Hyundai Kona 65.4 kWh Premium (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kona 65.4 kWh Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 39.350 km |
Eerste rit, het begin van een nieuw tijdperk
- 260 km
En daar was ie dan... na ruim 5 maanden wachten mocht ik jl. 28 februari mijn Kona Electric in het Meta blue ophalen in Goes. Blijkbaar een van de eerste in de 'Premium' uitvoering, aangezien de ComfortSmart wel al werd uitgeleverd.
Aangezien ik al verwend was met de geventileerde stoelen uit de E-Soul, wilde ik dat uiteraard ook in mijn volgende auto... dus dan komt de Premium naar voren.
De eerste rit was direct naar ons werk in Brussel, via een tussenstop thuis, dus de Kona mocht gelijk aan de slag!
Over verbruik kan ik nog niets zeggen, ik heb de Kona express op 17" wielen gekozen omdat voor mij de range & rijcomfort belangrijker is dan een set 'grote wielen', daarnaast op verzoek de Nexen banden laten vervangen door BridgeStone Allseason banden, een aanrader qua rolgeluiden ook!
De auto is prive gekocht, net als mijn eerdere EV, en ik heb in 20+ maanden met de Kia E-Soul nog geen 5x aan de snellader gestaan... De 'negatieve' feedback van mensen dat de laadsnelheid niet voldoende is, is dan ook niet van toepassing voor ons aangezien wij zo weinig gebruik maken van snelladers. Tja je kan zeggen een Tesla Y is goedkoper... dat klopt, maar dat is niet zo snel een auto die ik prive zou aanschaffen vanwege garantie voorwaarden, e.d. uiteraard een persoonlijke keuze.
Ik zal proberen met regelmaat de review up to date te houden, de kilometers zullen hier ook weer redelijk snel opvliegen. Tot de volgende!
2000 km!
- 2.001 km
Op de kop af 2 weken verder en de eerste 2000km zitten alweer op de Kona. En hoe dat bevalt?
Ten eerste, ik melde het al hierboven, de stilte.. ten opzichte van de Kia E-Soul, is de nieuwe Kona toch echt een stuk stiller.. Dit terwijl deze ook op 17 inch wielen staat - hetzij niet op de standaard Nexen zomerbanden, maar op BrightStone All Season, die duidelijk meer grip hebben.
Wat mij ook is opgevallend de afgelopen dagen met het regenachtige weer is dat door het 'verlaagde' Nm in de nieuwe Kona, de welbekende wielspin die de E-Soul wel had is ook 'verleden tijd', (nog) geen last van gehad.
Verbruik is nog moeilijk te meten, het is duidelijk dat het verbruik lager ligt dan in de E-Soul, nu de auto al rond de 495 km aan range aangeeft bij 100%. Nog niet tot 100% opgeladen sinds we de auto hebben opgehaald, een mooie 400/415km bij 80% is voor ons al een prima bereik om op z'n minst 2.5x per week naar ons werk te rijden, met een gemiddelde van een dagelijkse rit a 130km x gemiddeld verbruik van 15.4 kwh/100km bij 8-10 graden.
Ben dus heel benieuwd of we in de zomer/met mooier weer een beter resultaat te wachten staat.
Ook mooi is dat je in de app de maximale toevoer van de laadpaal eventueel kan 'beperken', dat kon bij de E-Soul (nog) niet.
Het comfort, de stilte zoals al eerder genoemd, maar ook het gebruiksgemak is verbeterd ten opzichte van de E-Soul. Het infotainment systeem werkt sneller, anticipeert sneller bij wijzigingen op de route, en biedt meer informatie in het verbruik e.d.
De boxen, camera's en zelfs de automatische parkeerhulp & zelfstandig parkeren zonder iemand in de auto zit, werkt prima - al is het langzamer dan ik het zelf zou doen. De kofferbak is ook een stuk ruimer dan de E-Soul, nu passen onze wekelijkse boodschappen wel met gemak.
Al met al blij met de aankoop, tot nu toe denk ik amper terug aan de E-Soul :) - op naar de volgende update.
1 maand verder!
- 4.156 km
Een maand is zo om, dat geldt ook voor maart en met een 'redelijk' rustige maand staat er toch alweer meer dan 4000 km op de teller van de Kona. Tijd voor een korte update!
Ik kan nog niet veel zeggen over het verbruik en prestaties bij warmer weer, maar over de afgelopen maand (temperaturen tussen 3 en 9 graden) met de gereden kilometers ben ik toch bijzonder tevreden over het gemiddelde verbruik van de Kona.
