Hyundai i40 Wagon 1.6 GDI Blue i-Vision (2012)

autoreview

Hyundai i40 Wagon 1.6 GDI Blue i-Vision (2012)

Signalement

Uitvoeringi40 Wagon 1.6 GDI Blue i-Vision
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst35.357 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 2 maanden ervaring...

  • 2.981 km

Ik heb de i40 nu net 2 maanden. Na het inleveren van mijn leaseauto in 2011 hebben we alleen de Ford Ka en de Daihatsu Charmants gehad. Vanwege geboorte van ons eerste kind was een stationwagon wel praktisch, en hebben we de i40 gekocht.

Het is een 2012 model dat vanuit Duitsland is geimporteerd. Het betreft een "5 Star Edition", wat inhoudt dat o.a. adaptieve xenonverlichting, stoelverwarming, Infinity geluidssysteem en 17 inch velgen standaard zijn ten opzichte van de Nederlandse Business Edition.

De i40 is zoals gezegd een Duitse uitvoering, en het is ook geen Blue versie. In Nederland is de 1.6 GDI altijd een Blue, maar in Duitsland dus niet. Het verbruik valt enigszins tegen met 1 : 12,5 gemiddeld op de eerste 3000 km. De prestaties zijn redelijk, maar zeker niet snel. Voor een echt vlotte auto kun je beter de 2.0 GDI kopen, maar die vond ik budgettair gezien niet aantrekkelijk.

De eerste onderhoudsbeurt

  • 12.391 km

Op 2 januari 2014 was het zover: de eerste onderhoudsbeurt (30.000 of 12 maanden). Uiteraard niets bijzonders. Alleen regulier onderhoud, en ik heb meteen een pakket voor 169 euro gekocht voor 4 jaar updates van het fabrieksnavigatiesysteem.

Deze eerste onderhoudsbeurt kost overigens maar 214,36 euro. Nette prijs, dat ben ik bij andere merken anders gewend.

Update tussendoor

  • 16.469 km

Een kleine update tussendoor. De Hyundai i40 blijft bevallen: erg comfortabel en ruim, erg handige auto. Het gemiddeld brandstofverbruik blijft schommelen rond de 1 : 12 bij deels snelweg/deels stadsverkeer en provinciale weg.

Klein minpuntje vind ik het kunststof onder aan de portierbekleding, bij de kaartenvakken. Dit is erg krasgevoelig, juist op een plek waar je er vaak langs schampt. de krassen zien er wat armoedig uit. Hier had Hyundai beter materiaal moeten gebruiken.

2e jaarsbeurt

  • 24.274 km

De i40 is inmiddels ruim 2 jaar oud, tijd voor de 24 maanden/60.000 km beurt. Overigens staat de teller op 24.274 km.

Niets bijzonders bij de beurt. Tarief voor deze beurt is € 308,74, ook niet schrikbarend vergeleken bij VW en Ford etc.

Voor de navigatieupdates die ik heb afgekocht voor een aantal jaar moet je wel tussen beurten door even terug. Af en toe is er een firmware update, en 1 keer per jaar een kaartupdate.

Bij Van der Linden groep in Zoetermeer ongekende service, zowel bij een onderhoudsbeurt als bij een navigatieupdate (duurt een paar uur namelijk) krijg je keurig én gratis een vervangende auto mee!

Mijn i40 heeft een extra set 17 inch velgen met daarop de winterbanden, dus die slijten niet veel met relatief weinig kilometers per jaar. Nog geen bandenvervanging, wellicht na 3 jaar.

Mankementen onder garantie verholpen

  • 28.935 km

Helaas bij 2,5 jaar en 28.935 km wat kleine mankementen aan de i40. Een parkeersensor rechtsvoor bleef continu piepen ineens, die was stuk. Ook haperde de achteruitrijcamera af en toe.

Uiteraard (zou ik haast zeggen bij Hyundai) werd dit keurig onder garantie vervangen en snel ook. Binnen een week waren onderdelen binnen en gemonteerd. Toch fijn 5 jaar garantie. En service met een glimlach bij Van der Linden in Zoetermeer, gewoon gratis vervangend vervoer.

Brandstofverbruik blijft nog steeds stevig. Bij rustig rijstijl rijden wij nooit zuiniger dan 1 op 11,5 a 12 (max). Redelijk veel stadsverkeer en 80 km/u wegen zijn niet gunstig bij zo'n zware auto blijkt.

Onze eerste relatief verre vakantierit naar Sauerland gehad. Door het heuvelige landschap ook deze vakantie rond de 1 op 11 gereden.

Een jaar verder met alleen normale onderhoudsbeurt

  • 35.357 km

Inmiddels is de i40 3 jaar oud en kreeg de 90.000 km/36 maanden onderhoudsbeurt. De kilometerstand is slechts 35.357, hierdoor geen slijtage of reparaties. Alleen ruitenwisserblad achter is vervangen, buiten de normale beurt om.

De dealer in Zoetermeer brengt doodleuk 20 euro minder in rekening omdat ze wat sneller klaar waren :) Eerlijke zaak, bij Ford en VW wordt gewoon altijd het standaard bedrag geschreven, ongeacht de tijd. Maak mij er zelf nooit druk om, maar bij Hyundai Van der Linden staat ruitenwisservloeistof weliswaar op de factuur, maar gewoon kosteloos.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.