Hyundai i40 CW 1.6 GDI Blue Business Edition (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i40 CW 1.6 GDI Blue Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 1.400 km |
Keuze, aanschaf en eerste km's
Aanleiding
Afgelopen jaar heb ik alleen zakelijk gereden in een Golf VI variant. Door een functiewijziging kwam ik in aanmerking om ook privé te mogen gaan rijden. Ik kon de Golf overnemen, maar heb gekozen om zelf een nieuwe auto uit te zoeken. Blijft toch leuk om zelf een gloednieuwe auto te kiezen..
Eisen:
Grote gezinsauto (privé reed ik een v70 '98)
Benzine
20% bijtelling
Stoer
Keuzes:
Qashqai (+2)
Superb
i40
Focus Ecoboost
C5
In eerste instantie dacht ik dat de 20% regeling per 1 januari al aangescherpt zou worden. Met de gedachte va 25% bijtelling heb ik ook overwogen om een C5 te nemen. Echter was deze los van de bijtelling ook technisch gedateerd (usb niet te regelen in combi met navi en zo'n niet fijne EGS bak)
Wat wordt het...
Alles gechecked en geprobeerd..
Qashqai zat voor geen meter. Dashboard aan de oude en saaie kant. Slecht afgewerkt.
Superb niet in combi in de 20%. Verder een prachtbak.
Focus, leuk, maar net niet groot genoeg en te normaal.
i40 bleef hangen. Zat en reed goed. Stoer uiterlijk, erg ruim en veel opties!
i40 dus!
Maar gelijk wel een concessie moeten doen op een oudere wens, het panoramische dak was helaas niet leverbaar op de 1.6 gdi. Verkoper in Apeldoorn wist het niet eens en vertelde mij doodleuk dat het kon. Ik had de folder daarentegen toch echt goed gelezen en het was dus niet mogelijk. Ik vond het oneerlijk en vreemd dat Hyundai hem niet leverde op de 1.6! Maar bij aflevering van mijn auto bij de dealer in Barendrecht gaf een andere verkoper mij uiteindelijk een passend antwoord. Met het zwaardere panoramische dak viel hij net buiten de 140 gr, dus geen 20%, vandaar.
Overigens ziet hij er door het zwarte dak ook stoerder uit, dus wie weet laat ik het dak nog een keer wrappen, kost ongeveer € 200,-
Verder waren de 16 inches echt te klein, dus dat budget van het dak kon mooi in de 18 inch wielen.
De creamy white lak zou onder aan de streep duurder zijn, omdat de leasemaatschappij er € 10,- per maand overheenzet. De auto heeft een lagere restwaarde. Dus White Chrystal Parelmoer was uit eindelijk nog goedkoper ook :)
Ervaringen
Erg weinig nog gereden, maar wil al wel even het één en ander melden.
Positief
Looks, helemaal in combi met die prachtige 18"!!!
Afwerking super
Bestuurderstoel fijn af te stellen, alleen had net iets lager gemogen
Ruimte!!
Spraakbesturing in NL
Stil
Stuur minder wollig en licht dan ik dacht, erg blij mee.
In tegenstelling tot de info hier op AW, is de dashboardverlichting wel te dimmen, zijn de make-up spiegels verlicht.
Etc etc.. erg goed allemaal!
Kleine minpuntjes
Spraak van navigatie kan uit, maar gaat steeds weer aan bij nieuwe route, of bij volgende gebruik van de auto..stond ook zo in de handleiding..
PDC voor bij dealer ingebouwd, alleen met geluid. Staat te hard en kan dus niet uitgeschakeld worden.
bagagerolhoes rammelt licht op woonerven en hobbelige wegen
Muziek via USB, instelling 'random Alles' reset zich ook na elke rit.
Overall
Superblij met mijn keuze. Dagrijverlichting super stoer.
White Chrystal Parelmoer laat de lijnen van het ontwerp heel mooi zien.
Wielen zijn net een tikkeltje donkerder dan normaal, dus dat maakt het geheel helemaal af! Mindere comfort door de 18" stoort mij niet.
Verbruik kan ik nog niets over zeggen.
Ik ga eerst maar eens wat meer rondrijden en meld mij z.s.m. weer.
Gr-Martijn
Iets meer ervaring
- 1.400 km
Zo, weer een paar fijne km's verder. Bevalt nog steeds erg goed en pak elke gelegenheid aan om een stukkie (om) te rijden, heeerlijk. Ook de looks doen mijn hart nog steeds sneller kloppen als ik naar de auto loop. De kleur, het lijnenspel, de wielen en vooral de verlichting in het donker als ik de i40 ontgrendel, gewoon super! Ook eventjes lekker in de hogere toeren trekken voelt erg goed, ik vind het een erg fijn lopende motor!
