Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Comfort Smart (2024)

autoreview

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Comfort Smart (2024)

Signalement

UitvoeringKona 1.6 GDI HEV Comfort Smart
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst9.436 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 943 km

Overwegingen aanschaf nieuwe auto.

Na de Peugeot 3008 GT-line 1.2 automaat wilden we weer een hybride auto gezien het forse verbruik van de Peugeot (1 op 13) en problemen met de distributieriem (jawel, ook wij!) In eerste instantie dachten we aan een Toyota Yaris Cross. Dit in verband met eerder opgedane (positieve) ervaringen met het merk (een C-hr): zuinig, compleet en betrouwbaar.
Een proefrit met de Yaris Cross beviel goed, hoewel het wel duidelijk een kleinere auto is en ook kleiner aanvoelt dan de Peugeot. Echter de inruilprijs voor de Peugeot viel nogal tegen. Misschien toch nog even verder kijken.
Naast de Toyotadealer in onze woonplaats is de Hyundai dealer gevestigd. Maar even gaan kijken naar de toen (augustus 2023) net binnengekomen nieuwe Kona. Dat viel niet tegen!
Wij vonden het een erg mooie auto (dat niet iedereen dat vindt wordt wel duidelijk in de verschillende reacties op artikelen over de Kona, maar ja, smaken verschillen gelukkig).
De auto is duidelijk gegroeid t.o.v. de oude Kona en voelt ook duidelijk groter aan als de Yaris Cross (en is dat ook).
Met de auto gereden en dat beviel zeer goed! Als klap op de vuurpijl werd een ijzersterke inruilprijs op de Peugeot geboden. Hiermee werd de deal gesloten. Wij zijn voor private lease gegaan (in het verleden goede ervaring mee gehad).
Begin september 2023 werd de auto (inclusief afneembare trekhaak en Bridgestone allseasonbanden) besteld. Het is een Kona Comfort Smart 1.6 Hybrid in de in mijn ogen mooiste kleur Mirage Green. Nog even getwijfeld over two-tone (zwart dak), maar dit toch maar niet gedaan. Toen begon het wachten. De auto werd nov/dec 2023 verwacht. echter werd ons geduld op de proef gesteld .......


Eerste ervaringen.

Op 25 maart 2024 was het dan (eindelijk) zover, we konden de Kona ophalen.
De aflevering verliep prettig en we konden al gauw op pad met de auto.
De Kona komt erg degelijk en goed afgewerkt over. De deur "ploft" met een goed geluid dicht en alle kieren en naden zijn gelijk. De lak ziet er goed uit en ook binnenin is alles goed afgewerkt. Wel zijn er op verschillende plekken (bijvoorbeeld in de portieren) harde plastics gebruikt, echter komt het geheel zeker niet goedkoop op mij over. Het dashboard komt met de mooie schermen en knoppen luxueus over . De uitrusting is riant voor een "middelste" uitvoering, stoel- en stuurverwarming, loepzuivere achteruitrijcamera, verstelbare achterbankleuning en mooie 18 inch velgen zijn hiervan voorbeelden.
De binnenruimte is riant (groter dan de Peugeot 3008, zeker op de achterbank). Voor en achterin veel ruimte en erg prettig zitmeubilair (helaas niet elektrisch verstelbaar). De instap is comfortabel, zowel voor als achter, alleen stoot ik soms mijn knie aan de hoek van het dashboard aan de bestuurderskant. Hier was iets meer ruimte wenselijk.
De middenarmsteun is m.i. wat aan de korte kant, ik maak er daardoor tijdens het rijden niet veel gebruik van.
Wat ik ook wat minder handig vind is dat de tankklep aan de linker kant zit. Als je wilt tanken kun je dus niet te dicht bij de pomp gaan staan anders kom je niet uit de auto.

Inmiddels staat er bijna 950 km op de teller en begint de auto al te wennen. Wat opvalt is dat de auto erg comfortabel is: stil en soepel. De overgang tussen elektrisch en motor is nagenoeg niet merkbaar en ook op hoge snelheid is de auto erg stil. De dubbele koppeling bak schakelt bijna onmerkbaar. De vering is op zowel korte richels als grote oneffenheden soepel. Dit geeft alles bij elkaar een erg comfortabele rij-ervaring, heel prettig. De prestaties, acceleratie en trekkracht zijn wt mij betreft zeker voldoende. Natuurlijk is het geen sportwagen, maar voor het dagelijkse verkeer kom je zeker niets te kort.
Er wordt veel geklaagd over veel piepjes continu. Inderdaad piept er regelmatig iets: je kijkt niet genoeg voor je: piep, je rijdt een kilometen te hard: piep, je geeft na het inhalen van iemand iets te snel richting aan naar rechts: piep en misschien mis ik nog een piepje..........
Wat alvast iets helpt is het volume van de piepjes op zijn zachts te zetten. Daarnaast heb ik gelijk de veiligheids assistentsystemenscherm in het favorietenknopje op het stuur gezet. Dus voor elke rit met één druk op de knop en 2 tikjes op het scherm zijn de meest irritante piepjes uitgezet, prima.
Wat erg prettig is is het systeem van het regeneratief remmen via de flippers achter het stuur. Naast de 4 verschillende standen van regeneratie is er ook een "auto" stand. Dit werkt erg fijn: als er geen voorligger is rolt de auto zonder af te remmen uit bij gas loslaten. Is er echter een voorligger die snelheid verminderd doet de Kona dat ook en dat kan oplopen tot behoorlijk remmen. Het is dan net of je met de Adaptive Cruise Control aan rijdt, erg fijn!
Over ACC gesproken, deze werkt ook erg prettig, soepel vertragen en versnellen (in de Peugeot werkt deze veel abrupter, zowel bij vertragen als versnellen).


Verbruik.

Tot slot nog even een eerste indruk over het benzineverbruik. Het gemiddelde verbruik tot nu toe ligt bij ongeveer 1 op 20. Dit vind ik voor een nieuwe, nog niet ingereden auto van dit formaat prima! Het valt me ook op dat de Kona veel elektrisch rijdt, vooral in de stad, maar ook op buitenwegen en zelfs soms op de snelweg (bij 100km/u) licht het goene ev-lampje op, prima!

Tot zover de eerste ervaringen.

Tevredenheid blijft

  • 9.436 km

Inmiddels meer dan 9000 km gereden. De auto voldoet zeer goed.
In de praktijk is de auto comfortabel en prettig te rijden. Grote afstanden zijn in alle rust en zonder vermoeidheid of rugklachten af te leggen, prima.
Het gemiddelde benzineverbruik is 5,1 l/100 km, zer acceptabel dus.
De auto rijdt , niet alleen in de stad, veel electrisch, zelfs op hogere snelheden (soms met 80 km/u).
Paar kleine puntjes: na de laatste OTA update wisselt de radio regelmatig tussen DAB en FM en daarmee ook het volume. Dat is best irritant.
Tevens was er een rammeltje ontstaan in de achterbankleuning. Het bleek een afgebroken beugeltje te zijn wat vervangen is (met gewenst resultaat).

Conclusie: ik ben erg blij met de keuze die ik heb gemaakt en hoop nog lang van deze fijne auto te genieten.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Kona

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.