Hyundai i30 CW 1.4i CVVT Blue i-Motion (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i30 CW 1.4i CVVT Blue i-Motion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 6.000 km |
Eerste ervaringen nieuwe i30cw i-motion
- 500 km
In september de facelift van de i30cw (i-motion) besteld en dan eindelijk vrijdag 14 januari opgehaald. Ik ruilde een Renault Megane Grandtour 1.6 uit 2004 in. Na een flinke zoektocht langs occasions als de Opel Astra en Hyundai i30cw (oud model) toch voor een nieuwe auto gekozen. Ik vond het prijsverschil tussen deze occasions of een nieuwe i30cw te klein. Bovendien vond ik de nieuwe i30cw een behoorlijke verbetering ten opzichte van het oude model. De facelift oogt veel sportiever door bijvoorbeeld de nieuwe neus.
Mijn eerste ervaringen met deze auto wil ik graag met jullie delen.
Het viel me meteen al op dat de afwerking binnen in de auto echt prima gedaan is. Het doet totaal niet plastic aan, waar ik wel een beetje bang voor was. Dat heeft ongetwijfeld ook te maken met de kleurkeuze (donker) en het feit dat er ook op meerdere punten is gekozen voor betere en andere materialen. Verder heeft het interieur op diverse plaatsen chromen randen en accenten (denk aan de grote ronde climate control knop, audio bedieningsknoppen, versnellingspook, portiergrepen), wat het design zeker ten goede komt.
Eenmaal plaatsgenomen in de auto zat de bestuurdersstoel opvallend comfortabel, mede dankzij de verstelbaarheid van de lendensteun en de verhoogde zijkanten van de stoel. Het vooroordeel dat je van een Aziatische stoel afglijdt in elke bocht gaat hier dus niet op. Verder is ook de hoofdsteun in hoogte en diepte verstelbaar.
Ik wilde per se weer een auto met een middenarmsteun, maar voor iemand die niet erg groot is kom je hiermee bijna bedrogen uit. De middenarmsteun is klein (en daardoor ook het opbergvak eronder) en ver naar achteren geplaatst. Dit heeft mede te maken met de aanwezigheid van twee bekerhouders die achter elkaar zijn geplaatst. Gelukkig vind ik het prettig om ver naar achteren te zitten, maar voor kleine mensen die liever wat verder naar voren zitten, is de middenarmsteun onbereikbaar.
Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar en daarmee voldoende naar me toe te halen, zodat ik nog prima bij het stuur kan. Ik ben blij met het handige zonnebrilvakje boven de achteruitkijkspiegel en de overige vakjes in het dashboard. De ruimte in het dashboardkastje is wel een tegenvaller, want als je de veel te dikke gebruikershandleiding erin legt is het al bijna vol. Verder is de USB aansluiting echt een uitkomst voor diverse apparaten, zoals je ipod, usb stick of mp3 speler.
De passagiers op de achterbank hebben bepaald geen reden tot klagen: het is behoorlijk ruim zitten achterin. Echter, het is geen gigantische stationwagon dus dit zou toch onherroepelijk ten koste moeten gaan van de bagageruimte. Dat klopt als ik het zo inschat. De Megane had toch echt wel een stuk meer bagageruimte. Onze hond zal dus moeten inleveren achterin.
Eenmaal rijdend blijkt de auto perfect te doen wat ik wil. Hij stuurt lekker en ik heb geen moment het gevoel dat ik moet wennen aan gas, rem, koppeling of het sturen. Het gaat makkelijk, soepel en vanzelfsprekend. Wel valt me op dat het soepele veren van een Franse Megane toch wel wat comfortabeler rijdt dan deze i30cw.
Alle knoppen op het dashboard en aan het stuur zijn snel en makkelijk te begrijpen en ook logisch ingedeeld. Het is alleen nog even puzzelen met de climate control, want er zijn speciale combinaties van knoppen voor bijvoorbeeld ontwasemen en bij een bevroren voorruit.
Het start-stop systeem is erg wennen. Ik vind het een vreemde gewaarwording dat de motor uit gaat voor het stoplicht en dat bij de eerste aanraking van de koppeling de motor weer wordt gestart. Ik weet niet of ik er aan kan wennen, maar daarvoor is er een knop die het mogelijk maakt om het systeem uit te zetten. Bovendien, zo viel me op toen ik in het donker reed, knipperen de koplampen een keer als de motor weer wordt gestart voor het stoplicht. Dat geeft me toch het gevoel dat één en ander iedere keer een opdonder krijgt.
Ondanks zijn 1.4 vind ik dit geen tegenvaller. De i-motion heeft 110 pk. Hij is vlot en het je hoeft echt niet altijd in het ‘rechterrijtje’ voor het stoplicht te staan. Echter, wordt niet té enthousiast, want het zal geen snelheidsduivel zijn of worden.
Op de snelweg passeert de toerenteller bij een snelheid van 130 km per uur de 4000 toeren en dat valt me wat tegen. Met het lawaai valt het eigenlijk nog alleszins mee, maar ik had gehoopt dat het aantal toeren toch wat lager zou uitkomen.