Verder kijken er gemiddeld nog veel mensen op en om wanneer je langs rijdt. Dit terwijl er toch al best wat i40's rondrijden. Letter liplezen "mooie auto" :D
Ik kamp zo nu en dan met wat onderrugklachten en ben verwend met de lage sportstoelzit uit de Golf VI en tevens de riante zetels in mijn vorige V70. Echter heb ik snel een fijne zitpositie gevonden, soms tijdens de lange ritten iets bijstellen, maar erg tevreden! Wel blijf ik erbij dat hij een flink aantal cm's lager had gemogen.
Wel heb ik een zakker/luchtbel in de lak geconstateerd aan de binnenzijde van de wielkuip. Ik heb dit gemeld en verwacht dat ze dit binnenkort gaan herstellen. Kan gebeuren..
Opties
genoeg om te proberen in de volle businessline. Bediening van de navigatie en telefoon werkt erg fijn, zelfs als ik dit vergelijk met de Golf VI Highline waar ik de afgelopen tijd ik gereden heb. Het eerder genoemde feit dat bepaalde instellingen weer teruggaan (spraak navi, random play USB) is uiteindelijk een handeling die je uit automatische snel even doet. Het niet automatisch inklappen van de spiegels is ook een gewenning. Auto-hold werk fijn, net als de handrem.
Erg fijn dat de dashboard verlichting gedimd kan worden, daarentegen is de navi wel iets aan de felle kant, maar het gaat.
Achteruitrijcamera is fijn voor de laatste meters en een overzicht naar achteren. 's avond is het wel even schakelen voor de ogen wanneer je van het scherm ineens de donkere achterzijde in kijkt.
Premium..
Ja, zeker als ik kijk naar het dashboard met de knoppen is dit allemaal mooi afgewerkt. Enkel het plastic van het stuurhuis en de richtingaanwijzer/wisserbediening voelen wat goedkoop. Maar het werkt, dus functie voor vorm zal ik maar zeggen ;)
Wel zijn er gewoon zaken waar je van kan denken dat daar de bezuinigingen zitten. Voorbeelden zijn de dunnen vloerdelen in de kofferbak, die uit de draaipunten gaan als je ze opent. Vloermatten zijn erg dun en liggen ondanks de bevestigingspunten iets scheef (bestuurder). Ook rammelt de bagagehoes iets en opent hij wat lastig, maar dat wendt. Deze zaken storen mij niet echt, maar zijn voor een review wel noemenswaardig.
Overige kleine puntjes
Navi reeds 3x de weg kwijt (bewoog wel mee, maar elders in de stad)
Blackberry verbindt niet altijd automatisch, handmatig wel weer direct op 1 keer na.
Cruise haperde op de snelweg, wou niet meer inschakelen. uitgeschakeld, ingeschkeld, cancel... pas na een tik op de rem wou hij weer. Dit terwijl ik hem helemaal had uitgeschakeld en de speedlimiter wel tussendoor kon activeren.
Zojuist ging mijn ESP lampje aan (andere dan het uitschakel icoontje), tegelijkertijd ging mijn autohold lampje rood branden. Bij herstarten was het weg.
Verbruik
Ik heb nu meerdere ritten op de snelweg gemaakt, ritten van 100 en 200 km heen/terug. Het laagste wat ik tot nu toe heb bereikt op de boordcomputer is 7.8l / 100km. Dit terwijl ik schakel o.b.v. de indicator van de teller. Optrekken op de snelweg moet toch echt met meer toeren, anders gaat het te traag. Ik heb de dagteller op 0 gezet bij een volle tank en ga het dus even meten, kijken of de boordcomputer wel accuraat is.
Voor mij als zakelijke rijder is het niet zo'n ramp, maar als een particulier het aanschaft is het natuurlijk niet zo fijn als de fabrieksopgave bij lange na niet wordt gehaald.
Het start/stop systeem werk oké, dus dit spaart ook brandstof, maar wanneer je bijvoorbeeld de ramenstand van de verwarming aan het staan heeft het systeem te weining spanning. Tevens bouwt hij deze energie op wanneer je remt op de motor. Dit is tegenstrijdig met het nieuwe rijden natuurlijk. Dus benzine verbruiken om het start/stopsysteem op te laden.. hmmm.
Tussenconclusie
Nog steeds erg content met mijn blitse i40! Alle genoemde zaken kunnen anderen wellicht helpen bij het maken van hun keuze, maar storen mij niet of nauwelijks in het dagelijkse gebruik!
Tot de volgende update! Gr-Martijn
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.