyota Prius II [gedurende 87K km] en tenslotte onze huidige Hyunday Kauai EV 64 kWh op het toneel
Ze heeft dus aardig wat illustere voorgangers gekend en die zijn dan ook automatisch de meetlat waar langs we haar niet EV kwaliteiten leggen.
Hou daarbij in je achterhoofd dat met het stijgen de jaren het aantal uurtjes dat we over 's lands wegen zoefden omgekeerd evenredig afnam. En niet geheel onbelangrijk: anno nu zijn we met emeritaat. Dus de tijd van boos bumpers staren, 's ochtends richting werk en aan het eind van de middag weer richting huis ligt achter ons.
Lang verhaal kort: ze past perfect bij ons
# Vering: Stevig
# Weg- en stuurgedrag: Voorspelbaar
# Comfort: Voorin -Aangename run-around & reiswagen. Achterin: het is een ruime tweezitter.
# Verstelbaarheid: M'n lief is 163 cm lang en ik meet een 20 cm meer. We kunnen alle twee, middels de electrisch verstelbare stoelen en het in lengte en hoogte verstelbare stuur, zonder enig probleem een goede zitpositie instellen
# Kwaliteit van het meubilair: beide voorstoelen zijn stevig en zitten meer dan voortreffelijk, ook gedurende langere autoritten [rondje Randstad & rondje IJsselmeerpolders] Achterbank is van het zelfde laken een pak.
# Zicht rondom – Goed
Close to the edge … ofwel the return of a Ninja
- 40.421 km
Dag # 214 – 28 Augustus 2022 @ 40.421 km
Close to the edge …
ofwel the return of a Ninja Turtle.
Alles op een rijtje gezet was het, achteraf gezien, perfect verklaarbaar.
Er stond een ritje Flevoland op het programma, uit en thuis pakweg een 320 km asfaltzoeven.
Het is zomer en dan kom je met een theoretische actieradius van 490 km zonder splash & go makkelijk weer thuis. Dus we bedachten: laten we onze Kauai eens voor 90% volladen. Dat moet toch makkelijk kunnen. En zo gezegd, zo gedaan [onder het motto 'prepare for the worst and hope for the best' wel de laadkabel meegenomen].
We waren echter een paar zaken vergeten: op de heenweg hadden we nog 3 zware houten tuinstoelen achterin en op de terugweg was een stuk A2 afgesloten. Met dat laatste in ons achterhoofd besloten we ons over te geven aan het geïnstalleerde navigatie systeem en haar de snelste route huiswaarts te laten kiezen. Wat bleek: een flink stukkie om.
Vanuit Flevoland de A1 op ri. Gooise Matras hielden we in de gaten wat het verschil was tussen nog af te leggen afstand en de aangegeven actieradius. In het begin hadden we nog een 45 km overschot maar met het vorderen van de kilometers slonk dat overschot te snel om zonder verplicht bezoek aan een snellader thuis te geraken. Oplossing: zonder te hypermilen wat langer van de fraaie omgeving genieten. En zo vonden we de 'sweet spot' waarbij het 'overschot' nagenoeg gelijk bleef. Kortom, we reden parmantig alle laadstations langs de snelweg voorbij.
Want: totaal geen last van 'range anxiety', het rustige tempo op de snelweg had ons helemaal zen gemaakt.
Uiteindelijk kwamen met nog 3% lading in de accu en het schildpadje op het display weer thuis.
Opvallend daarbij: wanneer de acculading >6% zijn op het dashboard de cijfers van de actieradius vervangen door twee liggende streepje, zo laat het dashboard je in het ongewisse over hoe ver de nog beschikbare kWh's zullen reiken.
Lessons learned:
- bij rondje Randstad cq Flevoland laden we gewoon tot 100%
- op de snelweg is een snelheid van 95 km/u op de klokken uitermate rustgevend.
Toch wat te zeuren ,,.
- 41.174 km
Dag # 269 – 22 Oktober 2022 @ 41.174 km
Toch wat te zeuren ….
Het is eigenlijk louter tevredenheid wat de klok slaat, op 1 minuscuul klein ding na dan.
Tot op heden heeft ze op het technische vlak nog geen enkele steek laten vallen.
Alle stumperhulpjes doen hun werk naar behoren en zelfs midden in de herfst geeft onze GOM [guess-o-meter] een actieradius van 500+ km aan. OK, toen ons laadstation aangaf dat onze accu het vooraf ingestelde laadnivo bereikt had was de buitentemperatuur nog 20 graden celcius, maar toch. Vooralsnog is er bij onze pakweg 31 maanden oude Kauai met 41K+ km ervaring dus nog bitter weinig van enige accu-degradatie te merken.
