Hyundai Inster 49kWh Evolve (2025) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Inster 49kWh Evolve |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 1.200 km |
Kleine Kanjer
- 500 km
Het leasecontract van mijn Hyundai Kona EV loopt volgend jaar af en ik was mij aan het oriënteren op een andere auto. Gezien de positieve ervaringen met het merk Hyundai en daarvoor Kia wilde ik graag weer een Koreaanse auto. Een Kona of EV3 ligt dat voor de hand en vooral de laatste was echt mijn favoriet. Toen kwam de Inster langs. Daar had ik geen belangstelling voor want te klein. Tot ik al die zeer positieve reviews las. Ik heb dus toch maar een proefrit gemaakt en was gelijk om. In de breedte is het duidelijk een kleinere auto maar in de lengte heeft het interieur van de Inster gewoon meer ruimte dan de Kona. De beperking is dat er maar vier personen in kunnen maar dat is voor ons voldoende. De Inster rijdt zeer volwassen en de auto neemt de verkeersdrempels soepeler. De kritiek van de stugge vering in combinatie met de grote velgen deel ik niet. Hier bij mij thuis is het wegdek bepaald nogal hobbelig met veel drempels, dus ik heb aardig wat ervaring met slecht wegdek.
Uiteindelijk de Inster aangeschaft en de Kona eerder ingeleverd. Het is een zwarte Evolve met winter- en techpack.
Na de eerste ervaring opgedaan te hebben vallen de volgende zaken op:
De Inster is aan de binnenkant een duidelijke stap vooruit op de Kona. Waar de Kona er vooral grijs uitziet heeft de Inster een duidelijk mooiere afwerking. Ja, er worden harde materialen gebruikt, maar het stuur, de bedieningsorganen en de knoppen zijn mooier dan je van een auto in dit segment mag verwachten.
Het gewicht is een pluspunt. De Inster weegt 1328 kg met de 49KWH accu en dat haalt geen enkele andere auto. De BMWi3 is 100 kilo lichter maar dat is met een kleinere accu.
De verschuifbare achterbank is echt een grote plus. In de praktijk is het ook handig dat de voorstoel plat kan waardoor er grote dingen meekunnen. De Inster heeft zich hier als een echte pakezel ontpopt.
Het weggedrag is heel volwassen, met comfortabele vering en ook het geluid blijft binnen de perken. De Kona is duidelijk luidruchtiger.
De Inster is als EV duidelijk een stap verder met navigatie die de laadstops aangeeft, voorverwarming van de accu en one pedal drive. De Inster heeft minder vermogen dan de Kona, maar dat vind ik niet negatief. De Inster is vlot genoeg. Het versnellen gaat gelijkmatiger.
Natuurlijk zijn er ook minpunten.
De hoedenplank is ronduit waardeloos. Ik denk zomaar dat deze gaat eindigen de schuur. Deze zit vast en komt niet met de achterklep mee naar boven. Daardoor is de bagageruimte niet goed toegankelijk.
Het gebrek aan bergruimte is het grootste nadeel. In de Kona heb je een grote ruimte onder de midden armsteun en ruimte voor flessen in de portieren. Die ruimte heb je in de Inster niet. Het meest typerende vind ik dat de lifehammer achter de spiegel zit omdat er verder geen plaats is.
De stoelen zijn gewoon goed maar die van de Kona(met electrische lendensteun op de bestuurderstoel) zijn toch echt beter.
Conclusie tot nu toe is dat de Inster de zeer positieve reviews waarmaakt. Het is echt onze kleine kanjer geworden.
Nieuwe ervaringen
- 600 km
Inmiddels weer een paar dagen verder.
Wat nog meer opvalt:
De eigen navigatie is traag, en waarschijnlijk nog niet goed ingesteld. Als ik deze gebruik dan wordt er een andere route gekozen en doe ik er langer over. Eerst maar eens uitzoeken hoe het zit. Voorlopig gebruik ik Tomtom met Apple Carplay.