Qua audio zijn er genoeg mogelijkheden en het geluid is uitstekend. Ook opties genoeg om het geluid bij te stellen. Ik ben alleen nog op zoek naar een aparte instelling voor boxen voor en / of achter. Ook in de gebruikershandleiding kon ik daar tot op heden niets over vinden. De gebruikershandleiding krijgt wat mij betreft trouwens een dikke onvoldoende, want er zitten toch veel slecht geformuleerde zinnen en fouten in, waar ik mij mateloos aan kan irriteren. Sommige zinnen moet je wel 3 keer lezen voordat je de uitleg ervan een beetje begrijpt. Bovendien is het vreselijk onhandig in elkaar gezet en zoek je veel te lang naar bepaalde onderwerpen. De voorkant van de handleiding belooft mij een Nederlandse versie, maar helaas ontdek ik ook een aantal Duitse bladzijden.
Bij het merk Hyundai denken mensen natuurlijk snel aan de slogan ‘veel voor weinig’. Ondanks dat dit wat oneerbiedig klinkt, vind ik ook echt dat het zo is. Voor minder dan 19.000 euro heb je een zeer complete auto. De i-motion heeft standaard cruise control, middenarmsteun, parkeersensoren achter, climate control, mistlampen, gekoeld dashboardkastje, knipperlichten in inklapbare buitenspiegels, 16 inch velgen en elektrische ramen voor en achter. En wat natuurlijk ook erg prettig is, is de 5 jaar garantie met uitstekende voorwaarden. Ik hoef mij 5 jaar lang nergens in Europa zorgen te maken en geen lid te worden van de ANWB. Verder heeft de garantie geen kilometer beperkingen.
Bij twee van de genoemde opties moet wel een opmerking gemaakt worden.
Het ‘gekoelde’ dashboardkastje is niet zo koel als dat het klinkt. In de winter wordt het namelijk moeilijk om je blikje cola koel te houden. Ik weet niet hoe dit normaal is geregeld bij auto’s met deze optie, maar achter in het dashboardkastje zit een schuifje. Als je dit schuifje open zet komt er koele of warme lucht uit, afhankelijk van wat je op dat moment instelt in je auto. Aangezien je in de winter waarschijnlijk op een lange rit niet of nauwelijks gebruik maakt van de airco, maar een behaaglijke, warme stand instelt, wordt je blikje cola dus niet gekoeld, maar verwarmd. Tenzij je het schuifje dichtzet, maar dat helpt je dan in de winter nog steeds niet aan een koud drankje.
Verder klappen de binnenspiegels niet automatisch in als je de auto met de afstandsbediening op slot doet. Hyundai vindt namelijk dat dit principe aan slijtage onderhevig is, omdat je spiegels om de haverklap inklappen, ook op plaatsen waar je dit niet noodzakelijk acht. Daarom zit er in het portier van de bestuurder een knop waarmee je de spiegels automatisch kan laten inklappen. Het heeft als voordeel dat, als je ergens in een Zuid-Europees land door een vreselijk steegje moet, je van binnenuit je spiegels even kan inklappen. Maar het was toch makkelijker geweest om ze ook met de afstandsbediening te kunnen laten inklappen.
Wat mij betreft zijn tot nu toe de minpunten bijzaak en overheerst het gevoel van een comfortabele, prettig rijdende, complete auto voor een scherpe prijs. Ik ben erg blij met de beslissing om voor de Hyundai i30 cw i-motion te gaan. Tot zover mijn eerste ervaringen. Na meer ervaringen en kilometers volgen updates.
Nog steeds heel erg tevreden, auto nog niet zuinig
- 2.200 km
Inmiddels meer dan 2000 km gereden en iets meer ervaringen rijker. Ik blijf over het algemeen genomen gewoon heel erg tevreden. Het rijcomfort is prima, hij stuurt licht en soepel door bochten en alles blijft degelijk en betrouwbaar aanvoelen. Wat daar bijvoorbeeld aan bijdraagt is het horen van een chique plof bij het dichtslaan van de portieren.
Alle knoppen, zowel op het stuur als op het dashboard, zijn logisch en ik hoef nooit te zoeken. Simpele bediening is toch altijd belangrijk en dat is in deze auto goed voor elkaar. Inmiddels heb ik ook trajecten van een aantal uren gereden en dan merk ik dat de stoel erg goed zit. De lende steun helpt daar ook zeker bij. Ook de opstaande randen van de stoel geven je het gevoel in een goede stoel te zitten.
Ik kan inmiddels goed wennen aan de aparte manier van het laten inklappen van de spiegels. Even aanleren dat je voor het verlaten van de auto even op de knop drukt, die in het portier van de bestuurder zit verwerkt. Ergens is het ook wel weer handig dat je er de controle over hebt.
Ik merk eigenlijk dat ik niets kan opnoemen wat ik eigenlijk écht mis in de auto. Alles wat ik nodig heb is aanwezig, en meer. Ik ben van handmatige airco in mijn vorige auto naar climate control in de i30cw gegaan en wat een vooruitgang is dat. Erg handig om niet meer afhankelijk te zijn van vier standen, waarbij ik vaak vond dat de ene stand te weinig deed en de andere stand weer net iets teveel.
