Hyundai Kona 65.4 kWh Comfort Smart (2024)

autoreview

Hyundai Kona 65.4 kWh Comfort Smart (2024)

Signalement

UitvoeringKona 65.4 kWh Comfort Smart
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst6.300 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rij-ervaringen met de nieuwe Hyundai Kona Electric

  • 6.300 km

Na een aantal jaren naar volle tevredenheid te hebben gereden in het vorige model van de Hyundai Kona (hybrid, ook Smart Comfort-versie) kreeg ik een mooie aanbieding van de dealer om de nieuwe Kona Electric 65 kWh aan te schaffen. Omdat ik in het bezit ben van zonnepanelen en de aanleg van een eigen laadpaal geen probleem is (eigen oprit) leek me dat een goed idee: neem een dynamisch energiecontract voor de lage stroomprijzen, voorlopig geen of weinig MRB, zuinig en met een volle accu kom ik overal in Nederland heen en terug (ik woon enigszins in het midden van het land).

Tot nu toe zeer tevreden, met een paar kleine aandachtspuntjes. IK geef hieronder kort de plussen en minnen:

+
Duidelijk grotere kofferbak dan de vorige versie, dit is gewoon een behoorlijk grote auto die valt in het C-segment !;
Zuinig: ik rijd met een volle acu (Eco-stand, rustige rijstijl) 475 à 500 km, dat is netjes;
Ziet er keurig uit, van buiten en van binnen. Het dashboard is duidelijk weer een tandje beter en moderner dan de vorige versie;
Men heeft een paar minpuntjes van de vorige versie verbeterd, bv. het apart kunnen verstellen van de hoogte en de rugleuning van de stoel;
Zeer veel ruimte op de achterbank !;
De meeste rij-hulpsystemen werken feilloos, bv. het binnen je baan blijven - jammer genoeg is het met losse handen rijden slechts kort mogelijk vanwege het irritante toontje dat dan komt, natuurlijk wel begrijpelijk.

-
De snelheid van opladen is natuurlijk niet denderend, zowel thuis aan de oplader (maar dat zal voor de meeste electrische auto's gelden) als aan de snellader (3 kwartier wachten is irritant !);
De veiligheidssytemen doen over het algemeen hun werk, en dat er een waarschuwing = piep komt als je 81 km/u rijdt als 80 is toegestaan is irritant, maar moet natuurlijk van de wetgever, Hyundai kan daar ook niks aan doen;
Er zijn 2 veiligheidssystemen die absoluut een software-update verdienen:
1. ook al houd ik het stuur met 2 handen beet, naar mijn mening stevig genoeg, dan nóg komt iedere keer een melding dat ik het stuur beet moet pakken. Dit is ontzettend irritant;
2. op de meest vreemde momenten (soms al na een ritje van 15 minuten) krijg ik de melding dat ik een pauze moet nemen, mét geluidssignaal. Hoe wordt dit bepaald ? Door de camera's achter het stuur en bovenin ? Dit gaat véél te ver. Dit systeem moet verwijderd worden dan wel stevig aangepast - onacceptabel.
Sommige veiligheidssystemen kun je uitzetten in een speciaal menu, maar niet alles, en voor de aandacht van de bestuurder helpt het uitzetten niet of nauwelijks. Ook is het natuurlijk irritant dat je iedere opstart van de motor moet beginnen met het riedeltjes: menu oproepen, systemen aanpassen, ECO-stand en dan pas rijden.

Het rijcomfort van de auto is zeker niet van het hoogste niveau, maar voldoet prima voor een auto in deze (prijs-)klasse.
Optrekken, remmen, het gebruik van de paddles e.d. zijn prima in orde, logisch ook bij een electrische auto. IK rijd meestal in de paddle-stand 3, dat vind ik het prettigst en remt al behoorlijk af (handig met al die rotondes van tegenwoordig). Maar een ander vindt wellicht standje 2 of 4 prettiger, dat is natuurlijk persoonlijk.

De slotconclusie is dat ik over het algemeen prima tevreden ben en dat deze auto veel waar voor zijn geld geeft (lees o.a. de vergelijkende test met de Volvo EX40 !), maar die 2 minpuntjes van de irritante piepjes bij de stuurhandling en het pauze nemen moeten absoluut aangepakt worden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Kona

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.