Toch hebben we wat te zeuren: die achterruit.
Bij onze voorgaande vierwielers is het nooit opgevallen maar bij deze wel. Of het nou in de regen is of tijdens een rit over een stoffig stuk onverhard: de achterruit wordt wel erg snel vuil. Tuurlijk, de oplossing is snel gevonden alleen hadden de aerodynamica experts van de ontwerpafdeling daar wat beter naar kunnen kijken.
the proof of the pudding is in the eating
- 43.038 km
Dag #313 December 5 2022 @ 43.038 km
'the proof of the pudding is in the eating'
dat wisten ze aan de andere kant van het kanaal al in de 14e eeuw. En zo werd het 6 eeuwen later op 4 december een mooi moment om eens te ervaren hoe ver de capaciteit van onze hoofdaccu ons in de echte wereld onder koude omstandigheden weet te brengen. Het was namelijk tijd voor een rondje Flevoland bij een gevoelstemperatuur van onder nul en buiten temperatuur van 3 graden celcius boven nul.
De volledig opgeladen hoofdaccu gaf bij vertrek een theoretische actieradius van 477 km aan. Pakweg 9 uur later waren er daar bij thuiskomst nog een 46 van over. Gedurende die periode hebben we, in totaal, een 341 hoofdzakelijk snelweg kilometers afgelegd.
Dat stelde ons geenszins teleur, het waren trouwens kilometers zonder enige vorm van hypermilen.
OK, we hadden de snelheid zowel heen als terug vastgezet op 101 km/u; met een sporadische versnelling wanneer we een rijtje vrachtwagens konden inhalen. Wat ons daarbij trouwens opvalt is dat je doorgaans op de rechterbaan een zee van ruimte voor je hebt, terwijl ze op de rijbanen verder naar links veelal boos aan het bumperstaren zijn, onbegrijpelijk.
Zoals eerder geschreven: alle beschikbare stumperhulpjes maken zo'n rit over Neerlands snelwegen uitermate rustgevend. Je stapt ontspannen in en pakweg 2 uur later weer even ontspannen uit.
Volgende week staat er een afspraak voor de eerste onderhoudsbeurt in de planning, we zijn benieuwd ...
Het is bijna een Prius
- 43.181 km
Dag #322 – 14 December 2022 @ 43.181 km
Het is bijna een Prius
Hoewel het natuurlijk altijd afwachten is waren er, voor wat betreft de techniek, geen vervelende verrassingen. Kortom, de jaarlijkse onderhouds beurt was probleemloos, daarmee werd de Prius 'traditie' voortgezet. Vanwege de goede ervaringen bij onze Saabs en Prius als 'upgrade' wel het standaard interieurfilter laten vervangen door een 'koolstof' versie.
Met de software was het een wat ander verhaal. Een moderne EV is niets anders dan een rijdende computer. Een computer heeft onvermijdelijk, bij tijd en wijlen, nood aan wat software updates en dat is bij onze Kauai dus niet anders.
De manier waarop dergelijke updates tussen de vier wielen belanden is bij onze EV nog 'old school', niets 'over the air' gewoon met een USB stick.
Zo dwarrelde er in week 2248 een mailtje van Hyundai onze mailbox binnen met de mededeling dat er wat software updates te installeren waren. Zelf doen was nicht im frage, al was het alleen al vanwege het gegeven dat we nog immer in de garantieperiode van 12 maanden zitten. Daarom het mailtje gelijk doorgezet naar onze garage, omdat we in week 2249 langs zouden komen voor een eerste [klaar terwijl U wacht] onderhoudsbeurt. Nee, geen enkel probleem, gaan we voor zorgen was het antwoord wat we per kerende mail mochten ontvangen.
Die 'klaar terwijl U wacht' gedachte bleek wat haken en ogen te hebben. Want alle begin is moeilijk het was ook voor onze Garagist 'de eerste keer'. Het downloaden van de update nam meer tijd dan verwacht en bleef, tot overmaat van ramp, hangen op 67%. Wat je wat, we bellen je wel wanneer alles gedownload is, dan kan je langskomen en zorgen we er voor dat alle software weer helemaal up-to-date is.
