Hyundai Kona 1.6 GDI HEV N Line Sky (2024) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | Kona 1.6 GDI HEV N Line Sky |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 8.000 km |
Slechte autos bestaan niet, maar Hyundai doet wel
- 8.000 km
Er zijn wat" probleempjes" met deze auto wat mij betreft. In willekeurige volgorde belicht ik er een paar:
*Het volume tussen dab en fm zenders verschilt. Je schrikt je he-le-maal het zuur als de radio overschakelt.
*In de bluelink app (Hyundai voertuig app, maar dat heet natuurlijk niet zo...) wordt ik constant uitgelogd. Overigens, 80% van de functionaliteit werkt niet en is alleen voor EV's.
*Van "Europa" moeten auto's waarschuwen als je de maximum snelheid overschrijdt. Er is echter geen enkele verplichting om bij een verandering van de maximum snelheid een KEIHARDE piep door de auto te laten klinken. Hyundai denkt daar anders over. Het piept. Voordat ik de straat uit ben, 4 keer (!) (--, 50, 30, 50).
*Vroeger ( Bij oudere Hyundai's) kon op het dashboard de bandenspanning per Band aflezen. Nu, bij de nieuwe generatie? Nope. Tuurlijk niet. Je krijgt om de haverklap een melding "controleer de bandenspanning". Dan gooi je 2 euro in een automaat om vervolgens tot de ontdekking te komen dat er NIETS aan de hand is.
*Stel, je rijdt 50km, de cruise control staat op 100 en je rijdt, met het gaspedaal, tot 60km en laat vervolgens het gaspedaal los. Wat verwacht je dan dat er gebeurd? Nou, nee. Dat gebeurd dus niet. De auto stopt volledig met gasgeven, zakt af naar 57km/u en geeft dan gas op de cruise control. Oncomfortabelheid ahoy.
*Over de cruise control gesproken. Als een andere auto na een inhaalactie voor je gaat rijden, gaat de adaptive cruise control vol (!) in de remmen. Ook al rijdt die andere auto met 30km snelheidsverschil bij je vandaan; VOL in de ankers ga je. Vinden de auto's achter je ook heel grappig.
*Eén of andere horrelvoet (bij de EU?) heeft verzonnen dat je na een bepaalde tijd, of bij een bepaalde rijstijl, de opdracht (!) krijgt van de auto dat je pauze moet nemen. Dus, als je in de stad 10 seconden over je schouder kijkt naar passerende fietsers begint te auto tegen je te gillen: je let niet op, neem een pauze. Je schrikt je kapot, want: heb ik misschien een tram over het hoofd gezien? Komt er een bus met 80 km/u recht op me af? Nee hoor. Je MOET pauze nemen. Uitzetten? Nee joh. Dat kan (helemaal) niet. Nooit. Never. Op geen enkele manier.
*Als het koud is, wat het g*ddank dankzij klimaat verandering bijna nooit meer is, mag je de rechterportier niet openen. De sensor die merkt of je hand in de klink zit, die doet het niet onder de 0° C.
*Als je een caravan trekt. Is het logisch (redelijk logisch dan toch) dat de auto niet ingrijpt bij het sturen. Je wil niet dat de caravan gaat slingeren. Maar ook als je een fietsendrager gebruikt, wordt de stuurassistent uitgezet. En je kunt het op geen enkele manier tóch aanzetten.
*In een normale auto rijdt ik 50 km/u in de 5e, soms zelfs de 6e, versnelling. De KONA rijdt in zijn 3. Met 2400 toeren, want 1200 toeren is waarschijnlijk te zuinig. Een beter milieu eindigt met Hyundai.
*De software is kwalitatief uitermate teleurstellend. Een software update in september '24 moest worden gestaakt, want daar zaten teveel fouten in. De update van de update komt "zeker weten, 100% in januari '25". Euhm. Nee dus. De update is uitgesteld tot een onbekende datum. Het is maart, en ik rijdt al sinds september met halfbakken software. Geen enkel uitzicht op reparatie van de meest basale fouten die er gemaakt zijn in Korea.
*Net als bij alle andere merken heeft ook Hyundai last van uitsteldrang. Een afspraak voor de werkplaats duurt minimaal 5 maanden (Hilversum).
Kortom, ik wou dat ik nooit dit hok gekocht had. Ik heb spijt als haren op mijn hoofd en liefst zou ik dit ding zo snel mogelijk weer kwijt spelen. Maar dat kost (7 maanden gebruik) €10000. Een kwart van de waarde eraf, in 7 maanden. Dat zegt ook al heel wat over de kwaliteit van Hyundai, en de reële waarde van deze KONA... Ik zeg: doe het niet. Koop deze auto niet. Het kost meer bloed, zweet, frustratie en tranen dan die waard is.
(edit: typefoutjes)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Kona
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Premium | Direct leverbaar | Navi | cruise control a
- 2025
- 58 km

Hyundai Kona Comfort Smart Limited 65.4 kWh | Achteruitrijcamera | Stoelverwarming | Navigatie | Trekhaak | Adaptieve Cruise Control | Stuurverwarming
- 2024
- 13.062 km

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Premium
- 2025
- 8.650 km