De parkeersensoren helpen me iedere keer bij het inparkeren, wat ik nu praktisch overal achteruit doe. Wel gebied de eerlijkheid me te zeggen dat ik regelmatig vreemd opkijk, omdat de sensor weer piept. Als ik dan toch ietwat verbaasd via mijn achteruitkijk- en buitenspiegel geen obstakels constateer rij ik toch maar achteruit en blijkt ook dat er niets in de weg staat. Ik ben er inmiddels achter dat me dit ook met enige regelmaat overkomt als ik achteruit een oprit afrijd. Blijkbaar komt de sensor dan te dicht aan het wegdek. Het is wel erg irritant, want dit gaat natuurlijk onherroepelijk een keer mis. Dan negeer ik een keer mijn parkeerhulp en rijd ik net dan ergens tegenaan.
De zuinigheid, iets wat in deze tijd blijkbaar niet meer mag ontbreken in een review, laat nog te wensen over. Ik weet niet wat ik mag verwachten na een dikke 2000 km. en of uit de aangegeven metingen al een voorzichtige conclusie mag worden getrokken. Of dat het nog te vroeg is voor conclusies en de zuinigheid nog bijgesteld zal worden. Voorlopig zit ik op een gemiddeld verbruik van 1 op 14,5 en dat is niet wat de fabriek beloofd. Dat mag van mij wel zuiniger (zeker met de huidige benzineprijzen). Bovendien kan ik gerust zeggen dat mijn rijstijl niet zodanig is, dat dit het verbruik ernstig naar beneden zal halen. Zou het dan toch zoveel schelen om het start/stop systeem wat serieuzer te gaan gebruiken? Want over het ‘ISG’ gesproken: ik ga er geen fan van worden. Tot nu toe gebruik ik het af en toe en voornamelijk op momenten dat ik weet dat ik even moet wachten.
Positief aan de i30cw is dat hij behoorlijk geruisloos is. Ik vind het echt een stille auto en dat rijdt erg prettig. Zelfs op de snelweg, wanneer bij 130 km per uur toch de 4000 toeren gepasseerd wordt, blijft de auto naar verhouding stil.
Na meer dan 2000 kilometers heb ik nog geen moment spijt van deze aankoop. Veel auto voor een aantrekkelijke prijs wordt, voor zover het wat waard is na zo’n kilometerstand, nog steeds volop waargemaakt.
Meer ervaring, meer tevredenheid
- 6.000 km
Daar waar ik in het beginstadium wat minder blij was met de beloofde maar niet behaalde prestaties op het gebied van zuinig rijden, heeft de auto zich inmiddels behoorlijk verbeterd. Ik haal inmiddels een verbruik van 1 op 19 / 1 op 20, waarmee ik best tevreden ben.
Het vlotte rijgedrag van de i30 CW valt me steeds meer op. De auto komt gewoon goed mee. In die zin kan ik stellen dat ik ook tevreden ben over de prestaties van de 1.4 motor met zijn 110 pk en 137 Nm koppel, waarmee hij toch een vergelijkbare motor in auto’s als de Volkswagen Golf Variant, Skoda Octavia Combi, Opel Astra Sports Tourer en Peugeot 308 SW achter zich houdt. Het rijdt gewoon prettig en het voelt meer alsof de auto doet wat ik wil.
Ik heb een bagagebak op maat in de kofferruimte liggen, waardoor het mij eigenlijk nooit is opgevallen dat Hyundai goed heeft nagedacht over opbergruimte. Er zijn namelijk veel verschillende vakken in de ‘vloer’ van de kofferruimte, zowel groot als klein, waar het één en ander in op te bergen is. Zodoende kan je snel bij spullen en hoef je niet eerst de halve kofferruimte leeg te halen om iets te pakken wat ver weg ligt.
Wat mij betreft is één van de weinig minpunten de cruise control, die niet helemaal aan mijn verwachtingen voldoet. Wanneer de airco flink aanstaat en ik schakel de cruise control in, krijg je het gevoel dat de auto iedere keer een beetje gas bij moet geven. Op lange stukken (wanneer je juist de cruise control het meest gebruikt) geeft dit naar verloop van tijd een irritant gevoel. Alsof de auto steeds heel iets in snelheid afneemt en er dan weer een beetje gas bijgegeven wordt. De dealer gaf aan dat hen dit inderdaad bekend voorkomt, maar dan vooral in combinatie met de airco die flink bezig is. Wanneer ik de airco uitzet doet dit probleem zich ook inderdaad niet voor.
Verder kan ik kort zijn. Alles werkt perfect. Alle materialen blijven mooi en degelijk aanvoelen, de climate control presteert naar behoren waardoor het binnen no-time flink koud is in de auto. Het rijcomfort is vrij hoog en de auto doet gewoon vooral heel goed wat ik wil en dat is een prettig gevoel. Voorlopig dus nog dik tevreden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.