Hyundai i40 Wagon 1.6 GDI Blue i-Motion (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i40 Wagon 1.6 GDI Blue i-Motion |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 24.979 km |
KM-stand laatst | 88.599 km |
Ervaringen na bijna drie maanden rijden
- 31.000 km
Ik heb de Hyundai I40 nu bijna drie maanden mijn bezit en inmiddels meer dan 6.000 kilometer ermee afgelegd.
Ik heb de auto aangeschaft omdat ik op zoek was naar een auto die zuinig is in gebruik, ruim genoeg is voor een gezin met twee lange kinderen, voor een redelijke aanschafprijs. Verder wilde ik een stationwagen, geen SUV/MPV. Uiteindelijk de keuze gemaakt tussen Mazda 6, Toyota Avensis en de Hyundai I40. De Mazda 6 heb ik al eens gereden, de Avensis vond ik qua uiterlijk de minste van de drie, dus de I40 is het geworden, ook vanwege het feit dat je deze auto niet zo heel veel ziet rijden.
Na drie maanden, waaronder ritje door de Eifel heb ik een aardig beeld van de auto.
De auto rijdt erg soepel. Je hebt niet het idee met een grote zware auto te rijden. Hij stuurt en schakelt vederlicht. De stoelen zitten prettig en je hebt een goed overzicht over het dashboard. De knoppen zitten allemaal op duidelijke logische plekken. Voor dagelijks gebruik en een ritje met de familie is het een prettige auto.
Je merkt wel dat je met de 1.6 rijdt. Op de vlakke weg rijdt hij prima en heb je voldoende vermogen. Op de snelweg kun je in de 6e versnelling toch nog heel gemakkelijk versnellen als je gaat inhalen.
In de heuvels/bergen heeft de auto het toch heel wat minder naar zijn zin. Hij heeft moeite met de hellingen en je bent veel aan het schakelen. In Nederland heb je genoeg aan een 1.6 liter. Een 2.0 liter is denk ik alleen interessant als je een caravan wilt trekken.
Het zicht rondom de auto is prima, alleen de achterruit is vrij hoog geplaatst waardoor met inparkeren je vaak het idee hebt bijna tegen de auto achter je te staan, terwijl je nog meer dan een meter over hebt. Gelukkig is de auto voorzien van parkeersensoren, de duurdere versies hebben een achteruitrijdcamera. Deze heb je ook wel nodig.
Het gemiddeld verbruik over 6.000 kilometer is uitgekomen op 6,43 liter per 100 km. Ik vind dit een perfect verbruik voor een wagen van 1.370 kg. Dit is overigens gemeten over 90% snelwegkilometers.
Mijn voorlopige conclusie na 6.000 km is:
-Prima prijs/kwaliteitsverhouding
-Mooie station
-Keurig verbruik
-Motor komt soms net tekort
Update na 10.000 kilometer rijden
- 34.190 km
Tsja, wat moet ik zeggen. Ik ben net met de Hyundai terug uit Frankrijk. Ruim 3.000 kilometer in twee weken. In totaal heb ik nu 10.000 kilometer met de auto gereden. Het verbruik met volle belading, dankoffer en vier inzittenden met een kruissnelheid van 130 km per uur kwam uit op 7,73 l/100 km, ongeveer 1 op 13. De auto heeft geen druppel olie verbruikt en heeft zichzelf als supercomfortabele reisauto bewezen.
Ik blijf erbij dat het geen berggeit is. Klimmen is gewoon terugschakelen. Snelwegen bergop met cruisecontrol aan werkte niet altijd. De auto ging power missen en regelmatig moest de cruise uit omdat ik van zes naar vier terug moest schakelen. Verder perfect gereden en de Hyundai voldoet nog steeds boven mijn verwachting.
10 maanden verder
- 51.100 km
Recentelijk heeft de auto een kleine beurt gehad. Hierbij is niks bijzonders aan het licht gekomen. Beurtje en weer rijden. Klaar voor de zomervakantie.
Ik heb er een set 18" lichtmetalen velgen op zomerbanden op gezet. Ik vind dit een stuk mooier staan dan de standaard af fabriek geleverde 16" velgen. Deze gebruik ik nu voor de winterbanden.
De auto bevalt me nog altijd goed. Toch heb ik wel een irritatiepunt. Als de zon op de auto staat gaat het materiaal in het interieur "werken". Het lijkt wel of het uitzet waardoor het gaat kraken tijdens het rijden. Vooral de middenconsole en het dashboard hebben hier last van. Het is niet altijd, alleen bij zonnig weer. Mateloos irritant. Meer mensen hier wellicht ervaring mee?
1e APK en 2 jaar rijden
- 72.422 km
Ik rijd nu twee jaar in de Hyundai en hij bevalt me nog steeds prima. De auto heeft gisteren zijn 1e APK gehad en een grote beurt.
De kosten bleven beperkt tot de grote beurt. Er waren, zoals ik al had verwacht, geen bijzonderheden of mankementen. Ik heb de auto nu bijna twee jaar en in die twee jaar bijna 50.000 km gereden zonder extra kosten naast een kleine en grote beurt.
Er is echter één ergernis, en dat is de kwaliteit van de materialen. De middenconsole en dashboard kraken bij hobbelige wegen, maar goed, MP3 wat harder en het probleem is opgelost :-)
Laatste update
- 88.599 km
De Hyundai is inmiddels ingeruild voor een andere auto, een Kia C'eed 1.0 T GT Line. Tijd om de balans op te maken na ruim 2 1/2 jaar in de auto te hebben gereden.
Groot pluspunt van de auto vind ik het comfort en de rust tijdens het rijden. De auto is aangeschaft voor de lange stukken op de snelweg en daar heeft hij me totaal niet op teleurgesteld.
In 2 1/2 jaar heb ik ruim 63.000 km met de auto gereden, en naast 1x een kleine en 1x een grote beurt totaal geen kosten gehad, ook niet aan slijtage onderdelen.
Ik denk dat de nieuwe eigenaar hier nog een prima auto aan gaat hebben. Tot slot alle plus en minpunten op een rij;
PLUS
- Comfort
- Kosten
- Verbruik (zie verbruiksmonitor, ruim 1:14 bij gecombineerd gebruik)
- Ruimte
- Geluidsniveau en resonanties
MIN
- Krakend dashboard (grote ergernis geweest)
- Kwaliteit airco / ventilatie
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.