Hyundai Ioniq 9 110.3kWh AWD Connect+ (2025)

autoreview

Hyundai Ioniq 9 110.3kWh AWD Connect+ (2025)

Signalement

UitvoeringIoniq 9 110.3kWh AWD Connect+
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf22 km
KM-stand laatst1.800 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De zoektocht en eerste indrukken

  • 1.800 km

Na bijna 5 jaar en een kleine 100.000 kilometers in een Audi E-Tron 55 te hebben gereden, werd het tijd voor de zoektocht voor een vervanger....

5 jaar geleden was de keuze beperkt tot een handvol, grote elektrische gezins auto's. Tesla model X Mercedes EQC , Jaguar I-Pace en de Audi E-tron volgens mij....

Wat een verschil met nu! Sedan, Station, SUV de keuze is momenteel reuze!

Het was dus ook niet zo makkelijk om een keuze te maken! Bijna mijn hele leven rijd ik "Duits" .. van Volkswagen, Seat en Audi tot BMW. Dus daar begon dus automatisch ook de zoektocht.
Ruimte voor 3 opgroeiende kinderen/pubers en de hond zal ook zo nu en dan een plekje moeten hebben. Daarnaast een realistische range van 450-500km waren in eerste instantie de belangrijkste criteria.

Dus begonnen bij Audi .... ... ..

A6 E-tron, als ook de Q6 ... Nee.... Krappe achterbank, kleine kofferbak, en veel goedkoop hard plastic. Wat een domper.... Als ook de optielijst. Kom op, betalen voor zaken wat standaard op een bijna basic Skoda zit?
Volkswagen ID7, was daarentegen een hele goeie kandidaat. Ruim en comfortabel en goed in de tech en gadgets!
Voor de grap een Id Buzz getest. Ruim, praktisch maar bedroevende range. Ook dat was toch wel een vereiste na 5 jaar E-tron. Had deze een realistische 120 - 180km meer range gehad was de keuze een stuk simpeler geweest want dan reed ik daar gewoon mee door!! Ook geen 2e hands, of import Q8 E-tron dan? Tijdens de zoektocht niet een juiste configuratie voor een goeie prijs kunnen vinden.

Op naar BMW, de enige optie daar is dan de iX. Het uiterlijk, tja daar kun je over discussiëren. Ik vind hem in ieder geval niet lelijk! Ruim, comfortabel maar dan de prijs. Poeh, leuk zo'n optie lijst. Laat maar!

Mercedes dan? Nah, dat vind ik zowel exterieur als interieur dus niet mooi.

De Xpeng G9 dan.... Gewoon om eens zogenaamd "out of my comfort zone" te gaan.
Goed , na de proefrit stond die dus ruim bovenaan op mijn lijst! Ruim, luxe en comfortabel,.goeie range en ook vanbinnen fantastisch afgewerkt!

Tot er in de persoonlijke omgeving en situatie de vraag naar een zevenzitter naar boven kwam... Oké... 7 ... Eeuh... Elektrisch? Ja, het liefst toch weer ja. Dussss.... VW ID Buzz?! Nee dus! Model X dan? Zeker niet!
Een... eeuh... Hey, een Kia EV9 dan?! Dikke bak. Goeie specificaties, ruim en comfortabel. Goeie optie, maar wacht eens, Zusje Hyundai komt ook met een 7 zitter? Nog betere specificaties zelfs met naar verwachting vergelijkbare prijzen? Mooi! Of toch een Volvo EX90 wellicht? Basis versie is al duurder dan de duurste Ioniq 9!

