Hyundai i40 CW 1.6 GDI Blue Business Edition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i40 CW 1.6 GDI Blue Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 5.500 km |
Wat een plaatje
- 325 km
Afgelopen donderdag was het dan eindelijk zover. Toen kreeg ik mijn nieuwe leaseauto: De Hyundai i40 1.6 GDI Blue Business Edition. En wat is het een plaatje!
Om bij de looks te beginnen. Smaak is persoonlijk, maar ik vind het de mooiste auto in zijn klasse. Of bepaalde zaken nu gejat zijn of niet maakt mij niet uit. Om ook de objectieve kant te blijven belichten moet ik wel zeggen dat de Business Edition met de 16 inch velgen aan de krappe kant zijn voor zo'n grote wagen.
Aan de binnenkant ontbreekt het je aan niks. Alles wat tegenwoordig op een moderne auto moet zitten, zit er wel op. Je moet dan denken aan cruise control, ABS, EBD, ESP, climate control, navigatie, bluetooth etc. Wat hierbij opviel was dat bij het premium audio systeem het geluid van de radio tegenviel maar bij het aansluiten van een ipod top was.
Met al die opties voel je je in de auto de koning te rijk. Ondanks dat de auto zeer compleet is uitgerust vind ik het van Hyundai flauw dat op de business edition standaard geen parkeersensoren aanwezig zijn. Wat mij betreft een misser want door het design is het zicht vanuit de auto enigzins beperkt. Daar tegenover staat dan weer wel standaard de achteruitrijcamera.
Het comfort van de auto is zowel het sterke als zwakke punt van de auto. De stoelen zijn van goede kwaliteit en aan de bestuurderskant elektrisch te verstellen. Je hebt een zee aan ruimte zowel rondom je lichaam (been en hoofdruimte) als voor je bagage. De bagageruimte is heel diep alleen jammer dat de breedte niet optimaal te benutten is vanwege de wielkassen die iets teveel aanwezig zijn.
Zoals zojuist al aangegeven merk je dat Hyundai zich op het comfort heeft toegespitst waardoor andere facetten zoals sportiviteit minder uit de verf komen. Dat merk je ook aan de prestaties van de motor. Deze zijn net voldoende en das gek als je ziet dat er maar liefst 135 pk ter beschikking staan. Concurrenten doen het met minder pk beter maar dat zal in de toekomst wel goedkomen.
Pluspunt van de motor is wel dat ie zuinig is en ook nog eens weinig geluid maakt. Verder is de auto ook nog eens goed geisoleerd waardoor je uberhaupt weinig last hebt van geluiden. Hierdoor merk je wel weer iets meer van de rolling van de banden maar nu ben ik een kniesoor.
Het rijden in de i40 is dan ook een plezier. De auto staat solide op de weg en is voorspelbaar. De i40 stuurt wel licht. Ik vind dit zelf niet storend, maar moet dan wel zeggen dat ik dit al gewend ben van mijn vorige auto (Renault Megane Grandtour).
De afwerking is fraai al voelt het er bij nadere inspectie soms goedkoop aan. Zo voelt het tankklepje wel erg fragiel aan.
Al met al een hele plezierige auto al zijn er nog een paar kleine slagen te maken om het echt PREMIUM te noemen.
In drie woorden samengevat: VALUE FOR MONEY.
Pluspunten:
- Looks
- Uitrusting
- Comfort
Minpunten:
- Niet altijd premium afwerking
- Prestaties
P.S. Foto volgt zsm
Het blijft een genot
- 3.500 km
Inmiddels heb ik er 3500 km mee gereden en ben ik nog steeds zeer tevreden.
Nu het inrijden voorbij is (toch maar voor de zekerheid gedaan) ben ik iets meer tevreden over de motor. Het is duidelijk dat deze benzine auto toeren nodig heeft om te kunnen presteren. Helaas kan je het zuinig rijden dan wel vergeten (ik haal 1:13). En inhalen in de zesde versnelling is ook niet aan te raden onder de 110 km per uur. Die zesde versnelling is overigens wel erg fijn en zelfs op 150 km per uur blijft het redelijk stilletjes van binnen. Je hebt dus amper in de gaten dat je zo hard rijdt. Das zowel een voordeel als nadeel :-)
Het verschil in kwaliteit tussen het luisteren van de radio en de ipod blijft ook merkwaardig groot maar blijkt nu minder ergerlijk wanneer het ik volume van de radio wat omhoog gooi. Ik heb echter geen instelling kunnen vinden om het echt goed te krijgen.
Verder kan ik geen negatieve puntjes bedenken en blijft het een genot om in deze auto te rijden. Het is een uiters comfortabele cruiser die van alle gemakken is voorzien.
Wat ook opvalt is dat ik nog nooit zoveel reacties en blikken van omstanders heb gekregen. Tot nu toe heb ik alleen maar positieve reacties mogen ontvangen en dat zegt denk ik genoeg over de 'looks' van deze auto waar ik ook voor ben gevallen.
N.B. Ik heb gelijk de eerste 2 foto's geupload. Meer en betere foto's volgen nog...
Kleine puntjes
- 5.500 km
Nu ik inmiddels ruim 5000 km heb gereden en al de luxe en comfort voor mij de gewoonste zaak van de wereld zijn geworden, gaan me een paar kleine dingen in negatieve zin opvallen / irriteren.
- De hoofdsteun. De hoofdsteun steekt een klein stukje voor de rugleuning uit waardoor ik soms het gevoel krijg dat ik naar voren word gedrukt met mijn hoofd. Het is maar marginaal en in de praktijk haast nooit echt het geval omdat ik met mijn hoofd in principe nooit daadwerkelijk tegen de hoofdsteun rust tijdens het rijden. Ik heb geen manier gevonden om dit te kunnen veranderen. Ik ga dit maar eens bij de dealer navragen hoe dit zit want dit heb ik nooit zo bij een andere auto ervaren.
- Bluetooth functie. De bluetooth functie werkt op zich naar behoren en de kwaliteit is goed waarbij wel een paar dingen opvallen. De bluetooth functie onthoudt welke telefoon als laatst is gekoppeld. Bij de volgende keer wordt er geprobeerd te koppelen naar het laatst bekende/gekoppelde toestel. Als dit echter niet lukt (dit duurt vrij lang) wordt er niet geprobeerd te koppelen naar een ander toestel die bekend is in het systeem. Dit was ik wel gewend bij mijn Parrot in mijn vorige auto. Praktijk: Als mijn vrouw in de auto heeft gereden met haar telefoon en ik ga weer rijden dan moet ik wachten totdat het koppelen is mislukt en dan moet ik zelf mijn telefoon handmatig koppelen. Voor mijn vrouw geldt natuurlijk omgekeerd hetzelfde als zij in de auto wilt gaan rijden terwijl ik daarvoor heb gereden.
Ander punt is dat wanneer ik mijn iphone koppel om muziek af te spelen en de bluetooth van mijn auto met mijn iphone probeert te koppelen het geluid wegvalt. Ik moet mijn iphone dan uit de usb aansluiting halen en er opnieuw indoen om weer geluid te hebben. Dit probleem heb ik niet wanneer ik mijn ipod gebruik om muziek af te spelen.
Verder heb ik nog steeds erg veel plezier van deze auto en geen seconde spijt gehad van de keuze.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.