Hyundai i40 CW 1.6 GDI Blue Business Edition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i40 Wagon 1.6 GDI Blue Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 75.000 km |
De eerste 1000 KM
- 1.000 km
Daar ik zelf profijt heb gehad van het lezen van andere gebruikersreviews, heb ik er zelf ook één geschreven.
De keuze:
Na 10-jaar BMW te hebben gereden ben ik toch overstag gegaan en heb ik gekozen voor de i40 1.6 GDI Business. Mijn vorige auto was een 118d 3-deurs. Na gezinsuitbreiding (Maxi-Cosi + Familyfix) was dit echt geen doen meer. Ik heb het geprobeerd, maar de einer is echt te klein. Een 1-serie 3-deurs is een geweldige wagen voor met zijn tweeën, maar meer ook niet. Een logische keuze was dan ook een 3-serie touring geweest. Wanneer je een 3-serie een klein beetje “behangt” met opties kom je al snel op een auto welke al snel meer kost dan 40 mile. De i40 business is met veel meer opties minimaal een 10-mile goedkoper. Ik heb dan niet eens berekend wat de 3-serie kost met alle opties welke ook in de i40 Business aanwezig zijn, maar ik denk dat je zult schrikken. Nogmaals, ik ga dan alleen uit van opties . Ik heb het dan niet over zaken welke moelijker in euro’s zijn uit te drukken, zoals: rijeigenschappen, uiterlijk, persoonlijke smaak en status.
Qua rijeigenschappen mag je, naar mijn mening, een Hyundai niet vergelijken met een BMW, uiteraard voordeel BMW. Het uiterlijk vind ik persoonlijk prachtig en mooier dan een 3-serie touring. BMW staat natuurlijk wel voor status en kwaliteit. Tel dat op bij de betere rijeigenschappen en bepaal voor je zelf of dit de meerprijs voor een BMW waard is. Voor mij niet: na een proefrit te hebben gemaakt in de i40 en verbluft te zijn over de aanwezige techniek ben ik overstag gegaan en heb de i40 besteld bij Cluistra te Nieuwegein.
Mijn ervaringen 0-1000 KM
Rijeigenschappen
Om maar gelijk met de deur is huis te vallen, deze zijn minder dan van een BMW. Zijn ze slecht, nee zeker niet. Ik vind ze zelfs meer dan goed. De i40 is wel bedoeld om comfortabel mee te rijden en niet sportief. “Hoeken” in de bochten zal je minder snel doen, omdat daar de auto niet voor is gemaakt. Het kan wel, maar gaat allemaal wat lomper. De auto is natuurlijk ook best lang. De i40 rijdt naar mijn mening meer dan goed. Ik moest wel even wennen aan de elektrische stuurbekrachtiging. Deze maakt het sturen erg licht, ook bij hogere snelheden. Dit komt in het begin op de snelweg wat zenuwachtig over. Zelf had ik er geen last van, maar passagiers vonden dit wat minder. Na pas 10 dagen te hebben gereden raak ik eraan gewend en stuurt het prima. Je gaat anders corrigeren op de snelweg.
Waar ik me, ook na het lezen en bekijken van enige reviews, het meeste zorgen om maakte was de snelheid van de auto. Zal ik met de “goedkope” 1.6 gdi nu als laatste bij het stoplicht weg zijn? Ik was wel wat gewend met de 300nm diesel van de 1. Ja, de auto is trager. Irritant trager waarvoor ik zo bang was? Nee, zeker niet. Het vraagt wat anders schakelen. Het toppunt aan koppel zit net onder de 5000 toeren. Wil je vlot doorrijden zal je de auto hoog in zijn toeren moeten houden en echt door moeten trekken. Doe je dat, dan schiet je door het verkeer heen. Na een goede week te hebben gereden ben ik positief verrast over de snelheid. Natuurlijk trek ik hem niet de gehele tijd door, maar om even in te voegen o.i.d. is het toch prettig dat het kan. Tot 160 trekt de auto snel genoeg op, maar daarna zal het trager gaan. Maar wanneer zal je dit doen?
Premium?
Naast de zeer rijke business uitvoering heb ik alleen nog volledig leer in laten bouwen wat de auto meer premium maakt. Is de auto net zo premium als BMW en bv Audi? Nee, maar wel veel meer premium (persoonlijk) dan bijvoorbeeld Toyota en Ford. Naar mijn mening heeft Hyundai hier echt een hele grote stap in gemaakt en gaat hiermee meer dan de goede kant op. Oja, die lelijke blue logo’s heb ik ook van de zijkant laten halen!
De stoelen zijn prima. Bestuurdersstoel in 10 standen elektrisch (helaas zonder geheugen) te verstellen. Ik zit met mijn 1m95 royaal en kan “achter mijzelf zitten” en dat is redelijk uniek. Zijdelingse steun iets minder. Ook de kofferbak is heerlijk ruim.
Opties
De belangrijkste reden om voor deze auto te kiezen zijn voor mij toch wel de vele opties geweest tegen een aantrekkelijke prijs.
De navigatie werkt erg goed. Nadeel vind ik wel dat deze met de aanwezige spraak bediening niet te bedienen is. De spraakbediening werkt wel goed met de radio. Wat ook niet kan met spraak is makkelijk een naam bellen. Je zult pagina voor pagina moeten doorlopen. Staat de naam op de pagina dan werkt het wel. Niet makkelijk. Dan toch maar weer zoeken op naam met je vinger op het touchscreen. Wat ik ook mis is de doorgifte van flitscontroles op de TMC. Voor de rest een superfijn navigatiesysteem.
