Hyundai Inster 49kWh Evolve (2024)

autoreview

Hyundai Inster
Hyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyunida InsterHyunida InsterHyunida InsterHyunida InsterHyunida InsterHyunida InsterHyunida InsterHyunida InsterHyunida InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai InsterHyundai Inster

Signalement

UitvoeringInster 49kWh Evolve
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst5.019 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Klein, maar verrassend ruim en flexibel

  • 2.000 km

We rijden onze Inster Evolve met Tech- en Winterpack sinds half januari ‘25. Er staat nu 2000 km op de teller.
We kochten de auto nadat we hem bekeken hadden tijdens de introductie in Vianen, het vorige jaar. Toen we de auto afgeleverd kregen, hadden we er dus nog geen meter mee gereden. Dat was daarmee wel een gok, maar ja, soms moet je een risico durven te nemen. Wat bij onze beslissing meespeelde was, dat de SEPP afgeschaft zou worden per 1-1-25 en Nederlanders als we zijn, wilden we daar nog gebruik van maken.
Eerder keken we ook naar de Toyota Yaris - die reden we tot volle tevredenheid voor de Inster - de Citroën E C3, de Dongfeng Box en de Dacia Spring. De Inster is het geworden, vooral vanwege zijn flexibele ruime interieur en de toegankelijkheid van de kofferruimte. Dat Toyota afviel was ook omdat we een sterke voorkeur hadden om elektrisch te gaan rijden.

De pluspunten zoals wij ze ervaren

Gerelateerd aan de buitenmaten, is de cabine ruim genoeg, ook op schouderhoogte. Achterin zit je gewoon riant, met ruim voldoende hoofd- en beenruimte, mede vanwege de verschuifbare stoelen en hoekverstelling van de leuningen.
De kofferruimte is prima toegankelijk en variabel. Een rolstoel bijvoorbeeld, past er ook in.
Regelbare regeneratie met de flippers achter het stuur werkt soepel en ook “One pedal driving” selecteren is daarmee mogelijk,
Soepel reagerende en prima te doseren accelerator (gaspedaal)
Met de stuur- en stoelverstelling is een goede zitpositie in te stellen.
Prima werkende blindehoek signalering, zowel op het dashboard als in de spiegels zichtbaar.
Geluid van ADAS systemen zijn qua volume instelbaar en niet irritant wat betreft de soort piepjes
Na veel klachten gelezen te hebben bij allerlei merken over de matige werking van ADAS systemen, ben ik eigenlijk goed tevreden, bijvoorbeeld nog geen ‘spook’ ingrepen gehad van stuur of remmen, of wissers die zonder aanwijsbare reden gaan bewegen.
Verwarming van stuur en de stoelen werkt snel en is comfortabel.
Prima werkende, met mobieltje, op afstand te bedienen cq te controleren functies zoals interieur voorverwarmen, batterij laden starten of stoppen, ladingstoestand van de batterij checken, auto openen of afsluiten.
Goed werkende automatische verlichting en ruitenwissers
Geen rammels, piepjes of kraakjes.
Spraakcommando’s voor navigatie en telefoon werken goed
Er is enorm veel aan te passen aan de persoonlijke smaak of behoefte, via het menu. Van de sfeerverlichting tot de presentatie van gegevens op het dashboard en van automatisch sluiten van de portieren bij een bepaalde snelheid tot navigatie via snelladers van een specifieke aanbieder. ( Vreemd dat selectie van Tesla superchargers niet in de lijst staat).

De mindere punten volgens ons zijn :

Ik zit is niet in de stoel, maar erop, weinig steun aan zitting en leuning.
Een lendensteun ontbreekt en dat is voelbaar.
Elektrische stoelverstelling met geheugen is niet leverbaar. (2 chauffeurs, 1 met beperking)
Groot zwart ondoorzichtig vlak rondom de binnenspiegel.
De B stijl moet ik echt ‘omheen’ kijken.
Om goed zicht te houden op de camerabeelden bij gebruik van de richtingaanwijzers, zitten de stuurspaken vaak hinderlijk voor de beeldschermpjes.
Er zit geen prullenbakje of iets dergelijks in en er is ook geen logisch plekje om als zodanig te gebruiken. De opbergvakjes zijn sowieso heel erg krap.
Ik vind de auto vrij stug, zeker op klinkerweggetjes voel je alles. (mogelijk vanwege de 17” banden). Drempels nemen we langzamer dan toegestaan.
Rijgeluiden van banden en wind komen sterker binnen dan ik verwacht had.
Bij aanvang van elke rit, moet de eco modus opnieuw actief geselecteerd worden.
De stembegeleiding van de navigatie is in de bebouwde kom regelmatig zo laat, dat je de afslag al genomen hebt.

