Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi HP Business Edition (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i40 Wagon 1.7 CRDi HP Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 195.000 km |
Eerste kennismaking
- 123.000 km
Door problemen met mijn vorige wagen een nieuwe moeten zoeken.
Ik was op zoek naar een betaalbare ruime comfortabele 2de hands wagen en uiteindelijk uitgekomen bij een Hyundai I40. Deze wagen bevatte veel opties en was betaalbaar. Ook het uiterlijk sprak me aan. Het is een niet alledaagse verschijning.
Met 120 000 km op de teller hoop ik op een aangename wagen die ik zal (proberen) oprijden. Niemand weet hoelang nog voor ze diesels volledig afschieten.
Mijn eerste ervaring met dit voertuig is positief. Alles wat je nodig hebt zit erop. Parkeersensoren voor en achter, Parkeercamera achteruit, GPS, verwarmde zetels zowel voor als passagiers, geblindeerde ruiten, elektrische handrem, dual climate control en noem maar op. Geen panoramadak en geen leren zetels. Van mij had het erop gemogen maar het is geen must.
De wagen weegt anderhalve ton en dat voel je in het begin wel. Maar de nobele 136 pk doen hun werk en is voldoende voor onze wegen. Verwacht natuurlijk geen topprestaties. Daar koop je dit voertuig ook niet voor.
De wagen mag groot en ruim genoemd worden. Parkeersensoren en de achteruitrijcamera zijn zeker geen overbodige opties. Het principe voor de parkeersensoren voor snap ik wel niet. Deze gaan aan bij het achteruitrijden maar schakelen dan weer uit. Dus voor je ergens anders manoeuvreert moet je ze manueel weer aanzetten. Het was logischer geweest dat ze vanzelf aansprongen bij een snelheid lager dan 10 km per uur.
Ook de elektrische handrem en auto hold heb ik nog niet volledig onder de knie. De auto hold gebruik ik niet omdat deze me op een slecht moment liet stikken. (iemand enig idee hoe je deze correct gebruikt?)
De elektrische handrem gaat niet automatisch aan op het moment dat je de motor uitzet. Daardoor moet je elke keer weer handmatig de handrem optrekken. Dit lijkt me een rare kronkel van Hyundai want het zou logischer zijn moest dit automatisch gebeuren. De handrem afzetten moet ook manueel door eerst de rem in te duwen en dan de handrem af te zetten. (Of doe ik dit verkeerd? Als iemand weet hoe je de elektrische handrem en auto hold correct gebruikt laat het me gerust weten!)
Nog een minpuntje: De spiegels klappen niet automatisch in bij het op slot doen van de auto. Zoveel moeite leek me dat nu ook niet om dit stukje elektronica toe te voegen aan het toenmalige vlaggenschip van Hyundai. Met een druk op de knop gaat het wel, Waarom dit dan niet automatisch laten gaan bij het op slot doen van de wagen?
Daarnaast zijn ook de grootlichten slecht te noemen. Mijn wagen beschikt over halogeenlampen wat prettig is. De grootlichten daarentegen zijn nog ouderwetse gele lampen die amper een meerwaarde hebben. Dit kon ook beter.
De verwarmde zetels zijn een leuke optie maar overbodig. Je hebt drie standen. Kokend heet, heet en lauw. Als je deze optie gebruikt staat het automatisch op stand drie wat de warmste stand is. Deze is voor mij persoonlijk te warm. Stand twee is niet veel minder warm. Stand één is dan weer amper voelbaar. Ik persoonlijk had ik meer gehad aan een verwarmd stuurwiel.
De GPS die ingebouwd zit gebruik ik niet. Ik gebruik altijd Waze wat veel betrouwbaarder is en meer up to date. Het scherm dat ingebouwd zit is ook veel te fel bij nacht. Deze bevat ook drie standen. Oogverblindend, oogverblindend en ook de lichtste stand is oogverblindend. gelukkig kan je dit scherm uitzetten.
Qua verbruik doet de wagen het middelmatig. De fabrieksopgaven van 4.4 liter zal je nooit halen maar een verbruik tussen de 5 en 6.5 liter per 100km is realistischer. De wagen lijkt niet zo zuinig want hij geeft goed op voorhand aan dat er getankt moet worden terwijl er zeker nog 10 liter in de tank zit. Hierdoor tank ik om de 1000 tot 1100 km. Elke tankbeurt is een hap uit mijn budget. Met een tankinhoud van 70 liter tank je minder vaak maar is het een stuk duurder. Uiteraard komt het uiteindelijk op hetzelfde neer maar het is toch elke keer een pijnlijk momentje.
Momenteel nog geen slechte zaken tegengekomen op de paar maanden dat ik hem heb. Het is een comfortabele cruizer die zich goed voelt op de autosnelweg. Voor stadsverkeer is de wagen iets minder geschikt door zijn proporties en draaicirkel. Niks dat een keertje meer manoeuvreren niet oplost maar je moet er rekening mee houden.
