Hyundai i40 CW 1.6 GDI Blue Business Edition (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i40 Wagon 1.6 GDI Blue Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 45 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Van traditioneel naar hightech
- 30.000 km
Wat komt in me op na de eerste dag in de indrukwekkende i40 ?: prachtig, imposant, kwaliteit, hightech, 'zit dat er ook nog op', leuke stem, 'wat heb ik nog niet ontdekt', comfort, vlotter dan ik had gedacht, veel lampjes en knopjes, even wennen aan al die gadgets, rijdt fantastisch, sleutel blijft op zak, werkt goed dat start stop systeem...
Na vier jaar Jetta was het tijd voor iets anders. Ik zocht een auto met veel ruimte achterin, een gunstige bijtelling en liefst zo 'up to date' mogelijk. Veel modellen afgewogen maar steeds kwam de i40 weer naar boven als de beste keuze.
De Jetta was een heerlijke wagen, bijna Spartaans, met 200 pk razend snel maar geen toeters en bellen, een airco, radio en dat was het wel. Maar geweldig om mee te rijden. Moest even slikken toen ik 'm vanmorgen achterliet in Nieuwegein.
Bij Cluistra in Nieuwegein stond de i40 klaar, de eerste die door hun werd afgeleverd. Had meteen zoiets van wauw, wat een prachtige auto is dit !. Na een zeer prettige uitlevering met slagroomtaart en al op weg voor de eerste kilometers.
Het rijden in een i40 is nauwelijks te vergelijken met het rijden in een verlaagde Jetta omdat het een compleet ander type auto is. Het is dus even wennen maar het gevoel in de i40 was meteen goed. De auto straalt van binnen en buiten kwaliteit uit en rijdt buitengewoon comfortabel. Je hoort nauwelijks storende geluiden, dat was in Jetta net even anders.
De i40 Business Edition is zo compleet uitgerust dat je wel even de tijd moet nemen om alles te ontdekken. De zeer prettige navigatie werkt op spraak net als de radio. Wil je een ander nummer horen van een CD of i-Pod dan vraag je daar om en hij gaat naar het volgende nummer. De 'dame' excuseert zich zelfs als ze je niet goed heeft verstaan. In z'n achteruit gaat de camera aan en krijg je op je scherm te zien wat zich achter de auto bevindt. Zelfs de trekhaak is te zien en dat is bijzonder handig als de aanhanger of caravan aangekoppeld moet worden.
Ik kwam er vanavond achter dat er ook statische bocht verlichting op zit. Als je een bocht indraait dan wordt die kant extra verlicht.
Wat me ook positief heeft verrast is de levendigheid van de 1.6 GDI motor. Ik had me ingesteld op een grote trage auto, nou groot is ie zeker maar hij is helemaal niet traag. Hij reageert prima op het gaspedaal.
De komende dagen gaan we 'm verder ontdekken en uitproberen en ik zal regelmatig rapporteren wat de bevindingen zijn.
06-09-2011 update 700 km:
Verbruik:
De eerste tank bijna leeg wat neer komt op een verbruik van 1 op 14 en dat is helemaal niet verkeerd voor zo'n grote bak. Deze auto probeert aan alle kanten zuinig rijden te stimuleren. Het schakelmoment wordt aangegeven door vermelding van de juiste versnelling. Iets boven de 70 km per uur vraagt ie al om de 6e. Het start/stop systeem werkt perfect en geeft aan hoe lang de motor is uit geweest.
Sleutel:
Inmiddels lukt het me steeds beter om de sleutel gewoon op zak te houden want die heb je niet nodig om de i40 te openen en te starten. Wel lastig om gewoontes af te leren.
Zitten:
Met mijn 1,95 meter heb ik meer dan voldoende ruimte achter het stuur. Ook met mijn grote schoenmaat geen problemen met de pedalen. Kan m'n benen prima kwijt. Tussen hoofd en dak zit nog zo'n 10cm. De stoel zit prettig en biedt voldoende steun. T'is goed toeven op die plek. De stoelen zijn minder hard dan in de Jetta maar wel stevig genoeg gelukkig.
Uitzicht:
Het dashboard oogt prachtig en is behoorlijk diep. De auto heeft rondom geen grote ruiten en dat vind ik persoonlijk erg mooi. Heb geen moeite met het zicht naar achteren of naar de zijkanten. De camera achterop is natuurlijk bijzonder handig al moet je wel opletten dat je ook andere obstakels, net buiten het zicht van de camera, in de gaten houdt als je achteruit rijdt.