En zo werden we een dag later gebeld, desgevraagd zou het installeren van de update een 20 minuten duren. Maar helaas, dat bleek een wel erg optimistische inschatting. Al met al hebben we een 140 minuten mogen genieten van al de fraaie vierwielers die blinkend in de zon stonden te wachten op een nieuwe eigenaar en verbaasden we ons over de wel erg hoge prijzen die tegenwoordig voor 'pre-owned' gouden koeien gevraagd worden.
Thuisgekomen leerde een quick scan op gaspedaal ons dat in 10 maanden tijd de vraagprijs voor een vergelijkbare Kona (Januari 2021 met een 34K km aan ervaring) met een 28% gestegen is.
Maar het moet gezegd worden: de software upgrades maken ons leven tussen de wielen een stuk aangenamer. En van de mogelijkheid om, bij de huidige buitentemperaturen van onder nul, het interieur voor te verwarmen hebben we de afgelopen vorstperiode driftig gebruik gemaakt.
12 Maanden aan de laadpaal & Prius revisited.
- 45.050 km
Dag 382 12 Februari 2023 @ 45.050 km
12 Maanden aan de laadpaal & Prius revisited.
Onlangs, verdeeld over 2 dagen, weer eens een kleine 250 km in een Prius mogen rijden, ditmaal een Prius 3. Dat viel zeker niet tegen, vergeleken met onze oude Prius 2 is de 3 zeker een stuk stiller en vinniger. Kortom, het was een aangenaam weerzien.
Zozeer zelfs dat het zeker niet uitgesloten is dat we , onder het motto 'dromen mag', na onze Kauai weer terugkeren naar Toyota. De lijnen van bijvoorbeeld de Prius 5 spreken ons erg aan. Zozeer zelfs dat wanneer er een volledig electrische versie van op de markt komt met de 'vehicle to grid' functionaliteit de Hyundai's en KIA's van deze wereld wel van erg goede huize zullen moeten komen om onze keuze in hun voordeel te laten uitvallen. Aan de andere kant, zoals we er nu tegenaan kijken, blijven we onze Kauai zeker nog een 5 tal jaren trouw voor
aleer we naar een eventuele opvolgster gaan uitzien. Tegen die tijd zijn we, bij leven en welzijn, ruime zeventigers en kan onze leefwereld er wel eens geheel anders uitzien.
Dat is voor de toekomst, terug naar de realiteit van vandaag. Niets menselijks is ons daarbij vreemd, zo bleek begin Januari weer.
Toen we wilden vertrekken bleek onze Kauai zo dood als een pier. Uurtje later gaf de pechhulp acte de presence en werd de oorzaak snel gevonden: een lege hulpaccu [Abusievelijk een stroomverbruiker de hele nacht aan laten staan. Stom stom stom, ik weet het, maar dat kan gebeuren]. Na een onvermijdelijke jumpstart snel de A2 op voor een retourtje Born. En sindsdien laat de hulpaccu zich weer van haar beste kant zien.
En nu we een twaalf maanden verder zijn is het een mooie gelegenheid om voorzichtig wat conclusies te trekken. Echt veel rijden doen we niet meer. Waar we in ons ons werkzame leven jaren meemaakten waarin een 60K aan asfaltkilometers onder onze banden doorzoefden beperken we ons anno nu tot pakweg 100.000 hectometers.
Met de door sommigen als erg irritant gevonden veelheid aan stumperhulpjes kunnen we goed leven en de mix van touchscreen met traditionele draaiknoppen bevalt ons goed.
De actieradius van pakweg 475 zomerse km en een 430 km wanneer het koud is is voor ons meer dan voldoende. De door plofmotor eigenaren veel genoemde 'range anxiety' is ons dan ook volkomen vreemd. Het is allemaal een kwestie van een beetje plannen en je tijd nemen.
Wat kost dat nou allemaal
Aanschaf
Een flinke bom duiten, nog nooit zoveel kwubbeltjes aan een vierwieler uitgegeven.
Variabele Kosten
Over het gehele jaar gerekend is ons verbruik een 14,5 kWh per 100 km. Wanneer je dat afzet tegen de 5,23 l per 100 km RON98 welke we indertijd met onze Prius verstookten kan je zelf het rekensommetje van wat het verschil in kosten is.
Voor de jaarlijkse variabele kosten mochten we in totaal [onderhoudsbeurt + reparatie lekke band + vervangen achterruitwisser] een 215 euro aftikken.
