Hyundai i40 CW 1.6 GDI Blue Business Edition (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i40 Wagon 1.6 GDI Blue Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 39.000 km |
Eerste ervaring
- 87 km
Vanmorgen de Hyundai i40 bij de dealer opgehaald, mijn nieuwe lease auto. Een prachtige auto, waar ik erg naar uitgekeken heb. Hij is in januari besteld en nu na 5 maanden geleverd. Na 87 km ken je een auto natuurlijk nog niet, dus wil ik me beperken tot een vergelijking met ervaringen die nog vers in mijn geheugen zitten, de vorige lease auto. Dat was een Citroën C4 Grand Picasso 1.8 16V Ligne Business.
Ruimte
Het eerste dat opvalt is het verschil in ruimte. Dat de i40 kleiner is, is maar ten dele waar. Voorin heeft de i40 veel minder loze ruimte. De C4 heeft heel veel open ruimte, wat op zich fijn is maar waar je praktisch weinig aan hebt. Bij de i40 is alles binnen handbereik, terwijl je in de C4 soms ver moet reiken. Je zit in de i40 wel minder hoog, maar eigenlijk merk je dat alleen bij het uitstappen.
De beenruimte achterin de i40 is werkelijk een verademing. In de C4 is de beenruimte ronduit krap waardoor mijn (volwassen) kinderen graag wilden dat we een tikje naar voren gingen zitten. Ik heb overigens ook even de Peugeot 5008 overwogen als opvolger, maar die is achterin zelfs nog krapper. De bagageruimte van de i40 lijkt langer dan van de C4, maar is veel minder hoog. Voor boodschappen geeft dat meer bagageruimte, maar op vakantie zal dat waarschijnlijk wel passen en meten worden.
Rijden
Dan de eerste indruk van het rijden. De Hyundai i40 heeft een 1.9 liter motor en de Citroen C4 Picasso heeft 1.8 liter. De i40 lijkt een tikkeltje sterker maar dat valt nauwelijks op. Hoe het verbruik zal zijn in de i40 weet ik nog niet, maar de C4 zat gemiddeld boven 10 liter/100km en alleen in de zomervakantie kwam ik net onder 9 liter/100km, terwijl ik geen hardrijder ben. Ik ben dus benieuwd wat de Hyundai de komende vakantie gaat doen. De motor van de i40 is wel veel stiller. Heel fijn, maar wel even wennen met de hoeveelheid gas bij het optrekken.
Het stuur gaat inderdaad heel licht zoals in veel reviews al wordt aangegeven. Maar de C4 Picasso heeft de vervelende eigenschap dat hij gemakkelijk gaat schommelen. Als je dat op de snelweg probeert te corrigeren dan wordt het nog erger; achterin ben je dan zo wagenziek. Daardoor ben ik gewend om heel rustig te corrigeren, en dan rijdt de i40 wel superglad. Ook een oprit en slecht wegdek werkt de i40 gladjes weg, terwijl je in de C4 soms wild heen en weer geschommeld wordt.
Uitzicht
En tenslotte voor nu, het uitzicht. De C4 is natuurlijk een vissenkom, met zicht rondom en via de enorme voorruit ook naar boven. De i40 geeft minder maar voldoende zicht, maar heeft wel betere buitenspiegels (die helaas niet inklappen bij afsluiten). De achterruit is kleiner en vertrouwen op de achteruitrij-camera is nog even wennen. Gelukkig zijn er wel sensoren rondom, maar de piepjes daarvan zijn erg zacht.
Op vakantie
- 6.000 km
Algemeen
De vakantie zit er op. We zijn met de nieuwe Hyundai i40 naar Oostenrijk geweest, en ik heb daar de gelegenheid om een paar foto's van de auto te nemen in een prachtige omgeving. In de loop van de tijd heb ik al heel wat lease auto's gehad, waaronder Mazda 626, Ford Mondeo, Seat Alhambra, Citroen P4 Grand Picasso. Maar de Hyundai i40 is wel de fijnste tot nu toe! Voor wie van comfortabel rijden houdt kan zich geen fijnere auto in zijn prijsklasse wensen.