Over het verbruik wil ik nog niet veel zeggen. Onze ritjes zijn overwegend rond de 30 km en we verwennen onszelf door vaak voor te verwarmen, zeker in de afgelopen maanden was dat heerlijk.
We laden de Inster in de garage op met de ‘thuis’ lader ingesteld op 10 Ampère en aangesloten op een aparte groep. Tot op heden heeft dit voor ons geen belemmeringen, dus het voldoet voorlopig. Als de zon volop schijnt, zet ik de laadstroom op 8 A, zodat we zoveel mogelijk profijt hebben van onze zonnepanelen en zo min mogelijk terug leveren aan het net.
Zijn we tevreden over de Hyundai Inster ? Ja, best wel
Zijn we laaiend enthousiast ? Nee, dat nou ook weer niet.
Zouden we hem weer kopen ? Misschien wel, maar we zouden toch ook wel eens gaan rijden met vergelijkbare kleine EV-tjes.

Aanvulling na ruim een half jaar

  • 5.019 km

Gisteren zagen we km stand 5000 langskomen. Misschien een goed moment om onze ervaringen met de Inster aan te vullen.
De tijd van kilometers maken, ligt tegenwoordig achter ons, dat is wel duidelijk denk ik.
Gaandeweg gaat de inster ons beter bevallen. We hebben leren omgaan met de veiligheidsopties en de vele instellingen die mogelijk zijn en eerlijk is eerlijk, dat kostte wat tijd en gewenning.


Laat ik beginnen met dat wat ons vooral bevalt.
De ruimte en flexibiliteit van het interieur. Alles heeft per definitie zijn beperkingen, maar tot op heden vinden wij de Inster een handige auto om allerlei - wat grotere - makkelijk zaken mee te vervoeren. Of het nu gaat over de krat met wekelijkse boodschappen, een paar koffers of een rollator, je schuift het er makkelijk in en uit. Eventueel verschuiven we de afzonderlijke achterzittingen om wat extra ruimte te creëeren. Om een rollator te kunnen vervoeren moet wel één rugleuning plat.
De adaptieve cruise control helpt je fijn om je snelheid en afstand tot je voorligger optimaal te houden. Automatisch versnellen en vertragen verloopt soepel. De afstand tot je voorligger kun je in 4 afstanden aanpassen.
Nutteloos of zelfs gevaarlijk remmen, hebben we nog nooit meegemaakt met de Inster en ook de regen- en lichtsensor werken prima.
De paddles achter het stuur om de mate van regeneratief remmen te wijzigen werkt fijn om het verbruik te beperken en je remmen te sparen, zonder dat je met een fluwelen voet het rechterpedaal wil bedienen en je toch graag actief auto wil rijden
Vandaag las ik op de site van het Tv programma ‘Radar’ dat ze veel EV rijders ontevreden zijn over de op het dashboard af te lezen actieradius en de werkelijk te behalen range. Bij de Inster vinden wij de info op het dashboard betrouwbaar. We halen de verwachte kilometers tot op heden. Mogelijk wordt dit in de koude periode anders. De eerlijkheid gebied mij misschien, om te vermelden dat wij rustige rijders zijn en nooit de neiging tot ‘strepen trekken’ hebben.
Bediening van diverse functies met een mobieltje hadden we bij onze eerdere auto’s niet. We hebben dit bij de Inster echt leren waarderen. Een herinnering dat de auto nog niet afgesloten is, een bestemming naar de navigatie sturen, of kijken waar je de auto ook alweer geparkeerd had, het starten of stoppen van het opladen, het kan met het mobieltje, het werkt goed en wij vinden het gebruik van Bluelink een luxe.

Zijn er dan geen minpuntjes ? Ja hoor !
De attentiewaarschuwingen werken voor ons slecht. Regelmatig worden we opgeroepen een kop koffie te gaan drinken, terwijl we nog geen 5 minuten op weg zijn.
Het automatische grootlicht werkt fijn, maar moet voor elke rit aangezet worden. Het zal best een logische reden hebben, maar ik weet niet welke dat zou zijn.
‘One pedal drive’ werkt fijn, maar bij elke rit moet je die activeren. Het is geen probleem, omdat je het met de linker paddle (achter het stuur) zo weer inschakelt, maar wat is de reden voor het steeds opnieuw moeten activeren.
Eco mode moet bij elke rit geselecteerd worden. Omdat hij dan weer in ‘normal’ opstart. We rijden mede daarom nooit in Eco.
Voor mij een echt nadeel is het ontbreken van een verstelbare lendensteun. Na een poosje sturen krijg ik echt last van mijn rug en een opgerolde handdoek laat ik dan als lendensteun fungeren. ( mijn ega heeft er trouwens geen last van).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Hyundai Inster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.