Vaste kosten
Verzekering: AllRisk
Afschrijving: 0,0 [anno februari 2023 betaal je voor een my 2020 Kauai met een 44K km ervaring meer als dat wij een jaar geleden voor een even oude Kauai met 10K minder aan ervaring op de klokken betaald hebben]
Netto verbruik
Voor het laden van onze Kauai hebben we het afgelopen jaar uitsluitend 'eigen' stroom gebruikt.
Daarvoor hebben we wel onze huisinstallatie laten aanpassen naar 3-fase, dus vond onze netbeheerder het noodzakelijk om de oude slimme meters te vervangen door nieuwe.
Als ik deze nu aflees blijkt onderaan de streep het netto verbruik [we hebben tenslotte zonnepanelen op het dak liggen] gedurende de afgelopen 12 [zonovergoten] maanden in totaal een 442 kWh geweest te zijn.
[on]wil?
- 48.550 km
Dag 542 @ 48.550 km
[on]wil?
Het is wat het is, maar ….
We rijden inmiddels alweer een 18 maand elektriek, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Vind het leuk om zo nu en dan via de RDW informatie op te duikelen over mij in het oog springende auto's. En vanwege alle tegenwoordige drukte bij de hh Garagisten dacht ik vorige week: laat ik eens het kenteken van onze eigen elektrieken koe inkloppen om te kijken wanneer haar eerste APK noodzakelijk is. Doel: bepalen op welke datum die keuring op zijn vroegst kan laten uitvoeren en wanneer ik die, met de huidige vertragingen in gedachten, zou kunnen gaan aanvragen.
Al doorklikkend op de voor onze Kauai beschikbare gegevens zag ik tot mijn verrassing dat er een recall op onze vierwielert open staat.
https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/ ... =MGP200609
[hier trouwens nooit een melding van Hyundai Nederland voor mogen ontvangen, maar dat terzijde].
Iets dus met een software probleem bij de ESP. Kwestie van de bestaande software versie laten overschrijven door een verbeterde versie.
Moet toch niet zo ingewikkeld zijn, dacht ik, want op m'n slimme telefoon doe ik, meerdere malen per week, niet anders.
Nou dat is het dus wel. We hebben onze Kona gekocht en in onderhoud bij een niet merkgebonden garagist. Maar deze mag/kan, desgevraagd, deze recall niet uitvoeren. Dat kan alleen bij de officiele stealert. Deze gebeld: ja meneer dat kan. Maar.....
Het is druk, 12 September is de eerste mogelijkheid.
OK, maar ik begrijp dat die update het grootste deel van de dag in beslag gaat nemen [voor een stuk software overschrijven? Upgrade van bijv. iOS 15.6.1 naar 16.0 op 12 September 2022 was binnen een uurtje gepiept. En we zitten nu op versie 16.5.1C].
Vraag: Hebben jullie dan vervangend vervoer?
Antwoord: Nee!
OK, dan gooi ik m'n renfiets wel achterin. [Afstand tussen thuis en stealert is pakweg 9 km]
Afgezien van deze, in mijn ogen, absurd lange wachttijd van bijna 8 weken begrijp ik niet waarom ze niet eens de moeite namen om te vragen of ik geen interesse had in een uitgebreide proefrit met de meest recente versie van de Kona EV; Ionic 5 of Ionic 6. Maar goed ik hoef dan ook geen auto's te verkopen.
Over onze Kauai zelf verder niets dan lof, ze is zo Prius saai: nooit een onvertogen woord.
Zorgen dat de hoofdaccu voldoende opgeladen is [de 80 – 20 regel bevalt ons het best] en er voldoende ruitenwisservloeistof in het reservoir zit. En uiteraard bij tijd en wijlen een rondje wasstraat, meer is het niet. De door sceptici veel aangehaalde accu degradatie is ons volkomen vreemd net zoals het fenomeen range anxiety. Na een rondje Flevoland hebben we nog een 16 kW 'in de tank'.
O ja, voor wat betreft die eerste APK: we gaan in de week van 19 Februari volgend jaar onze eigen garagist bellen voor een afspraak ergens midden April.
update 24 Juli 2023
Plot twist....
Vanwege die lange wachttijd bij de officiele Dealer in onze stad maar eens een officiele Dealer uit een andere Limburgse plaats gebeld.
a] daar konden we, desgevraagd, over 3 weken terecht ...
b] was een vervangende auto beschikbaar [uiteraard tegen betaling, maar dat doen we al sinds jaar en dag]
c] bleek bij verdere navraag [op basis van het chassisnummer] dat de betreffende recall al lang en breed was uitgevoerd.
Kortom, much ado about nothing.