Ruimte en interieur
De i40 is vooral ruim. We zijn gewend om veel mee te nemen op vakantie, maar alles ging in de kofferbak. De achterbank bleef bijna helemaal vrij - voor de hond - en er zouden nog gemakkelijk twee volwassenen kunnen zitten. Zelfs met de voorstoelen behoorlijk ver naar achter blijft er nog voldoende beenruimte over.
De elektrische bediening van de bestuurdersstoel is heel fijn voor de lange ritten zodat je af en toe de zit wat kunt veranderen. Die stoelen zitten ontzettend goed. Ze zijn lekker breed, met voldoende lange zitting, en lange rugleuning met goede lendensteunen. Van daaruit is het dashboard goed en overzichtelijk te zien, en alle knoppen zitten binnen handbereik. Ventilatie en airco werken prima en zijn gemakkelijk te bedienen.
Opbergvakken zijn er voldoende, en soms op onverwachte plaatsen (bij je knie bijvoorbeeld). Dat de meeste vakjes afgedicht kunnen worden is ook fijn voor diefstalpreventie.
Rijden en motor
Op de snelweg rijdt de i40 als een warm mes door de boter. In een woord geweldig. Snelheden boven 140 blijven net zo comfortabel als daaronder, zelfs bij 170 km/uur. De cruise control en speedlimit zijn beide gemakkelijk vanaf het stuur te bedienen en ik gebruik ze regelmatig.
Bergrijden gaat ook prima. Door het lichte stuurbekrachtiging en de korte draaicirkel is de i40 echt super wendbaar, wat vooral bij een bergpas met ruim 40 haarspeldbochten achter elkaar heel fijn is. Trekkracht is voldoende, hellingen van 12% zijn geen probleem maar scheuren is er niet bij. Maar daar koop je deze i40 ook niet voor. In de bochten blijft hij goed in het spoor, ook als de weg vochtig is, mede dank zij het ESP programma.
Het lichte stuur vind ik heerlijk ontspannend en ik heb toch voldoende gevoel met de weg. Mensen die krampachtig rijden vinden dit waarschijnlijk wel vermoeiend, omdat correctie dan een slingerend gevoel geven. De remmen zijn wat aan de felle kant maar dat is een kwestie van wennen en doseren.
Een verbruik is ook prima in orde. Voor de hele vakantie zijn we onder 7.5 liter per 100 km gebleven, en dat is inclusief bergen en snelwegen, en tot boven 170 km/uur. Met veel stadsrijden kan het verbruik wel met een litertje per 100 km toenemen.
Uitrusting
De uitrusting van de i40 is behoorlijk compleet. In mijn uitvoering zou ik geen parkeersensoren krijgen, maar die zitten er wel op. Gelukkig, want parkeren doe ik gedeelte op gehoor. Ook de sensoren voor zijn fijn; die had ik daar voor nooit gehad. Wel vervelend vind ik dat het geluid van de parkeersensoren en van het knipperlicht ontzettend zacht is.
De radio/mp3 speler met USB aansluiting en Bluetooth werken goed. Meestal luister ik naar klassieke muziek en die klinkt heel erg goed uit de boxen, zowel bassen als hoge tonen. De i40 is lekker stil, ook als je wat harder rijdt, waardoor je gemakkelijk een gesprek kunt voeren of naar muziek kunt luisteren. Het navigatiesysteem werkt ook goed maar een beetje irritant is dat je elke keer de veiligheidsmelding moet accepteren en dat er maar één stem is, een vrouwenstem met een Beatrix-achtig sjieke uitspraak en een Limburgs accent. Het was trouwens even zoeken hoe je die stem uit kunt zetten zonder de route zelf uit te zetten.
De handfree telefoon via Bluetooth vind ik ook erg handig, maar de adressenlijst van de telefoon is behoorlijk verwarrend: de voor en achternamen worden namelijk verwisseld ten opzichte van de lijst in mijn telefoon en een contactpersoon opzoeken is vrijwel onmogelijk. Gelukkig heb je wel favorieten, die met een druk op de knop te kiezen zijn.