Volgens de boordcomputer is het gemiddelde verbruik over de afgelopen 4156 km namelijk 14.7 Kwh/100km, resulterend in een bereik tussen de 450 en 515km op een volle batterij (volgens de auto).
Verwacht dat met het mooiere weer dat er aan zit te komen het verbruik nog wel naar beneden kan, nu zit ik dagelijks tussen de 12 en 13.4 kwh/100km op het woonwerk-verkeer (NL-BE a ±170km/dag). Een prima resultaat.
Ondanks dat de batterij slechts een fractie (1.4 KwH) groter is dan de E-Soul die ik hiervoor had, krijg ik wel het gevoel dat de Kona een stuk zuiniger is, ben vooral benieuwd hoe het in de lente en zomer het verbruik zal zijn.
Tot op heden erg tevreden met de aankoop, de Kona is een stuk stiller, stuurt gevoelsmatig lichter (steer by wire wellicht de oorzaak?) en is buitengewoon comfortabel, ook kan ik iedereen aanraden, indien het niet standaard er op zit, om LED verlichting in de cabine en kofferbak te laten installeren, het heldere witte licht is echt extreem helder t.o.v. het warm gele licht wat 'vroeger' in de auto's zat.
De camera's in de spiegels, die de dode hoek laten zien als je richting aangeeft, is ook ideaal, het geeft net wat meer zicht, de 360 graden camera is een leuk gimmick, verder kan het ook prima zonder.
Maar.... er zijn wat kleine 'puntjes' die mij opvielen, deze vormen geen smet/blamage op de auto zelf, maar wellicht goed om even te melden;
- Vorige week reed ik op de A12 tussen Utrecht en Gouda, 22.00 's avonds en ineens begon de auto te piepen, bijna 'schreeuwen' met alle kerstverlichting aan dat mijn deur open zou staan.... ik reed 105 km/h en ineens uit het niets.. heel vreemd, de deur zat nochtans gewoon goed dicht en ik was al zo'n 20min aan het rijden. - even op de vluchtstrook gestopt, deur open en dicht en het was opgelost.. heel vreemd. wellicht een sensor oid, heb het wel even gemeld aan de garage, hopelijk komt het niet terug.
- De camera's in de spiegels zijn relatief snel 'smerig' als het een beetje heeft geregend en je rijdt op de Belgische wegen, modder enzovoorts zorgen al snel voor een 'troebel' beeld als je je knipperlicht inschakelt
- De HDA (Highway Driving Assistant) werkt in principe prima, maar ik vindt het zelf 'traag' met als resultaat dat ik zelf dan het stuur maar 'beweeg' om zelf van rijbaan te wisselen
Al met al niet echt bijzonderheden, nog problemen, het is een hele fijne auto die voor veel mensen waarschijnlijk perfect zou zijn in het dagelijkse gebruik.
Tot de volgende update rond 10.000 km.
10000 km en counting!
- 10.609 km
We zijn weer 10.000 Km verder! De Kona heeft zich de afgelopen weken vooral bewezen dat het een zeer comfortabele auto is, die zuinig met de stroom omspringt en, zoals de Kia E- Soul het ook had, ruimere range aangeeft dan de WLPT - ondanks dat het nog niet heel lekker weer is geweest stond de range gisterenochtend toch op 580km bij 100% SoC!
Een realistische range, aangezien ik van Zeeland naar Overijssel en terug moest rijden, kwam ik halverwege in Gelderland aan met 53% SoC en op locatie in Overijssel zelfs met 24% SoC aan, met nog een kleine 140km aan range.
Op de terugweg naar Zeeland 2x een kleine 10 min. pauze gehouden bij FastNed, waarbij de batterij weer even aangevuld kon worden, snelladen met 98/99 KwH/h en zo zit er in een korte tijd weer een beetje range in om naar huis te komen! de ingebouwde navigatie geeft het prima weer.
In de afgelopen 10.000km zijn er geen problemen geweest, enkel 2 puntjes die wat kleine irritatie opleveren, maar verwaarloosbaar zijn.
- De verkeersborden-herkennings software kan soms door het 'oerwoud' aan borden niet helemaal opmaken of je op de snelweg of parallel weg rijdt, met als gevolg dat de auto begint te piepen dat je te hard rijdt (100km/h ipv 70 km/h bijv.)
- Het stuur lijkt gevoeliger te zijn dat de E-Soul, als je maar met 1 hand het stuur vasthoud, of wat losser houd, dan begint deze na enige tijd te piepen dat je je handen op het stuur moet houden
Al met al, een zeer tevreden Kona rijder, het verbruik tot nu toe over de laatste 10.000km is volgens de auto tussen de 12.5 & 14 KwH met uitschieters naar 10.5 & 15.6 KwH. Dit door de mix van rijden op snelwegen, parallel wegen en binnendoor op snelheden tussen 30 & 110 km/h.
