Hyundai Kona 65.4 kWh Premium (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kona 65.4 kWh Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 1.024 km |
Op naar een nieuwe EV
- 25 km
Na 4 jaar een Nissan Leaf te hebben gereden was ik toe aan iets nieuws en dan wel weer een EV.
Ik ging op zoek naar een auto van rond de 45K, die de 3 grootste nadelen van de leaf niet heeft. Dit zijn:
1) De toch wat beperkte actieradius van rond de 200 km (praktijk)
2) De afwezigheid van actieve accu koeling, hierdoor is vaker achter elkaar snelladen geen optie. Het hield me tegen om ermee op vakantie te gaan naar het buitenland.
3) De ChaDeMo aansluiting, dit is iets wat in europa gaat uitsterven. Een adapter is mij te duur en ik ben van mening dat Nissan zijn klanten hierin in de kou laat staan.
Ik nam de volgende auto's in overweging en maakte een proefrit (op 1 na, daarover later meer).
De Kia e-Niro, mooie auto (zelfde basis als de kona) maar een levertijd van 12 tot 14 maanden. Sorry, maar dat ga ik niet doen.
De MG4, leuke auto, maar vond hem net wat te klein en ik was in gevecht met de lanekeep assist, dat gekke ding stuurde me bijna de sloot in.
De MG ZS EV, formaat prima, maar is al een wat ouder model ik merkte dat rijhulpsystemen wat minder verfijnt zijn.
BYD Atto 3, leuke auto, interieur is bijzonder te noemen. Rijd lekker. Zeer gunstig geprijsd en dan neem ik die vage vertalingen in het infotainment systeem wel voor lief.
Maar toen las ik reviews, de climate control staat of op standje noordpool of standje sauna. Ja laat maar, daat begin ik niet aan. Wat ik ook opvallend vind van de BYD is dat hij veel snufjes heeft, maar zoiets simpels als een regensensor ontbreekt. Vreemd, had ik wel overheen gekomen.
Volvo EX30, deze heb ik uiteindelijk niet proef gereden, want de levertijd was lang. Ik kwam erachter dat het uitrustingsniveau wat ik wilde toch wel erg prijzig werd. En de ruimte achterin is wat krap.
Ik kwam uit bij de Hyundai Kona electic, proefritten in gemaakt en dat sprak me toch wel heel erg aan.
Ik dacht aan een comfort smart en dan met de optie warmtepomp en V2L (dit is 1 pakket).
Maar toen ik verder ging kijken vond ik de meerprijs naar een premium eigenlijk wel weinig en daar krijg je wel meer auto voor.
Uiteindelijk voor de premium gekozen met de €0 optie om te downgraden naar 17" velgen, daar kom je 40 tot 60 km verder mee en als ik erin zit, zie ik die velgen toch niet. 😊
Levertijd 4 tot 6 maanden, dat was ook wel even wachten, maar na 4,5 maand was het zo ver. Hij werd geleverd!
Wat een verademing! Ik kan gewoon heen en weer naar Brabant (vanuit Den Haag) op 1 accu lading en dan nog 35% en 135 km range overhouden. En dat vanaf een SOC van 90%. Ook mijn maandelijkse ritjes naar de polder gaan nu ook gewoon op 1 acculading. 🥳
Heerlijke luxe lederen stoelen, die goed (elektrisch) verstelbaar zijn. Geheugenfunctie is ook fijn.
Stoelverwarming was ik al gewend van de leaf en de auto ervoor, maar deze heeft ook stoelventilatie, dat zal in de zomer erg prettig zijn.
De bluelink app die het wel doet, die nissan connect app deed het meer niet dan wel.
Sommige rijhulpsystemen zijn bijzonder irritant en moet je met dank aan de europese unie bij elke start weer uitzetten. Maar goed, hier heeft elke nieuwe auto "last" van.
De eerste kilometers zitten erop, maar kan ik natuurlijk weinig over zeggen nog hoe het is op langere afstanden.
Vooral veel uitzoeken welke functies er allemaal op zitten, en dat zijn er best boel als ik in het menu blader.
Fijn zijn de fysieke knoppen voor climate control en andere handige functies.
De kona heeft volgens de specs een grotere kofferbak, hij is korter dan de leaf, maar wel breder (scheelt heel weinig).
Vooralsnog ben ik er erg blij mee.
Ik zal na een aantal KM de review aanvullen.
De eerste 1000 km zit erop
- 1.024 km
De eerste 1000 kilometers heb ik ermee gereden en wat een verademing t.o.v. de vorige EV (2020 nissan leaf).
Ik limiteer het AC laden tot 90% en kom daarmee ruimschoots mee uit de voeten. De auto geeft dan iets meer dan 400 km bereik aan. Als ik er dan een keer echt verder weg mee wil rijden, vakantie bijvoorbeeld, dan zet ik hem wel op 100%.
De stoelen zitten heerlijk en de adaptive cruise control met lane keep assist werkt echt heel goed, alleen het "door de auto zelf" van baan wisselen is wel wat aan de langzame kant. Maar goed, het is ook iets dat niet je per se hoeft te gebruiken.
Waar ik nog aan moet wennen is het bakje in de middenconsole, best ruim, maar open en hetgeen wat erin ligt wil nog wel een gaan schuiven.
Ik ben de menu's door gegaan, wat een opties, maar ik denk dat ik de auto nu wel aardig naar mijn hand heb gezet.
Zoals automatisch recirculeren van de climate control voor je een tunnel inrijdt, kleine functie, maar wel super handig.
Of de "driver only" functie om energie te besparen als je toch in je eentje in de auto zit.
Wat ik ook handig vind is de coming home verlichting, wel jammer dat het maar 15 seconden is en dat deze periode niet is aan te passen.
Het NFC pasje is een leuke optie, maar de keer dat ik het probeerde kreeg ik die deur er niet meer open. Helaas is mijn telefoon niet ondersteund om als digitale sleutel te dienen.
Waar ik positief verrast door was, is dat de Kona op 1 fase op 6,4 kW kan laden, ik heb een enkelfasige lader met upgrade naar 32A thuis. Aangezien de Leaf maar een enkelfasige lader aan boord heeft, was dat voor toen de juiste keuze. Maar nu ik weet dat de Kona ook met 6.4 kW kan laden op 1 fase, denk ik dat ik voorlopig mijn huidige laadpaal hou en ook mijn huisaansluiting ook voorlopig op 1 fase hou.
Kortom, auto rijdt heerlijk, ik ben er erg blij mee.
Met deze auto durf ik wel op vakantie, de franse en duitse milieu stickers zijn inmiddels onderweg.
Ik zal over een paar maanden nog een update plaatsen als ik er al wat langer in rij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Kona
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV 141pk DCT N Line Sky II Schuif/Kantel-dak II Unieke kilometers
- 2024
- 6.216 km

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV 141pk DCT Premium Sky | 360° Camera | Schuif-/Kantel Dak | Voorstoelen Elektrisch Verstelbaar | Stoelverwarming Voor & Achter |
- 2023
- 20.522 km

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Comfort Smart | Navigatie Full-Map | Camera | Stuur- + Stoelverwarming | Adapt. Cruise Control | Elek. Achterklep | Rijklaarprijs!
- 2024
- 41.535 km