Dus in April op naar de besloten onthulling/presentatie bij een Hyundai dealer in de buurt! In een afgesloten container een snelle eerste blik en indruk wekt in ieder geval mijn interesse. In de tussentijd een proefrit in de EV9, in de verwachting dat de ioniq 9 niet veel zal verschillen kwa rij eigenschappen.
Blind bestellen? Voor het eerst in mijn leven? Ja dus.
Een groene, Connect+ long Range AWD moet het dan worden en na een goede offerte de knoop doorgehakt! Het lange wachten kon beginnen, aangezien er geen idee was wanneer ze geleverd zouden worden! Hopelijk in 2025 nog ivm de "gunstige" bijtelling. Scheelt toch weer iets uiteindelijk. In de tussentijd een uitgebreide proefrit in dezelfde uitvoering in een test auto kunnen maken en geen spijt van de keuze!

Vervolgens het verlossende telefoontje, begin oktober wordt de auto geleverd!

Na aflevering eerst alles instellen naar mijn wens... Van de stoel positie en spiegels, het verbinden van de telefoon, klimaat instellingen tot de positie van het head up display, de menus en instellingen zijn allemaal makkelijk te vinden en aan te passen! Even de ruimte achterin testen en daar ook alvast de klimaat instellingen extra controleren. Deze zijn trouwens ook simpel te bedienen voor in de auto!

Dan de eerste kilometers in de omgeving, door de Dorpsstraatjes, langs het industrieterrein en over de rondweg met snelheden tot 80km/u om even te wennen aan de auto, want nondeju, wat is hij groot!! Het is wel echt een serieuze hoeveelheid auto waar je mee onderweg bent. De 300+pk is ruim voldoende en de AWD maakt dat de auto ook op nat wegdek super stabiel is! Toch? Of niet? Er klopt iets niet tijdens het rijden.... denk ik.

Dus tijd om het comfort op de snelweg te testen, invoegstrook opdraaien en langzaam versnellen... Rond de 80km/u begint het nare gevoel weer, 100, 120 127km/u en snel het gas weer los. Het stuur stuitert en trilt alle kanten op! Gelukkig is de eerste afrit dichtbij dus meteen eraf en binnendoor terug naar huis en ondertussen de leasemaatschappij en de dealer op de hoogte gebracht van mijn ervaring. Auto zsm bij de dealer langs brengen voor inspectie en zo gezegd, zo gedaan! Stuurinrichting, ophanging, uitlijning en balanceren van de wielen?! Nee, dat is het dus niet, het probleem blijft.
De speciale EV banden met geluidsdempende foam laag dan? Goed excuus om meteen de winterbanden eronder te laten zetten om te kijken of het probleem dan is opgelost.
Ja dus! Waarschijnlijk zat in 1 of meerdere banden de foam laag niet goed vast, waardoor er dus een hoogte slag in zat,maar het definitieve antwoord heb ik nog niet ontvangen.

Nu is het een heerlijk rijdende, comfortabele auto, met meer ruimte dan ik ooit gedacht (nodig) te zouden hebben in een auto! De kinderen genieten van de enorme hoeveelheid ruimte op de achterste 2 rijen, evenals de luxe van de 100watt oplaadpunten, en de stoelverwarming/koeling achterin.

Ach, kan 1 van de ouders niet rijden bij een uitwedstrijd? Geen probleem, bijna het hele team verdwijnt, inclusief bagage, zonder problemen achter de grote, wijd openslaande deuren!

Tijd voor een langere rit, enkeltje 193km.... Oh en retour door werkzaamheden, 198km. Zonder problemen, en vooral, zonder laadstop op bestemming, dan wel op de terug reis en bij thuis komst nog steeds meer dan 120km range over! Daar kon ik met de E-tron alleen maar van dromen. Dat hield met vergelijkbare omstandigheden wel op bij 300-320km. Parkeergarage bezoek daarentegen is wel even wennen. De meeste zijn niet helemaal berekend op dit formaat auto! Even een keertje extra steken is geen overbodige luxe! Iets wat de auto trouwens ook zelf kan als je er niet eens in zit! (Sorry bestuurder van de blauwe Renault welke vlak bij de bestuurdersdeur geparkeerd had! De auto rijd zichzelf wel uit het vak zodat ik kan instappen!) Iets wat verbaasde blikken en gelach oplevert op zo'n moment, na een eerste initiële reactie van, "wat asociaal om zo dicht op een andere auto te parkeren" en "Hoe moet iemand in vredesnaam zo instappen?".