Onlangs ben ik ermee naar Keulen gereden en ik moet zeggen dat voor zijn bescheiden motor samen met zijn gewicht de prestaties zeker niet tegenvallen. 180 km per uur deed de wagen zonder problemen. De wagen voelde ook niet zenuwachtig aan en bleef goed behandelbaar. De wagen gedroeg zich niet veel anders dan dat je 120 rijdt op de autostrade. (Ik raad niemand aan om dit zelf te doen. Gebruik je gezond verstand en pas uw snelheid aan aan de omstandigheden!)
Momenteel staan er de komende maanden enkel woon-werkverkeer op de planning en in september een trip naar het Gardameer. Op naar de volgende veilige kilometers en tot de volgende update!
Laattijdige update
- 195.000 km
Ondertussen al enkele jaren in mijn bezit en enkele kilometers bijgezet.
Verschillende reizen mee gedaan waaronder wintersport, reizen naar Frankrijk, Duitsland en Spanje door Corona.
Opvallend bij de lange afstanden is dat de auto meer verbruikt hoewel er een constante snelheid gereden wordt.
Meestal kom ik na de reis uit op 6.5l/100km.
Langs de andere kant ook logisch want de auto is volgepakt, airco aan, bergen en een ongunstige snelheid...
Het spijtige aan deze Hyundai is dat er toch al wat kapot aan is gegaan. Waaronder 2 parkeersensoren (vallen naar binnen en hiervoor moet heel de bumper er af). Dat is een grapje van €200 per sensor...
Onderhoud is ook niet goedkoop te noemen.
Het eerste onderhoud was een €1500.
Daarna gelukkig goedkoper.
Ik heb ook al 1 keer pech gehad met de koppeling waarbij het koppelingspedaal vast kwam te zitten.
Resultaat, volledig nieuwe koppeling a la €3000.
Garagist wist me te vertellen dat de I40 over een zwakke koppeling beschikt. Ook een duur grapje.
Daarnaast is de auto helaas niet stil en zijn de koplampen niet schitterend.
Ook heeft het koelvloeistof reservoir al eens te kampen gehad met een lekkage. Hersteld, maar toch heb ik zeer soms nog eens plots geen koelvloeistof meer.
Via de kofferbak wanneer deze geopend wordt en het heeft geregend, loopt er water in de koffer. Vermoedelijk via de achterlichten.
Goed, het is niet allemaal slecht natuurlijk. Maar toch doet het wat afbreuk aan de auto al deze dingen.
Hoewel ik het zo allemaal opsom het wel overkomt als een slechte auto nu ik het zo lees.
Doch heb ik toch enige liefde voor dit voorwerp doordat de prijs dik oke was en er veel opties standaard opzitten die menig auto vandaag mist of moet voor bijbetalen.
Dit zijn simpele dingen zoals een achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter, zetelverwarming voor en achter, elektrische handrem, auto hold, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel.
Het blijft een ruime auto met matige prestaties maar goed genoeg voor normale rijders. Alles kan meegesleurd worden als het moet.
Ook geraakt dit gruwelijk "dieselbeest" telke male zonder opmerkingen door de keuring. Tot zolang blijf ik dit voertuig rijden. Hoewel ik al enige tijd uitkijk naar iets anders.
Graag terug een stationwagen maar met automaat en alle opties die ik wil, zijn de voertuigen zelfs tweedehands zeer duur geworden.
Benieuwd hoelang deze het nog volhoudt!
Opsteller is namelijk zot van auto's maar ik kan er geen geld aan geven, omdat dit een grote verliespost blijft.
Daarom kijk ik met een schuin oog naar een Toyota Auris hybride. Zuinig en betrouwbaar. Wel minder ruim maar 98% van de ritten zit ik alleen in de auto.
Al zal ik deze proberen oprijden tot die financieel niet meer de moeite is te onderhouden, lees als financieel per Total.
Hoewel ik de nieuwe koppeling even zwak vind als de oude. Maar hoe zwak die ook aanvoelt, heeft die het wel 175 000km volgehouden.
Voor de andere ritten beschik ik ook nog over een motor dus dat compenseert deze logge lome auto.
Van mij krijgt deze Hyundai i40 een 7/10. Niet super maar ook niet slecht. Al had ik alle kosten liever niet gehad.
Gemiddelde verbruik zowel zomer als winter, 6l/100 km waardoor ik zo een 1150km op een tank kan rijden. Dit is wel aangenaam doordat er niet elke week getankt moet worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai i40 Wagon 1.6 GDI Blue Business Edition airco apk 15-04-2026 inruil mogelijk nap
- 2012
- 267.458 km

Hyundai i40 Wagon 1.6 GDI Blue i-Vision | Cruise control | Climate control | Trekhaak | Navigatie | Elek. verstelbare stoelen | Elek. inklapbare trekhaak | LED dagrijverlichting
- 2013
- 186.532 km

Hyundai i40 1.6 GDI 135PK Business Edition Blue
- 2012
- 201.859 km