De geluidskwaliteit is, met het premium audio systeem wat standaard is op de business, boven verwachting goed. Zet je de radio (FM) hard dan is de kwaliteit veel minder dan als je afspeelt via een usb-kabel of, (jawel) via Bluetooth. Je kunt je iPhone gewoon via airplay gebruiken. Kwaliteit van het geluid is ten opzichte van een USB-kabel dan iets minder. In mijn vorige auto had ik het HiFi-systeem van bmw. Als ik zou moeten vergelijken is dit systeem iets minder. Bij harde volumes worden de hoge tonen iets te schel naar mijn mening. Maar al met al een prima systeem waar ik niets aan te kort kom.
Keyless entry and start werkt voortreffelijk. Start en Stop systeem werkt goed behalve wanneer je te snel naar één schakelt wil het systeem nog wel een “vergeten” te starten. Superirritant natuurlijk wanneer je als eerste bij het stoplicht staat en hierdoor overkomt als een zondagsrijder. Wanneer je rustig koppelt en daarna schakelt gaat het wel goed.
Andere optie’s zoals: de automatische parkeerrem, geblindeerde binnenspiegel, achteruitrijcamera, bochtverlichting, regen- en lichtsensor geven je nog meer een gevoel van luxe.
Tot zover mijn review na de eerste 1000 kilometer. Al met al zeer content met mijn keuze. Het is telkens een feest om in te stappen en weg te rijden.
Later meer…
Nog steeds tevreden
- 10.000 km
Nog steeds erg blij met de i40. De auto rijdt erd goed, ook op langere stukken is het goed vol te houden. Moter is snel genoeg. De stoelen zitten goed. Toch heeft de i40 in de tussentijd meerdere malen bij de garage gestaan:
- knopje vervangen van de keyless entry
- navigatieunit vervangen voor een niet werkende TMC
- stuurhuis vervangen voor knikje tijdens het sturen op lage snelheden
- aircopomp vervangen
- Microfoon geïsoleerd. Niet geholpen
- Remschijf voor vervangen ivm trillend stuur bij het remmen.
Best wel aardig wat mankementen als je het zo opschrijft. Gelukkig adequaat opgepakt door de dealer. Dan is het allemaal ook niet zo erg. Wel baal ik van de Bluetooth. Ik ben gewoon niet te verstaan als ik harder rijd dan 50 km. Alles al geprobeerd, maar niets helpt. Hebben andere i40 rijders hier geen last van?
Ik rijd gemiddeld 1 op 13/14. Veel op de snelweg. Niet zo zuinig als de specificaties dus.
Al met al blijft de i40 veel waar voor zijn geld. Mooie auto(persoonlijk) met nog steeds veel bekijks.
Update 75.000
- 75.000 km
Na de 75.000 te hebben gepasseerd, vond ik het wel weer eens tijd voor een update. Laat ik met het positieve beginnen:
Ik vind i40 nog steeds een mooie auto om te zien. Echt veel zie je er niet rijden. De i40 rijdt nog steeds lekker en de stoelen zitten goed.
Toch heeft de Hyundai al veel bij de garage gestaan. Even een opsomming:
• Remschijven vervangen (30dkm) vanwege trillend stuur bij remmen.
• Remschijven vervangen (60dkm) vanwege trillend stuur bij remmen.
• Remschijven, blokken en constructie daaromheen? vervangen (70dkm) vanwege trillend stuur bij remmen. Is nu op opgelost  Blijft vreemd natuurlijk. Ik rem ‘gewoon normaal’ en houd de rem niet ingedrukt bij het stoplicht.
• Weer het knopje vervangen van de key-less entry.
• Constructie bestuurdersstoel vervangen vanwege ‘knik’ in de bochten.
• Rolluik vervangen bagageruimte. Rolde aan 1 kant niet meer op.
• Dashboard opnieuw vastgezet vanwege kraken en piepen.
• Rechter voorspeaker vervangen vanwege krakend geluid.
• Navigatie unit weer vervangen, ditmaal vanwege een niet functionerend touchscreen.
• Nieuwe microfoon geplaatst vanwege aanhoudende handsfree problemen (iPhone 5). Ook deze werkt niet goed(niet te verstaan) Ik heb het opgegeven, bel nu met een oortje in.
• Ledstrip rechter knipperlicht in de buitenspiegel vervangen. Deed het niet meer.
• Versnellingsbak gereviseerd (55dkm). Schakelde niet meer goed tussen 1 en 2.
• Afspraak gepland om de versnellingsbak (75dkm) weer te repareren. Nu een ratelend geluid.
Gelukkig (nog) niet stilgestaan. Alle problemen worden wel steeds adequaat opgepakt door de Hyundai garage, maar ik word er nu wel een beetje moe van steeds opnieuw langs te moeten komen. Ik doe heel voorzichtig met de Hyundai, maar ben telkens bang voor wat er komen gaat.
Ik weet ook eerlijk gezegd niet zo goed of ik weer zo snel een Hyundai zou nemen. Waarschijnlijk een maandagochtend modelletje. Wat gewoon irritant is is de car-kit. Ook vind ik het best wel vervelend dat je voor de laatste 10 liter benzine (met tanken) net zo lang (rustig aan) bezig bent als de eerste 60 liter. Hebben meer i40 rijders daar last van? Daarbij valt het mij op dat de lak erg zacht is en er snel krasjes en steenslag op komen.
Al met al met ben ik wel tevreden met de i40! Laat je niet ontmoedigen door bovenstaand! Elk merk heeft wel eens zo’n ‘gevalletje’ ertussen zitten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.