Spraakbesturing is een leuke gadget, maar niet echt nodig; het is bijvoorbeeld gemakkelijker om op een knopje "map" op de boordcomputer te drukken dan om eerst op het knopje op het stuur te drukken en dan het commando "kaart" te geven. Bellen via spraaksturing kan ook, maar gebruik ik nooit. Overigens is het scherm van die boordcomputer erg fel, vooral 's nachts, zelfs in de meest donkere stand. Gelukkig kun je het scherm ook uit zetten, zonder dat de boordcomputer of de radio uit gaat.
Uitzicht
Er is één puntje waarin de Hyundai i40 mij tegenvalt: het uitzicht. De achterruit is vrij klein en dat merk je in de achteruitkijkspiegel. Kleine kinderen achterin hebben moeite naar buiten te kijken, tenzij ze een stoeltje of stoelverhoger hebben. Het getinte glas achterin is wel fijn als er veel zonlicht is, maar ook (en vooral) om te voorkomen dat iemand naar binnen kan kijken. Bij de voorruit is het uitzicht naar boven te klein om het verkeerslicht goed te kunnen zien en de raamstijlen zijn vrij breed. Op de snelweg heb je van dit alles weinig last, maar met stadsrijden wel. De beide buitenspiegels zijn gelukkig weer wel goed.
Nog steeds tevreden
- 15.000 km
Zo, inmiddels heb ik wat meer kilometers doorgebracht in mijn i40 en het is tijd voor een update. Een paar puntjes zijn me extra opgevallen.
Het comfort toch wel erg lekker. De stoelen zijn perfect, vering is fijn en het motor/weg geluid in de auto is beperkt, zelfs in Belgie. Goede speakers ook trouwens. Ik stap nog elke dag met plezier in.
Wat iets minder is, is dat hij af en toe de smartkey niet herkent. Door met de key tegen de startknop te starten gaat het dan wel weer, maar toch lastig. Een smartkey/startknop bevalt trouwens uitstekend: terwijl de motor start, heb je je handen, voet en aandacht vrij om andere dingen te doen, zoals spulletjes goed leggen, gordel om, kletsen, bellen, enz.
Wat ook fijn is zijn de getinte ramen achter. In combinate met de zwarte bekleding zie je van buiten helemaal niks achterin liggen. Wel zo veilig tegen diefstal.
Een groot minpunt vind ik de helderheid van de boordcomputer/navigatie. Die is veel te fel zelfs in de donkerste stand, wat 's nachts echt heel hinderlijk verblindend is! Gelukkig kun je 'm zwart zetten, maar dan heb je ook geen kaartje meer om op te navigeren.
Ook een minpuntje is de waterafvoer van de achterklep. Als je die opent, dan moet je een stapje terug doen om niet onder de douche te staan. Wel een lekkere ruime bak trouwens.
Verder dik tevreden. Airco/ventilatie is goed, navigatie is goed, ruimte is perfect, stoelen zijn goed, motor is goed, remmen zijn zeer goed, achteruitrij camera is echt heel fijn, handfree bellen via bluetooth is perfect, radio en muziek via USB is goed, voldoende opbergvakjes, en aan de kleine achterruit ben ik aan gewend.
Kortom, ik blijf bij mijn standpunt dat dit tot nu toe de fijnste auto is die ik heb gehad.
navigatie update
- 28.000 km
Kortgeleden de kaarten van het navigatie systeem laten updaten. Eenmaal betalen voor 4 jaren updates.
En dat brengt mij op de tot nog toe enige grote ergernis: het scherm is 's nachts veel te helder!
Je kunt het dashboard dimmen tot bijna zwart, maar het scherm van de boordcomputer/navigatie blijft helder licht, ook als de intensiteit op laag staat. Heel gevaarlijk als je 's nachts op een onbekende plek rijdt. Je kunt het scherm uit zetten, maar dan heb je geen kaart, alleen de instructies.
Werkelijk super irritant!
Verder rijdt deze i40 nog steeds als een zonnetje.
Einde...
- 39.000 km
Helaas komt volgende week een einde aan het leasecontract met mijn i40. Een nieuwe is geen optie omdat ze tegenwoordig in de 25% regeling vallen. Het is natuurlijk een luxeprobleem, maar het is toch een afscheid van een van de fijnste auto's die ik gereden heb.
Terugkijkend, wat is de grootste tegenvaller? Dat is er maar eentje: het beeldscherm van de navigator is te fel, verblindend in het donker.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.