Het geluid uit de luidsprekers is goed. Dat was bij de Kona ook al zo. Het is duidelijk beter dan bij de andere merken die ik gereden heb.
De hoedenplank heb ik er inmiddels uitgehaald. Dat bevalt een stuk beter.
Met twee voorin betekend dat de middenarmsteun voor ons onbruikbaar wordt. Als je de armsteun niet gebruikt is die uitdaging er niet. Dat is wel jammer maar ook niet meer dan dat. Wij zijn best breed. Iemand die smaller is zal er waarschijnlijk geen last van hebben.
Wat opvalt is dat de beenruimte, ook op wat langere ritten, juist heel goed is ten opzichte van de Kona. Daar zat je met je rechterbeen tegen de middenconsole aan.
@Rob0945:
Bedankt voor de suggestie om onder de bekerhouders een bakje te plaatsen. Dat gaan wij zeker uitproberen.
Vervolg
- 700 km
Met de navigatie kan ik(nog)geen vrienden worden en gebruik nog altijd Tomtom via carplay.
Vooral de adaptieve cruisecontrol werkt beter dan bij de Kona. Moest ik voor een stoplicht stoppen met de Kona met de CC aan dan reageerde de auto last waardoor je een noodstop kreeg. De Inster heeft daar geen last van. Ook de regensensor werkt veel beter dan ik gewend was.
In de komende weken ga ik met de auto op reis en gaat de dakkoffer er op. De bestemming is Nederland dus ik hoef niet onderweg op te laden. Het huisje is zo nieuw dat ik zelfs een eigen laadpaal heb. Ik zal in ieder geval geen laadstress krijgen!!
Vakantie
- 1.200 km
Inmiddels met de Inster op reis. Het was best spannend of alles mee kon. In de praktijk bleek dat er nog ruimte over is. Dat betekend meer ruimte dan in de Kona. Eerlijk gezegd verbaasd mij dat nog steeds een beetje. Waar wij ook achter kwamen is dat de ruimte tussen de bodem en het wegdek minder is. Bij her verlaten van een parkeerruimte met een stevige drempel kwam de onderkant in aanraking met het wegdek. Dat zie je ook wel als je oplet. Er is minder ruimte dan bij de Kona. Vandaar ook die oppvallend grote beenruimte voorin. Met 1.90 meter zit ik nergens tegenaan.
Op de lange rit beviel de Inster goed(met 4 personen en volle bepakking) eigenlijk merkte ik niet veel verschil met een lege auto. Ik moet wel zeggen dat het niet veel harder ging dan 90 omdat het gewoon druk was onderweg. Opvallend is wel dat de auto stil bleef ondanks de dakkoffer bovenop. Bij de Kona had ik meer last van extra geluid met die koffer. Het verbruik bleef netjes met 16,4kwh/100 km.
Opvallende punten:
Met de App kan je de auto 10 minuten voorkoelen zonder dat deze aan de stekker zit. Die optie heb ik regelmatig gebruikt. Het is heerlijk om in een koele auto te stappen.
De auto heeft automatisch grootlicht en LED verlichting. LED verlichting is een verademing na het halogeenlicht wat ik altijd gehad heb, maar het automatische grootlicht werkt veel vloeiender dan in de Kona. Je merkt dan echt dat dit een nieuwere generatie is.
De functie die ik ook veel gebruikt heb is I-pedal: een nieuwe versie van one-pedal drive. Ik ben fan van deze functie niet alleen omdat het rempedaal niet meer nodig is maar ook omdat je met het gaspedaal het afremmen prima kan sturen.
Wat wel opvalt is dat de Inster een uitgekleed infotainment systeem van Hyundai heeft. Je kunt niet instellen met welke mode de auto opstart. Je start altijd met normaal en kan daar ook niet de mate van recuperatie bij instellen. Dat moet je dus elke keer handmatig doen. Dat is jammer.
Laatste opmerking van mijn vrouw: de Kona vond ze toch wel meer auto, ondanks dat de Inster het er tot nu toe goed van afbrengt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.