Eind van dit liedje: wanneer we onverhoopt een officiele Hyundai Dealer nodig hebben zakken we, via de A2, verder richting zuiden af..
Aan de Frunk
- 49.075 km
Dag # 568 – 26 Augustus 2023 @ 49.075 km
Aan de Frunk
Zowaar....
het heeft pakweg een achttiental maanden geduurd maar we hebben onze KAUAI opgeleukt door haar nog praktischer te maken. We hebben haar namelijk verrijkt met een 'frunk'
Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Een 'frunk'???? Wat is dat nu weer?
Sec gezien: 0,0576 m3 extra opbergruimte. Een afsluitbare kunststof doos op de plaats waar gewoonlijk de afdekplaat van haar elektromotor zit. Ze maakt gebruikt van krek dezelfde 4 bevestigingspunten.
Een 35 liter aan opbergruimte welke we gebruiken voor bijv. de oplaadkabel, veiligheidshesjes en wat dies meer zij. Kortom geen los slingerende spullen meer tussen de voorstoelen & achterbank of onder het bagagenet in de achterbak. En de kunststof 'tussenbak' is ook naar de schuur verhuisd opdat het bagageruim wat ruimer geworden is.
Ons dagelijks leven met een EV heeft eigenlijk erg veel overeenkomsten met het leven met een van een plofmotor voorziene vierwielert. Op vrijdag de wekelijkse boodschappenrun in het Weerterland en twee retourtjes naar de muziek. Regelmatig de provinciegrens over om bij een plaatselijke bierbrouwer wat van zijn gerstenat in te slaan en zo nu en dan richting Randstad en Flevopolders voor familiebezoek en andere sociale verplichtingen. Al met al goed voor nog geen 10.000 km per jaar.
Vanwege het 'zo nu en dan' zijn we weinig op 's lands snelwegen te vinden. En dat 'nadeel' heeft als 'voordeel' dat [bij de huidige km stand van 49+K km] de theoretische actieradius de 480 km ruimschoots overstijgt.
Service recalls: Uit ons contact met de hulpvaardige officiële Hyundai dealer werd ons duidelijk dat er nu nog een drietal service recalls op onze Kauai uitstaan. Met dit gegeven in ons achterhoofd en de komende APK keuring in gedachte naar onze garagist getogen voor ruggespraak. Waarom? a] we zijn gewoon om een APK te laten samenvallen met een onderhouds beurt b] een APK is nodig vanaf medio Juni 2024 c] onderhoud interval is bij ons elke 12 maanden, dus in Januari d] we willen die service recalls zo snel als mogelijk uitgevoerd zien.
Dus wat is nu een pragmatische oplossing. Na wat overleg rolde het volgende uit de bus: a] op korte termijn: uitvoering van de uitstaande service recalls + andere software updates & een technische check-up b] medio April 2024 onderhoud + APK.
Hierbij moet aangetekend worden dat ook een service recall slechts door een officiële Hyundai dealer uitgevoerd kan/mag worden. Maar dat gaat onze garagist regelen .
Meten is weten
- 49.410 km
Dag #569 - 27 Augustus 2023 @ 49.410 km
Meten is weten
Echter cijfers kan je natuurlijk altijd zo rangschikken dat de uitkomst past bij jouw uitgangspunt.
Zo prijkte er, nadat we onze 64 kWh accu voor 100% opgeladen hadden, een door ons nog niet eerder geziene actieradius op het beeldscherm [zie foto #2]. Eentje die te verklaren is doordat we de voorgaande weken in het Weerterland louter rondjes rond de kerk en over 60 / 80 km wegen gereden hebben. Maar natuurlijk is een dergelijke actieradius volstrekt onrealistisch wanneer je als woon-werk-woon forens louter op de snelweg bivakkeerd. Tenzij je zowel op de heenweg als op de thuisweg als een soort van rijdende chicane onderweg zou zijn. Maar die ben ik de afgelopen 20 jaar eigenlijk nooit tegengekomen. Wel van die hypermilers die erg kort achter vrachtwagens van A naar B 'kruipen'. Die zullen naar hun idee wel de reflexen van een Max Verstappen hebben denk ik dan.
Maar zo krijg je wel een 'leuke' score in de 'verpis' competitie, zoals deze onder EV rijders gaande schijnt te zijn. Ons boeit dat niet zo en zien we het als een curiositeit.
Na een rondje Flevoland [335 km uit en thuis bij rustig weer; zo rond de 18 graden celcius en 100 GPS gemeten km/uur als kruissnelheid] resteerde ons nog een 28% accu capaciteit.