Prestaties:
Voor een turbo-loze 1.6 presteert deze auto gewoon goed. Verwacht geen wonderen, maar ik merk dat ie goed mee kan in het verkeer en zoals eerder gemeld, dat is boven mijn verwachting. Laat ik het zo formuleren, op de Duitse Autobahn zul je zeer comfortabel ook op een wat hogere snelheid kunnen reizen.
Achterin:
Ben maar eens achter 'mezelf' gaan zitten. Met m'n 1,95 m. zit ik lekker ruim, kan m'n benen goed kwijt en tussen hoofd en dak zit nog zo'n 8 cm schat ik. Wat opvalt is dat de vloer in het midden vrijwel vlak is.
14-09-11 update 1000 km
Heb een min puntje gevonden na 1000 overigens zeer prettige kilometers. Wanneer de ruitenwisser in de automatische stand staat wist ie een keer op en neer als je de auto start. Is niet prettig als de ruit droog en vies is want daar krijg je krassen van. Zal bij de dealer checken of hier iets aan te doen is.
28-09-11 update 2000 km
Blijft een genot om in deze auto te rijden. Het comfort van deze auto merk je extra goed als je lange afstanden hebt gereden. Nauwelijks rij geluiden, prettige zit, goed afgeveerd, je stapt ontspannen uit na een lange rit. In Duitsland reed ik probleemloos 160, en zonder storende motor of rij geluiden. Verder krijg ik zeer positieve reacties van mensen die de auto meestal voor de eerste keer zien. Hij maakt duidelijk indruk.
01-10-11
Inmiddels het knopje voor de verwarming van de achterruit en buitenspiegels gevonden. Zit rechts van de middenconsole. Het enige knopje aan de passagiers kant dus ietwat onlogisch, maar als je het eenmaal weet geen probleem.
De bocht verlichting komt niet vanuit de mistlamp maar is een aparte lamp in de koplamp unit. Werkt prima en is bijzonder prettig.
Wanneer je een i-phone als i-pod gebruikt werkt dat wel maar het navigeren door de muziek gaat bijzonder traag. In het instructie boekje staat dan ook dat dit problemen kan geven. Zal het eens proberen met een echte i-pod.
17-10-2011
Inmiddels 3000 km op de teller. Wat zijn we wijzer geworden ? Dat ik met deze auto een goede keuze heb gemaakt. Hij blijft indruk maken, niet alleen op mij maar op vrijwel iedereen die je tegenkomt. Ik heb gemerkt dat de motor het prima vindt als je 'm flink laat werken. Je kunt 'm zelfs doortrekken tot bijna 7000 toeren, ongelofelijk !. En hij wil best vooruit als je wat hoger in de toeren rijdt. Verder vind ik de koplamp units prachtig, vooral die LED verlichting is mooi en de bocht verlichting is toch ook erg handig. Bij thuiskomst blijft de verlichting nog zo'n 30 seconden branden, ook prettig. Bijgaand een link naar een dubbel test met de nieuwe Passat waarin de i40 zeer positief beoordeeld wordt: http://nieuws.auto.nl.msn.com/msn/video.php?id=2596
03-01-2012
Meer dan 8000 km gereden en ben nog steeds bijzonder tevreden. Wel een paar puntjes van kritiek die ik als liefhebber van deze auto toch even moet melden:
De ruitenwissers wissen soms te traag wanneer in automatische stand.
De koppeling 'ruik' je vrij snel.
Groot licht schijnt meer omhoog dan vooruit waardoor je er nauwelijks iets aan hebt.
De buitenspiegel verwarming werkt traag.
Bagagenet rolt slecht op.
Hill-start assist werkt niet vlekkeloos. Op een steile helling rolt de auto toch nog iets terug bij het wegrijden.
Zo dat is eruit...
Verder ben ik in de laatste 4 maanden misschien 4 keer een i40 tegengekomen. Waar blijven jullie ?
15-12-12: 30000 km
Nog geen enkel probleem gehad met de i40. Het brandstofverbruik loopt langzaam maar zeker terug nu de motor goed is ingereden. Tot dusver is het nog niet nodig geweest het oliepeil aan te vullen. Deze auto verbruikt geen olie. Het blijft me verbazen hoe krachtig de 1.6 liter benzine motor eigenlijk is. Kortom, ook na 30000 km ben ik nog steeds zeer tevreden met deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.