Goed , de eerste indrukken na een kleine 2000 kilometer.

Ik was bang dat ik de luchtvering zou gaan missen welke in de Audi echt briljant was. Maar nee, de auto is echt heel comfortabel, en zelfs op een onwijs slecht wegdek op een spoorwegovergang in de buurt, voelt de Ioniq 9 comfortabel, mischien zelfs wel comfortabeler dan de E-Tron!

Multimedia en het Bose systeem is gewoon briljant! Heel goed geluid, wireless android/apple verbind meteen bij instappen. Ook navigatie via Google maps, Waze en Flitsmeister worden gewoon door het headup display overgenomen en geprojecteerd op de voorruit!
Snelheids waarschuwingen en de lane assist zijn simpel met een druk op de knop op het stuurwiel uit te zetten, briljante oplossing! Geen gedoe met ellenlange menutjes en zoeken, maar gewoon een druk op een knop.

De beste zit positie vinden vond ik wel een dingetje. De stoelen zitten fantastisch en zijn zeer uitgebreid verstelbaar, maar het, elektrische verstelbare stuur, kan naar mijn mening niet ver genoeg naar je toe geschoven worden.

De wireless QI charger is helaas niet gekoeld en sterk genoeg. Met mijn MagSafe hoesje eromheen gebeurt er gewoon niks. Puntje van aandacht voor Hyundai, maar wellicht iets om in de garage even naar te laten kijken.

Ander vreemd punt is dat elke elektrische auto waar ik in heb gereden, schakelt de auto zichzelf uit zodra je als bestuurder uitstapt... Niet de Ioniq 9 kwam ik achter, toen ik een waarschuwing kreeg via de Hyundai Bluelink App toen mijn vrouw de auto voor het eerst mee had. "ALARM! De motor draait al sinds xx aantal minuten! Wij raden aan de motor uit te zetten voor de veiligheid!" Eeuh, huh? Bijzonder! De app mogelijkheden zijn echt enorm uitgebreid, maar helaas is het niet mogelijk om de auto op afstand uit te schakelen. Dan maar even bellen en vriendelijk vragen of ze dat toch even wil doen. Thuis zelf ook maar even getest en inderdaad, je kunt zo uitstappen en de deur op slot doen terwijl de auto nog actief is. Lijkt mij niet te kloppen.

Stoelmassage is heerlijk op de langere stukken en zit zowel in de rug als in de zitting!

En dan ben je thuis, in de tuin aan het werk met de heggenschaar en poef, geen stroom meer?! Meterkast alles goed, hele huis verder geen stroom. Bij de buren? Nee, ook niet! Stroomstoring blijkbaar. Nou, geen probleem, de auto heeft stroom genoeg, dus de stekker van het verlengsnoer in de auto, en ik kon zo weer verder!

Verdere eerste indrukken in de auto zijn eigenlijk gewoon positief! Ja de auto is enorm, maar makkelijk te besturen en goed te plaatsen door goed zicht rondom door de grote ramen en de standaard 360 graden camera, met uitstekende beeldkwaliteit. Nadeel (voor mij) is dat bij parkeren de sensoren je soms tegenhouden om strak langs een heg of muur parkeren door in te grijpen met rem acties. Ja, het is uit te schakelen maarja ik ben niet de enige die in de auto rijd.

Nu eerst maar eens investeren in een Fitcamx dashcam en all weather matten voor alle vieze schoenen die de aankomende natte maanden de auto zullen betreden!

Zover, de eerste indrukken... Er zullen er vast nog veel meer volgen!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 9

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.