Kortom, ook na 19 maanden, voldoet onze Kauai ,met de spreekwoordelijke twee vingers in haar neus, nog immer aan een van onze oorspronkelijke 'must haves': Rondje Randstad cq Flevoland zonder 'splash&go' bij een van de vele snellaadstations onderweg.
En dat is voor ons eigenlijk het enige wat telt.
Noten op m'n zang
- 50.252 km
Noten op m'n zang
Dag #615 - 17 Oktober 2023 @ 50.252 km
Eerst een sprongetje terug in de tijd, naar 27 augustus j.l. om precies te zijn.
Service recalls: Uit ons contact met de hulpvaardige officiële Hyundai dealer werd ons duidelijk dat er nu nog een drietal service recalls op onze Kauai uitstaan
[het uitvoeren van service recalls is trouwens voorbehouden aan officiële Hyundai dealers]
Met dit gegeven in ons achterhoofd en de komende APK keuring in gedachte naar onze garagist getogen voor ruggespraak. Waarom?
a] we zijn gewoon om een APK te laten samenvallen met een onderhouds beurt
b] een APK is nodig vanaf medio Juni 2024
c] onderhoud interval is bij ons elke 12 maanden, dus in Januari
d] we willen die service recalls zo snel als mogelijk uitgevoerd zien.
Dus wat is nu een pragmatische oplossing. Na wat overleg rolde het volgende uit de bus:
a] op korte termijn: uitvoering van de uitstaande service recalls + andere software updates & een technische check-up
b] medio April 2024 onderhoud + APK.
Die 'op korte termijn' werd 17 Oktober. Het gebruikelijke ritueel die dag: s ochtends de auto brengen; vervangende auto mee;
de rest van de dag je slimme telefoon angstvallig in de gaten houden en na het verlossende telefoontje: in de namiddag je vierwielert weer ophalen.
De service recalls; software updates & de technische check-up verliepen, zoals gehoopt, probleemloos.
Als vervangend vervoer kregen we een Nissan Note mee: benzine, handbak en, schoon aan de haak, een 680 kg lichter. Man, man, man; wat een verschil.
We zijn de afgelopen 10 jaar in onze SAAB 9-5's, Toyota Prius en Hyundai Kauai dagen klaarblijkelijk toch wel erg verwend geraakt. Want dit was een back to the very basic ervaring.
Schakelen verleer je nooit maar, hoewel ik mezelf toch als een rustige rijder bestempel, het versnellen was bij gas geven zoooo traaaaaag net zoals het afremmen bij gas los trouwens.
Kortom een 'voetjes terug op de grond' ervaring, maar was wel weer erg gelukkig toen ik in de namiddag met onze, geheel bij de tijd zijnde, Kauai richting thuis reed.
2023 - een terugblik
- 52.415 km
2023 Een terugblik
Dag #699 – 27 December @ 52.415 km
We rijden bijna 700 dagen electrisch en na de 'euforie' in het eerste jaar nu een nuchtere terugblik op de afgelopen 12 maanden.
de cijfers [opbrengst zonnepanelen buiten beschouwing gelaten]
Afgelegde kilometers – 8.481
Energieverbruik – 1.114 kW
gemiddeld energieverbruik – 13.13 kWh / 100 km
laadduur- 5,5 dag [in totaal- nodig voor de berekening van de 'vaste leveringskosten & de netbeheerkosten ]
Kosten energieverbruik – variabele kosten: 1.114 x 0,40 euro – 445,6 euro + vaste kosten 5,5 x 1,102 euro = 6,06 euro. In totaal 452 euro cq 5.33 euro / 100 km
[on]verwacht malheur – we hebben in 2023 twee maal onze garagist met een bezoek mogen vereren. 1x omdat de 12V Hulp accu niet meer deed waarvoor zij bedoeld was [kosten vervanging 130 euro]en 1x voor wat service recalls – software updates en een technische check-up [gratis]
Totale kosten 130 euro cq 1.53 euro / 100 km
Kortom, afgezien van de waardevermindering van de auto en renteverles op de gedane 'investeringen' [aanschaf auto – laadpaal – zonnepanelen] bedroegen onze kosten 6.86 euro / 100 km [bruto]
Nemen we in het plaatje de opbrengst van onze zonnepanelen mee dan komt er een ander beeld naar voren [we hebben ook dit jaar louter thuis opgeladen] Want we hebben in 2023 overall een netto negatief verbuik Ofwel, de energiekosten voor het gebruik van onze Kauai zijn, onder aan de streep, nihil en zo komen we overall uit op 1.53 euro / 100 km [netto] aan vervoerskosten.