Een korte update.
- 11.857 km
Nu ik dichter bij de 15.000km kom, dacht ik even de garage te contacteren om te zien hoe het nu precies zit met het onderhoud.
Er was eerst gecommuniceerd dat dit om de 15.000km zou moeten gebeuren, maar ik dacht rond de 30.000km pas, wat uiteraard ook veel 'gunstiger' zou zijn.
Na een email verder is het duidelijk, de KONA hoeft pas op de 30.000km de eerste beurt. Die zou met 178 EUR gelijkwaardig zijn wat ik ook voor de E-Soul betaalde, dus daar geen verassingen.
Dus ik mag nog even door 'zweven'! Tot de volgende update, rond de 20.000km, mochten er geen bijzonderheden zijn.
Met de EV naar Transsylvanië - het kan!
- 20.550 km
Afgelopen woensdag was het zo ver, de eerste echte ‘verre’ rit met de Kona.. We waren nog aan het twijfelen tot het laatste moment of we met de i30 Wagon zouden gaan, of toch maar proberen hoe het zou gaan met de Kona EV.. Van Nederland, via tussenstop in Brussel, naar het noorden van Roemenië, een kleine 2000km.
Met gemiddeld 3500/4000km per maand rijden in een EV heeft ons nu in ± 2.5 jaar geen problemen opgeleverd, want geen last van range anxienty, maar in de Balkan liggen de kaarten toch iets anders geschud met vooral ‘minder’ laadpalen… met de vraag nog of die werken..
Met enkel onze E-Flux badge, een Tesla account en voor uiterste nood een Chargingpoint account zijn we met een vol geladen auto rond 16.00 vertrokken met 545 km op de teller gaan we met vol geladen auto (letterlijk, en er ging nogal wat in, verbazingwekkend!) naar Brussel om nog even wat laatste dingen op te halen bij familieleden voor we doorrijden richting Duitsland.
Met gemiddeld 110/115 km/h op de teller komen we na een kleine 3 uur aan voor onze eerste laadstop, tevens de eerste keer dat we een Tesla lader gaan gebruiken.
Kort samengevat, we hebben zelf via de Tesla app laders opgezocht als we rond de 35/40% SOC zaten, dit zorgde ervoor dat we; 3x in Duitsland en 2x in Oostenrijk, en uiteindelijk 1x in Budapest hebben geladen. Bij Budapest hebben we het ‘zekere’ voor het onzekere genomen en de auto tot 100 SOC opgeladen. Zowel in de Tesla app, ABRP, de auto zelf en E-Flux gaven aan dat we min. 30min van de snelweg afmoesten om te laden net voor de grens met Roemenie.. Wij zijn eigenwijs en wilden met een volle batterij naar Satu Mare komen, de eerste ‘grote stad’ in het noorden van Roemenie. Dit is een kleine 362km dus met een volle batterij a 490km moest dit wel haalbaar zijn.
Uiteindelijk kwamen we met nog 75km range aan in Roemenie waar we nog even hebben opgeladen – moest wel eerst een Roemeense app downloaden, werkt enkel met Roemeense (krediet)kaart en de snellader was slechts 60KW… tja…. Daar is dus nog wel wat verbetering nodig!
Bij mijn schoonouders maar aan het normale stopcontact gehangen, scheelt toch weer… dichtsbijzijnde 11KW lader is namelijk 60km verderop… Het blijft voor de lokale bevolking vooral een interessant object, in de grotere steden zie je nog wel veel Dacia Spring’s en af en toe een Tesla, maar verder geen EV’s – gewoonweg is de infrastructuur er (nog) niet en zijn deze auto’s te duur voor de meeste mensen.
Zaterdag nog even naar Cluj Napoca gereden, 80% SOC (±400KM) zonder problemen met gemiddeld 100km/h waarbij we daar nog even de Tesla Supercharger hebben getest, werkte prima en met 30min konden we weer verder.
Kortom, het is prima te doen (vanaf Budapest wel een beetje plannen) om met je EV naar de Balkan te gaan, met 7x laden zijn wij vanuit Nederland naar het noorden van Roemenië gereden en kwamen wij aan met nog ruim 180km range aan op bestemming. De komende 1.5 week komt er er nog rustig 2 a 3000 km bij op, veelal zullen we ‘thuis’ aan de grannylader opladen om vervolgens halverwege volgende maand weer terug te rijden met een volle auto.