Zoals eerder gememoreerd: we voelen ons meer dan bevoorrecht. We maakten ruim 7 jaar geleden de keus om de drukke Randstad vaarwel te zeggen. En vinden nu ons thuis en onze rust in een pitoresk Limburgs kerkdorp, omringd door uitgestrekte wandelgebieden en met alle 'stadse' voorzieningen ruim binnen fietsbereik. Daar bewonen wij een levensloopbestendige geschakelde bungalow met eigen oprit welke we stap voor stap aanpassen richting een '0' op de meter woning.
Of we op vervoersgebied nog wensen hebben? Dit jaar ervoeren we het 'gemis' van een 'frunk' en die hebben we dan ook laten plaatsen. Komend jaar en de jaren daarna: du moment er software- & hardware mogelijkheden op de markt komen om de hoofdaccu van onze auto als 'thuis batterij' te gebruiken zullen we dat zeker niet nalaten.
APK – Door de mand gevallen
- 55.466 km
APK - Door de mand gevallen
Dag #810 – 16 April 2024 @ 55.466 km
Over de dag waarvan je wist dat die komen zou.
In mijn vorige leven met plofmotoren was het een vast ritueel: Jaarlijks pakweg 8 weken voordat de APK verloopt een gang naar m'n vaste garage voor eerst een reguliere onderhoudsbeurt en direct daarna de APK. Een traditie welke we met onze elektrieken Kauai gewoon voortzetten, met dien verstande dat het ditmaal de eerste keer was, dus toch wel wat spannend.
's Ochtends vroeg een gang naar onze garagist; lijstje met aandachtpunten afgeven; vervangend vervoer mee, ditmaal een zwarte Opel Insignia met 'turbo' op de achterklep [ rijdt ook niet verkeerd ]; ganze dag je mobieltje angstvallig in de gaten houden; gebeld worden voor ruggenspraak [ remvloeistof & airco ] en aan het eind van de middag met de mededeling dat alles voor elkaar is.
Bij het ophalen zag ik vluchtig dat ditmaal de APK midden 2026 verloopt en dacht: 2 jaar? Blijkt dat voor alle niet diesel aangedreven personenauto's met een leeftijd tussen de 4 en 8 jaar de geldigheid van een APK 24 maanden is. Dat was nieuw voor mij want ik ging er vanuit dat deze termijn altijd op 12 maanden stond, wist ik veel. Oorzaak: ik heb altijd in meer dan 100 maanden oude voitures met een plofmotor in het vooronder rondgereden.
Bij het reguliere onderhoud rolden er, zoals verwacht, geen lijken uit de kast. Anders dan de ook bij de old school gouden koeien gebruikelijke zaken [ interieur filter / vervanging remvloeistof / airco onderhoud ] niets bijzonders.
Er staat nog wel 1 dingetje open: het linker achterlicht in de bumper is gevuld met condens, wat als een 'known issue' beschouwd wordt is. Moet dus, voor het net, vervangen worden. Iets wat, naar ik nu begrijp, een garantie / coulance dingetje is. M'n garagist gaat voor vervanging een afspraak bij de officiële Hyundai dealert maken. Mocht dit om de een of andere reden spaak lopen. Vervanging met een nagelnieuw exemplaar zou me minimaal een 320 pietermannen [excl. BTW & montage], kunnen gaan kosten. Maar dat gaat niet gebeuren, in een worst case scenario, desnoods passen we gewoon de Volvo 480 methode toe. Bij dit Neerlands design pareltje waren / zijn lekkende achterlichten een 'product eigenschap'. Workaround was verbazend simpel en effectief: interieur achterlicht droogblazen en vervolgens over de pakking een laagje siliconenkit.
Zo bezien is verschilt onze batterij op vier wielen eigenlijk bitter weinig van haar evenknie met plofmotor.
Het wachten is nog immer op het moment dat er software- & hardware mogelijkheden op de markt komen om de hoofdaccu van onze auto als 'thuis batterij' gaat komen.
EVOG
- 55.737 km
[b]EVOG[/b]
Dag #820 – 26 April 2024 @ 55.737 km
[b]Soms denk je wel eens ….[/b]
Afgelopen vrijdag, 26 April, zo rond het middag uur zag een mede automobilist, komend vanuit een uitrit op een N-weg, ons volkomen over het hoofd.
Gelukkig reden we niet zo hard, wisten we een midscheepse ontmoeting te voorkomen en is er, buiten wat spierpijn bij m'n Lief [zijn we gisteren voor bij onze huisarts geweest], geen lichamelijk malheur. Het rechterachterwiel ving de ergste klap op [zie de laatste foto]
Het was de vrijdagmiddag voor Koningsdag, probeer dan, als niet zakelijke rijder, alles maar eens snel te regelen. Bij elkaar zo'n 3 1/2 uur aan de telefoon gehangen met m'n verzekeringsmaatschappij / de berger / m'n garage / het ASN Autoschade bedrijf / m'n tussenpersoon vooraleer we het vervangend vervoer voor de duur van 4 dagen konden ophalen.
Maar goed, inmiddels staat onze gouden koe bij het schadeherstelbedrijf en hebben tot vanmiddag vervangend vervoer
29 April hebben we een eerste gesprek met de man bij het schadeherstekbedrijf gehad. En vervolgens, op basis van wat hij ons vertelde, een tijdlijn opgesteld.
En zo kom je op het volgende:
- eind deze week vaststelling schade + kostenraming;
- volgende week overleg met onze verzekeringsmaatschappij over de vraag Repareren of Total Loss.
Indien groen licht voor reparatie: onderdelen bestellen [gaat, in het gunstigste scenario, een week of 5 duren vooraleer ze binnen zijn, t'is tenslotte een elektrieken Hyundai] kortom we mogen dan in onze handjes knijpen wanneer onze Kauai ergens rond 24 Juni fris en fruitig weer op de oprit is teruggekeerd.
Indien Total Loss dan gaat het volgens de beste man wat minder langzaam en weet ik rond 24 Mei wat de vastgestelde vervangingswaarde zal zijn.
Eind van het liedje: we zitten tenminste een maand zonder vervoer.
De gebruikelijke route is dan vervangend vervoer huren [20% rekening man] en dat hebben we via onze garagist geregeld.
Vanochtend contact gehad met onze Tussenpersoon want de geschetste tijdlijn, was naar haar idee, veel te lang. Het gaat, al met al, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid uitdraaien op een Total Loss. Een onafhankelijke schade expert, ter bevestiging van het oordeel van het Schadebedrijf, is ingeschakeld. Zijn oordeel verwachten we ergens tussen nu en 08 Mei.
Kortom nu kunnen we onze blik voorzichtig gaan richten op de opvolgster van onze Kauai. Vanwege onze 'must haves' [EV – actie radius 450 km – 3 fase laden – hoge instap – max lengte 4.400 mm – max gewicht 1.700 kg] is de keuze, vooralsnog, beperkt tot 2 modellen uit Zuid Korea.
Een Hyundai Kona of een KIA Soul.
To be continued....
Soms denk je wel eens, deel 2
- 55.737 km
Lang verhaal kort
Het waren ruim 20K km aangename kilometers met onze Kauai.
Kilometers welke ons het Electrisch Rijden hebben leren doorgronden.
Echter, onze volgende auto komt niet uit Zuid Korea maar uit Japan.
We hebben gisteren een Lexus UX 300E gekocht.
Het hoe en waarom van deze switch lees je te zijner tijd in de eerste bijdrage van onze review over deze Japanse stilte cocon.
Als alles goed gaat staat ze de 18e Mei bij ons voor de deur.
240523 Naschrift #1.
Desgevraagd gaf het bedrijf wat de Kauai opgekocht heeft aan dat ze niet voor onderdelen gesloopt gaat worden maar dat ze gerepareerd gaat worden. Dus vragen staat vrij mocht je tzt wat meer informatie willen hebben.
240612 Naschrift #2.
Goed om te weten
Er dwarrelde vandaag een beschikking van het RVO [uitvoerings instantie SEPP subsidies] onze mailbox binnen. We ontvingen destijds 2.000 euro SEPP subsidie bij de aankoop van onze Kauai. Een van de voorwaarden voor deze subsidie is dat de tennaamstelling van onze EV tenminste 36 maanden ongewijzigd moet blijven. Echter dat werden er 28, dus rekenden we op een terugvordering. Edoch: het RVO is
qte..
van oordeel dat de onderbreking van de tenaamstelling van de auto niet aan u toerekenbaar is. Dit betekent voor u dat u de aan u toegekende subsidie kunt behouden.
...unqte geval
disclaimer: ik ga er vanuit dat het RVO elk 'geval' individueel beoordeeld vooraleer ze al of niet tot terugvordering overgaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.