Zo gaat het snel, waarschijnlijk net na de zomer de 1e beurt bij 30.000km, dan horen jullie weer meer!
Eerste beurt - Nog altijd zuinige metgezel
- 30.140 km
Vandaag was het dan zo ver, de 1e beurt! wat 'later' dan eerst gedacht nu ik eind van de zomer toch redelijk plots van baan verwisselde. Van 150km per dag naar 20km per dag... dat maakt nogal een verschil.
Mijn partner blijft naar Brussel rijden, dus deze rijdt nu meer in de Kona dan ik dat doe, ik pak onze I30 wagon MHEV waarmee ik de week prima mee rond kom!
Afin, de 1e beurt, weer super geholpen door Sturm in Goes, 1.5 uur later en ik kon er weer tegen aan! de kosten vielen mij ook mee met 248 EUR voor de 30.000 beurt. Uiteraard niets bijzonders aan de auto.
De afgelopen 30.000km hebben wij met onze Kona gemiddeld 13.8kwh/100Km gereden - een hele nette score, wij rijden gewoon met het verkeer mee, 4 seizoensbanden eronder, en als we het koud/warm hebben gebruiken wij ook de faciliteiten die de auto biedt.
Al met al, een blije Kona rijder, ik ben benieuwd hoe snel we op de 60.000 km zitten voor een 2e beurt - ondertussen houdt ik jullie op de hoogte!
1 jaar en 744+ uur rijervaring
- 39.350 km
We zijn een jaar, bijna 40.000km en ruim 744+ uren verder met de Kona EV.
Met het verbruik wat door de koudere maanden iets hoger is geweest, is het gemiddelde verbruik van 13.9 naar 14.2 gestegen, nog altijd een zeer respectable 430-450KM in de koudere maanden is voor ons het teken van een zeer bruikbare EV.
Geen bijzonderheden, op 1 kleine ervaring na - het automatisch detecteren van een mogelijke aanrijding en de reactie hierop van de auto, dit was voor mijn partner een bijzondere ervaring.
Op de A12 tussen Antwerpen en Brussel ligt een snelweg met drie rijbanen, en een hoop stoplichten, daarbij een hoop gefrustreerde bestuurders maakt deze weg nou niet bepaald een fijne snelweg - maar goed, deze wordt dagelijks door ons bereden en rond de Duvel fabriek ging het dus 'mis'. Mijn partner op de meest rechter baan, stoplicht op groen en al het verkeer gaat dus weer zo snel mogelijk van 0 naar 120. Op de meest linker baan een Audi bestuurder die even bedacht om zonder richting aan te geven naar rechts te gaan, de auto op de middenbaan aantikt, en nog voor mijn partner het doorhad schoot de Kona in een 'nood stand' - alarmlichten aan, en een ruk aan het stuur, de Kona stuurde zichzelf naar de vluchtstrook om de auto en mijn partner in veiligheid te brengen - ondertussen vliegen de auto onderdelen over de snelweg en zijn er uiteindelijk 3 auto's total loss... op onze Kona na, deze komt er zonder kleerscheuren vanaf en mijn partner kan na het herstarten van de Kona zijn weg verder zetten... maar schrik zat er goed in, vooral omdat de Kona dus zelf besloot om een ruk aan het stuur te geven en de auto in veiligheid te brengen - chapeau voor de techniek!
Geen bijzonderheden en met bijna 40k kilometer, hebben we nog een kleine 20k te gaan voor de volgende onderhoudsbeurt. Tevreden Kona EV rijders en met een winter range tussen 430-450 en zomer range rond de 550-580km is dit voor ons een perfecte auto! En ja, in de winter gebruiken we ook gewoon verwarming, stoelverwarming, in de zomer stoelkoeling, AC enzovoorts. (wel gebruiken we de automatische modus)
De wegenbelasting kwam ook deze week binnen, met 76 EUR per kwartaal is voor 2025 het nog altijd een voordelige auto om te rijden, ben benieuwd of er nog iets veranderd gaat worden voor 2026, anders wordt het een ruime 110 EUR per maand vanaf 2026 - ook nog te behappen gezien de kosten voor stroom nog altijd voordeliger zijn tov benzine.
Keep you posted!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Kona
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Premium | Nieuwstaat! | Full option |
- 2024
- 1.284 km

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV N Line | Black Edition | Per september 2025 beschikbaar |
- 2025
- 0 km

Hyundai Kona N Line Edition 65.4 kWh Volledig Elektrisch, Sportstoelen, Navigatie en Camera UPGRADE EDITION, Uit voorraad leverbaar!
- 2025
- 6 km